41_ZN69_JackiewiczCzechBarcik.pdf

(111 KB) Pobierz
ZESZYTY NAUKOWE POLITECHNIKI ŚLĄSKIEJ
2010
Seria: TRANSPORT z. 69
Nr kol. 1834
Jakub JACKIEWICZ, Piotr CZECH, Jacek BARCIK
ORGANIZACJA TRANSPORTU MIEJSKIEGO W KONURBACJI
GÓRNOŚLĄSKIEJ
Streszczenie. Zmiany, jakie zachodziły przez lata w strukturze organizacyjnej, związane
były ze zmianami w przepisach prawa lub obejmowaniem przez KZK GOP działalności
w określonym segmencie, np. administracja budynkiem czy projekty europejskie. Obecna,
rozbudowana struktura organizacyjna powoduje znaczne wydłuŜenie drogi słuŜbowej
i procesów decyzyjnych oraz małą elastyczność w podejmowaniu określonych działań.
Dodatkowo negatywnie na sprawność funkcjonowania biura KZK GOP wpływa polityczny
charakter organu wykonawczego, jakim jest zarząd KZK GOP. Czerpiąc z doświadczeń
organizacyjnych innych zarządów transportu oraz biorąc pod uwagę faktyczną strukturę
wykonywanych działań, moŜna zaproponować inne podejście do kształtowania struktury
organizacyjnej biura KZK GOP.
ORGANISATION OF MUNICIPAL TRANSPORT IN UPPER SILESIA
CONURBATION
Summary. The changes which have taken place in recent years in the organisational
structure of KZK GOP were connected with both changes in legal regulations or initiation of
some activities is a particular segment such as administration of the building and with
European projects. Present, developed organisational structure causes a significant
lengthening of the official channel and the decision-making process and low flexibility in
initiation of certain actions. Additionally, the political character of the administrative body
called the Board influences the effectiveness of the Office negatively. Some other approach to
organisational structure in the Office of KZK GOP could be suggested, taking into
consideration the experience in management of other boards of transport sector and
the structures of their tasks.
1. WPROWADZENIE
Do 1991 r. organizatorem i głównym przewoźnikiem w transporcie zbiorowym
w ówczesnym województwie katowickim było Wojewódzkie Przedsiębiorstwo
Komunikacyjne w Katowicach [1]. Oprócz WPK usługi przewozowe świadczyły Polskie
Koleje Państwowe, Państwowa Komunikacja Samochodowa oraz przewoźnicy branŜowi.
WPK
było
wielozakładowym,
scentralizowanym
przedsiębiorstwem
państwowym
42
J. Jackiewicz, P. Czech, J. Barcik
uŜyteczności publicznej (wpisane do rejestru przedsiębiorstw państwowych Sądu Rejonowego
w Katowicach pod numerem 288). Działało na zasadach pełnego rozrachunku gospodarczego,
w ramach narodowych planów społeczno-gospodarczych i rozliczało się z budŜetem
Wojewódzkiej Rady Narodowej. Przedmiotem działania WPK było świadczenie osobowych
usług przewozowych własnymi środkami transportowymi na terenie województwa
katowickiego na podstawie o istniejącej infrastruktury technicznej, oraz prowadzenie
działalności pomocniczej.
1 października 1991 r. dokonano podziału Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa
Komunikacyjnego w Katowicach [2]. Utworzono wówczas nowe przedsiębiorstwa na bazie
dotychczasowych Zakładów Komunikacyjnych i innych jednostek WPK. Miały one status
przedsiębiorstw państwowych uŜyteczności publicznej. W latach 1992–1994 mienie
przedsiębiorstw zostało skomunalizowane, jednak pozostały one przedsiębiorstwami
państwowymi (organami załoŜycielskimi stały się zarządy odpowiednich gmin – z wyjątkiem
PKT, którego mienie nie zostało skomunalizowane, a organem załoŜycielskim pozostał
wojewoda katowicki). W późniejszych latach były one przekształcane lub prywatyzowane.
Wykaz przedsiębiorstw oraz zakres ich przekształceń przedstawiają tabele 1 i 2 [7, 8, 9, 10,
11, 12, 13, 14, 15, 16, 17].
Tabela 1
Przedsiębiorstwa utworzone w wyniku podziału Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa
Komunikacyjnego w Katowicach
Nowe przedsiębiorstwo
Dotychczasowe jednostki WPK
Zakład Komunikacyjny nr 5 w Katowicach
(bez oddziału autobusowego w Zawierciu)
Zakład Komunikacji i Transportu w Katowicach-
Bogucicach
PKM Katowice
Zakład Komunikacyjny nr 3 w Bytomiu
(bez oddziału tramwajowego w Bytomiu-Radzionkowie)
PKM Bytom
Zakład Komunikacyjny nr 4 w Gliwicach
(bez oddziału tramwajowego w Gliwicach)
PKM Gliwice
Zakład Komunikacyjny nr 7 w Tychach
(wraz z oddziałem trolejbusowym,
bez oddziału autobusowego w Czechowicach-Dziedzicach)
PKM Tychy
Zakład Komunikacyjny nr 8 w Sosnowcu
(bez oddziału autobusowego w Olkuszu)
PKM Sosnowiec
Zakład Komunikacyjny nr 9 w Jastrzębiu-Zdroju
(bez oddziału autobusowego w Raciborzu)
PKM Jastrzębie-Zdrój
PKM Świerklaniec
Zakład Komunikacyjny nr 11 w Świerklańcu
PKM Jaworzno
Zakład Komunikacyjny nr 6 w Jaworznie
Oddział autobusowy w Olkuszu
Zakładu Komunikacyjnego nr 8 w Sosnowcu
PKM Olkusz
Oddział autobusowy w Zawierciu
Zakładu Komunikacyjnego nr 5 w Katowicach
PKM Zawiercie
Oddział autobusowy w Czechowicach-Dziedzicach
Zakładu Komunikacyjnego nr 7 w Tychach
PKM Czechowice-Dziedzice
Oddział autobusowy w Raciborzu
Zakładu Komunikacyjnego nr 9 w Jastrzębiu-Zdroju
PKM Racibórz
918653836.048.png 918653836.057.png 918653836.058.png 918653836.059.png 918653836.001.png 918653836.002.png 918653836.003.png 918653836.004.png 918653836.005.png 918653836.006.png 918653836.007.png 918653836.008.png 918653836.009.png 918653836.010.png 918653836.011.png 918653836.012.png 918653836.013.png
 
Organizacja transportu miejskiego w konurbacji górnośląskiej
43
cd. tabeli 1
Zakład Komunikacyjny nr 2 w Chorzowie
Zakład Komunikacyjny nr 1 w Będzinie
Zakład Komunikacyjny nr 15 w Katowicach-Bogucicach
Oddział tramwajowy w Bytomiu-Radzionkowie
Zakładu Komunikacyjnego nr 3 w Bytomiu
Oddział tramwajowy w Gliwicach
Zakładu Komunikacyjnego nr 4 w Gliwicach
Zakład Remontów Torów i Budynków w Katowicach-
Szopienicach
Przedsiębiorstwo
Komunikacji Tramwajowej
w Katowicach
Przedsiębiorstwo Usług
Technicznych Komunikacji
Miejskiej w Mikołowie
Zakład Napraw Autobusów nr 10 w Mikołowie
Przedsiębiorstwo Szkolenia
i Badań Kierowców
w Katowicach
Ośrodek Szkolenia Zawodowego Kierowców w
Katowicach
Ośrodek Badań Psychofizycznych w Katowicach
Tabela 2
Zakres przekształceń przedsiębiorstw powstałych w wyniku podziału Wojewódzkiego
Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Katowicach
Przedsiębiorstwo
Przekształcenia i likwidacje
01.04.1998 – przekształcenie w Sp. z o.o. (udziałowcy: gminy
Katowice, Siemianowice, Chorzów, Mysłowice)
2003 – zbycie udziałów przez Mysłowice
PKM Katowice
01.07.1994 – przekształcenie w Spółkę Akcyjną (akcjonariusze:
gminy Bytom, Chorzów, Piekary Śląskie, Ruda Śląska, Zabrze,
Zbrosławice)
30.01.1998 – prywatyzacja pracownicza
01.07.2006 – otwarcie likwidacji, a później ogłoszenie upadłości
PKM Bytom
28.08.1997 – przekształcenie w Sp. z o.o. (udziałowcy: gminy
Gliwice, Zabrze, Knurów, Gierałtowice, Zbrosławice, Pilchowice)
2000 – zbycie udziałów przez gminę Pilchowice
PKM Gliwice
02.01.1996 – przekształcenie w Sp. z o.o. (udziałowcy: gmina
Tychy, Regionalne Centrum Gospodarki Wodno-Ściekowej S.A.
w Tychach)
01.02.1998 – wydzielenie odrębnych spółek Tyskie Linie
Trolejbusowe Sp. z o.o. (komunikacja trolejbusowa) i Truck-Bus
Service Sp. z o.o. (zaplecze warsztatowe)
PKM Tychy
17.07.1997 – przekształcenie w Sp. z o.o. (udziałowcy: gminy
Sosnowiec, Dąbrowa Górn., Będzin, Czeladź)
PKM Sosnowiec
1994 – przekształcenie w Sp. z o.o. (wszystkie udziały: związek
gmin MZK)
PKM Jastrzębie-Zdrój
1999 – przekształcenie w Sp. z o.o. (wszystkie udziały: związek
gmin MZKP)
PKM Świerklaniec
918653836.014.png 918653836.015.png 918653836.016.png 918653836.017.png 918653836.018.png 918653836.019.png 918653836.020.png 918653836.021.png 918653836.022.png 918653836.023.png 918653836.024.png 918653836.025.png 918653836.026.png 918653836.027.png 918653836.028.png 918653836.029.png 918653836.030.png
 
44
J. Jackiewicz, P. Czech, J. Barcik
cd. tabeli 2
31.05.1996 – przekształcenie w Sp. z o.o. (wszystkie udziały:
związek gmin ZKKM)
01.01.2000 – zbycie wszystkich udziałów na rzecz gminy
Jaworzno
PKM Jaworzno
27.06.1997 – przekształcenie w Sp. z o.o. (udziałowcy: gminy
Olkusz 64,1%, Bolesław 15,4%, Klucze 13,3%, Bukowno 7,2%)
25.05.2000-17.04.2002 – spółka w stanie likwidacji
15.09.2003 – prywatyzacja spółki
PKM Olkusz
12.1992 – przekształcenie w Przedsiębiorstwo Transportowo-
Komunikacyjne sp. z o.o.
01.04.2003 – likwidacja PT-K Sp. z o.o., utworzenie Zakładu
Komunikacji Miejskiej jako zakładu budŜetowego gminy
Zawiercie
PKM Zawiercie
PKM Czechowice-
Dziedzice
01.07.1997 – przekształcenie w zakład budŜetowy gminy
Czechowice-Dziedzice
przekształcenie w sp. z o.o. (wszystkie udziały: gmina Racibórz)
17.09.2002 – połączenie PKM Sp. z o.o. z Zakładem Usług
i Higieny Komunalnej i utworzenie Przedsiębiorstwa
Komunalnego sp. z o.o. w Raciborzu (wszystkie udziały: gmina
Racibórz)
PKM Racibórz
01.01.2003 – komercjalizacja: przekształcenie w Tramwaje
Śląskie Spółka Akcyjna (wszystkie akcje: Skarb Państwa)
30.05.2007 – komunalizacja: nieodpłatne przekazanie wszystkich
akcji na rzecz związku gmin KZK GOP
30.12.2008 – nieodpłatne przekazanie akcji na rzecz gmin:
Bytom: 14,6%, Chorzów: 9,3%, Czeladź: 0,9%, Dąbrowa
Górnicza: 6,0%, Gliwice: 4,6%, Katowice: 25,1%, Mysłowice:
1,0%, Ruda Śląska: 5,2%, Siemianowice Śląskie: 0,6%,
Sosnowiec: 14,8%, Świętochłowice: 5,5%, Zabrze: 12,4%
PKT Katowice
07.11.1991 – zmiana nazwy na PUTKM „Jamna-Bus”
01.10.1994 – otwarcie likwidacji
17.05.2000 – ogłoszenie upadłości
PUTKM Mikołów
PSiBK Katowice
31.05.1996 – zakończenie procesu likwidacji
Oprócz przedsiębiorstw komunikacyjnych utworzone zostały związki komunalne
i jednostki organizacyjne gmin, mające za zadanie organizować transport zbiorowy.
Ich zestawienie oraz dotychczasowe przekształcenia przedstawia tabela 3 [18, 19, 20, 21, 22,
23, 24, 25, 26]. Samo WPK postawione zostało w stan likwidacji z dniem 1 sierpnia 1992 r.
[3]. Zakończenie likwidacji nastąpiło dopiero 31 marca 2006 r. [4] – przedłuŜająca się
likwidacja spowodowana była ogromną liczbą spraw i zmieniającymi się przepisami (głównie
w zakresie gruntów, nieruchomości i uwłaszczenia) [5]. Po czym w dniu 30 sierpnia 2006 r.
złoŜono wniosek o wykreślenie podmiotu z Krajowego Rejestru Sądowego, co nastąpiło
z dniem 19 września 2006 r. [6].
918653836.031.png 918653836.032.png 918653836.033.png 918653836.034.png 918653836.035.png 918653836.036.png 918653836.037.png 918653836.038.png 918653836.039.png 918653836.040.png 918653836.041.png 918653836.042.png
 
Organizacja transportu miejskiego w konurbacji górnośląskiej
45
Tabela 3
Związki komunalne oraz jednostki organizacyjne gmin powołane w celu organizowania
transportu zbiorowego na obszarze dawnego województwa katowickiego
Związek lub jednostka
Utworzenie i przekształcenia
Komunikacyjny Związek
Komunalny Górnośląskiego
Okręgu Przemysłowego
w Katowicach
16.12.1991 – utworzenie (poz. 46 w rejestrze związków) –
zgromadzenie załoŜycielskie odbyło się 19 września
1991 r.
Międzygminny Związek
Komunikacji PasaŜerskiej
w Świerklańcu
08.04.1992 – utworzenie (poz. 62 w rejestrze związków)
1995 – przeniesienie siedziby do Tarnowskich Gór
Związek Komunalny
„Komunikacja
Międzygminna” w Jaworznie
03.07.1991 – utworzenie (poz. 18 w rejestrze związków)
01.01.2000 – przeniesienie siedziby do Chrzanowa
Międzygminny Związek
Komunikacyjny
w Jastrzębiu-Zdroju
06.06.1991 – utworzenie (poz. 13 w rejestrze związków) –
zgromadzenie załoŜycielskie odbyło się 4 kwietnia 1991 r.
Związek Komunalny Gmin
„Komunikacja
Międzygminna” w Olkuszu
28.01.1998 – utworzenie (poz. 174 w rejestrze związków)
01.10.1996 – utworzenie Miejskiego Zarządu Komunikacji
jako zakładu budŜetowego gminy Tychy
01.01.2009 – przekształcenie MZK w jednostkę budŜetową
gminy Tychy
Miejski Zarząd Komunikacji
w Tychach
01.01.1996 – utworzenie komórki organizacyjnej pod
nazwą SłuŜba Transportu Zbiorowego w Rybnickich
SłuŜbach Komunalnych, funkcjonujących jako zakład
budŜetowy gminy Rybnik
01.01.2000 – likwidacja STZ i utworzenie Zarządu
Transportu Zbiorowego jako zakładu budŜetowego gminy
Rybnik
01.07.2004 – przekształcenie ZTZ w jednostkę budŜetową
gminy Rybnik
SłuŜba Transportu
Zbiorowego w Rybniku
Miejski Zarząd Dróg i
Mostów w Jaworznie
01.07.2009 – objęcie funkcji organizatora komunikacji
Uwagi do tabeli:
Członkowie związków międzygminnych (poszczególne związki komunalne, gminy lub ich jednostki
organizacyjne zawierają takŜe porozumienia komunalne lub umowy cywilnoprawne w sprawie
organizowania komunikacji zbiorowej z innymi gminami):
1.
KZK GOP Katowice: załoŜyciele: Bobrowniki, Chorzów, Gierałtowice, Katowice, Knurów,
Mysłowice, Pyskowice, Ruda Śląska, Siemianowice, Sosnowiec, Zabrze; 21.01.1992: Dąbrowa
Górnicza, Świętochłowice; 01.04.1992: Pilchowice; 01.01.1993: Będzin, Wojkowice;
01.01.1994: wystąpienie Gierałtowic, Knurowa, Pilchowic, Pyskowic; 01.04.1994: Sławków;
08.12.1994: wystąpienie Świętochłowic; 01.01.1995: Bytom; 01.07.1995: Imielin, Chełm
Śląski;
01.07.1996: Świętochłowice
(ponownie);
01.01.1997:
Gliwice;
01.07.1997:
Gierałtowice
(ponownie),
Knurów
(ponownie);
01.01.1998:
Siewierz;
01.01.1999:
Radzionków; 01.01.2009: Piekary Śląskie, Pyskowice (ponownie).
918653836.043.png 918653836.044.png 918653836.045.png 918653836.046.png 918653836.047.png 918653836.049.png 918653836.050.png 918653836.051.png 918653836.052.png 918653836.053.png 918653836.054.png 918653836.055.png 918653836.056.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin