diagnoza_spred.pdf
(
9669 KB
)
Pobierz
Praca zbiorowa pod redakcją Kazimiery Krakowiak
Diagnoza
specjalnych potrzeb
Standardy, wytyczne oraz wskazówki do przygotowywania
i adaptacji narzędzi diagnostycznych dla dzieci i młodzieży
z wybranymi specjalnymi potrzebami
rozwojowymi i edukacyjnymi
rozwojowych i edukacyjnych
dzieci i młodzieży
Ośrodek Rozwoju Edukacji
Warszawa 2017
Praca zbiorowa pod redakcją
prof. dr hab. Kazimiery Krakowiak
Zespół autorów:
dr Aleksandra Borowicz, dr Agnieszka Dłużniewska,
dr hab. Ewa Domagała-Zyśk, dr Renata Kołodziejczyk,
prof. dr hab. Kazimiera Krakowiak, dr hab. Bogusław Marek,
dr Ewa Niestorowicz, dr hab. Jolanta Panasiuk,
dr Magdalena Szubielska
Recenzja naukowa:
prof. dr hab. Stanisław Grabias
dr hab., prof. APS Bernadeta Szczupał
Konsultacja merytoryczna:
Izabella Lutze
Redakcja językowa i korekta:
Elżbieta Gorazińska, Karolina Strugińska
Konsultacja tekstów w wersji angielskiej:
Elżbieta Witkowska
Projekt okładki, opracowanie graficzne, redakcja techniczna i skład:
Barbara Jechalska
Na okładce wykorzystano zdjęcia: © Christian Schwier/Fotolia.com; © lordn/Fotolia.com;
© WavebreakMediaMicro/Fotolia.com
ISBN 978-83-65450-95-1
© Copyright by Ośrodek Rozwoju Edukacji
Warszawa 2017
Wydanie I
Ośrodek Rozwoju Edukacji
Aleje Ujazdowskie 28
00-478 Warszawa
www.ore.edu.pl
Spis treści
Wstęp
Część 1
Ogólne standardy, wytyczne i wskazówki do postępowania diagnostycznego
w badaniach dzieci i młodzieży z wybranymi specjalnymi potrzebami
rozwojowymi i edukacyjnymi
Rozdział 1.
Założenia koncepcji diagnozy specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych
dzieci i młodzieży –
Kazimiera Krakowiak
Rozdział 2.
Diagnoza – definicja, klasyfikacje, modele, narzędzia –
Agnieszka Dłużniewska,
Magdalena Szubielska
Rozdział 3.
Etapy diagnozy dziecka ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi
i edukacyjnymi –
Jolanta Panasiuk
Rozdział 4.
Zasady postępowania diagnostycznego w badaniach uczniów
ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi –
Ewa Domagała-Zyśk,
Agnieszka Dłużniewska
11
20
45
58
5
Część 2
Adaptacje procesu diagnostycznego i narzędzi diagnostycznych
Rozdział 1.
Adaptacja procesu diagnostycznego –
Aleksandra Borowicz
Rozdział 2.
Wskazówki dotyczące dostosowania języka narzędzi diagnostycznych
do specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych badanych osób –
Renata Kołodziejczyk,
Kazimiera Krakowiak
Rozdział 3.
Graficzna forma narzędzi diagnostycznych a specjalne potrzeby edukacyjne
dzieci i młodzieży –
Ewa Niestorowicz, Magdalena Szubielska, Bogusław Marek
Rozdział 4.
Możliwości dostosowania testów psychometrycznych do specjalnych potrzeb
rozwojowych i edukacyjnych badanych osób –
Magdalena Szubielska
71
79
89
104
Część 3
Szczegółowe standardy, wytyczne i wskazówki do przygotowywania oraz adaptacji
narzędzi diagnostycznych i procesu diagnostycznego
Rozdział 1.
Standardy, wytyczne i wskazówki do przygotowywania oraz adaptacji
narzędzi diagnostycznych i procesu diagnostycznego dla dzieci i młodzieży
z uszkodzeniami wzroku –
Ewa Niestorowicz, Magdalena Szubielska, Bogusław Marek
Rozdział 2.
Standardy, wytyczne i wskazówki do przygotowywania oraz adaptacji
narzędzi diagnostycznych i procesu diagnostycznego dla dzieci i młodzieży
z uszkodzeniami słuchu –
Kazimiera Krakowiak, Aleksandra Borowicz,
Agnieszka Dłużniewska, Renata Kołodziejczyk
Rozdział 3.
Standardy, wytyczne i wskazówki do przygotowywania oraz adaptacji
narzędzi diagnostycznych i procesu diagnostycznego dla dzieci i młodzieży
ze spektrum autyzmu oraz zespołem Aspergera –
Jolanta Panasiuk
Rozdział 4.
Standardy, wytyczne i wskazówki do przygotowywania oraz adaptacji
narzędzi diagnostycznych i procesu diagnostycznego dla dzieci i młodzieży
z afazją dziecięcą –
Jolanta Panasiuk
121
137
154
174
Plik z chomika:
Chelidon
Inne pliki z tego folderu:
diagnoza_spred.pdf
(9669 KB)
Czy to jest autyzm.jpg
(923 KB)
Bilans mowy dwulatka.JPG
(1218 KB)
Logopedyczne fakty i mity.jpg
(994 KB)
Aby Twoje dziecko mówiło pięknie.jpg
(948 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 01.06.2025
AUDIO
DLA DZIECI
Dokumenty
Galeria
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin