Społeczeństwo i wychowanie.pdf

(11097 KB) Pobierz
SPOŁECZEŃSTWO
I WYCHOWANIE
JÓZEF
CHAŁASIŃSKI
SPOŁECZEŃSTWO
I WYC H O WA N I E
W ydanie trzecie
WARSZAWA
PAŃSTWOWE
1969
NAUKOWE
WYDAWNICTWO
/
/
€0
°
A to
S
O b w o l u t ę p r o j e k to w a ł
M ieczyslam D etyn ieck i
r?
•55
^11
C o p y r i g h t 1959
by P aństw ow e W y d aw n ictw o N au k o w e
W arsaw
Poland
P r i n t e d in P o l a n d
PAŃSTW OW E
W Y D A W N IC T W O
NAUKOW E
-
W ARSZAW A
1%9
W y d a n i e III . N a k ł a d 480 0 + 200
egz.
A r k . w y d . 23. 25 a r k . d r u k .
offsetow y
kl. V.
70 g. 70 x 100.
O d d a n o do rep ro d u k cji
5. II.
ukończono w m aju
1969 r. Z a m . n r 71 B - 2
21, 00
Papier
1969 r . D r u k
C e n a
c\
4 8 , —
Z A K Ł A D
G R A F I C Z N Y -
PWN
w
Ł O D Z I
ul.
G D A Ń S K A
162
PRZEDMOWA DO II WYDANIA
Jakie zmiany należało wprowadzić w II wydaniu książki, która po
raz pierwszy ukazała się przed 10 laty? W stosunku do książki, której
tem atem są socjologiczne zagadnienia szkolnictwa i wychowania w spo­
łeczeństwie współczesnym, dziesięć lat czasu w ydaje się okresem dosta­
tecznie długim, aby skłaniać autora do zaktualizowania niejednej części
tej pracy. Dziesięć lat historii przyniosło nowe doświadczenia, nowe m a­
teriały i nowe publikacje w zakresie szkolnictwa i wychowania różnych
krajów. Minione dziesięciolecie szkolnictwa i wychowania w naszym kraju
przedstawia samo przez się pociągający tem at dla socjologicznego opra­
cowania.
Propozycja II wydania tej książki wywołała więc u autora naturalną
pokusę rozwinięcia lub uzupełnienia tej lub innej partii książki, odnowie­
nia m ateriału ilustracyjnego. Przede wszystkim zaś wydawało się słuszne,
aby niejedno zagadnienie, poruszone w książce w sposób ogólny, związać
bardziej konkretnie, z aktualną problem atyką szkolnictwa i wychowania
w naszym kraju obecnie. ,
Pokusę tę odrzuciłem. Ponowne przeczytanie tej książki po wielu la­
tach, w których nie miałem powodu do niej zaglądać, przekonało mnie
0 tym, że książka ta powinna się ukazać w II wydaniu bez zasadniczych
zmian. Nie omawia wszystkiego, co dzisiaj należałoby w Polsce omówić
w pracy na taki tem at, ale zagadnienia, jakie omawia, nie straciły na
aktualności i w sposobie naukowego traktow ania nie wymagają zasadni­
czych zmian.
Najpoważniejszą zmianą, jaką wprowadziłem do II wydania, jest zre­
zygnowanie z ostatniego rozdziału, który ilustrował różne kierunki filo­
zoficznych zainteresowań i socjologicznych badań nad szkolnictwem
1 wychowaniem. Rozdział ten musiałby być napisany na nowo. W sto­
sunku do zasadniczej treści książki w ramach jej konstrukcji byłby on
jednak dodatkiem związanym z książką bardzo luźno.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin