1. Opis przedsiębiorstwa
1.1 Opis
Firma Specialized rozpoczęła swoją działalność w 1995 roku. Główny zakres działalności firmy obejmuje produkcję ram rowerowych przeznaczonych na sprzedaż na terenie kraju oraz za granicą. Odbiorcami ram są zarówno klienci indywidualni jak i profesjonalne zespoły, współpracujące z firmą w zakresie unowocześniania konstrukcji. Produkcja obejmuje wykonanie ram typu hardtail oraz fullsuspension o 4 punktowym systemie zawieszenia. Projektowane ramy są przede wszystkim tworzone z myślą o takich dyscyplinach jak freeride, downhill, dirt jumping i street.
W roku 2002 firma wprowadziła system zarządzania w wyniku czego firma otrzymała Certyfikat Systemu Zarządzania Jakością zgodny z normą PN-ISO 9001:2001. Zarządzanie produkcją realizowane jest w systemie ERP z zastosowaniem nowoczesnych rozwiązań informatycznych. Działalność firmy opiera się na licznych umowach kooperacyjnych z firmami produkującymi systemy amortyzacji roweru, a w szczególności z firmą Manitou. Firma zatrudnia ponad 205 osób w obszarze produkcji i administracji.
Teren zakładu obejmuje halę produkcyjną obejmującą spawalnie ram rowerowych, lakiernie oraz w pełni zautomatyzowany i zintegrowany z systemem ERP magazyn wysokiego składowania.
Firma Specialized jest obecnie czołowym producentem rowerów w Europie i na polskim rynku (27% rynku krajowego), jest również liderem eksportu, który stanowi obecnie ponad 50% całości wolumenu sprzedaży.
Środki techniczne:
Firma posiada zakład produkcyjny mieszczący się w Przasnyszu. Teren zakładu obejmuje 1250m2. W skład infrastruktury budowlanej wchodzą:
- budynek hali produkcyjnej o łącznej powierzchni 450m2
- magazyn materiałów i produktów gotowych o powierzchni 230m2
- budynek laboratorium testowego 102 m2
- budynek centrum projektowego 80m2
- budynek administracji 240m2
W skład wyposażenia hali produkcyjnej wchodzą:
a) 15 stanowisk spawaczy wyposażonych w:
- spawarkę Master TIG 2300 ACDC 1 szt.
- butle z argonem 2 szt.
- stół roboczy z uchwytami montażowymi 1 szt.
- zestaw pomiarowy (suwmiarka, poziomnica) 1 szt.
- palnik acetylenowy 1 szt.
b) 20 stanowisk obróbkowe wyposażone w:
- centrum obróbcze CNC 1 szt.
- gwintownica 1 szt.
c) 5 stanowisk obróbki wykańczającej wyposażone w:
- urządzenie piaskujące 1 szt.
- szlifierka stołowa 1 szt.
- narzędzia pomiarowe o wysokiej dokładności (poziomnica elektroniczna,
kątownik elektroniczny) po 1 szt.
- stół traserski 1 szt.
d) 3 stanowiska do malowania natryskowego obejmujące:
- komorę natryskową 1 szt.
- zestaw natryskowy (pistolet, przewody) 1 szt.
- urządzenie do grawerowania nadruków ZN200 1 szt.
Ponadto wyposażenie hali obejmuje generator ENERCON E66 oraz instalację gazową.
Budynek Laboratorium wyposażony jest w 4 stanowiska kontrolno-testowe obejmujące:
- aparaturę do stymulacji obciążeń 1 szt.
- siłomierz piezoelektryczny 2 szt.
- mikroskop pomiarowy 1 szt.
- zestaw komputerowy wraz z oprogramowaniem TRNSYS i EES 2 szt.
- czujnik ultradźwiękowy do pomiaru grubości lakieru 2 szt.
Budynek administracyjny wyposażony jest w:
- stanowisko komputerowe klasy PC 24 szt.
- skaner HP2300 12 szt.
- kopiarkę 4 szt.
- niszczarkę do dokumentów 8 szt.
Wyposażenie magazynu wraz z środkami transportu wewnątrz hali produkcyjnej obejmuje:
- wózek widłowy 6 szt.
- wózek ręczny 12 szt.
Budynek centrum projektowego wyposażony jest w:
- stół kreślarski 4 szt.
- zestaw komputerowy z oprogramowaniem CAD 3 szt.
- przyrządy kreślarskie
Przedsiębiorstwo dysponuje własnym taborem samochodowym, który obejmuje 5 samochodów dostawczych typu FORD Transit.
Głównymi materiałami stosowanymi w procesie produkcyjnym ram są:
- rury ze stopu aluminium 6061-T6 oraz A1
- rury i tuleje ze stopu aluminium 7005
- odlewy aluminiowe dostarczane
- lakiery metaliczne o różnych barwach
- wolframowe elektrody nietopliwe
Budynki zakładu zasilane są z miejskiej sieci energetycznej. Energia dostarczana jest na podstawie umowy zawartej z firmą pośredniczącą ENEA. Zakład produkcyjny posiada ponadto własne źródło zasilania (generator ENERCON E66 o mocy 3MW) uruchamiane w razie problemów z przesyłem energii od dostawcy. Budynek hali produkcyjnej, laboratorium i administracji posiada dostęp do miejskiej sieci gazowniczej, wodociągowej i ciepłowniczej.
Paliwa ciekłe (benzyna bezołowiowa E95) jest dostarczana zgodnie z umową podpisaną ze stacją paliw MULTI i składowana na terenie zakładu w podziemnym zbiorniku. Gazy techniczne (argon i acetylen) są dostarczane w butlach przez dostawców zewnętrznych.
Zasoby ludzkie:
W przedsiębiorstwie jest zatrudnionych ogółem 205 pracowników.
- 4 kierowników produkcji o wykształceniu wyższym w zakresie zarządzania
- 2 kierowników działów administracji i 2 zastępców kierownika
- 5 pracowników administracyjnych o wykształceniu w zakresie transportu i 4 marketingu z bardzo dobrą znajomością j.angielskiego i dobrą znajomością j.niemieckiego
- 8 pracowników laboratorium o wykształceniu wyższym w zakresie kontroli jakości
- 1 główny księgowy
- 6 księgowych o wykształceniu wyższym
- 10 pracowników administracji
- 2 sekretarki
- 8 projektantów (konstruktorów) o wykształceniu wyższym
- 8 brygadzistów
- 30 spawaczy o wykształceniu min. średnim w zawodzie technik spawacz
- 10 ślusarzy o wykształceniu min. średnim w zawodzie technik ślusarz
- 6 lakierników o wykształceniu min. zawodowym
- 30 pracowników technicznych z upoważnieniem do prowadzenia wózków widłowych
- 5 kierowców z kategorią prawa jazdy B i C
- 40 operatorów obrabiarek o wykształceniu średnim
- 4 pracowników sanitarnych o wykształceniu zawodowym
- 1 specjalista ds. BHP i p.poż.
- 4 magazynierów
- 4 serwisantów
- 9 pracowników ochrony
Praca pracowników bezpośrednio produkcyjnych (dotyczy: spawaczy, ślusarzy, lakierników) odbywa się w systemie dwuzmianowym, system ten obejmuje ponadto kontrolerów jakości oraz kierowników produkcji. Pozostali pracownicy administracji pracują w 8 godzinnym systemie jednozmianowym.
Proces produkcyjny:
Proces produkcyjny rozpoczyna się od pobrania elementów konstrukcyjnych dostarczonych przez dostawców zewnętrznych z magazynu materiałów i produktów gotowych, które następnie są transportowane za pośrednictwem wózków widłowych do budynku hali technologiczno-produkcyjnej. Transport odbywa się w tym wypadku na dwa stanowiska: elementy o nieregularnych kształtach trafiają na stanowisko CNC, a elementy o kształtach regularnych bezpośrednio na stanowisko spawacza. Na stanowisku obróbkowym CNC dokonuje się frezowania i toczenia powierzchni, wykonywane jest gwintowanie otworów. Po obróbce elementy ze stanowiska CNC dostarczane są kolejno na stanowiska spawaczy, gdzie uprzednio docina się elementy o kształtach regularnych. Przed łączeniem poddawane są kontroli wymiarowej, w przypadku wykrycia elementów o zbyt małych wymiarach (brak możliwości korekty) są one odrzucane i zastępowane nowymi, w przypadku zbyt dużych wymiarów są docinane. Za stanowiska spawaczy wykonane konstrukcje transportowane są na stanowisko obróbki wykańczającej, gdzie poddaje się je piaskowaniu, szlifowaniu i dokładnemu pomiarowi. Następnie wędrują na stanowisko do malowania natryskowego, na którym są malowane, lakierowane i pokrywane nadrukami. Transport ram pomiędzy stanowiskami odbywa się za pośrednictwem wózków ręcznych. Po przejściu całego procesu produkcyjnego ramy trafiają do budynku laboratorium pomiarowego, gdzie na dwóch stanowiskach poddaje się je szczegółowej kontroli w szerokim zakresie. Kontroli podlega przede wszystkim charakterystyka wytrzymałości ram podczas stymulowania obciążeń. Ramy, które pozytywnie przeszły proces kontroli transportowane są przy pomocy wózków widłowych do magazynu wyrobów gotowych, gdzie są pakowane i składowane. Podczas pakowania ram dołączana jest instrukcja obsługi, karta gwarancyjna oraz damper (system amortyzacji tylnej) znajdujący się w zestawie.
1. Magazynowanie elementów konstrukcyjnych, gotowych systemów amortyzacji tylnej.
2. Transport wózkiem widłowym z magazynu do budynku hali produkcyjnej
3. Docinanie elementów owalnych (o regularnych kształtach) na stanowisku spawacza
4. Transport ręczny elementów o regularnych kształtach do kontrolnego obszaru stanowiska
5. Operacje frezarskie na elementach o kształtach nieregularnych oraz toczenie otworów na stanowisku CNC
6. Transport ręczny
7. Gwintowanie otworów w elementów nieregularnych
8. Transport wózkiem ręcznym do obszaru kontrolnego stanowiska spawacza
9. Kontrola wymiarowa dostarczonych elementów
10. Transport wózkiem ręcznym elementów nieregularnych (o zbyt dużych wymiarach) do korekty na stanowisku CNC
11. Transport ręczny elementów o regularnym kształcie (zbyt duży wymiar- długość) do ponownego docięcia
12. Transport elementów konstrukcyjnych wadliwie wykonanych (zbyt małe wymiary), w stosunku do których nie ma możliwości zastosowania korekty wymiarowej
13. Składowanie braków i odpadów w budynku magazynu
14. Transport ręczny z obszaru kontrolnego stanowiska spawacza do obszaru w którym dokonywany jest proces spawania elementów
15. Łączenie elementów konstrukcyjnych (spawanie)
16. Transport wózkiem ręcznym na stanowisko obróbki wykańczającej
17. Piaskowanie ram
18. Transport ręczny (w obrębie stanowiska obróbki wykańczającej)
19. Szlifowanie ram
20. Transport ręczny (w obrębie stanowiska obróbki wykańczającej)
21. Kontrola efektów wykonanych operacji na stanowisku obróbki wykańczającej
22. Transport ręczny elementów konstrukcyjnych z wykrytymi wadami powierzchni do korekty (piaskowania)
23. Transport wózkiem ręcznym ram na stanowisko do malowania natryskowego
24. Malowanie ram
25. Transport ręczny (w obrębie stanowiska - z komory natryskowej do lakierniczej)
26. Lakierowanie ram
27. Transport ręczny (w obrębie stanowiska - z komory lakierniczej do automatu nanoszącego nadruki)
28. Nakładanie nadruków firmowych
29. Transport ręczny (w obrębie stanowiska)
30. Kontrola nałożonej warstwy wierzchniej
31. Transport wózkiem ręcznym ram z wadami warstwy powierzchniowej do ponownego jej usunięcia (piaskowania)
32. Transport wózkiem widłowym ram do budynku laboratorium pomiarowego
33. Kontrola wytrzymałości ram podczas stymulowania obciążeń dynamicznych na stanowisku pomiarowym
34. Transport ram nie spełniających norm wytrzymałościowych do działu braków w magazynie
35. Transport wózkiem widłowym do magazynu
36. Pakowanie ram w kartony
37. Transport wózkiem ręcznym dokumentacji technicznej dołączanej do ram
38. Składowanie dokumentacji
39. Transport wózkiem ręcznym systemów amortyzacji w obrębie magazynu
40. Transport wózkiem ręcznym zapakowanych ram do obszaru składowania
41. Magazynowanie produktów gotowych
Badanie i rozwój:
Corocznie 55% rocznych dochodów przeznaczanych jest na cele rozwojowo-badawcze zapewniające stałe doskonalenie i dostosowywanie do potrzeb klientów oferowanej gamy wyrobów.
Opierając się na swojej długoletniej działalności na rynku sprzętu rowerowego firma Specialized wyrobiła sobie odpowiednią markę i znak firmowy. Dzięki ciągłej współpracy opierającej się na wieloletnich umowach podpisanych z zawodowymi zespołami kolarstwa górskiego takimi jak Mountain Bike Team i Rocky Mountain możliwe jest ciągłe doskonalenia konstrukcji w zakresie poprawy wytrzymałości i cech geometrycznych proponowanych ram. Firma posiada już ustabilizowaną pozycję w sektorze i 23% udziałem w rynku w roku 2006 znajduje się w czołówce producentów.
W wyniku prowadzonej w sposób równoległy współpracy z firmą MOTOX działającą na rynku pojazdów motocyklowych nasza firma prowadzi adaptację jej rozwiązań konstrukcyjnych w nowych modelach ram rowerowych.
Firma stale doskonali system zarządzania opierając się na okresowych szkoleniach kadry kierowniczej w zakresie nowych technik kontroli i motywacji. Do szybkiego rozwoju w dużej mierze przyczynia się usprawnianie systemu produkcyjnego poprzez częstą wyminę infrastruktury maszynowej, pozwalającej na osiąganie jeszcze lepszych wyników pracy.
Badania rynku przeprowadzane są sukcesywnie co kwartał i opierają się przede wszystkim na danych dostarczanych przez bezpośrednich sprzedawców sprzętu oraz danych pochodzących z punktów serwisowych.
Prognozowanie i planowanie strategiczne odbywa się w oparciu o uzyskane dane z lat ubiegłych podlegające wnikliwej ocenie oraz w oparciu o zaobserwowane na drodze badań okresowych trendy na rynku.
Dystrybucja i obsługa klienta:
Sprzedaż ram prowadzona jest w dwóch autoryzowanych punktach oraz w sklepach oferujących części i akcesoria rowerowe, z którymi firma podpisała umowy kooperacyjne. Istnieje również możliwość zakupu ram drogą elektroniczną poprzez internatowy sklep firmowy realizujący zamówienia na drodze wysyłkowej. W wyniku tego, iż firma Specialized jest sponsorem licznych zawodów rowerowych ma również możliwość w sposób okresowy sprzedaży swoich produktów bezpośrednim odbiorcą na tych właśnie imprezach.
Obsługa serwisowa sprowadza się jedynie do wymiany wadliwych, bądź uszkodzonych podczas użytkowania ram, których wady powstały podczas prawidłowego ich użytkowania zgodnego z warunkami reklamacji. Wymiana uszkodzonych egzemplarzy prowadzona jest jedynie w odniesieniu do produktów objętych okresem gwarancji (to jest okresem 2lat od daty zakupu potwierdzonej paragonem lub fakturą VAT). Nie przewiduje się naprawy serwisowej uszkodzonych części ponieważ wszelka ingerencja w konstrukcje prowadziła by do zmniejszenia jej wytrzymałości.
Planowanie i organizowanie:
...
alina_kujawa