WOK dzieła 1 LO - opis, obrazy, architektura, twórcy.doc

(16933 KB) Pobierz
Kościół w Maria Laach –

1. Kościół w Maria Laach –

-średniowiecze –styl romański

-kościól w niemczech

-okna małe, zakończone łukiem półkolistym

-występuje przedsionek, nawa główna i nawy boczne, transept, apsyda na wschód

-surowe, monumentalne, pozbawione zdobień, wznoszone z kamienia, bardzo grube mury



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.Kolegiata w Tumie

-średniowiecze- styl romański

-granit, piaskowiec, kamień, cegła, beton

-okna małe, zakończone łukiem półkolistym(biforium i triforium)

-występuje przedsionek, nawa główna i nawy boczne, transept, mała apsyda na wschód

-surowe, monumentalne, pozbawione zdobień, wznoszone z kamienia, bardzo grube mury

- Jakub ze Żnina prace nadzorowal Aleksander z Malonne

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Katedra w Pizie- Buscheto

-średniowiecze- styl romański

-marmurowa budowla, pięcionawowa bazylika z trzynawowym transeptem

-przemiennym układem kolumn i filarów oraz podwójnymi oknami, przypominającymi Bizancjum.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.Katedra Notre Dame – Maurice de Sully w Paryżu

-Średniowiecze- wczesny gotyk

-Okna zakończone ostro, kolumny

-Fasadę Katedry tworzą dwie wieże.

-witraże i rozety, zwłaszcza olbrzymia rozeta północna.

-bogatsze od romańskich budowli



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Kościół Mariacki w Krakowie

-średniowiecze- styl gotycki

-Okna zakończone ostro

-Fasada świątyni ujęta jest w dwie wieże: wyższą i niższą

--konstrukcja  przyporowa

-zbudowany z cegły

 

 

 

 

 

             

 

 

 

 

6.Zamek krzyżacki w Malborku

-średniowiecze- gotyk (cegła)

-Składa się z zamku niskiego, zamku średniego i zamku wysokiego.

-Całość otaczają fosy i mury obronne z licznymi wieżami.

-warownie obronne



 

 

 

 

 

 

 

 

7. Ołtarz Wita Stosza- Wit Stosz

-Średniowiecze- gotyk

-drewno polichromowane(drzwi dębowa postacie lipowe), złocone

-trójnawowy(tryptyk)

-główną sceną jest zaśnięcie Marii Panny otoczonej przez apostołów. Ekspresja sceny jest wzmożona zagęszczeniem postaci, sfałdowane szaty. Kiedy szafa jest zamknięta, płaskorzeźby przedstawiają 12 scen z życia Marii i Jezusa.



 

 

 

 

 

 

8. Giotto di Bondone „opłakiwanie Chrystusa - późny gotyk dynamizm, światłocień -fresk-realistyczna scena biblijna, wyraziste kolory, barwnosć -postacie wyrażają emocje, są zrozpaczone śmiercią Chrystusa -dwie odwrócone plecami osoby mogą okazywac wiecej bólu i rozpaczy niż widoczne na fresku twarze



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9. Ratusz we Wrocławiu

-średniowiecze- późny gotyk

-cegła, Dwuspadowe dachy są kryty dachówką

znajduje się dzwon, wysoka, strzelista wieża, zegar, bogato zdobiona fasada.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10. Hans Memling „Sąd ostateczny”- gotyk - tempera, farba olejna(olej lniany)

-średniowiecze -tryptyk

-sąd Zbawiciela nad ludźmi, który dokonać się ma przy końcu świata. Każdy człowiek jest sądzony indywidualnie wedle swoich doczesnych uczynków. Może zatem trafić do nieba lub piekła.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11.Simone Martini „Zwiastowanie” -tempera na desce - gotyk, domunuje złoto, postacie bezosobowe.

- dekoracyjność, dbałość o szczegóły, złote tło, małe zainteresowanie przestrzenią.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12. Katedra we Florencji(Katedra Santa Maria del Fiore )- kopuła- Filippo Brunelleschi,  renesans, nawiązanie do antyku, szeroka pozioma linia, kopuła, harmonia, oszczędne dekoracje, attyka, pilastry,





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13.Sandro Botticelli- “Narodziny Wenus” -antyczne piękno ciała, perspektywa linearna, plan trójkąta, renesans, tempera na desce, moment narodzin Wenus, harmonia, delikatne kolory.



 

 

 

 

 

 

 

 

14. Sandro Botticelli „primavera (wiosna)" renesans- tempera na desce (delikatność antyczne piękno) perspektywa linearna, plan trójkąta -Centralną postacią jest Wenus – reprezentuje ona najwyższą harmonię piękna i cnoty,



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15.Johannes van Eyck „małżeństwo Arnolfinich" renesans

-          temprera i olej na desce

-          (symbolika np. pies) ,wpadające światło przez okno, Zawieszone na tylnej ścianie lustro, odbija postacie małżonków oraz postacie świadków ceremonii, jednym z nich jest sam van Eyck.(„byłem tu Johanes...”)

 

 

 

 

 

 

16. Giovanni Bellini , Tycjan „Uczta bogów” olej na płótnie.

RENESANS –natura, wyrazisty, niezwykły koloryt, mistrzowskie operowanie barwą i światłem. widoczna renesansowa harmonia i łagodność zarówno w barwach jak i w sposobie przedstawienia postaci.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

17. Albrecht Durer „Melancholia I”

miedzioryt, renesansowa harmonia, charakterystyczne pofałdowanie szat zamyślonego anioła, rozmyślanie



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

18.Albrecht Durer „Autoportret w wieku 28 lat” renesans, olej na lipowej desce, z ciemnego tła wyrasta oświetlona postać.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

19.„Mona Lisa” „Gioconda” Leonardo da Vinci, renesans olej na płótnie, ideał kobiecego piękna, tajemniczy obraz i uśmiech, wrażenie ruchu (oczy), w tle przyroda, światłocień, technika sfumato.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                       

 

  1. „Dama z łasiczką” (gronostajem) – Leonardo da Vinci, renesans, olej na desce, postać tajemniczej kobiety (Cecylia) patrzącej w dal. Ciemne tło + symbol drapieżności łasica.





  1. „Ostatnia Wieczerza” -Leonardo da Vinci, renesans, fresk- malowany na mokrym tynku, sposób nierzeczywisty- zamglenie, technika sfumato- ciemna farba przebija przez jasną.

 

 

  1. „Madonna Sykstyńska” - Rafael Santi” - renesans, olej na płótnie, łagodna postać Matki Boskiej Trzymające

    j w ramionach Jezusa.

 

  1. „szkoła ateńska” - Rafael Santi, renesans, fresk, malarz ukazał zebranie wszystkich wielkich filozofów starożytności. Perspektywa.



  1. „Mojżesz” - Michał Anioł, renesans, marmur, część nieukończonego nagrobka Juliusza II, antyczne piękno ludzkiego ciała (nagość bez podtekstu erotycznego)



25. Sklepienie Kaplicy Sykstyńskiej – renesans – pokryte w całości freskami Michała Anioła wraz z freskiem „Stworzenie Adama”.



 

 

 

 

26.„Sąd ostateczny” Michał Anioł -renesans, fresk, na centralnej ścianie Kaplicy Sykstyńskiej. Kompozycja jest skupiona wokół postaci Chrystusa - sędziego karzącego za grzechy, z Matką Bożą u boku. Wokół zgromadzeni są święci, najczęściej trzymający narzędzia swojej męczeńskiej śmierci.





  1. „Pieta” - Michał Anioł Buonarotti, renesans, marmur, Matka Boska trzymająca martwe ciało Jezusa. Rzeźba jest w Rzymie. Łagodna, delikatna, spokojna twarz Matki Boskiej, która pogodziła się z losem. Szaty ułożone w fałdy- wrażenie harmonii.
  1. „Dawid” - Michał Anioł Buonarotti, renesans, marmur, Biblijny król Izraela. Antyczne piękno ciała. Przedstawiony jako gotowy do walki – zwarta postać, w ręce kamień.



 

 

 

 

29. Sukiennice w Krakowie -

zabytkowy budynek sukiennic znajdujący się na środku Rynku Głównego w Krakowie.

Sukiennice podlegały przez wieki wielu przemianom i ich obecny kształt w niczym nie przypomina dawnych sukiennic. Renesans, szeroka pozioma linia, attyka.



  1. „Stworzenie Adama” - Michał Anioł – renesans – najpiękniejszy fresk zdobiący sklepienie Kaplicy Sykstyńskiej. Widoczne antyczne piękno (napięcie mięśni), renesansowa harmonia.



  1. Wawel – Zamek Królewski na Wawelu (Kraków) renesans – Franciszek Florentczyk, Bartolomeo Berrecci. Charakterystyczny dziedziniec arkadowy, krużgankowy, budowla zamknięta, wnętrze bogato zdobione – freski gobeliny arrasy.

 

katedra św Stanisława i Wacława(gotyk) krużganki- dziedziniec(renesans)

 







32. „Wenus z Urbino” - Tycjan – renesans – olej na płótnie – bogini piękna przedstawiona we wnętrzu domu w pozie leżącej w dłoni trzyma różę. Nagość jako symbol antycznego piękna. Światłocień. Charakterystyczny kolor włosów – rudawy (tycjanowski kolor włosów)

  1. Nagrobek Giuliana Medici – Michał Anioł Buonarotti – renesans , marmur, stylizowany na rzymski styl w środku postać Giuliana jaki dowódcy wojsk rzymskich. Na nagrobku alegoria dnia i nocy ( życia i śmierci) – przedstawiona jako kobieta(noc - sowa) i mężczyzna (dzień – budzi się).



  1. Ratusz w Zamościu – Bernard Morando – jak cały zamość w stylu renesansowym. Wysoka wieża oraz szerokie, wachlarzowe schody. Budowla symetryczna, szeroka pozioma linia, attyki, dużo okien. Zbudowany na zlecenie Jana Zamoyskiego.





  1. Kaplica Zygmuntowska – Bartolomeo Berrecci na zlecenie Zygmunta Starego– renesans – okrągłe okna, złota kopuła, wnętrze z marmuru, pilastry, godło Jagiellonów, charakterystyczne nagrobki (postać ws...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin