swidermajery.pdf
(
8281 KB
)
Pobierz
Świder – świdermajer.
Świdermajerów znikający czar
Jaros∏aw Zieliƒski
B
udowa linii Kolei Nadwiślańskiej w 1877 r. spowodowała,
wystawienniczej zdobnictwo w stylu szwajcarskich
chalets
niewątpliwie wpłynęło na wyobraźnię okolicznych cieśli
i stolarzy, a w rezultacie na wygląd pierwszej generacji świ-
dermajerów. Późniejsze, z okresu międzywojennego, były już
znacznie mniej ozdobne i nieporównanie mniej solidne.
Przy nowej „drodze żelaznej” jak grzyby po deszczu wyra-
stały kolejne letniska zabudowywane według brzeżańskiego
wzorca. Od 1912 r. lepszą komunikację zapewniała kolejka
wąskotorowa do Otwocka i Karczewa, co sprzyjało powsta-
waniu nowych osiedli.
Najwcześniej, w latach 40. XIX w., powstał
Wawe r
jako
osiedle rolnicze przy Trakcie Brzeskim, na gruntach należą-
cych do klucza w Wilanowie. W drugiej fazie procesu par-
celacji dóbr wilanowskich narodził się
Anin
. W 1904 r.
wytyczono tu 150 działek, które błyskawicznie znalazły
nabywców, toteż w 1912 r. rozparcelowano resztę gruntów
kolonii. Wyłącznie drewniany charakter zabudowy miejsco-
wości wynikał nie tylko z mody na świdermajery, ale też
z powodu graniczenia z przedpolem Twierdzy Warszawa,
w której otoczeniu nie wolno było stawiać budynków muro-
wanych, a i na drewniane trzeba było uzyskać zezwolenie od
rosyjskich władz wojskowych. W 1932 r. Zarząd Dóbr
Wilanowskich, mimo protestów mieszkańców Anina, roz-
parcelował przyległe doń lasy, z ich części tworząc rezerwat
im. Jana III Sobieskiego, z pozostałości zaś osiedle
Marysin
że porośnięte sosnowymi lasami wydmowe tereny między
Warszawą a Karczewem raptownie zyskały na wartości, toteż
właściciele okolicznych majątków zaczęli je parcelować
i wyprzedawać. W 1880 r. znany rysownik i ilustrator
– Michał Elwiro Andriolli – zakupił położoną nad Świdrem
lesistą część folwarku Anielin (dziś część Józefowa) i wybu-
dował dom drewniany według własnego pomysłu. Artysta
opracował belkową konstrukcję szkieletową wypełnioną
mieszaniną gliny, wiórów i pociętych gałęzi oraz pokrytą
deskami. Własnoręcznie wyrysował też projekty ornamen-
tów i ozdób wycinanych w drewnie. W ten sposób położył
podwaliny pod styl zwany później, nieco prześmiewczo, świ-
dermajerem, co było aluzją do kojarzonego z drobnomiesz-
czańskim gustem stylu zwanego biedermeier.
Andriolli myślał dalekowzrocznie i jako pierwszy dostrzegł
potencjał okolic wyróżniających się klimatem wyjątkowo
korzystnym dla osób chorych i rekonwalescentów.
Nieskażony krajobraz był też atrakcją dla letników pragną-
cych uciec z zadymionej Warszawy. W 1883 r. artysta
zamieszkał w
Anielinie
, którego nazwę zmieniono na
Brzegi
. Wkrótce sprowadził materiały rozbiórkowe czterech
pawilonów wystawowych z placu Ujazdowskiego
w Warszawie i z nich sklecił pierwszy dom na wynajem,
nazwany Sędzią. Bogate, typowe dla ówczesnej architektury
12
Międzylesie – Ulanówek
funkcjonuje od 1932 r. W tych czasach kolonia zyskała bar-
dzo na znaczeniu dzięki budowie filii Fabryki Aparatów
Elektrycznych Kazimierza Szpotańskiego. Centrum przy
stacji kolejowej zyskało małomiasteczkowy charakter,
w którego krajobrazie dominowały piętrowe, murowane
i drewniane kamieniczki. Dziś Międzylesie jest znane głów-
nie
za
sprawą
szpitala-pomnika
Centrum
Zdrowia
Dziecka.
Radość
zwała się początkowo Macierowym Bagnem.
Założone pod koniec XIX w. letnisko w 1905 r. liczyło tylko
25 mieszkańców, ale aż 22 budynki. Proporcje te świadczą
o charakterze miejscowości, w której wszystko przeznaczano
na wynajem. Imponująco wyglądała stacja Kolei
Nadwiślańskiej, wprawdzie drewniana, ale ozdobiona
pokaźnych rozmiarów wieżą. Takie same wybudowano
w Józefowie i Świdrze. Wszystkie zabudowania stacji,
począwszy od Międzylesia, zastąpiono po 1936 r. zdumie-
wająco nowoczesnymi budynkami murowanymi z fantazyj-
nie ukształtowanymi wiatami, które przetrwały do dziś.
Nazwa Radość zaistniała stosunkowo wcześnie, podobnie
jak lokalny patriotyzm, czego wyrazem było Stowarzyszenie
Miłośników Radości, założone w 1916 r. Najwcześniejsza,
drewniana zabudowa letniska miała reprezentacyjny cha-
rakter. Przez wiele lat miałem okazję mieszkać w jednej
z takich willi, zwanej Diana, wystawionej w 1912 r. Trzem
oszklonym werandom i snycerskim ozdobom odpowiadały
we wnętrzu wspaniałe posadzki, wzorowane ponoć na wila-
nowskich, oraz secesyjne, malowane ornamenty na stropach,
naśladujące sztukaterie. Z czasem przy stacji (jak
w Międzylesiu) wyrosło centrum zabudowane murowanymi
willami i kamieniczkami. Kamienica z apteką na rogu ul.
Izbickiej należała ponoć do Jana Kiepury, natomiast figurka
Wa w e r s k i
. W latach 1935-38 Anin powiększył się o obszar
między ul. Królewską a ul. Zorzy, na odcinku Traktu
Lubelskiego. Rozplanowano tu wzorcowe osiedle willowe
na identycznych, jednolicie ogrodzonych działkach.
Murowane wille tworzyły zdyscyplinowane szeregi, oddalo-
ne o siedem metrów od ulic, których nazwy nawiązywały do
wydarzeń i postaci historycznych.
Międzylesiu
początek dała żydowska osada letniskowa
Kaczydół założona krótko po uruchomieniu Kolei
Nadwiślańskiej. Przy trzech równoległych drogach cha-
otycznie wyrastały kolejne świdermajery. Dopiero w 1931 r.
powstał plan regulacyjny, który w dużym stopniu honoro-
wał dotychczasowe podziały, natomiast nowo rozplanowa-
ne tereny uzyskały nazwę Podkaczydół! Nazwa Międzylesie
13
➞
Stacja w Józefowie
nr 7, lipiec 2009
Most w Świdrze
koguta, zdobiąca zwieńczenie willi przy ul. Patriotów, przed
wojną będącej własnością znanego aktora – Antoniego
Fertnera – stała się w 1989 r. wzorem dla herbu Radości.
W ciągu ostatnich 20 lat zniszczono bardzo wiele drewnia-
nych domów i pobudowano wielkie nowobogackie wille,
w większości bardzo kiczowate. Dawne leśne posesje są par-
celowane, a ich zabudowa staje się zbyt intensywna, co
powoduje ucieczkę wód gruntowych, a w konsekwencji
obumieranie wiekowego drzewostanu.
Miedzeszyn
(nazywany z kpiną Międzyszyn, bo rozwija-
jący się między torowiskami obu kolei) był letniskiem typo-
wo żydowskim. Powstał później od pozostałych miejscowo-
ści na linii otwockiej, przejmując nazwę od dawnej wsi przy
Trakcie Lubelskim. W okresie międzywojennym osiągnął
szczyty powodzenia u warszawskich starozakonnych, gosz-
cząc latem do 5000 osób, co musiało oznaczać skrajne prze-
ludnienie wielgachnych domów. Jeszcze kilkadziesiąt lat
temu te wielkie domy letniskowe było widać na każdym
kroku, jednak z czasem zaczęły się mnożyć pożary, wybu-
chające zawsze „z nieustalonych przyczyn”.
Falenica
, podobnie jak Miedzeszyn, przejęła nazwę pobli-
skiej wsi w dobrach Karola Hannemana, który w 1894 r. na
pogorzelisku folwarku Błota założył osadę Wille Falenickie.
Poza parcelacją gruntów, ofiarował place pod szkołę, neogo-
tycki kościół i straż pożarną. Drewniane wille i domy nie
miały jednolitego charakteru, ale były stawiane w regular-
nej, prostokątnej siatce ulic. Przy zachodnim krańcu osady
wyznaczono miejsce dla zakładów przemysłowych. W 1925
r. Falenica uzyskała prawa miejskie, ale cztery lata później
zniszczył ją pożar. Miasteczko, odbudowane zgodnie
z nowym planem regulacyjnym, zyskało więcej zwartej
zabudowy murowanej. Ogólnym charakterem i licznymi
bóżnicami upodabniało się do żydowskiego „sztetla”, szcze-
gólnie w rejonie ul. Handlowej, w 1912 r. wybrukowanej
„kocimi łbami”, ciasno zabudowanej domami o osobliwych,
drewnianych loggiach w formie wykuszy zdobionych orna-
mentem rzezanym laubzegą. Wąską ulicą podążał w sezonie
tłum letników poszukujących okazji do zakupów
w małych sklepikach upstrzonych ręcznie malowanymi szyl-
dami. Większa część ulicy spłonęła już we wrześniu 1939 r.,
jej fragment zaś włączono do utworzonego przez Niemców
getta, przez które przeszło ok. 7500 Żydów.
Półprzystanek
Michalin
powstał w 1913 r. z inicjatywy
Towarzystwa Miłośników Letnich Mieszkań „Michalin”,
którego założycielami byli kupcy Jakub Kobryner i Idel
Lichtensztul oraz agent handlowy Psachia Różanykwiat.
Letnisko zyskało typowy dla tych okolic plan parcelacyjny
z prostokątną siatką ulic i szybko wypełniło się drewniany-
mi świdermajerami. Dziś Michalin jest dzielnicą Józefowa.
Podobny charakter miały następne letniska przy linii kolejo-
wej:
Józefów
(obecnie 18-tysięczne miasto; najstarsza
zachowana willa drewniana pochodzi z 1896 r., a neogotyc-
ki kościół – z 1905) oraz
Świder
(dziś dzielnica Otwocka),
słynące z pensjonatów i kąpielisk w rzece Świder.
W 1893 r. powstała jedna z dzielnic późniejszego miasta
Otwock
– kolonia Aleksandrówka o zaledwie 18 dział-
kach, założona przez płk. Aleksandra Westenricka na grun-
tach wydzielonych z dóbr Wiązowna, wzdłuż granicy
z dobrami Otwocka Wielkiego, gdzie także budowano już
drewniane wille. W 1890 r. dr Józef Geisler z Karczewa
w piętrowym drewniaku z wieżyczką otworzył terapeutycz-
➞
14
Pensjonat Gurewicza w Otwocku, ok. 1927 r.
Stacja w Otwocku
ny zakład kąpielowy, a trzy lata później – pierwsze sanato-
rium chorób płucnych. Wtedy w Otwocku, zwanym wów-
czas Willami Otwockimi, stało już ok. 100 domów letni-
skowych, przy czym tylko 13 murowanych, ale już na prze-
łomie wieków liczba budynków sięgnęła aż 600, a gości
i kuracjuszy przekroczyła 2000. Skalą wyróżniał się pensjo-
nat Abrama Gurewicza budowany etapami od 1906 do
1921 r. Po ukończeniu stał się jedną z największych budow-
li drewnianych w Polsce, mając powierzchnię 2700 mkw.
Osada szybko przeobraziła się w miasteczko ozdobione kil-
koma reprezentacyjnymi budowlami, w tym neogotyckim
kościołem autorstwa Władysława Marconiego oraz wieżą
wodną i pięknym, wczesnomodernistycznym budynkiem
dworca kolejowego – dziełami Jana Fijałkowskiego
z 1910 r. W 1916 r. Otwock uzyskał prawa miejskie,
a w 1923 – status uzdrowiska. Ciekawą genezę ma eklek-
tyczny ratusz przebudowany w 1928 r. z willi inż. Stanisława
Sierkowskiego, z lat 80. XIX w. Naprzeciw ratusza, po dru-
giej stronie torów kolejowych, wystawiono w tym czasie
synagogę, powstały też: remiza strażacka i neoklasycystycz-
ne kasyno, gmachy szkół powszechnych i gimnazjum.
Budynki szpitali i sanatoriów stawiane w latach 30. miały
w większości wielkomiejskie formy. Dla klienteli żydow-
skiej przeznaczony był szpital psychiatryczny Zofiówka oraz
część sanatoriów, w tym: Brijus, Marpe, Haszachfes
i Centos (dla dzieci). Tuż przed wojną Otwock przyjmował
ok. 40 tys. kuracjuszy i liczył 20 tys. stałych mieszkańców,
z czego aż 75 proc. stanowili Żydzi. Po 1939 r. podzielili oni
los swych współwyznawców z sąsiednich miejscowości,
z początku zamknięci w dwóch gettach, z których jedno
przeznaczono dla mieszkańców, drugie zaś dla kuracjuszy.
Niewiele pozostało śladów żydowskiej bytności w Otwocku,
Niemcy bowiem zniszczyli wiele domów i dwie synagogi,
pozostawiając jedynie małą bóżnicę przy ul. Górnej oraz
mykwę. Mimo wojennych i powojennych zniszczeń wiele
willi trwa – drewnianych i murowanych, najczęściej w bar-
dzo kiepskim stanie. Te pierwsze są ciągle trzebione przez
pożary. Ostatnio spłonął np. dom przy ul. Wczasowej oraz
drewniak przy ul. Górnej, w dzielnicy Świder. Najcenniejszą
spośród willi murowanych jest straszliwie dziś zrujnowana
Julia, wybudowana przed 1893 r. dla warszawskiego przed-
siębiorcy Maurycego Karstensa. Obecnie Otwock jest
ośrodkiem administracyjnym gminy zamieszkanej przez
42 tys. mieszkańców (znakomita większość w samym mie-
ście) i w 44 proc. pokrytej lasami. Tradycje uzdrowiskowe są
z powodzeniem kontynuowane.
Dawne letniska na linii otwockiej wyewoluowały w cza-
sach III RP, najczęściej jednak ze szkodą dla krajobrazu
kulturowego, przekształcając się w suburbia, w których tra-
dycyjna zabudowa typu pensjonatowego jest masowo elimi-
nowana i zastępowana kakofonią form nowoczesnej archi-
tektury. Miejsce świdermajerów zajmują wypasione „garga-
mele” albo apartamentowce. Wzrasta zamożność, ale zanika
piękno i unikatowy charakter tych okolic.
15
Sanatorium projektu
Edgara Norwertha w Otwocku
nr 7, lipiec 2009
Plik z chomika:
Zmijowy
Inne pliki z tego folderu:
W. Sieradzan - Miasta mazowieckie w źródłach krzyżackich XIV i XV wieku.pdf
(1457 KB)
swidermajery.pdf
(8281 KB)
Bieganska Anna - Zolnierze szkoccy w dawnej Rzeczypospolitej.rar
(10538 KB)
Tukidydes – Wojna peloponeska.pdf
(2987 KB)
Antologia - Kronikarze czescy [Kanonik Wyszehradzki i Mnich Sazawski].pdf
(967 KB)
Inne foldery tego chomika:
- Do Przebrania
- Na teraz
- Rezerwat komiksów
Pliki dostępne do 21.01.2024
Ałdiobuk
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin