IPN-Polacy – Niemcy – Żydzi.pdf

(3050 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Dodatek historyczny IPN
10/2011 (53)
VIII
DODATEK HISTORYCZNY IPN
10/2011 (53)
Piàtek
28 paêdziernika 2011
naszdziennik.pl
Polacy – Niemcy
– ˚ydzi
Klub Historyczny
im. gen. Stefana Roweckiego „Grota”
Zapraszamy na interesujące wykłady i spotkania z kombatantami
w Klubie Historycznym im. gen. Stefana Roweckiego „Grota”
w całej Polsce.
Szczegóły: www.klub-generalagrota.pl
i www.ipn.gov.pl/aktualnosci
T Zapraszamy do Centrum Edukacyjnego IPN „Przystanek Historia”
w Warszawie przy ul. Marszałkowskiej 21/25 na wystawy,
seminaria, konferencje, wykłady i spotkania.
Ks. abp Boles∏aw Kominek na audiencji u Ojca Âwi´tego Paw∏a VI
DziÊ dwa przyczynki do trudnych
dziejów relacji polsko-niemiecko-
-˝ydowskich. Omawiamy kontro-
wersje wokó∏ „Or´dzia biskupów
polskich do ich niemieckich braci w
Chrystusowym urz´dzie paster-
skim” z 1965 roku, które ustanowi∏o
model przezwyci´˝ania konfliktów
mi´dzy narodami. Drugi temat to
historia Józefa Laska posàdzonego
niedawno – jak si´ okazuje, pochop-
nie – o wydanie w r´ce niemieckie
kilkunastu ˚ydów z podrzeszow-
skiej wsi Gniewczyna, którzy zostali
rozstrzelani w 1942 roku.
Dr Piotr ¸ysakowski (IPN Centrala)
PRZYSTANEK HISTORIA
O or´dziu biskupów polskich do biskupów
niemieckich z 18 listopada 1965 r.
W archiwum Instytutu Pami´ci Narodowej
znajdujà si´ liczne dokumenty zwiàzane z za-
inicjowanym przez arcybiskupa Boles∏awa
Kominka s∏ynnym listem o potrzebie wza-
jemnego wybaczenia win wystosowanym w
1965 r. przez Episkopat Polski do Episkopa-
tu Niemiec na zakoƒczenie Soboru Watykaƒ-
skiego II (m.in. teczki o sygnaturach 1439/64,
0445/12 t. 1/2, 02011/15). Dokumenty te nie
zmienià zasadniczo wiedzy na temat stanu
badaƒ dotyczàcych or´dzia i jego znaczenia
dla stosunków polsko-niemieckich, mogà
jednak wzbogaciç naszà wiedz´ o funkcjono-
waniu i sposobie myÊlenia w∏adzy w Polsce i
roli, jakà w zwalczaniu religii i KoÊcio∏a kato-
lickiego odgrywa∏a policja polityczna PRL.
Szczegóły i oferta edukacyjna: www.przystanekhistoria.ipn.gov.pl
858871027.392.png 858871027.403.png 858871027.414.png 858871027.425.png 858871027.001.png 858871027.012.png 858871027.023.png 858871027.034.png 858871027.045.png 858871027.056.png 858871027.067.png 858871027.078.png 858871027.089.png 858871027.100.png 858871027.111.png 858871027.122.png 858871027.133.png 858871027.144.png 858871027.155.png 858871027.166.png 858871027.177.png 858871027.188.png 858871027.199.png 858871027.210.png 858871027.221.png 858871027.232.png 858871027.243.png 858871027.254.png 858871027.265.png 858871027.276.png 858871027.287.png 858871027.298.png 858871027.309.png 858871027.320.png 858871027.331.png 858871027.342.png 858871027.352.png 858871027.363.png 858871027.374.png 858871027.377.png 858871027.378.png 858871027.379.png 858871027.380.png 858871027.381.png 858871027.382.png 858871027.383.png 858871027.384.png 858871027.385.png 858871027.386.png 858871027.387.png 858871027.388.png 858871027.389.png 858871027.390.png 858871027.391.png 858871027.393.png 858871027.394.png 858871027.395.png 858871027.396.png 858871027.397.png 858871027.398.png 858871027.399.png 858871027.400.png 858871027.401.png 858871027.402.png 858871027.404.png 858871027.405.png 858871027.406.png 858871027.407.png 858871027.408.png 858871027.409.png 858871027.410.png 858871027.411.png 858871027.412.png 858871027.413.png 858871027.415.png 858871027.416.png 858871027.417.png 858871027.418.png 858871027.419.png 858871027.420.png 858871027.421.png 858871027.422.png 858871027.423.png 858871027.424.png 858871027.426.png 858871027.427.png 858871027.428.png 858871027.429.png 858871027.430.png 858871027.431.png 858871027.432.png 858871027.433.png 858871027.434.png 858871027.435.png 858871027.002.png 858871027.003.png 858871027.004.png 858871027.005.png 858871027.006.png 858871027.007.png 858871027.008.png 858871027.009.png 858871027.010.png 858871027.011.png 858871027.013.png 858871027.014.png 858871027.015.png 858871027.016.png 858871027.017.png 858871027.018.png 858871027.019.png 858871027.020.png 858871027.021.png 858871027.022.png 858871027.024.png 858871027.025.png 858871027.026.png 858871027.027.png 858871027.028.png 858871027.029.png 858871027.030.png 858871027.031.png 858871027.032.png 858871027.033.png 858871027.035.png 858871027.036.png 858871027.037.png 858871027.038.png 858871027.039.png 858871027.040.png 858871027.041.png 858871027.042.png 858871027.043.png 858871027.044.png 858871027.046.png 858871027.047.png 858871027.048.png 858871027.049.png 858871027.050.png 858871027.051.png 858871027.052.png 858871027.053.png 858871027.054.png 858871027.055.png 858871027.057.png 858871027.058.png 858871027.059.png 858871027.060.png 858871027.061.png 858871027.062.png 858871027.063.png 858871027.064.png 858871027.065.png 858871027.066.png 858871027.068.png 858871027.069.png 858871027.070.png 858871027.071.png 858871027.072.png 858871027.073.png 858871027.074.png 858871027.075.png 858871027.076.png 858871027.077.png 858871027.079.png 858871027.080.png 858871027.081.png 858871027.082.png 858871027.083.png 858871027.084.png 858871027.085.png 858871027.086.png 858871027.087.png 858871027.088.png 858871027.090.png 858871027.091.png 858871027.092.png 858871027.093.png 858871027.094.png 858871027.095.png 858871027.096.png 858871027.097.png 858871027.098.png 858871027.099.png 858871027.101.png 858871027.102.png 858871027.103.png 858871027.104.png 858871027.105.png 858871027.106.png 858871027.107.png 858871027.108.png 858871027.109.png 858871027.110.png 858871027.112.png 858871027.113.png 858871027.114.png 858871027.115.png 858871027.116.png 858871027.117.png 858871027.118.png 858871027.119.png 858871027.120.png 858871027.121.png 858871027.123.png 858871027.124.png 858871027.125.png 858871027.126.png 858871027.127.png 858871027.128.png 858871027.129.png 858871027.130.png 858871027.131.png 858871027.132.png 858871027.134.png 858871027.135.png 858871027.136.png 858871027.137.png 858871027.138.png 858871027.139.png 858871027.140.png 858871027.141.png 858871027.142.png 858871027.143.png 858871027.145.png 858871027.146.png 858871027.147.png 858871027.148.png 858871027.149.png 858871027.150.png 858871027.151.png 858871027.152.png 858871027.153.png 858871027.154.png 858871027.156.png 858871027.157.png 858871027.158.png 858871027.159.png 858871027.160.png 858871027.161.png 858871027.162.png 858871027.163.png 858871027.164.png 858871027.165.png 858871027.167.png 858871027.168.png 858871027.169.png 858871027.170.png 858871027.171.png 858871027.172.png 858871027.173.png 858871027.174.png 858871027.175.png 858871027.176.png 858871027.178.png 858871027.179.png 858871027.180.png 858871027.181.png 858871027.182.png 858871027.183.png 858871027.184.png 858871027.185.png 858871027.186.png 858871027.187.png 858871027.189.png 858871027.190.png 858871027.191.png 858871027.192.png 858871027.193.png 858871027.194.png 858871027.195.png 858871027.196.png 858871027.197.png 858871027.198.png 858871027.200.png 858871027.201.png 858871027.202.png 858871027.203.png 858871027.204.png 858871027.205.png 858871027.206.png 858871027.207.png 858871027.208.png 858871027.209.png 858871027.211.png 858871027.212.png 858871027.213.png 858871027.214.png 858871027.215.png 858871027.216.png 858871027.217.png 858871027.218.png 858871027.219.png 858871027.220.png 858871027.222.png 858871027.223.png 858871027.224.png 858871027.225.png 858871027.226.png 858871027.227.png 858871027.228.png 858871027.229.png 858871027.230.png 858871027.231.png 858871027.233.png 858871027.234.png 858871027.235.png 858871027.236.png 858871027.237.png 858871027.238.png 858871027.239.png 858871027.240.png 858871027.241.png 858871027.242.png 858871027.244.png 858871027.245.png 858871027.246.png 858871027.247.png 858871027.248.png 858871027.249.png 858871027.250.png 858871027.251.png 858871027.252.png 858871027.253.png 858871027.255.png 858871027.256.png 858871027.257.png 858871027.258.png 858871027.259.png 858871027.260.png 858871027.261.png 858871027.262.png 858871027.263.png 858871027.264.png 858871027.266.png 858871027.267.png 858871027.268.png 858871027.269.png 858871027.270.png 858871027.271.png 858871027.272.png 858871027.273.png 858871027.274.png 858871027.275.png 858871027.277.png 858871027.278.png 858871027.279.png 858871027.280.png 858871027.281.png 858871027.282.png 858871027.283.png 858871027.284.png 858871027.285.png 858871027.286.png 858871027.288.png 858871027.289.png 858871027.290.png 858871027.291.png 858871027.292.png 858871027.293.png 858871027.294.png 858871027.295.png 858871027.296.png 858871027.297.png 858871027.299.png 858871027.300.png 858871027.301.png 858871027.302.png 858871027.303.png 858871027.304.png 858871027.305.png 858871027.306.png 858871027.307.png 858871027.308.png 858871027.310.png 858871027.311.png 858871027.312.png 858871027.313.png 858871027.314.png 858871027.315.png 858871027.316.png 858871027.317.png 858871027.318.png 858871027.319.png 858871027.321.png 858871027.322.png 858871027.323.png 858871027.324.png 858871027.325.png 858871027.326.png 858871027.327.png 858871027.328.png 858871027.329.png 858871027.330.png 858871027.332.png 858871027.333.png 858871027.334.png 858871027.335.png 858871027.336.png 858871027.337.png 858871027.338.png 858871027.339.png 858871027.340.png 858871027.341.png 858871027.343.png 858871027.344.png 858871027.345.png 858871027.346.png
 
DODATEK HISTORYCZNY IPN
10/2011 (53)
VII
II
DODATEK HISTORYCZNY IPN
10/2011 (53)
Piàtek
28 paêdziernika 2011
Piàtek
28 paêdziernika 2011
naszdziennik.pl
naszdziennik.pl
Sà to materia∏y wytworzone przez polskie s∏u˝by specjalne oraz tajnà
policj´ NRD, zwanà potocznie Stasi: opinie tajnych êróde∏ informacji
SB odnoszàce si´ do istoty or´dzia, relacje z rozmów z niemieckimi
„informatorami” polskich s∏u˝b, wyciàgi z niemieckiej prasy, analizy
wystàpieƒ polskich biskupów broniàcych swoich racji wobec zaskoczo-
nych tà inicjatywà wiernych, wyniki badaƒ socjologicznych prowadzo-
nych wÊród polskiej m∏odzie˝y szkolnej, a majàcych obrazowaç jej ne-
gatywny stosunek do inicjatywy i post´powania KoÊcio∏a.
Na poczàtek zacytujmy list premiera PRL Józefa Cyrankiewicza,
który zapowiada∏ represje wobec Episkopatu. Doskonale charakteryzo-
wa∏ on atmosfer´, jaka zapanowa∏a w kr´gach komunistycznej w∏adzy
po inicjatywie Episkopatu Polski i niemieckiej reakcji na nià (5 grudnia
1965 roku): „Rozpocz´ty w dokumentach biskupich dialog w przedmio-
cie granicy polskiej na Odrze i Nysie nie przyniós∏ Polsce niczego dobre-
go. Biskupi niemieccy, wa˝àc s∏owa i nie zajmujàc bezpoÊrednio stano-
wiska w tej sprawie, w sposób poÊredni i zdecydowany stan´li na grun-
cie rewizjonistycznym. Podj´ta w piÊmie biskupa Choromaƒskiego nie-
udolna próba zinterpretowania listu biskupów niemieckich jako doku-
mentu »o nastawieniu do naszych Ziem Zachodnich wr´cz przeciwnym
ni˝ rewizjonistyczne« jest niestety zupe∏nie bezpodstawna. (…) Dla Nie-
miec »nieszcz´Êliwe skutki wojny« wyra˝ajà si´ przede wszystkim w po-
wrocie Polski na ziemie zachodnie i pó∏nocne i w przesiedleniu Niemiec
z tych terenów. Nutà wspó∏czucia dla Niemiec potwierdza to or´dzie bi-
skupów polskich w s∏owach: »polska granica na Odrze i Nysie, co rozu-
miemy dobrze, jest dla Niemiec gorzkim owocem ostatniej wojny (…)
wraz z cierpieniem uchodêców i wyp´dzonych Niemców« (…) Biskup
Choromaƒski u˝y∏ w swym piÊmie zwrotu, ˝e or´dzie (…) nacechowa-
ne jest »gotowoÊcià przebaczenia«. W rzeczywistoÊci biskupi polscy, na-
wet bez uprzedniej proÊby (…) wybaczyli Niemcom wszystkie zbrodnie,
jakich dopuÊci∏y si´ Niemcy (…) wobec Polski i narodu polskiego. ¸àcz-
nie ze zbrodnià ludobójstwa. Biskupi mówià przecie˝ w swym or´dziu
do biskupów niemieckich: »wyciàgamy do Was nasze d∏onie z ∏aw koƒ-
czàcego si´ Soboru, udzielamy przebaczenia i prosimy o przebaczenie«.
(…) ˚adne dokumenty biskupie nie mogà wymazaç hitlerowskich
zbrodni wojennych i zbrodni przeciw ludzkoÊci. Nie zostanà one ani za-
pomniane, ani wybaczone. Nie jest to problem zemsty czy moralnoÊci,
lecz sprawiedliwoÊci. ProÊba autorów or´dzia o udzielenie przez bisku-
pów niemieckich przebaczenia narodowi polskiemu, który nie ma na su-
mieniu ˝adnych win, nie dopuÊci∏ si´ ˝adnych zbrodni wobec Niemców,
a tylko stanà∏ w obronie swej ojczyzny napadni´tej przez Niemcy (…) –
jest dla narodu polskiego wprost obra˝ajàca i poni˝ajàca jego godnoÊç.
(…) Od hierarchii koÊcielnej niczego wi´cej si´ nie domagamy, tylko lo-
jalnoÊci wobec Polski Ludowej (…) Jednak cz´Êç episkopatu, na czele z
kardyna∏em Wyszyƒskim, pozosta∏a na swoich dawnych (…) pozycjach
walki z socjalizmem, (…) antykomunizm zaçmi∏ w ich umys∏ach poczu-
cie patriotyzmu, zaçmi∏ fakt, ˝e walka z komunizmem uderza rykosze-
tem w granice Polski na Odrze, Nysie i Ba∏tyku, godzi faktycznie w nie-
podleg∏y byt narodu polskiego. Kapitalistyczno-obszarnicza Polska ze-
sz∏a bezpowrotnie z dziejów historii narodu polskiego. Na mapie Euro-
py paƒstwo polskie mo˝e figurowaç tylko jako paƒstwo socjalistyczne
(…) Rzàd PRL, organa w∏adzy paƒstwowej, nie prowadzà ani nie chcà
prowadziç walki z koÊcio∏em, (…) cz´Êç hierarchii koÊcielnej na czele z
kardyna∏em Wyszyƒskim wysz∏a z konstytucyjnych ram (…) podj´∏a
walk´ z rzàdem, z w∏adzami Polski Ludowej, (…) w∏adze paƒstwowe
muszà na to reagowaç (…) Ta cz´Êç hierarchii koÊcielnej, która gwa∏ci
ustaw´ zasadniczà (…) nie mo˝e liczyç na tolerancj´ ze strony paƒstwa
i opinii publicznej. Nie otrzyma te˝ paszportów (…) dopóki nie zajmie
lojalnej postawy wobec paƒstwa, wobec Polski Ludowej”.
PRL-owskie s∏u˝by specjalne odnotowywa∏y tak˝e reakcje na or´-
dzie, jakie pojawia∏y si´ poza granicami Polski. W polu obserwacji zna-
laz∏y si´ mi´dzy innymi niemiecka Katolicka Agencja Informacyjna
(KNA) i, co ciekawe, polskie wydawnictwa „narodowe” z Francji, które
charakteryzowa∏y przyczyny ataku komunistów na KoÊció∏: „zawzi´toÊç
t´ (…) mo˝na t∏umaczyç przede wszystkim obawà, ˝e (…) wyka˝e Êwia-
tu, i˝ religia katolicka (…) jest tak˝e dziÊ naczelnym czynnikiem ˝ycia
polskiego (…) Komunizm, tak zwany polski, nie jest”. Analizowano te˝
wypowiedzi Herberta Czai, czo∏owego polako˝ercy, jak okreÊla∏a go ko-
munistyczna propaganda.
Wyst´pujàce w aktach zgromadzonych w IPN dokumenty mo˝na po-
dzieliç tematycznie na grupy: dotyczàce „spraw niemieckich” i niemiec-
kich reakcji na inicjatyw´ polskich biskupów oraz takie, które charakte-
ryzujà KoÊció∏ w Polsce.
Warto zaznaczyç, ˝e dost´pne dziÊ dokumenty archiwalne sà znacz-
nie spokojniejsze w tonie od reakcji ówczesnych mediów.
Wznowienie zawieszonego Êledztwa nastàpi∏o dopiero po zatrzyma-
niu Laska, co nastàpi∏o przed 18 lutego 1953 roku. Przes∏uchiwany przez
Prokuratur´ Powiatowà w Przeworsku zezna∏, ˝e w czasie wojny Niemcy
w czasie urzàdzanych ob∏aw wpadali na stra˝nic´ i zabierali stra˝aków, w
szczególnoÊci do ∏apania ˚ydów, jednak on osobiÊcie nigdy nie bra∏ w
tym udzia∏u. W noc poprzedzajàcà rozstrzelanie 11 ˚ydów w Gniewczy-
nie ¸aƒcuckiej przebywa∏ s∏u˝bowo w Tryƒczy i D´bnie, skàd powróci∏
dopiero po po∏udniu. Co do zarzutu wskazania W∏adys∏awa Wasyla ze-
zna∏, ˝e zosta∏ zmuszony przez Niemców, by doprowadzi∏ do miejsca je-
go zamieszkania. W sprawie zarzutu zabrania od Marii Koniecznej rze-
czy po˝ydowskich wyjaÊni∏, ˝e w tej sprawie zg∏osi∏ si´ do niego policjant
granatowy Orzechowski ze stra˝akiem Janem Skita∏em i za˝àda∏ dopro-
wadzenia do Koniecznej. W jej obecnoÊci wyciàgnà∏ list´ rzeczy, które
pozostawili ˚ydzi, i nakaza∏ ich oddanie. Zosta∏y one nast´pnie
przekazane do przechowania Laskowi, po kilku dniach wi´kszoÊç z nich
zosta∏a zabrana. To, co pozosta∏o, odnalaz∏a w 1948 r. MO. Odnalezione
wtedy ∏ó˝ko zosta∏o odkupione przez Laska od Niemców, którzy wieêli
je do Jaros∏awia do tamtejszego „Liegenschaftu”.
Za poÊrednictwem swojego adwokata, Bronis∏awa Rogalskiego, Józef
Lasek wniós∏ do Sàdu Najwy˝szego wniosek o wstrzymanie wykonania
wyroku Sàdu Apelacyjnego w Rzeszowie ze wzgl´du na nowo ujawnio-
ne okolicznoÊci. Zosta∏y one przekazane dopiero w tym momencie, gdy˝
wczeÊniej ukrywa∏ si´ i nie mia∏ kontaktu ze swoim obroƒcà. Najwa˝niej-
szym faktem, który Êwiadczy∏ na jego korzyÊç, by∏o to, ˝e ˚ydówka zabra-
na z domu Heleny Górak zosta∏a przez niego przeprowadzona do Kata-
rzyny Majcher w Jagielle, gdzie przebywa∏a przez 3 tygodnie, a nast´pnie
sama odesz∏a do innego miejsca schronienia [3]. Po rozpoznaniu wnio-
sku obroƒcy Sàd Najwy˝szy na posiedzeniu niejawnym uchyli∏ wyrok Sà-
du Apelacyjnego w Rzeszowie i wyrok Sàdu Okr´gowego w PrzemyÊlu
dotyczàcy Józefa Laska i spraw´ przekaza∏ do ponownego rozpoznania
Sàdowi Wojewódzkiemu w Rzeszowie OÊrodek w PrzemyÊlu.
Proces przed Sàdem Wojewódzkim w Rzeszowie OÊrodek w Prze-
myÊlu odby∏ si´ w dniach 13–14 maja 1954 r. na sesji wyjazdowej w Prze-
worsku. W jego trakcie Józef Lasek z∏o˝y∏ obszerne wyjaÊnienia, w któ-
rych ponownie odrzuci∏ zarzut wydania ˝ydowskiej rodziny Adlerów w
r´ce niemieckie i przej´cia ich mienia, zaprzeczy∏ tak˝e, aby ta rodzina
ukrywa∏a si´ u niego w momencie zatrzymania. Informacje o przebiegu
zatrzymania ˚ydów uzyska∏ od ˝ony po swoim powrocie. Opowiedzia∏a
mu, ˝e „przed tà ∏apankà Adlerowie uciekali w ten sposób, ˝e Adlero-
wa wpad∏a do [ich] mieszkania, a jej mà˝ na strych, a za chwil´ wpadli
Niemcy wraz z [Franciszkiem] ChruÊcielem i zabrali ich” [4], nie by∏o
wtedy z nimi dzieci. Jako Êwiadek w procesie zeznawa∏ m.in. Piotr Brud,
by∏y ˝o∏nierz z Placówki AK w Tryƒczy. Zaprzeczy∏ on, jakoby W∏ady-
s∏aw Wasyl nale˝a∏ do organizacji podziemnej. Zezna∏, ˝e W∏adys∏awa
aresztowano za jego starszego brata Franciszka, który – karany za paser-
stwo – zrzuci∏ win´ na m∏odszego brata. Zapewni∏, ˝e uj´cie Wasyla, jak
te˝ udzia∏ w tym Laska, by∏y znane AK, jednak nie by∏o potrzeby wycià-
gania z tego ˝adnych konsekwencji.
14 czerwca 1954 r. sàd uniewinni∏ Józefa Laska z wszystkich zarzu-
tów. Nast´pnego dnia zosta∏ on zwolniony z wi´zienia w PrzemyÊlu, a
p.o. prokurator powiatowy w Przeworsku Czes∏aw Szternal nie doszu-
ka∏ si´ okolicznoÊci, które umo˝liwi∏yby zaskar˝enie wyroku. Po zwol-
nieniu z wi´zienia Józef Lasek mieszka∏ dalej w Gniewczynie, zmar∏ 19
czerwca 1975 roku.
W Êwietle przebiegu Êledztwa i procesu sàdowego wiemy, ˝e Józef
Lasek nie tylko nie przyczyni∏ si´ do Êmierci ˚ydów, ale przeciwnie – po-
maga∏ im, udziela∏ schronienia we w∏asnym domu, dawa∏ Êrodki na
utrzymanie oraz ostrzega∏ przed Niemcami i ich wspó∏pracownikami.
G∏ównà rol´ w ich likwidacji odegrali Niemcy, z ich inspiracji dzia∏ali
funkcjonariusze ukraiƒskiej policji pomocniczej. Do samego zatrzyma-
nia przyczynili si´ polscy policjanci granatowi z posterunku w Grodzisku
Dolnym: prawdopodobnie byli inicjatorami ich zatrzymania oraz prze-
s∏uchania, w trakcie którego ˚ydzi zostali poddani torturom w celu wy-
jawienia miejsc ukrycia kosztownoÊci i innych przedmiotów.
Policjantom granatowym towarzyszyli najprawdopodobniej Franci-
szek ChruÊciel i Józef ChruÊciel. Nie wiemy, czy zrobili to dobrowolnie,
czy te˝ zostali zmuszeni. Trudno jednak przyjàç stanowisko, ˝e moty-
wem ich post´powania by∏a ch´ç rabunku. Sam Franciszek ChruÊciel w
swoim domu dawa∏ schronienie i ˝ywi∏ rodzin´ Adlerów, za co otrzyma∏
od Gitli Adler „pierzyn´ i zag∏ówek”. Zarówno Franciszek, jak i Józef
ChruÊcielowie jako zaprzysi´˝eni ˝o∏nierze dywersji AK zajmowali si´
m.in. tropieniem osób, które wspó∏pracowa∏y z okupantem jako dono-
siciele, czy te˝ zajmowa∏y si´ rabunkiem na konto konspiracji.
Józef Lasek nie wymusza∏ od Marii Koniecznej przedmiotów pozo-
sta∏ych po ˚ydach – w przeddzieƒ ich rozstrzelania przyszed∏ do niego
policjant granatowy Orzechowski ze stra˝akiem Janem Skita∏em i naka-
za∏ mu pójÊcie z nimi. W domu Koniecznej Orzechowski wyciàgnà∏ list´
rzeczy nale˝àcych do ˚ydów, które zosta∏y nast´pnie umieszczone tym-
czasowo u Laska, a póêniej wi´kszoÊç z nich zabrano od niego. Nieroz-
strzygni´ta do koƒca pozostaje rola wspomnianego policjanta granato-
wego. Nierzadko policjanci wymuszali od ukrywajàcych si´ ∏apówki, co
– jak wynika z zeznaƒ Teresy ¸abuzy i Franciszka Kulpy – mia∏o miejsce
tak˝e w Gniewczynie. Nie wiemy, dlaczego proceder ten zosta∏ przerwa-
ny w momencie zorganizowania ob∏awy na ˚ydów posiadajàcych jesz-
cze kosztownoÊci, którymi dalej mogli si´ op∏acaç.
W niektórych zeznaniach pad∏y zarzuty, ˝e cz∏onkowie stra˝y brali
udzia∏ w przes∏uchiwaniu ˚ydów i ich torturowaniu. By∏y to jednak in-
formacje zas∏yszane, nie pochodzi∏y od naocznych Êwiadków. Faktem
jest, ˝e ˚ydzi po zatrzymaniu byli zamkni´ci przez dwa dni na stra˝nicy,
po czym przyjecha∏o dwóch ˝andarmów, którzy rozstrzelali ich na po-
dwórzu domu.
Historia zawarta we wspomnieniach Tadeusza Markiela, tj. wykorzy-
stanie przez okupantów niemieckich przedstawicieli spo∏ecznoÊci pol-
skiej w ob∏awach na ludnoÊç ˝ydowskà, dotyczy zagadnienia, które nie
znalaz∏o do tej pory pe∏nego opisu w historiografii. Jest to kwestia trud-
na, nieposiadajàca wielu êróde∏ wytworzonych w latach wojny lub
wkrótce po jej zakoƒczeniu. Trudno równie˝ po ponad szeÊçdziesi´ciu
latach znaleêç Êwiadków, którzy pami´taliby istotne szczegó∏y. Nie ma
jednak wàtpliwoÊci, ˝e nale˝y dà˝yç do wyjaÊnienia wszystkich jej oko-
licznoÊci. Temat ten w ka˝dym przypadku wymaga jednak opracowaƒ
szczegó∏owych opartych na rzetelnym wykorzystaniu dost´pnych êró-
de∏, bez wydawania przedwczesnych sàdów i obcià˝ania winà ca∏ej zbio-
rowoÊci, jak to sta∏o si´ w opisywanej Gniewczynie.
Sprawy niemieckie
Rzecz charakterystyczna i chyba nieprzewidziana przez nikogo: or´dzie
sta∏o si´ istotnym elementem gry politycznej odnoszàcej si´ do paƒstwo-
woÊci Niemieckiej Republiki Demokratycznej. Zwracano uwag´ na su-
werennoÊç NRD i wa˝ne dla PRL uznanie przez to paƒstwo granicy na
Odrze i Nysie. Inicjatywa polskich biskupów wywo∏a∏a niema∏e zamie-
szanie wÊród towarzyszy z „pierwszego w historii” niemieckiego paƒstwa
„robotników i ch∏opów”, którzy obawiali si´ pozytywnego podejÊcia pol-
skich czynników partyjnych do próby stabilizowania stosunków polsko-
-zachodnioniemieckich, co mog∏oby uderzaç w pozycj´ ich „socjalistycz-
nej ojczyzny”. Podobne reakcje co urz´dnicy MSZ NRD artyku∏owali
politycy marginalnych ugrupowaƒ, ale pojawiajàcych si´ na scenie poli-
tycznej w chwilach napi´cia (by legitymizowaç re˝im Waltera Ulbrichta
– szefa SED). Ich g∏osy by∏y tak˝e rejestrowane przez SB. Reprezentan-
ci „Ost – CDU” uznawali za b∏àd zwracanie uwagi na or´dzie przez w∏a-
dze polskie: „lepiej by∏o listów po prostu nie zauwa˝yç publicznie, a tyl-
ko reagowaç wewn´trznie”. Przyj´cie postawy konfrontacyjnej musi do-
prowadziç do z∏ych skutków. W opinii Êwiata, nieporozumienia mi´dzy
w∏adzà a KoÊcio∏em b´dà wykorzystywane przeciwko partii na prostej za-
sadzie: „si∏y prawdziwie polskie, myÊlàce samodzielnie, jak KoÊció∏ – ∏a-
two porozumia∏yby si´ z Bonn, a tylko wierny Moskwie rzàd polski upra-
wia antyniemieckà propagand´”. Z punktu widzenia polityki i istnienia
NRD jako niezale˝nego bytu paƒstwowego ca∏a inicjatywa biskupów
ignorujàca istnienie dwu paƒstw niemieckich by∏a pozbawiona sensu,
uwa˝ano bowiem, ˝e mi´dzy PRL a NRD ˝adne problemy i kwestie
sporne nie istniejà: „nie trzeba ˝adnego wi´cej »pojednania« ni »wyba-
czenia«”. Przy okazji dyskusji o or´dziu propaganda PRL akcentowa∏a
udzia∏ niemieckiego KoÊcio∏a katolickiego w kszta∏towaniu postaw ˝o∏-
nierzy Bundeswehry, opisujàc ten proces jako kontynuacj´ tego, co dzia-
∏o si´ wczeÊniej w Wehrmachcie: „W ka˝dej jednostce (…) jest co naj-
mniej dwóch kap∏anów: jeden rzymskokatolicki i jeden ewangelicki. Je-
Êli w hitlerowskich dywizjach na 10–12 tysi´cy ˝o∏nierzy by∏o dwóch ka-
pelanów, to w Bundeswehrze 1 duchowny przypada na 1500 ˝o∏nierzy
(…) kapelani wojskowi (…) wychowujà równie˝ ˝o∏nierzy w duchu tra-
dycji krzy˝ackich i pruskich, a nawet hitlerowskich”. Wraz z up∏ywem
czasu, obserwujàc uwa˝nie to, co si´ dzia∏o na niemieckiej scenie poli-
tycznej (w tym szczególnie jej koÊcielnej cz´Êci), przyznawano, ˝e inicja-
tywa „polskiego KoÊcio∏a” mia∏a istotne znaczenie dla dialogu polsko-
-niemieckiego i kierowa∏a dyskusj´ na temat powojennych granic nasze-
go kraju na zupe∏nie nowe tory. Z drugiej strony zastanawiano si´, czy
zmiany w sposobie myÊlenia w Niemczech nie sà efektem akcji o charak-
terze „dywersyjno-politycznym, b´dàcej konsekwencjà wymiany or´dzi
mi´dzy episkopatem polskim i niemieckim”. W aktywnoÊci strony nie-
mieckiej dopatrywano si´ obrony kardyna∏a Stefana Wyszyƒskiego, któ-
rego niemieckoj´zyczne media wyraênie odró˝nia∏y od Gomu∏ki. Do-
strzegajàc w or´dziu dokument polityczny, Niemcy nie uciekali od trud-
nych dla siebie problemów i pytaƒ stawianych przez polskiego kardyna-
∏a. Dotyczy∏y one efektów wojny, która wepchn´∏a Polsk´ „w obj´cia ko-
munizmu i ateizmu”, a tak˝e tego, ˝e to z ich winy granica polsko-nie-
miecka przebiega tak w∏aÊnie, jak przebiega.
Przypisy:
1 C. ¸azarewicz, W. Lacampe, Letnisko w domu Êmierci, „Polityka” 2010, nr 49, s. 32–35.
2 Archiwum IPN Oddzia∏ w Rzeszowie, sygn. 359/36, Akta w sprawie karnej Józefa Lasek i
tow., Protokó∏ rozprawy g∏ównej, Przeworsk, 6 XII 1949 r., k. 66, 67.
3 Tam˝e, sygn. 359/38, Akta w sprawie karnej Józefa Laska, ProÊba do Sàdu Najwy˝szego o
wznowienie post´powania i zawieszenie wyroku Sàdu Apelacyjnego w Rzeszowie, Prze-
myÊl, 11 IX 1953 r., k. 89.
4 Tam˝e, Protokó∏ rozprawy g∏ównej, Przeworsk, 13 V 1954 r., k. 130.
DODATEK PRZYGOTOWUJE BIURO EDUKACJI PUBLICZNEJ IPN.
www.ipn.gov.pl
Redaktorzy:
dr Krzysztof Kaczmarski, krzysztof.kaczmarski@ipn.gov.pl (Rzeszów 17 860 60 25)
Romuald Niedzielko, romuald.niedzielko@ipn.gov.pl (Warszawa 22 431 83 73)
ADRES DO KORESPONDENCJI:
DODATEK IPN DO „Naszego Dziennika”
UL. TOWAROWA 28, 00-839 WARSZAWA
SPRZEDA˚ WYDAWNICTW IPN: TEL. 22 581 88 72
858871027.347.png 858871027.348.png 858871027.349.png 858871027.350.png 858871027.351.png 858871027.353.png 858871027.354.png 858871027.355.png 858871027.356.png
DODATEK HISTORYCZNY IPN
10/2011 (53)
III
VI
DODATEK HISTORYCZNY IPN
10/2011 (53)
Piàtek
28 paêdziernika 2011
Piàtek
28 paêdziernika 2011
naszdziennik.pl
naszdziennik.pl
Te sformu∏owania zadawa∏y k∏am propagandzie komunistów o „wy-
przedawaniu” przez KoÊció∏ polskich interesów narodowych. Oczywi-
Êcie jeden czy drugi tekst na ten temat zamieszczany w niemieckiej pra-
sie te˝ nie móg∏ przerwaç ataków, bo by∏o na nie w danym momencie za-
potrzebowanie polityczne.
Z analizowanych archiwaliów wynika, ˝e Niemcy doskonale oriento-
wali si´ w prowadzonej przez polskich komunistów grze i próbach ma-
nipulowania zarówno jednà, jak i drugà stronà. Dawano temu wyraz w
prasie, radiu i telewizji. Cz´Êç z tych audycji by∏a monitorowana przez
polskie s∏u˝by dyplomatyczne i tajne. Klasycznym przyk∏adem jest tu
znajdujàcy si´ w aktach stenogram dialogu pomi´dzy prezesem KoÊcio-
∏a ewangelickiego w Niemczech Kurtem Scharfem a redaktorem „Die
Zeit” Hansjacobem Stehlem, przeprowadzonego przed kamerami tele-
wizji zachodnioniemieckiej. Oto fragmenty tej rozmowy:
„Stehle: W oficjalnych komentarzach polskich przypisano panu, pa-
nie Prezesie, ˝e wyczyta∏ pan z listu polskich biskupów, i˝ sà oni gotowi
do tego, aby prowadziç z nimi »rozmowy w sprawie granic«.
Scharf: To jest nieporozumienie ze strony rzàdu warszawskiego. Ja ni-
gdy nie przypuszcza∏em, ˝e polscy katoliccy biskupi myÊlà w tym przed-
miocie inaczej ani˝eli rzàd i naród polski. Ja chcia∏em jedynie nawiàzaç
do s∏owa: »dialog«, które jest zawarte w liÊcie biskupów polskich, i wyra-
zi∏em z tego powodu swojà radoÊç, ˝e problem granic jako ca∏oÊç po-
nownie ma byç przedyskutowany w rozmowie, w dialogu.
Stehle: Co mia∏ pan tutaj na uwadze, mówiàc: problem granic?
Scharf: Mówiàc to, mam na uwadze problem prawa mniejszoÊci, uzy-
skanie prawa do w∏asnoÊci dla ludnoÊci mieszkajàcej zarówno po jednej,
jak i drugiej stronie granicy, a tak˝e zagadnienia indywidualnego, pry-
watnego zadoÊçuczynienia dla polskich obywateli za krzywdy, jakie spo-
tka∏y ich ze strony narodowosocjalistycznych w∏adz okupacyjnych. Z
problemem granic powiàzanych jest wiele zagadnieƒ natury prawnej, w
tym zagadnieƒ kontaktów kulturalnych, i o tych sprawach trzeba prowa-
dziç rozmowy”.
Józef Lasek (na pierwszym planie pierwszy z prawej) na Kursie Stra˝y Po˝arnych w MoÊciskach, 1938 rok
Od samego poczàtku Êledztwa g∏ównym podejrzanym o wydanie ˚y-
dów w r´ce niemieckie by∏ Józef Lasek, w czasie okupacji niemieckiej
rejonowy komendant stra˝y po˝arnej w Gniewczynie. Przez kilka powo-
jennych lat w materia∏ach Êledczych odwo∏ywano si´ jednak do osoby
starszej o prawie dwadzieÊcia lat, ale o takim samym imieniu i nazwisku;
w pomy∏ce zorientowano si´ dopiero w 1951 roku.
Józef Lasek urodzi∏ si´ 8 stycznia 1902 r. w Gniewczynie Tryniec-
kiej, pochodzi∏ z rodziny ch∏opskiej, ukoƒczy∏ 4 klasy szko∏y powszech-
nej, uczestniczy∏ w wojnie polsko-bolszewickiej 1920 r. i w kampanii
wrzeÊniowej 1939 r., z zawodu by∏ stolarzem i cieÊlà. Na utrzymaniu
mia∏ ˝on´ i szeÊcioro dzieci. Po ukoƒczeniu kursu stra˝y po˝arnej w
Rzeszowie w styczniu 1939 r. zosta∏ mianowany komendantem stra˝y
po˝arnej, a przed wybuchem wojny przez miesiàc by∏ rejonowym ko-
mendantem stra˝y po˝arnej. Wiosnà 1940 r. ponownie powierzono
mu obowiàzki rejonowego komendanta stra˝y po˝arnej na gmin´
Tryƒcza i gromad´ D´bno.
Informacja o tym, ˝e podczas okupacji niemieckiej, wspólnie z inny-
mi cz∏onkami stra˝y po˝arnej, mia∏ wy∏apywaç ukrywajàcych si´ ˚ydów,
pojawi∏a si´ w urz´dowych doniesieniach na prze∏omie kwietnia i maja
1948 roku. Niestety, nie mo˝na by∏o przes∏uchaç w tym momencie sa-
mego podejrzanego, który, prawdopodobnie ju˝ od zimy 1947 r., ukry-
wa∏ si´ u rodziny w Krzemienicy ko∏o ¸aƒcuta i w miejscowoÊci Ogrod-
niki ko∏o Elblàga. Âledztwo rozpocz´∏a Prokuratura Sàdu Okr´gowego
w PrzemyÊlu. Zarzuty, oprócz wydania ˚ydów w r´ce niemieckie, obej-
mowa∏y wskazanie gestapo W∏adys∏awa Wasyla i wymuszenie od Marii
Koniecznej przedmiotów po ˚ydach, które mia∏ sobie przyw∏aszczyç.
Na rozprawie, która rozpocz´∏a si´ 5 grudnia 1949 r. przed Sàdem Okr´-
gowym w PrzemyÊlu, na sesji wyjazdowej w Przeworsku, obecny by∏ tyl-
ko jeden z oskar˝onych – Józef Botwina (Józef Kulpa, Józef Lasek i Jan
Skita∏ ukrywali si´ i byli reprezentowani przez adwokatów).
Jednym z najwa˝niejszych Êwiadków obrony by∏a Bronis∏awa Szozda,
pochodzàca z Gniewczyny ¸aƒcuckiej, która zezna∏a, ˝e w czasie okupa-
cji niemieckiej ukrywa∏a si´ w domu Laska. Jej rodzice byli ˚ydami, a ona
sama w styczniu 1942 r. przyj´∏a chrzest z ràk ks. Stanis∏awa Ku∏aka (co
by∏o równie˝ zakazane przez Niemców). Przyzna∏a, ˝e Lasek sam zapro-
ponowa∏ jej ukrywanie si´ u siebie w grudniu 1942 r., mimo ˝e zna∏ jej po-
chodzenie: „Józef Lasek odnosi∏ si´ do mnie bardzo ˝yczliwie i wielokrot-
nie przestrzega∏ mi´, gdy mi grozi∏o niebezpieczeƒstwo. (…) Gdy miesz-
ka∏am u Józefa Laska, ten˝e po˝yczy∏ u kogoÊ maszyn´ do szycia i przy-
niós∏ mi, bym sobie szyciem zarobi∏a na ˝ycie”. Szozda wyjaÊni∏a te˝, ˝e ma
siostr´, która wysz∏a za mà˝ za Polaka, przyj´∏a chrzest przed wojnà i oku-
pacj´ sp´dzi∏a w Gniewczynie ¸aƒcuckiej. Osoba ta by∏a dobrze znana
tak˝e Laskowi. Innà z ˚ydówek, której pomocy udzieli∏ Lasek, by∏a Gol-
da Russ, która przez miesiàc ukrywa∏a si´ u niego, pracujàc w polu razem
z jego córkà. By∏o to jeszcze przed rozpocz´ciem akcji likwidacji ˚ydów.
Póêniej musia∏a opuÊciç dotychczasowe miejsce ukrywania si´ i na kilka
dni powróci∏a do Marii Rachwa∏. Opowiada∏a wtedy, ˝e Lasek „powie-
dzia∏ jej, ˝eby szuka∏a sobie innego miejsca, albowiem ktoÊ go doniós∏, ˝e
u niego przechowuje si´ ˚ydówka, a on w∏aÊnie dosta∏ rozporzàdzenie,
aby ∏apa∏ ˚ydów” [2]. Nast´pnie na podstawie fa∏szywych dokumentów,
wystawionych na nazwisko córki Laska, wyjecha∏a na roboty przymusowe
do Niemiec, prze˝y∏a okupacj´ i zmar∏a po wojnie w szpitalu.
Tak˝e w zeznaniach innych Êwiadków pad∏y informacje, ˝e Józef La-
sek udziela∏ pomocy ˚ydom, choç by∏ Êwiadomy gro˝àcego niebezpie-
czeƒstwa. Mimo to 6 lutego 1950 r. sàd skaza∏ Józefa Laska na 5 lat wi´-
zienia, 5 lat utraty praw publicznych i obywatelskich praw honorowych
oraz przepadek mienia. Zarzucono mu wskazanie gestapo W∏adys∏awa
Wasyla, Êciganego za przest´pstwa pospolite, oraz usuni´cie ˚ydówki z
mieszkania Heleny Górak w Jagielle. Czterej sàdzeni zostali uniewinnie-
ni od dalszych punktów oskar˝enia, w tym Lasek od zarzutu przyj´cia do
swojego domu rodziny Adlerów, a nast´pnie zawiadomienia gestapo. 8
lutego z wi´zienia zosta∏ wypuszczony Józef Botwina. Wyrok nie zado-
wala∏ ˝adnej ze stron; zosta∏ zaskar˝ony zarówno przez Prokuratur´
Okr´gowà w PrzemyÊlu, jak i przez adwokata Józefa Laska – dr. Tade-
usza Jakubskiego.
Na rozprawie rewizyjnej przed Sàdem Apelacyjnym w Rzeszowie
uchylono wyrok odnoÊnie do Laska w cz´Êciach zaskar˝onych przez pro-
kuratur´, uznano go jednak za winnego usuni´cia ˚ydówki z mieszka-
nia Górakowej, za co zosta∏ skazany na kar´ 6 lat wi´zienia, utrat´ praw
publicznych i obywatelskich praw honorowych na lat 5 oraz przepadek
mienia, a ca∏à spraw´ przekazano Sàdowi Okr´gowemu w PrzemyÊlu do
ponownego rozpoznania w innym sk∏adzie.
Ksiàdz arcybiskup Boles∏aw Kominek
Opinie o polskim KoÊciele
KoÊció∏ charakteryzowano z „w∏asnego”, komunistyczno-esbeckiego
punktu widzenia, mi´dzy innymi na podstawie rozpoznania i rozpraco-
wania operacyjnego. Jeszcze przed podpisaniem or´dzia przez kard.
Stefana Wyszyƒskiego bardzo uwa˝nie obserwowano, co dzieje si´ w
Rzymie, gdzie przebywali polscy biskupi. Szczegó∏owo informowano na
przyk∏ad o iloÊci i zawartoÊci korespondencji, jakà otrzymywali hierar-
chowie przebywajàcy na Soborze Watykaƒskim II.
Jak sàdz´, nie bez przyczyny w policyjnych dokumentach, które prze-
glàda∏em, znalaz∏a si´ niedatowana notatka: „Aktualne problemy poli-
tyki koÊcio∏a i zadania organizacji partyjnych”. Opisywano w niej dobre
i z∏e strony „wspó∏˝ycia” komunistycznego paƒstwa z instytucjami kato-
lickimi. Rzecz jasna z∏ych stron by∏o znacznie wi´cej ni˝ dobrych, a ca∏a
wina za pogarszanie si´ atmosfery le˝a∏a po stronie katolików i hierar-
chii koÊcielnej wzmagajàcej od d∏u˝szego czasu „ofensyw´ politycznà
wymierzonà przeciw w∏adzy ludowej, obliczonà na sk∏ócenie ludzi wie-
rzàcych i niewierzàcych (…) rozbicie jednoÊci narodu zaj´tego twórczà,
pokojowà pracà (…) Aspiracje polityczne hierarchii koÊcielnej (…) sta-
nowià przyczyn´ trudnoÊci w normalizacji stosunków mi´dzy koÊcio∏em
a paƒstwem”.
Wyraênym przyk∏adem ch´ci dominowania nad w∏adzà Êwieckà i
zdobywania zwolenników mia∏a byç pielgrzymka Obrazu Matki Bo˝ej
Cz´stochowskiej po Polsce: „Dotychczasowy przebieg tej w´drówki
ujawnia pozareligijne cele, jakie przy tej okazji usi∏uje osiàgnàç episko-
pat. Staje si´ ona bowiem »unowoczeÊnionà« metodà nawracania na
wiar´ przy pomocy Êrodków antykomunistycznych”. Wed∏ug anonimo-
wych autorów dokumentu, do zwalczania komunistów i ich wp∏ywów
u˝ywano te˝ ustawy dopuszczajàcej aborcj´. Zadziwiajàce, ale argumen-
ty za tà ustawà u˝ywane w roku 1965 niczym nie ró˝nià si´ od tych, któ-
re sà stosowane w celu jej poparcia dzisiaj: „kampania ta zacz´∏a si´ od
napaÊci biskupów na ustaw´ o dopuszczalnoÊci przerywania cià˝y i poli-
tyk´ Êwiadomego macierzyƒstwa (…) propagujemy planowanie rodziny
(…) by nie by∏o tragedii matek obarczonych nadmiernà liczbà dzieci,
którym rodzice nie mogà zapewniç minimum utrzymania. Nie propagu-
jemy wcale przerywania cià˝y, przeciwnie, uwa˝amy je za Êrodek szko-
dliwy dla zdrowia kobiety, dopuszczalny tylko w ostatecznoÊci”. Warto
te˝ zwróciç uwag´ na to, ˝e w przytaczanym fragmencie piszàcy przyzna-
wali si´, prawdopodobnie zupe∏nie nieÊwiadomie, do s∏aboÊci ekono-
micznej PRL i niespe∏nionych obietnic socjalnego dobrobytu i bezpie-
czeƒstwa polskich rodzin.
RównoczeÊnie wskazywano na pozytywne przyk∏ady wspó∏pracy
innych wyznaƒ z w∏adzà (w pozosta∏ych krajach socjalistycznych i
PRL), konfrontujàc je od razu z pozycjà i postawà KoÊcio∏a katolic-
kiego w Polsce.
W sumie odmawiano KoÊcio∏owi prawa do zabierania g∏osu w ja-
kichkolwiek sprawach zwiàzanych z ˝yciem spo∏ecznym w Polsce:
„Kto jak kto, ale w∏aÊnie hierarchia rzymskokatolicka nie ma jakiego-
kolwiek prawa mówiç o trosce o ludzi pracy i wysuwaç oskar˝eƒ wo-
bec w∏adzy ludowej”.
W prezentowanych materia∏ach pojawi∏y si´ te˝ dwa interesujàce
anonimowe opracowania (jedno z 20 grudnia 1965 roku, drugie zaÊ z 10
stycznia 1966 roku) pokazujàce, w jakim kierunku powinna iÊç propa-
ganda komunistyczna w omawianiu interesujàcej nas problematyki. W
pierwszym z tych dokumentów przyj´to nast´pujàce za∏o˝enia: or´dzie
by∏o skutkiem „nacjonalistycznej” postawy KoÊcio∏a podczas obchodów
(Olsztyn, Szczecin, Opole i szczególnie Wroc∏aw) 20-lecia obecnoÊci pol-
skiej administracji koÊcielnej na terenach, które przypad∏y Polsce po
858871027.357.png 858871027.358.png 858871027.359.png 858871027.360.png 858871027.361.png 858871027.362.png 858871027.364.png
DODATEK HISTORYCZNY IPN
19/2011 (53)
V
IV
DODATEK HISTORYCZNY IPN
10/2011 (53)
Piàtek
28 paêdziernika 2011
Piàtek
28 paêdziernik 2011
naszdziennik.pl
naszdziennik.pl
wojnie. Efektem tej postawy by∏y naciski kurii rzymskiej i niemieckich
biskupów. Wed∏ug wspomnianego dokumentu: „kard. Doepfner stwier-
dzi∏, ˝e pojednawczy ton listu jest jego zas∏ugà, gdy˝ dwukrotnie rozma-
wia∏ z Wyszyƒskim, t∏umaczàc mu niew∏aÊciwoÊç wystàpieƒ episkopatu
polskiego we Wroc∏awiu”. W efekcie polski Episkopat odszed∏ od „to-
nacji wroc∏awskiej” i zaczà∏ usprawiedliwiaç si´ przed niemieckà opinià
publicznà, zdradzajàc de facto polskie interesy narodowe. To z kolei, we-
d∏ug autorów dokumentu, wywo∏a∏o ogromne spo∏eczne wzburzenie,
które mia∏o byç wielkim zaskoczeniem dla Episkopatu. Sygnalizowano
przy tym napisy, jakie pojawia∏y si´ w miejscach publicznych, w tym na
Êwiàtyniach: Rybnik – budynek szko∏y: „Nie chcemy biskupów niemiec-
kich”, Bielsko – na budynkach: „Chcemy wyjaÊnieƒ, dlaczego zdradzili”,
„Precz z episkopatem”, w Krakowie na koÊciele: „Precz z arcybiskupem
zdrajcà”, w Szczecinie – na drzwiach koÊcio∏a: „Precz”. Z satysfakcjà ob-
serwowano te˝ postaw´ Êrodowisk katolików Êwieckich: „pos∏owie w
Sejmie; Tyg. Powszechny – nie chce przeciwko Wyszyƒskiemu, ale oba-
wia si´ w∏adz; przyj´to kompromis – zrobiç artyku∏; cenzura go zdj´∏a –
cieszà si´, ˝e majà wobec Paƒstwa alibi (chcieli, ale cenzura nie da∏a), a
stosunków z Wyszyƒskim nie zadra˝niono; Pax – poczàtkowo wyczeki-
wanie, póêniej w∏àczenie si´”.
W kolejnym opracowaniu, noszàcym charakter „naukowego”, które-
go tezy mia∏y s∏u˝yç uzasadnianiu ataków na KoÊció∏, zwracano uwag´ na
zawarte w or´dziu b∏´dy „historyczne”, np. zwrócenie si´ z przes∏aniem
g∏ównie do Niemców, a nie do Czechów: „Przecie˝ Dobrawka, na którà
powo∏uje si´ »or´dzie«, by∏a ksi´˝niczkà czeskà, skoro wi´c za jej wp∏y-
wem Mieszko przyjà∏ chrzest – to wypada∏o zaprosiç przede wszystkim bi-
skupów czeskich”. Ten ton kontynuowano tak˝e w odniesieniu do opisy-
wanego w or´dziu podzia∏u administracyjnego Polski piastowskiej, a tak-
˝e dzia∏aƒ politycznych pierwszych Piastów zbli˝ajàcych nasz kraj do Za-
chodu, które w oczach autorów „Tez” dystansowa∏y wr´cz Polsk´ od Ce-
sarstwa Ottona III i tym samym wzmacnia∏y jej suwerennoÊç w sferze po-
litycznej i kulturowej. Or´dzie wi´c w swej istocie by∏o i musia∏o byç an-
typolskie i antypaƒstwowe: „to sformu∏owanie jest dla Polski, dla polityki
piastowskiej, zw∏aszcza polityki Mieszka I i Boles∏awa Chrobrego, krzyw-
dzàce; Polska by∏à suwerenna, swà suwerennoÊç utwierdza∏a i nie by∏a
˝adnym »cz∏onkiem Imperium Romanum Ottona III«, zw∏aszcza Otto-
na III. (…) W d∏ugim akapicie »or´dzia« (…) podkreÊla si´ przesadnie i
jednostronnie zas∏ugi niemieckie dla kultury polskiej. Bez ma∏a si´ twier-
dzi, ˝e kultura polska jest powtórzeniem kultury niemieckiej. Historycy
kultury polskiej wykazali, ˝e tak nie jest”. Biskupi zaÊ wzorem Stanis∏awa
ze Szczepanowa stali si´ (publikujàc or´dzie) faktycznymi zdrajcami,
skutkowa∏o to uwagà zamieszczonà w dokumentach: „Uwaga praktycz-
na. Nie nale˝y Êpiewaç »Gaude Mater Polonia« (…) Pieʃ bowiem s∏awi
Stanis∏awa ze Szczepanowa, który by∏ klasycznym zdrajcà racji stanu”.
W dalszym ciàgu wywodów pojawiajà si´ te˝ argumenty z najnowszej
historii naszego kraju. Ukazujà one, co najbardziej „bola∏o” ówczesne
w∏adze w or´dziu. By∏y to nie tylko inne ni˝ nakazywane przez komuni-
stów opinie o kszta∏towaniu stosunków polsko-niemieckich, ale tak˝e
podkreÊlanie suwerennoÊci KoÊcio∏a wobec w∏adzy paƒstwowej, zupe∏nie
odmienna od oficjalnej interpretacja koƒca i efektów wojny dla Polski i
Polaków. W koƒcu zaÊ pojawienie si´ KoÊcio∏a jako samodzielnego pod-
miotu na arenie politycznej, który mia∏ swoje, odmienne ni˝ w∏adze, zda-
nie na wiele spraw istotnych dla narodu. Totalitarna w∏adza (której istotà
by∏ strach przed wolnoÊcià) nie chcia∏a w ˝adnym wymiarze dzieliç si´
czymkolwiek z kimkolwiek, uwa˝ajàc, ˝e ma monopol na prawd´ i „rzàd
dusz”. Ka˝da metoda ∏àcznie z k∏amstwem i manipulacjà (w tym szcze-
gólnie odmawianie patriotyzmu i zarzut ulegania wrogim Niemcom), by
wykluczaç krzy˝ z ˝ycia publicznego i dyskredytowaç KoÊció∏, by∏a dobra.
Analizowano tak˝e opinie niemieckie odnoszàce si´ do KoÊcio∏a, hie-
rarchów i katolicyzmu w Polsce. Cytowano wypowiedzi Herberta Czai,
wspominajàcego w sposób „tendencyjny i jadowity” trudny los polskie-
go KoÊcio∏a, gn´bionego podobnie jak w ZSRS podatkami. Wierni
chcàcy chodziç na Msze Êw. i prowadziç prac´ formacyjnà sà nara˝eni na
liczne trudnoÊci w pracy. Przy okazji Czaja poÊwi´ca∏ nieco miejsca
„ksi´˝om patriotom”, okreÊlajàc ich rol´ jako niewielkà. Odnotowywa∏
te˝ znaczny wp∏yw „Urz´du do Spraw Wyznaƒ oraz tajnej policji na za-
gadnienia koÊcielne”. KoÊció∏ jednak swojà postawà, ró˝nà od Paxu i le-
wicowych prawowiernych katolików „Znaku”, powodowa∏, ˝e wielu
wiernych stoi przy nim twardo, przeciwstawiajàc si´ silnym pràdom laic-
kim. Polski katolicyzm poniós∏ w czasie wojny i okupacji ogromne stra-
ty, a Polacy zostali zdemoralizowani „na skutek warunków stworzonych
przez Rosjan”. Opisujàc sytuacj´ w Polsce i postaw´ KoÊcio∏a, zwraca∏
te˝ Czaja uwag´ na elementy antysemityzmu: „Nie mówi´ tego bynaj-
mniej dlatego, aby potwornoÊci OÊwi´cimia porównywaç z polskim an-
tysemityzmem, co usi∏uje si´ w ostatnim czasie czyniç z niektórych stron.
Uwa˝am podobne porównania za niemo˝liwe”. Wa˝ne to w aspekcie
dzisiejszej dyskusji wywo∏anej przez niedawne publikacje w „Spieglu”.
Konkluzjà jego wystàpienia by∏o stwierdzenie, ˝e nale˝y pracowaç w
duchu zjednoczonej Europy i staraç si´ nawiàzywaç dialog z polskimi
„braçmi w wierze”, a tak˝e udzielaç im i KoÊcio∏owi w Polsce mo˝liwie
du˝ej pomocy we wszelkim wymiarze, z po∏o˝eniem nacisku na „dia-
log”. Gdy przy okazji wspomina∏ o tym, by w∏adze RFN troszczy∏y si´
bardziej o Polaków w Niemczech (jak˝e to aktualny postulat!), to nie-
wàtpliwie oprócz humanistycznych przes∏anek przyÊwieca∏y mu wzgl´dy
praktyczne: „Polskie ˝ycie organizacyjne zale˝ne jest od paƒstwa, a to
chcia∏oby w ogóle bezojczyênianych obcokrajowców ch´tnie wykorzysty-
waç dla swoich s∏u˝b informacyjnych”. Przytaczajàc oceny polskiego Ko-
Êcio∏a za krajowà prasà, nie stroniono te˝ w niemieckich mediach (co
znajdowa∏o szerokie odbicie w przeglàdanych przeze mnie teczkach) od
cytowania fragmentów paszkwilanckich, zupe∏nie nieprzyzwoitych opi-
nii majàcych dyskredytowaç hierarchi´ koÊcielnà. Odbywa∏o si´ to tro-
ch´ tak, jak w ca∏kiem niedawnej przesz∏oÊci III RP: pojawia∏ si´ artyku∏
w polskiej prasie, który by∏ podchwytywany w Niemczech, a potem od-
noszono si´ do tych cytatów w Polsce. Wpisywa∏o si´ to doskonale w
proceder przypisywania KoÊcio∏owi hierarchicznemu tendencji faszy-
stowskich i antysowieckich. I tak agencja KNA w komunikacie z 22
stycznia 1966 roku w Êlad za „Trybunà Robotniczà” pisa∏a o kardynale
AuguÊcie Hlondzie, ˝e by∏ zagorza∏ym zwolennikiem sojuszu z III Rze-
szà i przeciwnikiem paktu Rzeczypospolitej z ZSRS zawartego w 1932
roku, a niedawne wystàpienie biskupów by∏o tylko powtórzeniem pomy-
s∏ów kardyna∏a.
Odnotowywano te˝ próby obrony stanowiska zaj´tego przez Ko-
Êció∏: „Stefan Kardyna∏ Wyszyƒski rozgoryczony zareagowa∏ obecnie
ostro na ataki rzàdu, który twierdzi, ˝e biskupi mieszajà si´ w sprawy
polityki zagranicznej (…) sekretarz polskiego episkopatu biskup Cho-
romaƒski zaatakowa∏ post´powanie rzàdu polskiego (…) Rzàd doma-
ga si´ od koÊcio∏a polskiego, aby podzieli∏ jego nienawiÊç do Niemiec.
Ale koÊció∏ nie mówi marksistowskim, komunistycznym j´zykiem”.
W∏adza spodziewa∏a si´, ˝e atakowani biskupi podejmà akcj´ obronnà.
Wed∏ug informacji pochodzàcych od agentury „kontrakcja hierarchii
koÊcielnej” mia∏a polegaç na wysy∏aniu petycji i protestów do w∏adz w
obronie kardyna∏a Stefana Wyszyƒskiego. Inicjowano tydzieƒ modlitw
na Jasnej Górze w intencji obrony kardyna∏a. W tej samej intencji mo-
dlono si´ w koÊcio∏ach i kaplicach, wykorzystujàc te spotkania do „za-
poznawania wiernych z ideà »or´dzia«; propagowania koÊcielnych uro-
czystoÊci milenijnych”. Planowano tak˝e wys∏anie depesz solidarnoÊcio-
wych do atakowanego przez komunistów Prymasa. W∏adza bardzo
uwa˝nie obserwowa∏a te poczynania. Efektem tych dzia∏aƒ by∏a mi´dzy
innymi statystyka wypowiedzi biskupów: w tabeli uj´to imi´ i nazwisko
konkretnego biskupa, form´ wypowiedzi (tu okreÊlano jà jako pozytyw-
nà lub negatywnà na forum publicznym i prywatnym), jej ewentualny
brak i to, czy „or´dzie” zosta∏o przez konkretnego cz∏onka Episkopatu
podpisane. Wypowiedzi biskupów zgodnych z duchem i intencjami Ko-
Êcio∏a odnotowano 56, a przeciw „or´dziu” 20, z czego 19 nieoficjalnie.
Warto przy okazji zorientowaç si´, jak odnosi∏ si´ do problemu Epi-
skopat Polski. W komunikacie wydanym 15 grudnia 1965 roku biskupi
informowali opini´ publicznà i w∏adze PRL o swoim stanowisku, szcze-
gó∏owo je wyjaÊniajàc. Twierdzono, ˝e wiele elementów or´dzia przed-
stawiano z pe∏nym niezrozumieniem spraw, jakie zosta∏y w nim poru-
szone. Broniono si´ tak˝e przed oskar˝eniami o wyprzeda˝ polskich in-
teresów narodowych: „List uwydatnia krzywdy wyrzàdzone Polsce w
czasie drugiej wojny Êwiatowej i dà˝noÊç do biologicznego wyniszczenia
narodu polskiego”. Biskupi nie poprzestali na wydaniu komunikatu.
Sami podczas Mszy Êw. i spotkaƒ z alumnami seminariów duchownych
charakteryzowali i opisywali przyczyn´ swojej „akcji”. Powtarzali, ˝e
or´dzie nie mia∏o charakteru politycznego, lecz moralny i chrzeÊcijaƒ-
ski, bo taki jest duch panujàcy w KoÊciele katolickim: „biskupi nie sà
politykami, a wychowawcami w duchu moralnoÊci chrzeÊcijaƒskiej” –
mówi∏ arcybiskup Karol Wojty∏a w grudniu 1965 roku w Krakowie.
PodkreÊlano te˝ bardzo mocno prawo KoÊcio∏a do wypowiadania si´ w
kwestiach dotyczàcych polskiego ˝ycia narodowego i paƒstwowego,
zw∏aszcza ˝e mi´dzy w∏adzami PRL a RFN widoczny by∏ brak ch´ci po-
rozumienia. „Je˝eli nie mogà dogadaç si´ rzàdy, to dogadajà si´ katoli-
cy” – mówi∏ w grudniu 1965 roku w Wy˝szym Seminarium Duchownym
w Kielcach biskup Jan Jaroszewicz. Wspominano o koniecznoÊci chrze-
Êcijaƒskiego przebaczenia Niemcom i zastanowienia si´ nad b∏´dami i
wyrzàdzonym z∏em (dotyczy∏o to i Polaków, i Niemców). Wa˝nym ele-
mentem tych wypowiedzi by∏o podkreÊlanie polskiego patriotyzmu bi-
skupów i tego, ˝e z biegiem czasu po z∏ej propagandzie nie pozostanie
Êladu, a inicjatywa Episkopatu nie tylko b´dzie przynosi∏a dobre owo-
ce, ale tak˝e poka˝e, kto lepiej i màdrzej s∏u˝y∏ Polsce i Polakom. Pod-
kreÊlano te˝ innà form´ walki KoÊcio∏a i jego hierarchów o prawa Pol-
ski do ziem zachodnich ni˝ ta realizowana przez komunistów. Definio-
wano przyczyny tak gwa∏townej reakcji w∏adzy na inicjatyw´ KoÊcio∏a.
Starano si´ t∏umaczyç wiernym fakt pojawienia si´ „w∏asnej” inicjatywy
KoÊcio∏a w polityce zagranicznej. Zwracano tak˝e uwag´ na z∏à rol´, ja-
kà w ca∏ej sprawie odgrywa∏y PRL-owskie media, w tym szczególnie
prasa manipulujàca tekstem or´dzia.
***
Omówione pokrótce archiwalia odkrywajà kuchni´ komunistycznej
manipulacji, pokazujà obszary, które najbardziej interesowa∏y w∏adze
PRL po stronie niemieckiej, ods∏aniajà tak˝e obawy i postawy Niemców
wobec zdarzeƒ roku 1965. Dokumenty prowokujà do postawienia no-
wych pytaƒ: jak media w PRL realizowa∏y zalecenia w∏adz wobec Ko-
Êcio∏a katolickiego „po or´dziu”? Dobrze by∏oby opisaç reakcje spo∏ecz-
ne, jakie mia∏y miejsce w Polsce po inicjatywie polskich biskupów. Nale-
˝y domagaç si´ rozpocz´cia programu badawczego okreÊlajàcego, czy
mia∏a miejsce i jak wyglàda∏a wspó∏praca mi´dzy komunistycznymi s∏u˝-
bami PRL i NRD w akcji przeciwko polskiemu KoÊcio∏owi w interesu-
jàcym nas aspekcie i momencie historycznym, czy Stasi próbowa∏a w tej
grze byç niezale˝nym podmiotem (tu, i nie tylko tu, potrzebne sà bada-
nia archiwów w Instytucie Gaucka). Niezbadana jest te˝ rola, jakà ko-
muniÊci wyznaczali, nieÊwiadomym tego, innym KoÊcio∏om chrzeÊcijaƒ-
skim w Polsce w rozgrywce z KoÊcio∏em katolickim.
To wszystko sà pytania, na które – chcàc zrozumieç naszà najnowszà
histori´ – powinniÊmy sobie w sposób pe∏ny odpowiedzieç.
Piotr Chmielowiec (IPN Rzeszów)
Szmalcownik czy sprawiedliwy?
Sprawa Józefa Laska
Kiedy w 2008 r. w miesi´czniku „Znak” (nr 4) ukaza∏y si´ wspomnienia
Tadeusza Markiela „Zag∏ada domu Trinczerów”, nie wzbudzi∏y szersze-
go zainteresowania, poza osobami zajmujàcymi si´ na co dzieƒ proble-
matykà zag∏ady ˚ydów na ziemiach polskich w okresie okupacji nie-
mieckiej. Dopiero po publikacji w „Polityce” [1] sprawa zacz´∏a byç g∏o-
Êna nie tylko w Polsce, ale te˝ na Êwiecie. Najwi´ksze emocje we wspo-
mnieniach Markiela wywo∏a∏o oskar˝enie polskich mieszkaƒców wsi
Gniewczyna o wspó∏prac´ z okupantem w likwidacji ich sàsiadów – ˚y-
dów.
Gniewczyna (z∏o˝ona z dwóch cz´Êci – ¸aƒcuckiej i Trynieckiej) jest
miejscowoÊcià na Rzeszowszczyênie, po∏o˝onà 3 kilometry na pó∏noc od
Przeworska. Przed 1939 r. zamieszkiwa∏o w niej oko∏o 2400 Polaków i
kilka rodzin ˝ydowskich. ˚ydzi handlowali byd∏em i koƒmi, mo˝na by∏o
kupiç u nich odzie˝, dawali te˝ zatrudnienie polskim sàsiadom przy wy-
pasie krów. W lecie 1942 r. Niemcy rozpocz´li akcj´ zag∏ady ˚ydów na
terenie powiatu jaros∏awskiego. Od tego czasu zmuszeni byli ukrywaç
si´, g∏ównie u sàsiadów Polaków. 30 listopada 1942 r. ukraiƒska policja
pomocnicza rozstrzela∏a 11 ˚ydów z Gniewczyny.
Sprawa wydania gniewczyƒskich ˚ydów w r´ce niemieckie by∏a po
wojnie przedmiotem Êledztwa. Trudno przejÊç oboj´tnie wobec poczy-
nionych wtedy ustaleƒ, gdy˝ w wielu kwestiach obraz zarysowany przez
Markiela i rozpowszechniony przez media okazuje si´ zafa∏szowany i
nieprawdziwy, a oskar˝enia rzucane na konkretne osoby opierajà si´ na
pog∏oskach i plotkach, czasem nie znajdujàc ˝adnego potwierdzenia.
Józef Lasek z ˝onà i dwiema córkami ko∏o domu rodzinnego
858871027.365.png 858871027.366.png 858871027.367.png 858871027.368.png 858871027.369.png 858871027.370.png 858871027.371.png 858871027.372.png 858871027.373.png 858871027.375.png 858871027.376.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin