........................................
stanowisko służbowe
podpis
dnia..................................
Zezwalam na wykorzystanie konspektu
Grupa szkoleniowa
Data
Podpis
KONSPEKT ZAJĘĆ
PRZEDMIOT : TAKTYKA DZIAŁAŃ GAŚNICZYCH
TEMAT : „ Podstawowe zasady gaszenia pożarów „
CEL LEKCJI :
Dydaktyczny : - Określenie podstawowych zasad budowy linii gaśniczych , sposoby i zasady budowy stanowiska wodnego , wyrobienie umiejętności doboru i operowania prądami gaśniczymi , przestrzeganie zasad prowadzenia działań w trudnych warunkach.
Wychowawczy : - kształtowanie poczucia odpowiedzialności , umiejętności pracy w zespole , troski o dobra materialne poszkodowanych
Operacyjny : - budowa linii wężowych, prowadzenie linii wężowych przez tory kolejowe, tramwajowe, jezdnie, przeszkody pionowe, cieki wodne, budowa pionowych linii wężowych po drabinie, ustawianie rozdzielacza, budowa stanowiska gaśniczego, budowa stanowiska wodnego przy hydrancie podziemnym, nadziemnym i zbiorniku sztucznym , zajmowanie pozycji prądownika stojąc, leżąc, klęcząc.
CZAS TRWANIA LEKCJI : 7 X 45 min.
FORMA PRACY : grupowa
METODA PRACY : Ćwiczenia
POMOCE DYDAKTYCZNE : Samochody GBA, GCBA, przyczepka gaśnicza, autobus.
1. Czynności organizacyjno porządkowe :
- sprawdzenie obecności
- podanie tematu i celu ćwiczeń
3
1. Instruktaż wstępny
- omówienie przebiegu ćwiczeń
- przypomnienie zasad BHP
2. część I ćwiczeń
Podział na 5 grup. Ustawienie stanowisk wg rys. 1
· stanowisko 1 : budowa linii głównych i linii gaśniczych , podawanie różnych prądów wody, przyjmowanie pozycji prądownika ,
· stanowisko 2 : budowa linii głównych i linii gaśniczych , podawanie różnych prądów wody, przyjmowanie pozycji prądownika ,
· stanowisko 3. Budowa stanowiska wodnego przy motopompie , budowa linii ssawnej , budowa linii zasilającej,
· stanowisko 4 budowa stanowiska wodnego przy hydrancie podziemnym,
· stanowisko 5 budowa stanowiska wodnego przy hydrancie nadziemnym,
Po zakończeniu ćwiczeń zamiana w grupach
3. Część 2 ćwiczeń
Podział na trzy grupy . Stanowiska wg. Rys. 2
· stanowisko 1 – prowadzenie linii wężowych po drabinach, zabezpieczenie prądownika i linii wężowej na drabinie ( D10W ),
· stanowisko 2 – prowadzenie linii wężowych przez przeszkody pionowe, wykożystanie siodełek wężowych , wykonywanie otworów w przeszkodach,
· stanowisko 3 – prowadzenie linii wężowych przez cieki wodne,
4. Część 3 ćwiczeń .
Przejazd na teren rampy kolejowej
Podział na dwie grupy . Stanowiska wg. Rys. 3
· stanowisko 1 – prowadzenie linii wężowych przez torowisko kolejowe i tramwajowe , prowadzenie linii pod torami i na torach z wykorzystaniem rozdzielacza i zbieracza, prowadzenie linii wężowych przez jezdnie.
· Stanowisko 2 - stanowisko 1 – prowadzenie linii wężowych przez torowisko kolejowe i tramwajowe , prowadzenie linii pod torami i na torach z wykorzystaniem rozdzielacza i zbieracza, prowadzenie linii wężowych przez jezdnie.
6
(125)
25
( 90 )
30
( 70 )
10
III. Zakończenie lekcji
Powrót do jednostki.
Część końcowa:
1. Instruktaż końcowy
11
mapmapek