szlaczki-karty-pracy-.pdf

(103 KB) Pobierz
SZLACZKI
Ćwiczenia grafomotoryczne
5-6
-latki
Szlaczki
Ćwiczenia grafomotoryczne
Cele ćwiczeń:
rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i motoryki małej
przygotowanie do nauki pisania
poprawienie poziomu graficznego rysunków
kompensacja różnego typu braków, np. u dzieci z zaburzeniami manualnymi, spostrzegania, koordynacji
wzrokowo-ruchowej, z grupy ryzyka dysleksji, itp.
Rodzaj ćwiczeń:
rysowanie we wskazanym kierunku z zachowaniem ciągłości ruchu, rysowanie wzoru po śladzie, kontynu-
owanie rozpoczętego wzoru w coraz mniejszych polach, rysowanie wzoru z pamięci.
Standardowe polecenie do kart:
Rysuj wzór po śladzie, najpierw palcem wskazującym.
Zacznij od największego wzoru na kartce.
Rysuj wzór ołówkiem po śladzie. Rysuj od lewej strony do prawej. Dokończ rysować wzór. Staraj się nie odry-
wać ołówka od kartki.
W ostatniej linijce narysuj wzór z pamięci.
W stosunku do niektórych dzieci podane powyżej polecenie będzie niewystarczające. Osoba prowadząca
zajęcia powinna dostosowywać polecenia do możliwości i potrzeb każdego dziecka.
Wskazane jest stosowanie różnych narzędzi pisarskich, np. ołówki, kredki, flamastry, pędzle, szczególnie przy
dużych formatach kart.
Porady metodyczne do kart:
Należy zadbać o to, aby dziecko poprawnie siedziało i trzymało ołówek.
Należy pokazać i nazwać rogi kartki.
Należy wprowadzić nazwy palców u rąk.
Należy powtórzyć pojęcia związane z określaniem wielkości: duży, mały, większy, mniejszy, największy, naj-
mniejszy oraz pojęcia związane z orientacją na kartce: na górze, na dole, po lewej, po prawej stronie.
Należy dziecko zachęcać do mówienia o tym, co robi, np. osoba prowadząca powinna pokazać dziecku, jak
narysować wzór, szczególnie przy pierwszych próbach. W czasie prezentacji powinna opowiadać o tym,
co robi, np. rysuję linie z góry na dół; rysuję linie od lewej do prawej strony kartki. Później można poprosić:
Powiedz, co robisz. Dziecko może nazywać rysowane linie, np. rysuję płotek, góry, węża, łuczki, pętelki, itd.
Należy dziecko zachęcać do wypowiedzi, np. pytając: Co przypomina Ci kształt narysowanej linii?
Przy rysowaniu z pamięci osoba prowadząca zajęcia na początku zasłania wzory kartką, później może robić
to dziecko. Jeśli dziecko nie radzi sobie z rysowaniem z pamięci, możemy zrezygnować z zasłaniania wzoru
kartką, szczególnie przy pierwszych ćwiczeniach. Jednak dążymy do tego, by w kolejnych powtórzeniach
dziecko podejmowało próby rysowania z pamięci, aż mu się powiedzie.
Niektóre dzieci będą potrzebowały większej liczby powtórzeń tego samego wzoru.
Ważne jest, aby każde dziecko wykonywało ćwiczenia we właściwym dla siebie tempie. Lepiej, aby dziecko
wykonało jeden szlaczek starannie, niż kilka szybko i niedbale.
Ważne jest, aby dziecko zachęcać i chwalić za najmniejszy nawet wysiłek. Zabawa ze szlaczkami ma sprawiać
dziecku przyjemność i dawać satysfakcję z doskonalenia umiejętności rysowania coraz bardziej skomplikowa-
nych wzorów.
Bibliografia
„Wzory i obrazki” M. Frostig, D. Horne
„Lewa ręka rysuje i pisze” M. Bogdanowicz, M. Rożyńska
©Nowa Era Sz. z o.o.
Opracowanie merytoryczne i redakcyjne: Anna Niewiadomska
Opracowanie graficzne: Anna Szaniawska
Copyright by Nowa Era Sp. z o.o. 2017
3
Copyright by Nowa Era Sp. z o.o. 2017
4
Copyright by Nowa Era Sp. z o.o. 2017
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin