Regulamin Postępowania sądów łowieckich i rzeczników dyscyplinarnych PZŁ.docx

(37 KB) Pobierz

Regulamin Postępowania sądów łowieckich i rzeczników dyscyplinarnych PZŁ


Rozdział I
Zasady ogólne

§1
1. Regulamin niniejszy reguluje postępowanie dyscyplinarne przed sądami łowieckimi i postępowanie przygotowawcze prowadzone w formie dochodzenia przed rzecznikami dyscyplinarnymi PZŁ.
2.W sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem stosuje się pomocniczo przepisy kodeksu postępowania karnego.

§2
1. Sądy łowieckie i rzecznicy dyscyplinarni prowadzą postępowania dyscyplinarne w sprawach przewinień łowieckich przeciwko osobom fizycznym - członkom PZŁ.
2. Jeżeli w chwili, gdy o przewinieniu łowieckim zostanie powiadomiony rzecznik dyscyplinarny, nie jest znana osoba sprawcy, rzecznik może wszcząć postępowanie wyjaśniające, którego celem jest ustalenie, czy czyn nosi cechy przewinienia łowieckiego i kto jest jego sprawcą.
3. Wystąpienie /. PZŁ po popełnieniu przewinienia łowieckiego nie stanowi przeszkody do przeprowadzenia postępowania dyscyplinarnego.
4. Przewinieniem łowieckim jest czyn polegający na:
a) naruszeniu dyspozycji art. 51, 52 i 53 ustawy prawo łowieckie;
b) naruszeniu zasad i warunków wykonywania polowania oraz obowiązku znakowania określonych przez MOŚZNiL lub władze i organa PZŁ;
c) naruszeniu zasad etyki łowieckiej, jeżeli przynosi to szkodę dobremu imieniu łowiectwa lub stosunkom koleżeńskim pomiędzy myśliwymi;
d) naruszeniu Statutu PZŁ, statutu koła, dyscypliny organizacyjnej;
e) działaniu na szkodę koła.

§3
Nie wszczyna się postępowania, a wszczęte umarza, gdy:
1) zarzucany czyn nie nosi cech przewinienia łowieckiego;
2) sprawca w chwili popełnienia czynu nie jest członkiem PZŁ;
3) sprawca zmarł;
4) nastąpiło przedawnienie;
5) postępowanie dyscyplinarne co do tego samego czynu tej samej osoby zostało prawomocnie ukończone lub wcześniej wszczęte toczy się;
6) jeżeli od chwili popełnienia przewinienia łowieckiego do dnia wszczęcia postępowania dyscyplinarnego upłynęło więcej niż 3 lata lub 6 miesięcy od powzięcia przez rzecznika wiadomości o tym czynie;
7) sąd lub rzecznik uzna, że środki dyscyplinarne zastosowane przez inne organa lub władze PZŁ są adekwatne do popełnionego przewinienia i stopnia winy;
8) nastąpiło przekazanie ścigania organom Zrzeszenia.

§4
1. Po prawomocnym uniewinnieniu obwinionego przez sąd łowiecki lub prawomocnym umorzeniu postępowania przez rzecznika, jeżeli nie nastąpiło przekazanie ścigania organom PZŁ, organa statutowe PZŁ i koła łowieckiego nie mogą stosować za ten sam czyn środków dyscyplinarnych.
2. Zastosowanie przez zarząd lub walne zgromadzenia koła łowieckiego sankcji przewidzianych statutem koła, a w przypadku członków niezrzeszonych w kołach zastosowanie przez zarząd wojewódzki PZŁ sankcji statutowych nie stanowi przeszkody do wszczęcia postępowania o ten sam czyn przez rzecznika dyscyplinarnego i sąd łowiecki.
3. Rzecznik dyscyplinarny, uznając, że prowadzenie dochodzenia dyscyplinarnego i kierowanie sprawy do sądu łowieckiego jest niecelowe z uwagi na rodzaj przewinienia łowieckiego i stopień społecznego niebezpieczeństwa czynu, szczególnie w przypadku naruszenia zasad etyki łowieckiej, może przekazać sprawę zarządowi koła łowieckiego, a w przypadku członków niezrzeszonych w kołach - zarządowi wojewódzkiemu PZŁ w celu zastosowania środków dyscyplinarnych.

§5
1. 0 warunkowym umorzeniu postępowania przewidzianego w § 61 Statutu PZŁ w toku dochodzenia postanowienie wydaje rzecznik dyscyplinarny, a po wniesieniu wniosku oskarżycielskiego sąd łowiecki.
2. W postanowieniu należy dokładnie określić czyn obwinionego, wskazać naruszone przepisy prawa łowieckiego oraz ustalić okres próby.
3. Postanowienie o warunkowym umorzeniu postępowania traci moc, jeżeli obwiniony w terminie 7 dni od doręczenia postanowienia złoży sprzeciw.
4. Postanowienie o podjęciu postępowania warunkowo umorzonego wydaje rzecznik dyscyplinarny bądź sąd łowiecki z urzędu lub na wniosek rzecznika dyscyplinarnego.
5. Przed podjęciem postępowania należy umożliwić obwinionemu złożenie wyjaśnień.
6. Na postanowienie o podjęciu postępowania zażalenie nie przysługuje, a postępowanie toczy się dalej na zasadach ogólnych.

§6
1. Rzecznik dyscyplinarny wszczyna postępowanie po powzięciu informacji o popełnieniu przewinienia łowieckiego, natomiast sąd łowiecki - po otrzymaniu wniosku rzecznika dyscyplinarnego.
2. Obowiązek powiadomienia rzecznika dyscyplinarnego o ujawnieniu przewinienia łowieckiego spoczywa: w przypadku polowań zbiorowych na prowadzącym polowanie, w pozostałych przypadkach na organach koła i Zrzeszenia.

Rozdział II
Właściwość i skład sądu

§7
1. Sędziowie sądów łowieckich są niezawiśli i podlegają jedynie prawu.
2. Działalnością sądu kieruje jego przewodniczący, który powinien mieć wykształcenie prawnicze.
3. Zgromadzenie ogólne sędziów może powołać jednego lub kilku zastępców przewodniczącego. Podział obowiązków między zastępcami ustala przewodniczący sądu.
4. Sędziowie składają przed prezydiami właściwych rad łowieckich przyrzeczenie o treści:
"Mając świadomość, że sędziowie sądów łowieckich są niezawiśli, przyrzekam kierować się normami prawa i etyki łowieckiej oraz stać na ich straży".
5. Na rozprawach sędziowie i rzecznicy występują w togach według ustalonego wzoru.

§8
1. Właściwy do rozpoznania sprawy w pierwszej instancji jest wojewódzki sąd łowiecki, na terenie którego popełniono przewinienie łowieckie.
2. W uzasadnionych przypadkach Główny Sąd Łowiecki na-wniosek przewodniczącego Głównego Sądu Łowieckiego, Głównego Rzecznika Dyscyplinarnego PZŁ lub właściwego wojewódzkiego sądu łowieckiego, może powierzyć sprawę do rozpoznania w pierwszej instancji innemu wojewódzkiemu sądowi łowieckiemu, przejąć sprawę do własnego rozpoznania lub delegować członka Głównego Sądu Łowieckiego do przewodniczenia w komplecie wojewódzkiego sądu łowieckiego przy rozpoznawaniu sprawy.
3. Spory o właściwość rozstrzyga Główny Sąd Łowiecki.
§9

l. Sądy rozpatrują sprawy w kompletach. Komplet składa się z przewodniczącego i 2 członków. Przewodniczącym kompletu powinna być osoba o wykształceniu prawniczym.

§10
1. Władze i organa Zrzeszenia obowiązane są, na żądanie sądów łowieckich i rzeczników dyscyplinarnych PZŁ, udzielić im pomocy.
2. Sądy łowieckie i rzecznicy dyscyplinarni udzielają sobie pomocy prawnej.
3. Zarządy wojewódzkie i Zarząd Główny PZŁ prowadzą sekretariaty właściwych sądów i rzeczników. Zarządy te obowiązane są również na żądanie przewodniczącego kompletu orzekającego wyznaczyć protokolanta na rozprawy sądowe.
4. Sposób prowadzenia akt i repertoriów sądów i rzeczników, a w szczególności wzory dokumentów określają w porozumieniu ze sobą Przewodniczący Głównego Sądu Łowieckiego i Główny Rzecznik Dyscyplinarny.


Rozdział III
Rzecznicy dyscyplinarni

§11
1. Rzecznicy dyscyplinarni prowadzą postępowania wyjaśniające i dochodzenia dyscyplinarne, a nadto wnoszą i popierają oskarżenie przed sądami łowieckimi i wykonują inne czynności, wynikające z przepisów niniejszego regulaminu.
2. W zakresie wykonywania swoich funkcji rzecznik dyscyplinarny jest niezależny od innych władz i organów Polskiego Związku Łowieckiego. W szczególności nie jest związany poleceniami sprzecznymi z prawem, etyką lub uregulowaniami niniejszego regulaminu.

§12
1. Wojewódzkiego rzecznika dyscyplinarnego PZŁ powołuje i odwołuje wojewódzka rada łowiecka po zasięgnięciu opinii Głównego Rzecznika Dyscyplinarnego PZŁ lub na jego wniosek.
2. Zastępców wojewódzkiego rzecznika dyscyplinarnego powołuje i odwołuje po zasięgnięciu opinii wojewódzkiego rzecznika dyscyplinarnego właściwa wojewódzka rada łowiecka.

§13
Przepisy § 8 dotyczące właściwości sądu stosuje się odpowiednio.

§14
1. Przepis § 44 ust. 2 i 3 dotyczący wyłączenia sędziego stosuuje się odpowiednio.
2. O wyłączeniu rzecznika postanawia Główny Rzecznik Dyscyplinarny.

Rozdział IV
Dochodzenia dyscyplinarne

§15
Po otrzymaniu wiadomości o czynach powodujących odpowiedzialność członka Zrzeszenia przed sądami łowieckimi, rzecznik sprawdza, czy nie zachodzą przestanki określone w § 3, a jeżeli nie, to wszczyna postępowanie dyscyplinarne, którego celem jest :
a) stwierdzenie, czy istotnie miał miejsce fakt popełnienia przewinienia łowieckiego;
b) ujawnienie wszystkich sprawców;
c) ustalenie istotnych dowodów;
d) zebranie opinii i danych o karalności łowieckiej sprawców przewinienia.

§16
l. O wszczęciu dochodzenia rzecznik zawiadamia:
a) pokrzywdzonego;
b) sprawcę, przewinienia jeżeli jego osoba jest znana;
c) zarząd macierzystego koła łowieckiego sprawcy, do którego zwraca się jednocześnie o wydanie opinii o sprawcy;
d) właściwy ZW PZŁ
2. Po wszczęciu dochodzenia rzecznik zwraca się do Głównego Sądu Łowieckiego PZŁ o dostarczenie danych dotyczących karalności łowieckiej.
3. Jeżeli przewinienie łowieckie stanowi przestępstwo lub wykroczenie ścigane z oskarżenia publicznego, rzecznik niezwłocznie zawiadamia o tym właściwego prokuratora lub jednostkę policji. Zawiadomienie to nie wstrzymuje postępowania dyscyplinarnego, lecz rzecznik może postępowanie to zawiesić, jeżeli uzna, że wyniki lub dowody zgromadzone przez prokuraturę lub policję mogą być istotne dla postępowania dyscyplinarnego prowadzonego przed rzecznikiem dyscyplinarnym i sądem łowieckim. 4. Wszczęte postępowania dyscyplinarne za przestępstwa wymienione w § 13 Statutu PZŁ zawiesza się, a w przypadku prawomocnego skazania przez sąd umarza.

§17
1. Jeżeli rzecznik uzna, że dochodzenie dyscyplinarne dostarczyło dowodów winy sprawcy, sporządza wniosek oskarżycielski wraz z uzasadnieniem i odpisem dla obwinionego, który wraz z aktami sprawy składa sądowi łowieckiemu. Obwinionym jest osoba, którą przesłuchano w tym charakterze, a jeżeli nie stawiła się przed rzecznikiem -jest to osoba, którą wezwano w celu przesłuchania w charakterze obwinionego.
2. Rzecznik dyscyplinarny może - za zgodą obwinionego - dołączyć do wniosku oskarżycielskiego wniosek o skazanie obwinionego za zarzucany mu czyn bez przeprowadzenia rozprawy i wymierzenie mu, konkretnie w tym wniosku określonej, kary.
3. Jeżeli zachodzą warunki do wystąpienia z wnioskiem, o którym mowa w ust. 2, a w świetle zebranych dotąd dowodów, wyjaśnienia obwinionego nie budzą wątpliwości, dalszych czynności dowodowych w dochodzeniu można nie przeprowadzać.

§18
1. Jeżeli okoliczności przytoczone w zawiadomieniu o przewinieniu łowieckim nie dają podstaw do wszczęcia dochodzenia lub ujawnia się przesłanki wskazane w § 3 regulaminu - rzecznik odmawia wszczęcia dochodzenia.
2. Jeżeli dochodzenie dyscyplinarne nie dostarczyło podstaw do złożenia wniosku oskarżycielskiego lub rzecznik skorzysta z uprawnień wskazanych w § 4 ust. 3 - wydaje postanowienie o umorzeniu dochodzenia.
3. Stwierdzając występowanie rażących nieprawidłowości w gospodarce łowieckiej, działalności koła lub zarządu sprzyjających popełnianiu przewinień łowieckich, rzecznik wskazuje je organom lub władzom nadrzędnym w celu ich usunięcia. Organu lub władze, do których skierowano wystąpienie, mają obowiązek powiadomić rzecznika w terminie 30 dni od jego otrzymaniu, o podjętych środkach.
4. W przypadku stwierdzenia w działalności koła nieprawidłowości szczególnej wagi rzecznik może wystąpić o zastosowanie wobec koła sankcji przewidzianych w Statucie PZŁ.

§19
O odmowie ścigania lub umorzeniu dochodzenia rzecznik zawiadamia osoby i organa wymienione w § 16 ust. l, którym luzy prawo złożenia zażalenia do sądu łowieckiego właściwe-o dla rozpoznania sprawy w terminie 14 dni od daty doręczenia odpisu postanowienia.

§20
1.Rozpoznając zażalenie sąd utrzymuje w mocy zaskarżone postanowienie lub uwzględnia zażalenie i uchyla postanowienie rzecznika, zwracając inii akta w celu skierowania wniosku oskarżycielskiego lub uzupełnienia materiału dowodowego.
2. Zwracając akta dochodzenia w celu jego uzupełnienia, sad wskazuje konkretne czynności dowodowe, jakie powinny być przeprowadzone.

§21
1. Rzecznik dyscyplinarny powinien zakończyć dochodzenie w terminie trzech miesięcy od daty jego wszczęcia.
2. W uzasadnionych przypadkach na wniosek WRD, Główny Rzecznik Dyscyplinarny może przedłużyć ten termin na czas określony. 3. Termin wskazany w ust. l nie biegnie w okresie zawieszenia dochodzenia dyscyplinarnego.


Rozdział V
Dowody

§22
1. Sąd łowiecki lub r/.ec/nik dyscyplinarny dopuszcza wszystkie dowody, które mogą przyczynić się do wyświetlenia sprawy, a w szczególności:
a) dokumenty;
b) przesłuchania świadków;
c) oględziny i dowody rzeczowe;
d) opinie biegłych.
2. Sad łowiecki i rzecznik dyscyplinarny maj;; obowiązek uwzględniania i badania okoliczności przemawiających zarówno na korzyść, jak i na niekorzyść obwinionego. Nie dających się usunąć wątpliwości nie wolno rozstrzygać na niekorzyść obwinionego.

§23
Dowody przeprowadza się na wniosek stron lub urzędu. We wniosku dowodowym strona musi wskazać konkretne źródło dowodowe, a także jakie okoliczności mają być udowodnione.

§24
l. Wniosek dowodowy oddala się, jeżeli:
a) przeprowadzenie dowodu jest niedopuszczalne;
b) okoliczność, która ma być udowodniona jest już dostatecznie wyjaśniona zgodnie z wnioskiem lub jest nieistotna dla sprawy;
c) dowód jest nieprzydatny dla stwierdzenia danej okoliczności lub nie da się przeprowadzić.
2. Oddalenie wniosku dowodowego następuje w formie postanowienia.

§25
1. Dokumentem jest każdy przedmiot, z którym związane jest określone prawo, albo który ze względu na zawartą w nim treść stanowi dowód prawa, stosunku prawnego lub okoliczności mogącej mieć znaczenie prawne i znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy.
2. Dowód z dokumentu przeprowadza się przez odczytanie jego treści i dołączenie do akt sprawy w oryginale lub odpisie.

§26
1. Świadkiem w postępowaniu dyscyplinarnym może być każda osoba, niezależnie od przynależności do PZŁ.
2. Członkowie PZŁ wezwani przez rzecznika dyscyplinarnego lub sąd łowiecki w charakterze świadków mają obowiązek organizacyjny stawienia się w oznaczonym miejscu i czasie oraz złożenia zeznań. Świadek, który nie może stawić się we wskazanym czasie, powinien niezwłocznie zawiadomić o tym sąd lub rzecznika. Zeznanie świadka może być zastąpione jego oświadczeniem lub innymi dokumentami, np. skargą złożoną do władz i organów koła lub Zrzeszenia innych niż rzecznik i sąd łowiecki. W razie wątpliwości sąd lub rzecznik może bezpośrednio przesłuchać autora oświadczenia.
3. Sąd lub rzecznik może zarządzić przesłuchanie świadka prze/ najbliższy jego miejsca zamieszkania sąd lub rzecznika, albo przesłuchać świadka przez wytypowanego .sędziego w miejscu jego zamieszkania.
4. Przed przesłuchaniem członka PZŁ należy uprzedzić o odpowiedzialności organizacyjnej za zatajenie prawdy lub zeznanie nieprawdy, co jest czynem nieetycznym.
5. Najbliżsi członkowie rodziny obwinionego tj. rodzice, dzieci, małżonek, rodzeństwo, powinowaty w tym samym stopniu, osoba pozostająca w stosunku przysposobienia oraz jej małżonek, a także osoba pozostająca faktycznie we wspólnym pożyciu mają prawo odmówić złożenia zeznań.

§27
1. W razie potrzeby sąd lub rzecznik przeprowadza dowód z oględzin miejsca, rzeczy lub ciała.
2. Rzeczą jest każdy przedmiot, który jest nośnikiem śladów lub z racji swego istnienia, czy położenia sam jest śladem istotnym dla rozstrzygnięcia sprawy. Jeżeli przedmiot taki jest w dyspozycji członka PZŁ, osoba ta zobowiązana jest do okazania tego przedmiotu sądowi łowieckiemu lub rzecznikowi dyscyplinarnemu.

§28
1. Jeżeli okoliczności istotne dla rozstrzygnięcia sprawy wymagają dla ich interpretacji lub stwierdzenia wiadomości specjalnych, wzywa się biegłych lub zwraca o opinię do właściwych instytucji lub organów.
2. W charakterze biegłych należy w miarę możliwości powoływać członków PZŁ.
3. Biegły składa opinię na piśmie lub do protokołu.

§29
W postępowaniu dyscyplinarnym należy unikać nadmiernego formalizmu. Jeżeli osoby wezwane przez rzecznika dyscyplinarnego złożą zeznania na piśmie i powiadomią go, że stawią się w sądzie łowieckim, może on zrezygnować z ich przesłuchania. Należy dążyć, aby sprawa w miarę szybko znalazła się w sądzie łowieckim, a większość dowodów była przeprowadzona na rozprawie.


Rozdział VI
Protokoły

§30
1. Z przebiegu dokonywanych czynności sąd łowiecki i rzecznik dyscyplinarny sporządzają protokoły lub notatki urzędowe.
2. Protokoły sporządza się w szczególności z:
a) przesłuchania obwinionego;
b) przesłuchania świadków i biegłych;
c) z konfrontacji;
d) oględzin miejsca, rzeczy lub ciała;
e) z rozpraw;
O z posiedzeń niejawnych.
3. Notatki urzędowe sporządza się z pozostałych zdarzeń, mających znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy lecz nie wymagających formy protokołu.

§31
Protokół powinien zawierać:
a) oznaczenie sprawy oraz miejsce, datę i nazwę dokonywanej czynności;
b) nazwiska, imiona i adresy uczestników czynności ze wskazaniem charakteru, w jakim w czynności tej brali udział;
c) przebieg czynności;
d) możliwie dokładną treść zeznań osób przesłuchiwanych oraz treść wniosków i oświadczeń pozostałych uczestników czynności;
e) wydane postanowienia;
f) protokół pierwszego przesłuchania obwinionego przez rzecznika powinien ponadto zawierać informację o treści przedstawionego zarzutu, a późniejsze - informację o treści zarzutu, jeżeli zarzut został uzupełniony lub zmieniony.

§32
1. Protokół z czynności rzecznika lub członka składu wyznaczonego do dokonania czynności spisuje dokonujący czynności lub wyznaczony protokolant, a podpisują wszyscy uczestnicy czynności.
2. Protokół z posiedzenia niejawnego i rozprawy sporządza protokolant lub członek kompletu orzekającego, a podpisuje przewodniczący kompletu orzekającego i sporządzający protokół.
3. Notatkę urzędową podpisuje osoba spisująca tę notatkę.


Rozdział VII
Orzeczenia i postanowienia

§33
1. Rozstrzygnięcia sądów łowieckich kończące postępowanie po przeprowadzonej rozprawie lub wydane na wniosek stron zapadają w formie orzeczeń, a w pozostałych przypadkach w formie postanowień.
2. Przewodniczący sądów i przewodniczący kompletów orzekających w kwestiach nie wymagających postanowienia wydają zarządzenia.

§34
Rzecznicy wydają orzeczenia w formie postanowień. W pozostałych przypadkach wydają zarządzenia.

§35
Uzasadnienia wymagają postanowienia kończące postępowanie oraz orzeczenia wydane w postępowaniu odwoławczym. Orzeczenia wydane przez sąd I instancji uzasadnia się na wniosek strony.

§36
l. Rozstrzygnięcia sądu zapadają większością głosów. Członek kompletu, który został przegłosowany, podpisując orzeczenie może przy swoim podpisie umieścić adnotację "cum votum separatum" lub "cvs", albo "Zdanie odrębne" lub "Z.o", a nadto składa do akt sprawy uzasadnienie zdania odrębnego, które przechowuje się w zamkniętej kopercie.
2. Ze zdaniem odrębnym może zapoznać się Główny Sąd Łowiecki w toku postępowania odwoławczego.

§37
1. Orzeczenia oraz postanowienia sądu łowieckiego zawierają:
a) datę i miejsce wydania oraz wskazanie organu wydającego;
b) nazwiska i imiona członków kompletu orzekającego;
c) datę i miejsce rozpoznania sprawy;
d) nazwiska i imiona rzecznika dyscyplinarnego, obrońców i protokolanta;
e) nazwiska i imiona obwinionych oraz nazwę ich kół macierzystych lub wskazanie zarządu wojewódzkiego PZŁ, w którym zarejestrowany jest członek PZŁ, niezrzeszony w kole łowieckim;
f) opis stawianego zarzutu z uwzględnieniem miejsca i czasu popełnienia wykroczenia łowieckiego;
g) kwalifikację prawną czynu;
h) sentencję, podpisaną przez wszystkich członków składu orzekającego;
i) uzasadnienie podpisane przez sporządzającego;
j) pouczenie o środkach zaskarżenia lub prawomocności orzeczenia.
2. Sentencja zawiera decyzję sądu w przedmiocie winy, a w przypadku skazania - opis czynu przypisanego obwinionemu ze wskazaniem czasu i miejsca jego popełnienia, kwalifikację prawną tego czynu, podstawę prawną skaza- nią, wymiar kary oraz orzeczenie o kosztach postępowania.
3. Uzasadnienie zawiera:
a) opis stanu faktycznego ustalonego przez sąd;
b) wskazanie dowodów, na których opar} się sąd przy ustalaniu stanu faktycznego;
c) wskazanie dowodów, których sąd nie przyjął ze wskazaniem powodów ich odrzucenia;
d) okoliczności, które miały wpływ na wymiar kary.

§38
1. Orzeczenia kończące postępowanie doręcza się stronom za zwrotnym poświadczeniem odbioru.
2. O treści orzeczenia zawiadamia się organa wskazane w § 16 ust. l.

Rozdział VIII
Postępowanie przed sądem pierwszej instancji

§39
1. Po otrzymaniu wniosku oskarżycielskiego przewodniczący sądu sprawdza, czy dołączono do niego wszystkie dokumenty i przydziela sprawę kompletowi sądzącemu do rozpoznania.
2. W razie stwierdzenia, że akta sprawy nie zawierają wszystkich dokumentów niezbędnych dla rozpoznania sprawy, a uzupełnienie braków przez sąd połączone byłoby z nadmiernymi trudnościami, przewodniczący zwraca akta rzecznikowi, wzywając go do uzupełnienia braków w zakreślonym terminie.

§40
Stwierdziwszy, że w sprawie zachodzą przesłanki wskazane w §§ 3 i 5 niniejszego Regulaminu, przewodniczący kieruje sprawę na posiedzenie i wzywa na nie rzecznika dyscyplinarnego, którego obecność jest obowiązkowa.

§41
l. W razie stwierdzenia, że w sprawie nie zachodzą przesłanki wymienione w § 39 ust. 2, przewodniczący sądu wyznacza termin rozprawy, na którą wzywa obwinionego, świadków i zawiadamia rzecznika oraz obrońcę. Wraz z zawiadomieniem o rozprawie obwinionemu doręcza się odpis wniosku oskarżycielskiego i pouczenie o prawie wnioskowania dalszych dowodów.
2. Rozprawa powinna być wyznaczona nie później niż w ciągu miesiąca po otrzymaniu akt.
3. Zawiadomienie o terminie rozprawy doręcza się rzecznikowi i obwinionemu za potwierdzeniem odbioru najpóźniej na 7 dni przed terminem rozprawy.
4. W uzasadnionych przypadkach o terminie rozprawy można zawiadomić zarząd koła łowieckiego macierzystego dla obwinionego lub wezwać na rozprawę jego przedstawicieli.

§42
Rozprawa przed sądem łowieckim jest ustna i jawna. Obwiniony i świadkowie mogą jednak złożyć swoje wyjaśnienia lub zeznania na piśmie, które za zgodą stron mogą być odczytane.

§43
Przewodniczący kompletu orzekającego wydaje wszelkie zarządzenia niezbędne dla utrzymania podczas rozprawy powagi, spokoju i porządku. Jeżeli zachowanie osób, obecnych na sali rozpraw uwłacza powadze sądu lub uniemożliwia sprawne i obiektywne rozpoznanie sprawy, sąd może postanowić o rozpoznaniu sprawy bez udziału publiczności.

§44
l. Przewodniczący otwiera rozprawę, przedstawia skład orzekający i rzecznika dyscyplinarnego, sprawdza stawiennictwo osób wezwanych na rozprawę, prawidłowość doręczenia wezwań osobom, które się nie stawiły oraz informuje o wnioskach, złożonych przez strony przed rozpraw;
2. Sędzia podlega wyłączeniu, jeżeli jest członkiem tego samego kota łowieckiego, co obwiniony.
3. Stronom przysługuje prawo złożenia do kompletu orzekającego wniosku o wyłączenie członka kompletu orzekającego, jeżeli istnieją okoliczności mogące bud/ wątpliwości, co do jego bezstronności. Wiedząc o istnieniu takich okoliczności, członek kompletu orzekającego powinien sam zgłosić wniosek o wyłączenie przed wyznaczeniem terminu rozprawy. W składzie orzekającym w kwestii wyłączenia nie może brać udziału sędzia, którego dotyczy wyłączenie.
4. Wynikające z ust. 2 prawo złożenia wniosku o wyłączenie, odnosi się również do rzeczników dyscyplinarnych, przy czym o wyłączeniu rzecznika orzeka Główny Rzecznik Dyscyplinarny.

§45
1. Obwiniony może przybrać sobie obrońcę wyłącznie spośród członków PZŁ, przy czym nie powinna to być osoba zajmująca jakiekolwiek stanowisko we władzach i organach Zrzeszenia.
2. Obrońca przy pierwszej czynności powinien złożyć pisemne pełnomocnictwo. Pełnomocnictwo takie może również zgłosić obwiniony do protokołu rozprawy.

§46
Nieusprawiedliwione niestawiennictwo obwinionego lub świadków, prawidłowo wezwanych na rozprawę, nie powoduje odroczenia rozprawy.

§47
1. W przypadku nieobecności obwinionego lub rzecznika i braku dowodu powiadomienia ich we właściwym terminie o czasie i miejscu rozprawy - sąd odracza rozprawę.
2. Rozprawa może być prowadzona, jeżeli pomimo usprawiedliwionej nieobecności obwinionego lub braku wiadomości o doręczeniu mu wezwania, obecny na rozprawie obrońca wyrazi zgodę na kontynuowanie rozprawy.
3. Niestawiennictwo obrońcy prawidłowo powiadomionego nie powoduje odroczenia rozprawy.
4. W razie niestawiennictwa świadka, braku dowodu powiadomienia go o terminie rozprawy i braku jego zeznań na piśmie, sad odracza rozprawę, jeżeli pomimo przeprowadzenia innych dowodów uzna, że okoliczności, które powinny być udowodnione zeznaniami tego świadka są istotne i dotychczas nie zostały należycie wyjaśnione.

§48
1. Jeżeli rzecznik dyscyplinarny złożył wniosek określony w § 17 ust. 2, a okoliczności czynu zarzuconego nie budzą wątpliwości i postawa obwinionego wskazuje, że cele postępowania zostaną osiągnięte przez wymierzenie kary wnioskowanej przez rzecznika, przebieg rozprawy można ograniczyć do wysłuchania stron i wydania orzeczenia. W takim przypadku na rozprawę nie wzywa się świadków.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. l, rzecznik dyscyplinarny może złożyć także w toku zwykłej rozprawy i jeżeli obwiniony wyrazi zgodę, a sąd łowiecki uzna, że spełnione są jego warunki, może ograniczyć postępowanie dowodowe i wydać orzeczenie uwzględniające taki wniosek.
3. Orzeczenie wydane w oparciu o ust. l i 2 staje się natychmiast prawomocne i nie wymaga uzasadnienia.

§49
1. Przebiegiem rozmowy kieruje przewodniczący kompletu orzekającego. W szczególności:
a) zarządza opuszczenie sali przez świadków;
b) zarządza odczytanie wniosku oskarżycielskiego przez rzecznika lub sam go odczytuje;
c) udziela obwinionemu głosu dla złożenia wyjaśnień;
d) przeprowadza postępowanie dowodowe:
- kieruje przesłuchaniami świadków i biegłych oraz konfrontacjami;
- odczytuje zeznania i wyjaśnienia złożone na piśmie oraz inne dokumenty;
- okazuje dowody rzeczowe.
2. Członkowie kompletu sądzącego mogą zadawać pytania uczestnikom postępowania.
3. Strony mogą zadawać pytania świadkom i biegłym, składać oświadczenia odnośnie każdego dowodu oraz w miarę przeprowadzania dowodów zgłaszać nowe wnioski dowodowe.
4. W przypadku naruszenia przez obecnych na rozprawie powagi, spokoju lub porządku - przewodniczący upomina ich, a w przypadkach rażących wydała ich z sali. Sąd może również wnieść wzmiankę do protokołu i przesłać wyciąg /. protokołu rzecznikowi dla pociągnięcia winnych członków Zrzeszenia do odpowiedzialności organizacyjnej.
5. Uczestnicy postępowania zwracając się do Sądu stoją. Na stojąco wysłuchują również orzeczeń kończących postępowanie.

§50
l. Jeżeli po przeprowadzeniu dowodów okaże się, że zachodzi potrzeba ich uzupełnienia, sąd może odroczyć rozprawę lub przekazać sprawę rzecznikowi celem uzupełnienia dochodzenia, jeżeli przeprowadzenie dowodów przez sąd byłoby połączone z nadmiernymi trudnościami.
2. Jeżeli w toku rozprawy ujawniono nowe przewinienie łowieckie, popełnione przez obwinionego, nie objęte wnioskiem oskarżycielskim, sad informuje obwinionego o treści i kwalifikacji prawnej czynu, uprzedzając go jednocześnie, że czyn ten będzie objęty rozpraw i orzeczeniem. W takim przypadku na wniosek obwinionego rozprawę odracza się na nowy termin w celu przygotowania obrony.
3. W razie konieczności przeprowadzenia dowodu poza siedziba sadu rozpoznającego sprawę, komplet orzekający może wyznaczyć do wykonania tej czynności jednego ze swych członków, lub zwrócić się o jej dokonanie przez inny sąd, w drodze pomocy prawnej.
4. Rozprawę odroczoną prowadzi się w dalszym ciągu. W razie zmiany składu kompletu orzekającego lub stawienia się na rozprawie obwinionego, nieobecnego w poprzednim terminie, przewodniczący lub wyznaczony przez niego sędzia-referent przedstawia szczegółowo wyniki dotychczasowego postępowania.

§51
1. W przypadku, gdy przy rozpoznawaniu sprawy wyłoniło się zagadnienie prawne budzące poważne wątpliwości i mające znaczenie precedensowe dla wszystkich sądów łowieckich, wojewódzki sąd łowiecki może odroczyć rozpoznanie sprawy i zwrócić się w drodze uchwały do Głównego Sądu Łowieckiego o dokonanie wykładni prawa.
2. W przypadku, gdy budzące wątpliwości zagadnienie prawne pojawiło się na etapie dochodzenia, ze stosownym pytaniem za pośrednictwem Głównego Rzecznika Dyscyplinarnego występuje wojewódzki rzecznik dyscyplinarny prowadzący postępowanie przygotowawcze.
3. Uchwala, zawierająca odpowiedź na pytanie prawne, zapada na posiedzeniu niejawnym po wysłuchaniu stanowiska Głównego Rzecznika Dyscyplinarnego. Po sporządzeniu jej uzasadnienia wraz z aktami spraw...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin