Szymon Drejewicz zrozumiec-bpmn.-modelowanie-procesow-biznesowych pełna wersja.pdf
(
16560 KB
)
Pobierz
Spis treci
Wstp
5
1.
Wprowadzenie do BPMN
1.1. Proces i model procesu
9
1.2. Dlaczego notacja BPMN?
10
1.3. Poziomy modelowania
12
2.
Szybki start — elementarz
15
2.1. Pierwszy krok
15
2.2. Pule i tory
16
3.
Bramki — dzielenie i czenie procesów
19
3.1. Bramki w BPMN
20
3.2. Bramka wykluczajca
23
3.3. Bramka niewykluczajca
24
3.4. Bramka równolega
27
3.5. Bramka zoona
29
3.6. Bramka oparta na zdarzeniach
32
4.
Dzielenie i czenie bez bramek
35
4.1. Rozgazienia bez bramek
35
4.2. Zczenia bez bramek
37
4.3. Kiedy pomija bramki?
38
5.
Przepywy
41
5.1. Przepyw sekwencji
43
5.2. Przepyw komunikatu
50
5.3. Asocjacje
51
6.
Obiekty danych
55
6.1. Modelowanie obiektów i magazynów danych
56
6.2. Przepyw obiektów w procesach
57
6.3. Wejcia i wyjcia danych
59
6.4. Kolekcje danych
61
4
Zrozumie BPMN. Modelowanie procesów biznesowych
7.
Kolaboracje i konwersacje
65
7.1. Modelowanie kolaboracji
65
7.2. Procesy prywatne i publiczne
68
7.3. Wieloinstancyjni uczestnicy procesów biznesowych
71
7.4. Konwersacje
73
8.
Zdarzenia
77
8.1. Typy zdarze
78
8.2. Jak to wszystko opanowa?
96
9.
Czynnoci i podprocesy
99
9.1. Zadania
101
9.2. Podprocesy
110
9.3. Ptle, czynnoci wieloinstancyjne i kompensacje
119
9.4. Czynno wywoania (call activity)
121
10. Choreografie
123
10.1. Zadanie choreografii
124
10.2. Choreografia zoona
127
10.3. Kolaboracje, procesy i choreografie
131
10.4. Kiedy uywa diagramów choreografii?
131
Inne róda
133
Wprowadzenie do BPMN
1
BPMN to standard opracowany przez organizacj Object Management Group
(OMG). Jego pena nazwa to
Business Process Model and Notation
. Podstawowym
celem tego standardu jest dostarczenie notacji do opisywania procesów bizneso-
wych, która jest czytelna i zrozumiaa zarówno dla biznesowych „uytkowników”,
monitorujcych procesy i zarzdzajcych nimi, dla analityków, którzy przepro-
wadzaj biznesow analiz procesów, jak i programistów, odpowiedzialnych za
ich techniczn implementacj. Finalna i stabilna (nie „beta”) specyfikacja stan-
dardu BPMN 2.0 zostaa opublikowana przez OMG w styczniu 2011 na stronie
www.omg.org
. Specyfikacja ta jest otwarta i dostpna nieodpatnie dla wszystkich
zainteresowanych. Obecnie jest to powszechnie stosowany midzynarodowy stan-
dard opisywania procesów biznesowych, uznany przez wiele komercyjnych i nie-
komercyjnych organizacji na caym wiecie, take w Polsce.
1.1. Proces i model procesu
Jest kilka powodów, dla których warto i trzeba modelowa procesy. Po pierwsze,
chcemy je rozumie. Czsto jest tak, e dopóki we wspólnym gronie nie ustali si
dokadnie, jak „wyglda” dany proces biznesowy, trudno np. doj do porozumie-
nia, kto i co powinien zmieni, eby wdroy jak zmian biznesow. Po drugie,
procesy biznesowe wspóczenie definiuje si w wielu przypadkach po to, aby je
zautomatyzowa, a dokadniej: wdroy na silniku procesów biznesowych. Jednak
techniczne wdraanie i uruchamianie procesu biznesowego nie jest czynnoci atw
i czsto pochania wiele dni pracy caych zespoów analityków i programistów.
Mona wic powiedzie, e wdraanie procesów biznesowych jest kosztowne. Jed-
noczenie trudno jest akceptowa te koszty bez jakiejkolwiek metody ich szaco-
wania a priori. A wic trzecim powodem, dla którego warto modelowa procesy,
jest moliwo estymacji pracochonnoci zwizanej czy to ze zmianami w nich, czy
te z ich automatyzacj.
10
Zrozumie BPMN. Modelowanie procesów biznesowych
Warto te wyjani, czym jest model procesu oraz czym jest sam proces biz-
nesowy. Powszechnie mówi si, e proces biznesowy to sekwencja uporzdkowa-
nych czynnoci, których celem jest wytworzenie jakiego dobra (informacji, towaru,
usugi itd.). Zgodnie z definicj specyfikacji OMG BPMN 2.0 w wersji ze stycz-
nia 2011
proces biznesowy
to sekwencja lub przepyw czynnoci w jakiej organi-
zacji, których celem jest wykonanie jakiej pracy. Tak wic definicja OMG jest
nieco szersza, bo procesem jest nie tylko sekwencja czynnoci, ale take przepyw
czynnoci. O co chodzi? Bez zbdnego rozwlekania tematu — chodzi o to, e pro-
cesem biznesowym moe by kilka czynnoci, które s wykonywane, ale ich porz-
dek wykonania nie musi by zawsze taki sam. Dla wielu osób moe by do zaska-
kujce, e nie tylko uporzdkowana sekwencja czynnoci jest procesem biznesowym,
jednak po chwili zastanowienia mona si przekona, e to dobra definicja. Jeli kto
nie czuje si przekonany, moe na chwil przeskoczy do fragmentu o podproce-
sach w rozdziale 9.2.3 i zobaczy, e faktycznie takie nieuporzdkowane procesy
take istniej i wcale nie s rzadkoci. Dodatkowo definicja OMG nie odnosi si
do „produktu” procesu, a jedynie stwierdza, e jest to jaka „praca”. Nie ma wic
ograniczenia, e proces musi co wytwarza. W tym przypadku wystarczy zauwa-
y, e we wszystkich znanych organizacjach realizuje si szereg prac, które nie
zawsze przynosz jakiekolwiek efekty. A wic czy tego chcemy, czy nie, nie wszyst-
kie zadania, które realizujemy, maj racjonalne czy te biznesowe uzasadnienie, co
nie zmienia faktu, e wykonujemy te prace.
1.2. Dlaczego notacja BPMN?
Notacji do modelowania procesów biznesowych jest kilka. Najwaniejsze i najpo-
pularniejsze z nich to: BPMN, EPC i BPEL. Porównujc te notacje, mona zauwa-
y kilka istotnych faktów, które mog pomóc w podjciu decyzji, jak notacj naj-
lepiej zastosowa w danym kontekcie. EPC (ang.
Event-driven Process Chain
) jest
notacj duo starsz od BPMN i stanowi cz tzw. metody ARIS (dzisiaj wasno
Software AG). W gruncie rzeczy porównanie BPMN i EPC mona sprowadzi do
stwierdzenia, e wszystko, co mona opisa w notacji EPC, mona take opisa
w notacji BPMN. To, co odrónia BPMN od EPC, to fakt, e BPMN posiada zde-
finiowany formalnie metamodel. Posiadajc wic narzdzia do transformacji modeli,
takie jak np. MOLA
1
, mona próbowa transformowa modele BPMN na inne
modele (notacje) lub np. na gotowe fragmenty oprogramowania. W przypadku nota-
cji EPC konieczne byoby, poza opracowaniem samej transformacji, uprzednie zde-
finiowanie jej metamodelu. Nie jest to niemoliwe (istniej ju takie nieoficjalne
metamodele), ale, jak wida, akurat twórcy EPC do dzi nie zdecydowali si opisa
1
MOLA —
http://mola.mii.lu.lv
Plik z chomika:
seloso
Inne pliki z tego folderu:
125 pytań na temat e-biznesu do piotra majewskiego full version.pdf
(268386 KB)
125-pytan-na-temat-e-biznesu-do-piotra-majewskiego full version.pdf
(134283 KB)
Anna Benicewicz-Miazga grafika w biznesie. projektowanie elementów tożsamości wizualnej - logotypy, wizytówki oraz papier firmowy scan.pdf
(33439 KB)
Alan Cole, Raena Jackson Armitage, Brandon R. Jones, Jeffrey Way wordpress. tworzenie własnych motywów cała książka.pdf
(35359 KB)
Agata Rzędowska, Jerzy Rzędowski wystapienia-publiczne-w-biznesie.-warsztaty ebook.pdf
(7458 KB)
Inne foldery tego chomika:
ebooki(1)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin