Bhp w Polsce i UE.doc

(1410 KB) Pobierz
Dyrektywy

POLITECHNIKA WROCŁAWSKA

WYDZIAŁ GEOINŻYNIERII, GÓRNICTWA I GEOLOGII

CENTRUM KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO

STUDIA PODYPLOMOWE

„BEZPIECZEŃSTWO I HIGIENA PRACY – WYMAGANIA POLSKIE I EUROPEJSKIE”

 

 

 

 

 

 

 

 

Konwencje, normy i uregulowania   międzynarodowe w zakresie bezpieczeństwa, w tym bezpieczeństwa  pracy

 

 

 


2

 

 

SPIS TREŚCI

1.                 Wprowadzenie

2.                 Międzynarodowa Organizacja Pracy

3.                 Rada Europy

4.                 Unia Europejska

5.                 Dyrektywa Rady 89/391/EWG z dnia 12 czerwca 1989 r. w sprawie wprowadzenia środków w celu poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy

6.                 Dyrektywa Rady 89/654/EWG z dnia 30 listopada 1989 r. dotycząca minimalnych wymagań w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w miejscu pracy (pierwsza dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG)

7.                 Dyrektywa Rady 89/655/EWG z dnia 30 listopada 1989 r. dotycząca minimalnych wymagań w zakresie bezpieczeństwa i higieny użytkowania sprzętu roboczego przez pracowników podczas pracy (druga dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG)

8.                 Dyrektywa Rady 89/656/EWG z dnia 30 listopada 1989 r. w sprawie minimalnych wymagań w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników korzystających z wyposażenia ochrony osobistej (trzecia dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG)

9.     Dyrektywa Rady z dnia 29 maja 1990 r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących ochrony zdrowia i bezpieczeństwa podczas ręcznego przemieszczania ciężarów w przypadku możliwości wystąpienia ryzyka, zwłaszcza urazów kręgosłupa pracowników (czwarta szczegółowa dyrektywa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG) (90/269/EWG)

10.               Dyrektywa 1999/92//WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 1999 r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników zatrudnionych na stanowiskach pracy, na których może wystąpić atmosfera wybuchowa (piętnasta dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG)

11.              Dyrektywa 2001/45/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2001 r. zmieniająca dyrektywę Rady 89/655/EWG dotyczącą minimalnych wymagań w zakresie bezpieczeństwa i higieny użytkowania sprzętu roboczego przez pracowników podczas pracy (druga dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG)

12.                             Dyrektywa 2002/44/we Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie minimalnych wymagań w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa dotyczących narażenia pracowników na ryzyko spowodowane czynnikami fizycznymi (wibracji) (szesnasta dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG)

13.                 Dyrektywa 2003/10/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 lutego 2003 r. w sprawie minimalnych wymagań w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa dotyczących narażenia pracowników na ryzyko spowodowane czynnikami fizycznymi (hałasem) (siedemnasta dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG)

14.               Dyrektywa 2004/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie ochrony pracowników przed zagrożeniem dotyczącym narażenia na działanie czynników rakotwórczych lub mutagenów podczas pracy (szósta dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy Rady 89/391/EWG)

15.               Dyrektywa 2004/40/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie minimalnych wymagań w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa dotyczących narażenia pracowników na ryzyko spowodowane czynnikami fizycznymi (polami elektromagnetycznymi) (osiemnasta dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/391/EWG)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Wprowadzenie

         Prawo pracy, w tym zabezpieczenie warunków pracy pracowników jest przedmiotem działania wielu  organizacji międzynarodowych. W zależności od tego, która z organizacji zajmuje się tymi sprawami - reguluje je w sposób odmienny, przez wydawanie różnorodnych aktów prawa międzynarodowego i ponadnarodowego. Mają one różną moc prawną, bowiem zawarte w nich postanowienia w różnym stopniu  odnoszą się do państw członkowskich.

 

         Najważniejsze organizacje międzynarodowe ustanawiające normy z zakresu prawa bezpieczeństwa i  ochrony zdrowia pracowników, to:

 

            Międzynarodowa Organizacja Pracy

            Rada Europy

            Unia Europejska.

 

2. Międzynarodowa Organizacja Pracy

         Międzynarodowa Organizacja Pracy, MOP została powołana w 1919 r., a od 1946 r. stała się organizacją  wyspecjalizowaną Narodów Zjednoczonych. Polska jest członkiem MOP od chwili jej powstania. Podstawowym kierunkiem działania Międzynarodowej Organizacji Pracy jest tworzenie norm prawnych, stanowiących instrument oddziaływania w celu budowania sprawiedliwego ładu społecznego w  poszczególnych państwach, w skali międzynarodowej. Działalność normatywna MOP nie ogranicza się   jednak do wąsko rozumianego prawa pracy, lecz wkracza w dziedzinę ubezpieczeń społecznych, a także   polityki społecznej i ekonomicznej. Podstawowym aktem normatywnym uchwalanym przez Konferencję  Ogólną MOP są konwencje - akty normatywne prawa międzynarodowego. Oznacza to, że są one wiążące  dla państw członkowskich po ich ratyfikowaniu. Jednakże cechuje je pewna samodzielność, gdyż obowiązują przez czas w nich oznaczony, mimo że np. państwo wycofało się z ich ratyfikacji, a nawet   członkostwa w organizacji. Międzynarodowa Organizacja Pracy dysponuje określonymi środkami  przymuszającymi państwa członkowskie do ratyfikowania, jak też tryb kontroli przestrzegania  ratyfikowanych konwencji.

 

         Drugim aktem prawnym uchwalanym przez MOP są zalecenia. Różnica pomiędzy konwencją i zaleceniem  sprowadza się do tego, że zalecenia nie są ratyfikowane przez państwa członkowskie i dlatego nie rodzą  zobowiązań, co do ich respektowania w prawie krajowym. Traktowane są one głównie jako wytyczne dla uchwalanych konwencji uszczegóławiając je, a przez to stanowiąc wytyczne dla ustawodawstwa krajowego. Następstwem ratyfikacji konwencji jest jej obowiązywanie w danym państwie członkowskim. W zależności od zasad obowiązywania ratyfikowanych konwencji w prawie krajowym, obowiązują one bądź przez wdrożenie (inkorporację) ich wymagań do prawa krajowego bądź bezpośrednio (proprio vigore), gdzie po ratyfikowaniu i opublikowaniu w krajowym organie promulgacyjnym uważa się je za integralną część systemu prawa krajowego. Niektóre państwa idą dalej, ustalając wyższość ratyfikowanych aktów prawa międzynarodowego nad prawem krajowym. W tym duchu ustalone zostały również zapisy Konstytucji RP,  która w art. 91 pkt. 2 mówi, że: [...] Umowa międzynarodowa ratyfikowana za uprzednią zgodą wyrażoną  w ustawie ma pierwszeństwo przed ustawą, jeżeli ustawy tej nie da się pogodzić z umową [...].

 

         Działalność Międzynarodowej Organizacji Pracy w zakresie ustalania konwencji z dziedziny bezpieczeństwa i higieny pracy zaowocowała licznymi konwencjami.

 

         Do najważniejszych konwencji MOP z dziedziny bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników należy konwencja nr 155. Konwencja ta nie jest pierwszą konwencją uchwaloną przez MOP w dziedzinie  bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia pracowników. Działanie na rzecz ochrony pracowników w razie  choroby związanej z wykonywaniem pracy lub wypadku przy pracy uznane zostało w Konstytucji MOP za  jedno z najpilniejszych zadań tej organizacji. Stąd już w 1929 r. MOP ustanawiała konwencje w tej   dziedzinie. I tak konwencja nr 31/1929 w sprawie ochrony przed wypadkami przy pracy w przemyśle   reguluje w sposób ogólny podstawowe obowiązki krajów i pracodawców, w przypadku zaistnienia wypadku   przy pracy. Nakłada ona na państwa członkowskie obowiązek ustanowienia krajowego ustawodawstwa o   ochronie życia i zdrowia pracowników oraz reguluje działalność inspekcji pracy w tych sprawach. Jednakże  kompleksowe rozwiązania w dziedzinie bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia pracowników w miejscu    pracy zawarte zostały w konwencji nr 155 MOP uchwalonej w 1981 r.

 

         Konwencja ta ma charakter powszechny i, zgodnie z postanowieniami części I, ma zastosowanie do   wszystkich gałęzi działalności gospodarczej zatrudniających pracowników i do ogółu pracowników   zatrudnionych w tych gałęziach. Ten powszechny zasięg podmiotowy może być jednak ograniczony przez   władze krajowe, w konsultacji z reprezentatywnymi organizacjami pracodawców i pracowników, poprzez   dokonanie uzasadnionych wyłączeń z zakresu stosowania konwencji, jeżeli stosowanie to powoduje   specyficzne problemy w szczególnych gałęziach działalności gospodarczej (np. rybołówstwo, żegluga   morska).

 

         Zapisy zawarte w konwencji można podzielić na cztery części:

 

            zasady polityki krajowej w dziedzinie bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia,

            zadania państwa w tym zakresie,

            zadania pracodawców na szczeblu przedsiębiorstwa,

            obowiązki i uprawnienia pracowników.

 

         W pierwszej części konwencji państwa członkowskie zobowiązane zostały do wykreowania i  wprowadzenia w życie spójnej polityki krajowej w zakresie bezpieczeństwa, ochrony zdrowia  pracowników i środowiska pracy. Zasady tej polityki powinny być uzgadnianie z  reprezentatywnymi organizacjami pracowników i pracodawców, zarówno w aspekcie jej wykreowania, jak  też koordynacji działań organów uczestniczących w jej realizacji. Po dokonaniu okresowych przeglądów,   działania podejmowane dla realizacji tej polityki powinny być odpowiednio korygowane i uzupełniane.

         Polityka taka powinna uwzględniać: materialne środowisko pracy (projektowanie, badania próbne, dobór,  zastępowanie, instalowanie, zagospodarowywanie, użytkowanie i konserwację materialnych składników   pracy itp.), powiązania istniejące między materialnymi składnikami pracy a osobami, które wykonują lub  nadzorują pracę, szkolenie, dokształcanie i motywowanie osób pracujących na rzecz osiągnięcia     właściwego poziomu bezpieczeństwa i zdrowia, konsultacje i współdziałanie partnerów społecznych na   wszystkich szczeblach - od przedsiębiorstwa do szczebla krajowego włącznie, ochronę pracowników i ich    przedstawicieli przed postawieniem ich w jakimkolwiek niekorzystnym położeniu w związku z realizacją ich  zadań, wynikających z ustalonej polityki. W ramach tej polityki powinny też zostać sformułowane w sposób   przejrzysty kompetencje poszczególnych organów i osób uczestniczących w jej realizacji.

 

         W części drugiej określono zadania państwa dotyczące realizacji polityki, o której była mowa wcześniej.

         Obejmują one przede wszystkim ustanowienie odpowiednich przepisów prawa dotyczących bezpieczeństwa, zdrowia i środowiska pracy oraz organów kontroli stosowania tych przepisów, wyposażonych w odpowiednie sankcje. Przepisy te powinny zapewnić:

 

            określanie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać: projektowanie, budowa i przebudowa,  a także zagospodarowanie budynków, w których znajdują się stanowiska pracy oraz sprzęt  techniczny używany w procesie pracy

 

            określenie procesów pracy, substancji i czynników, których stosowanie w procesie pracy powinno być  zabronione

 

            ustalanie procedury zgłaszania wypadków przy pracy i chorób zawodowych przez pracodawców lub  instytucje ubezpieczeniowe, dla celów statystycznych i opracowywania rocznych statystyk w tym   zakresie

 

            przeprowadzanie szczegółowych dochodzeń w przypadkach, gdy liczba i ciężkość wypadków przy   pracy lub chorób zawodowych albo też związanych z wykonywaną pracą świadczy o sytuacjach   szczególnie groźnych

 

            publikowanie corocznych informacji na temat realizacji polityki w zakresie ochrony życia i zdrowia   pracowników, uwzględniających analizę wypadków przy pracy i chorób zawodowych

 

            prowadzenie i rozwijanie systemu badań czynników chemicznych, biologicznych lub fizycznych, z   punktu widzenia ich szkodliwości dla zdrowia.

 

         Konwencja nakłada również obowiązek zapewnienia na szczeblu krajowym takich warunków, aby maszyny i   inne urządzenia techniczne wprowadzane do obrotu nie stanowiły zagrożenia bezpieczeństwa i zdrowia   osób, które będą je eksploatowały.

 

         Osobny przepis konwencji nakłada na odpowiednie władze obowiązek zapewnienia, aby pracownik, który  powstrzymał się od pracy w sytuacji bezpośredniego zagrożenia dla życia lub zdrowia, nie ponosił z tego   tytułu żadnych ujemnych konsekwencji.

 

         Również na szczeblu krajowym powinno być zagwarantowane podjęcie szkolenia i kształcenia, na  wszystkich szczeblach w dziedzinie bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia pracowników.

 

         W części trzeciej określone zostały zadania pracodawców w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników w miejscu pracy, a mianowicie:

 

            zagwarantowanie, aby miejsca pracy, maszyny, sprzęt i procesy pracy oraz stosowane czynniki i  substancje chemiczne, fizyczne i biologiczne nie stanowiły zagrożenia dla bezpieczeństwa i zdrowia  pracowników

 

            zapewnienie odzieży ochronnej i odpowiedniego sprzętu ochronnego

 

            obowiązek współpracy między pracodawcami w przypadku, gdy w jednym miejscu pracę realizuje kilka  przedsiębiorstw

 

            podejmowanie działań w przypadku zaistnienia sytuacji niebezpiecznych, a także zapewnienia  udzielenia pierwszej pomocy

 

            konsultacje z pracownikami i ic...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin