1. Kościół w Maria Laach –
-średniowiecze –styl romański
-kościól w niemczech
-okna małe, zakończone łukiem półkolistym
-występuje przedsionek, nawa główna i nawy boczne, transept, apsyda na wschód
-surowe, monumentalne, pozbawione zdobień, wznoszone z kamienia, bardzo grube mury
2.Kolegiata w Tumie
-średniowiecze- styl romański
-granit, piaskowiec, kamień, cegła, beton
-okna małe, zakończone łukiem półkolistym(biforium i triforium)
-występuje przedsionek, nawa główna i nawy boczne, transept, mała apsyda na wschód
- Jakub ze Żnina prace nadzorowal Aleksander z Malonne
3. Katedra w Pizie- Buscheto
-marmurowa budowla, pięcionawowa bazylika z trzynawowym transeptem
-przemiennym układem kolumn i filarów oraz podwójnymi oknami, przypominającymi Bizancjum.
4.Katedra Notre Dame – Maurice de Sully w Paryżu
-Średniowiecze- wczesny gotyk
-Okna zakończone ostro, kolumny
-Fasadę Katedry tworzą dwie wieże.
-witraże i rozety, zwłaszcza olbrzymia rozeta północna.
-bogatsze od romańskich budowli
5. Kościół Mariacki w Krakowie
-średniowiecze- styl gotycki
-Okna zakończone ostro
-Fasada świątyni ujęta jest w dwie wieże: wyższą i niższą
--konstrukcja przyporowa
-zbudowany z cegły
6.Zamek krzyżacki w Malborku
-średniowiecze- gotyk (cegła)
-Składa się z zamku niskiego, zamku średniego i zamku wysokiego.
-Całość otaczają fosy i mury obronne z licznymi wieżami.
-warownie obronne
7. Ołtarz Wita Stosza- Wit Stosz
-Średniowiecze- gotyk
-drewno polichromowane(drzwi dębowa postacie lipowe), złocone
-trójnawowy(tryptyk)
-główną sceną jest zaśnięcie Marii Panny otoczonej przez apostołów. Ekspresja sceny jest wzmożona zagęszczeniem postaci, sfałdowane szaty. Kiedy szafa jest zamknięta, płaskorzeźby przedstawiają 12 scen z życia Marii i Jezusa.
9. Ratusz we Wrocławiu
-średniowiecze- późny gotyk
-cegła, Dwuspadowe dachy są kryty dachówką
znajduje się dzwon, wysoka, strzelista wieża, zegar, bogato zdobiona fasada.
10. Hans Memling „Sąd ostateczny”- gotyk - tempera, farba olejna(olej lniany)
-średniowiecze -tryptyk
-sąd Zbawiciela nad ludźmi, który dokonać się ma przy końcu świata. Każdy człowiek jest sądzony indywidualnie wedle swoich doczesnych uczynków. Może zatem trafić do nieba lub piekła.
11.Simone Martini „Zwiastowanie” -tempera na desce - gotyk, domunuje złoto, postacie bezosobowe.
- dekoracyjność, dbałość o szczegóły, złote tło, małe zainteresowanie przestrzenią.
12. Katedra we Florencji(Katedra Santa Maria del Fiore )- kopuła- Filippo Brunelleschi, renesans, nawiązanie do antyku, szeroka pozioma linia, kopuła, harmonia, oszczędne dekoracje, attyka, pilastry,
13.Sandro Botticelli- “Narodziny Wenus” -antyczne piękno ciała, perspektywa linearna, plan trójkąta, renesans, tempera na desce, moment narodzin Wenus, harmonia, delikatne kolory.
14. Sandro Botticelli „primavera (wiosna)" renesans- tempera na desce (delikatność antyczne piękno) perspektywa linearna, plan trójkąta -Centralną postacią jest Wenus – reprezentuje ona najwyższą harmonię piękna i cnoty,
15.Johannes van Eyck „małżeństwo Arnolfinich" renesans
- temprera i olej na desce
- (symbolika np. pies) ,wpadające światło przez okno, Zawieszone na tylnej ścianie lustro, odbija postacie małżonków oraz postacie świadków ceremonii, jednym z nich jest sam van Eyck.(„byłem tu Johanes...”)
16. Giovanni Bellini , Tycjan „Uczta bogów” olej na płótnie.
RENESANS –natura, wyrazisty, niezwykły koloryt, mistrzowskie operowanie barwą i światłem. widoczna renesansowa harmonia i łagodność zarówno w barwach jak i w sposobie przedstawienia postaci.
17. Albrecht Durer „Melancholia I”
miedzioryt, renesansowa harmonia, charakterystyczne pofałdowanie szat zamyślonego anioła, rozmyślanie
18.Albrecht Durer „Autoportret w wieku 28 lat” renesans, olej na lipowej desce, z ciemnego tła wyrasta oświetlona postać.
19.„Mona Lisa” „Gioconda” Leonardo da Vinci, renesans olej na płótnie, ideał kobiecego piękna, tajemniczy obraz i uśmiech, wrażenie ruchu (oczy), w tle przyroda, światłocień, technika sfumato.
25. Sklepienie Kaplicy Sykstyńskiej – renesans – pokryte w całości freskami Michała Anioła wraz z freskiem „Stworzenie Adama”.
26.„Sąd ostateczny” Michał Anioł -renesans, fresk, na centralnej ścianie Kaplicy Sykstyńskiej. Kompozycja jest skupiona wokół postaci Chrystusa - sędziego karzącego za grzechy, z Matką Bożą u boku. Wokół zgromadzeni są święci, najczęściej trzymający narzędzia swojej męczeńskiej śmierci.
29. Sukiennice w Krakowie -
zabytkowy budynek sukiennic znajdujący się na środku Rynku Głównego w Krakowie.
Sukiennice podlegały przez wieki wielu przemianom i ich obecny kształt w niczym nie przypomina dawnych sukiennic. Renesans, szeroka pozioma linia, attyka.
katedra św Stanisława i Wacława(gotyk) krużganki- dziedziniec(renesans)
32. „Wenus z Urbino” - Tycjan – renesans – olej na płótnie – bogini piękna przedstawiona we wnętrzu domu w pozie leżącej w dłoni trzyma różę. Nagość jako symbol antycznego piękna. Światłocień. Charakterystyczny kolor włosów – rudawy (tycjanowski kolor włosów)
sylvia112