Ceglane detale elewacyjne Szczecin.pdf

(2528 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
CEGLANE DETALE ELEWACYJNE
W MI Ę DZYWOJENNEJ WIELORODZINNEJ
SZCZECI Ń SKIEJ ARCHITEKTURZE MIESZKANIOWEJ
BRICK FACADE DETAILS IN THE SZCZECIN
INTERWAR MULTIFAMILY RESIDENTIAL ARCHITECTURE
Krzysztof Bizio
dr in Ż . arch.
Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny
Wydział Budownictwa i Architektury
Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania
STRESZCZENIE
Tematem artykułu jest omówienie sposobu wykorzystanie cegły w detalach architekto-
nicznych w szczeci Ń skiej modernistycznej wielorodzinnej architekturze mieszkaniowej lat
20. i 30. XX wieku. Przykłady szczeci Ń skich detali ukazano na tle u Ż ycia ceramiki w eu-
ropejskiej architekturze modernistycznej z pocz Ą tków XX wieku.
Słowa kluczowe: architektura modernistyczna, Szczecin, ceramika.
ABSTRACT
The theme of this article is to discuss the ways of brick use in the architectural details in
the Szczecin modernist multi-family residential architecture 20s and 30s the twentieth
century. Examples of Szczecin details shown on the background of the use of ceramics in
the European modernist architecture of the early twentieth century.
Keywords: modern architecture, Szczecin, ceramics.
862241834.001.png
e Ń i FORM a ‘16
568
p
r
z
e
s
t
r
z
CEGŁA JAKO MATERIAŁ WYKO Ń CZENIOWY W POCZ Ą TKACH MODERNIZMU
Rozwój pocz Ą tków architektury współczesnej powi Ą zany był z nowymi technologiami
i mo Ż liwo Ś ciami wynikaj Ą cymi z ich zastosowania. Przy tworzeniu nowych, awangardo-
wych form na plan pierwszy wysun Ę ły si Ę nowe technologie, w tym szczególnie u Ż ycie
w drugiej połowie XIX wieku stali, oraz w pocz Ą tkach XX wieku Ż elbetu. Równocze Ś nie
jednak du ŻĄ popularno Ś ci Ą cieszyła si Ę jako materiał wyko Ń czeniowy cegła, która uzyska-
ła w tym okresie nowe sposoby wykorzystania. Popularno ŚĆ sw Ą zawdzi Ę czała du Ż ej do-
st Ę pno Ś ci, łatwemu sposobowi u Ż ycia, walorom plastycznym, oraz wa Ż nej cesze moder-
nizmu: eksponowaniu w rozwi Ą zaniach materiałowych –szczero Ś ci materiału-.
Jako materiał wyko Ń czeniowy cegła wykorzystywana była w dwóch podstawowych for-
mach: (1) do tworzenia całych płaszczyzn i kubatur ceglanych; (2) do tworzenia wybra-
nych detali elewacyjnych budynku, jako uzupełnienie innych rodzajów faktur (najcz ĘŚ ciej
faktur tynkowanych). U Ż ycie cegły w twórczo Ś ci modernistycznej w pierwszych dziesi Ę -
cioleciach XX wieku najszerzej obserwowa Ć mo Ż na było w Holandii, oraz w Niemczech.
Obydwa kraje północnej Europy posiadały wielowiekow Ą tradycj Ę wykorzystania cegły,
która na pocz Ą tku XX wieku stanowiła niew Ą tpliwie inspiracj Ę do poszukiwa Ń nowych
rozwi Ą za Ń .
Ryc. 1. Elewacja budynku przy ul. A.
Mickiewicza 75. Rzadki przykład
bardzo znacz Ą cego wykorzystania
cegły w przestrzeniach mi Ę dzy otwo-
rami okiennymi, oraz stosowania
geometrycznych
płaskorze Ź b
z cegły.
Fig. 1. The facade of the building at
A. Mickiewicz street 75. A rare
example of a very significant use of
brick in the spaces between the
window openings, and the use of
geometric reliefs from bricks.
W Holandii działał Hendrik Petrus Berlage, którego uzna Ć mo Ż na za prekursora u Ż ycia
cegły, w nowych kubicznych formach. W budynku Giełdy w Amsterdamie (1896-1903),
nawi Ą zuj Ą c bezpo Ś rednio do flamandzkiego neorenesansu, zestawił ze sob Ą szereg ce-
glanych kubatur. Jako ucze Ń Gottfrieda Sempra, nawi Ą zywał on w pocz Ą tkach swojej
twórczo Ś ci do teorii Violleta-le-Duca. Najbardziej nowatorskim elementem budynku Gieł-
dy w Amsterdamie stała si Ę sala główna, w której w odwa Ż ny sposób poł Ą czył ceramik Ę ,
Ż eliwo i szkło. Swoje poszukiwania zwi Ą zane z wykorzystaniem nietynkowanych form
ceglanych, prowadził a Ż do swojej Ś mierci. Widoczne było stopniowe odchodzenie od
form historycznych, wyst Ę puj Ą cych na przykład jeszcze w domu Hennyego z Hagi (1898),
a Ż do kubicznych uproszcze Ń poł Ą czonych z autorskim wykorzystaniem ceramiki, które
osi Ą gn Ą ł w projekcie Muzeum Miejskiego w Hadze. Kontynuacj Ę poszukiwa Ń Berlage’a
w architekturze holenderskiej pocz Ą tku XX wieku ł Ą czy Ć nale Ż y z pracami Szkoły Am-
sterdamskiej. Pierwsza spektakularn Ą realizacj Ą tego Ś rodowiska stał si Ę budynek arma-
tora –Scheepvaarthuis- w Amsterdamie (1912-1916), autorstwa Johana M. van der Mey-
a, Michela de Klerka i Pietera L. Kramera. W budynku tym autorom udało si Ę w niezwykle
plastyczny sposób poł Ą czy Ć Ż elbetowe fragmenty wyko Ń cze Ń z ceramicznymi detalami.
862241834.002.png
569
KRZYSZTOF BIZIO, Ceglane detale elewacyjne w mi Ę dzywojennej wielorodzinnej ...
Odwaga zastosowanych rozwi Ą za Ń nawi Ą zuje do eksperymentów, które w tym samym
czasie prowadził katalo Ń ski architekt Antonio Gaudi. Michel de Klerk jest tak Ż e autorem
najbardziej znanych realizacji Szkoły Amsterdamskiej, jakimi były: budynek przy Sparn-
dammerplatsoem w Amsterdamie (1913-1914) i kompleks mieszkalny –Het Schip- w Am-
sterdamie(1917-1921). Szczególnie rozwi Ą zania plastyczne zastosowane przez autora
w –Het Schip- nie maj Ą sobie równych w historii architektury XX wieku. Nale Ż y podkre-
Ś li Ć , Ż e tak Ż e w nurcie holenderskiej architektury racjonalistycznej znale ŹĆ mo Ż na przy-
kłady wykorzystania cegły. Najwybitniejszym przedstawicielem tego nurtu był Willem Ma-
rinus Dudok, autor ceglanych realizacji z Hilversum. Jego twórczo ŚĆ odchodziła od sto-
sowania zło Ż onych faktur Ś ciennych, tak jak to miało miejsce w przypadku Szkoły Am-
sterdamskiej i zasadzała si Ę na zestawianiu w ramach jednej kompozycji prostych cegla-
nych brył, operuj Ą cych płaskimi motywami Ś ciennymi.
W pierwszych trzech dziesi Ę cioleciach XX wieku w Niemczech obserwowa Ć mo Ż na było
walk Ę dwóch postaw twórczych: racjonalizmu i ekspresjonizmu. Pierwsz Ą z nich koncen-
trowała si Ę wokół racjonalizmu i poszukiwaniu masowych i powtarzalnych rozwi Ą za Ń ar-
chitektonicznych, operuj Ą c najcz ĘŚ ciej prostok Ą tn Ą geometri Ą , druga natomiast ekspono-
wała indywidualn Ą ekspresj Ę twórcz Ą , operuj Ą c geometri Ą ostrok Ą tn Ą i lini Ą krzyw Ą .
W obydwu tych nurtów cegła stała si Ę wa Ż nym materiałem budowlanym, który jednak
u Ż ywany był w odmienny sposób. Postaci Ą która koncentrowała wokół siebie znaczn Ą
cz ĘŚĆ ówczesnego Ś rodowiska architektonicznego był Peter Behrens. Pierwsze projekty
Behrensa współzało Ż yciela Secesji Monachijskiej, stanowiły poszukiwania zwi Ą zane
z estetyk Ą secesyjn Ą . Jego współpraca z firm Ą AEG, dla której zaprojektował w Berlinie
szereg zakładów przemysłowych oraz projektów z zakresu wzornictwa przemysłowego,
spowodowała ewolucj Ę jego twórczo Ś ci. Stosuj Ą c cegł Ę elewacyjn Ą dla AEG zaprojekto-
wał w latach 1909-1910 zakład wysokich napi ĘĆ w Berlinie, w którym zestawił ze sob Ą
szereg kubicznych brył. Po zako Ń czeniu I wojny Ś wiatowej Behrens odchodzi od konty-
nuowania funkcjonalistycznych rozwi Ą za Ń , na rzecz projektów akcentuj Ą cych indywidu-
alizm. Jednym z ich wyró Ż ników nowej formy architektonicznej staje si Ę stosowanie ce-
gły, czego przykładem mo Ż e by Ć projekt budynku biurowego fabryki IG Farben z Frank-
furtu. Pocz Ą tki ekspresyjnych poszukiwa Ń ceramicznych form w niemieckiej w architektu-
rze nowoczesnej obecne były jeszcze przed wybuchem I wojny Ś wiatowej, czego przy-
kładem mo Ż e by Ć fabryka kwasu siarkowego w Lubaniu autorstwa Hansa Poelziga
(1911-1912). Jednak nasilenie si Ę tendencji ekspresjonistycznych nast Ę puje po 1918 ro-
ku, a jednym z odłamów ekspresjonizmu w architekturze niemieckiej staje si Ę Backstein-
expressionismus , wykorzystuj Ą cy cegł Ę jako podstawowy materiał budowlany. Szczegól-
nie w północnych Niemczech (Hamburg, Brema), oraz w Zagł Ę biu Ruhry (Gelsenkirchen,
Dortmund, Bochum, Oberhausen) w latach 20. XX wieku działa szereg architektów zwi Ą -
zanych z ceglanym ekspresjonizmem. Do najwa Ż niejszych przedstawicieli tego nurtu za-
liczy Ć mo Ż na Fritza Högera, Otto Bartinga, Josefa Franke, Fritza Schumachera, Maxa
Krusemarka. Autorzy ci wykorzystuj Ą cegł Ę w sposób bardzo plastyczny, tworz Ą c z nich
wr Ę cz figuratywne przedstawienia motywów ro Ś linnych, czy te Ż postaci ludzkich. Nawi Ą -
zuj Ą w swej twórczo Ś ci tak Ż e do form historycznych, stosuj Ą c wysokie, ceramiczne da-
chy. Odmienny sposób wykorzystywania cegły prezentuj Ą architekci zwi Ą zani z nurtem
racjonalistycznym. Przykładem tego podej Ś cia mog Ą by Ć wybrane projekty Ludwiga Mie-
sa van der Rohe. Pocz Ą tki jego fascynacji cegł Ą jest wizyjny, niezrealizowany projekt
wiejskiego domu (1924). W okresie pó Ź niejszym realizuje on m. in. ceglane projekty willi
Hermanna Landego w Krefeld (1928), czy te Ż dom Lemkego w Berlinie (1932). W kon-
cepcjach tych wykorzystuje cegł Ę do tworzenia prostopadło Ś ciennych kubatur, rozrzuco-
nych w krajobrazie, zacieraj Ą cych granic Ę wn Ę trza i zewn Ę trza. Faktury Ś cian s Ą po-
w Ś ci Ą gliwe i płaskie, a przestrzenny charakter kompozycji budowany jest poprzez zesta-
wienia prostopadło Ś cianów, z pomini Ę ciem przestrzennych faktur Ś ciennych.
Osobnym zjawiskiem, które w kontek Ś cie architektury szczeci Ń skiej wymaga podkre Ś le-
nia, były realizacje berli Ń skich modernistycznych osiedli mieszkaniowych z drugiej połowy
lat 20. XX wieku. Osiedla te reprezentowały zró Ż nicowane cechy stylistyczne, odznacza-
e Ń i FORM a ‘16
570
p
r
z
e
s
t
r
z
j Ą c si Ę najcz ĘŚ ciej nowoczesn Ą urbanistyk Ą i funkcjonalnym rozplanowaniem architekto-
nicznym, oraz wykorzystaniem stosunkowo prostych technologii realizacyjnych. Do wa Ż -
niejszych autorów realizuj Ą cych w tym okresie własne projekty mieszkaniowe nale Ż y zali-
czy Ć Bruno Tauta, Waltera Gropiusa, Hansa Scharouna, Hugo Haringa, Ernsta Maya
i Paula Rudolfa Henninga. Jako bardzo charakterystyczne mog Ą by Ć uznane rozwi Ą zania
zastosowane w projekcie osiedla im. Carla Legienia w Berlinie – Prenzlauer Bergu
(1929). Tynkowane w kolorach bieli i szaro Ś ci elewacje wzbogacano o ceglane detale
sokołów, oraz akcenty przy wej Ś ciach do budynków. Taki sposób wykorzystywania cegły
jako detalu w wielorodzinnej architekturze mieszkaniowej lat 20. XX wieku stał si Ę repre-
zentatywny dla innych realizacji berli Ń skich, oraz innych miast niemieckich.
Ryc. 2. Wej Ś cie przy ul.
A. Mickiewicza 133. Przykład orygi-
nalnego w Ą tku ceglanego, wykorzy-
stuj Ą cego płaskie płytki ceramiczne.
Fig. 2. Street entrance at
A Mickiewicz street 133. An
example of the original thread brick,
using flat tiles.
SZCZECI Ń SKIE OSIEDLA MI Ę DZYWOJENNE.
GENEZA, UKŁADY PRZESTRZENNE I ROZWI Ą ZANIA TECHNICZNE
W zwi Ą zku napływem ludno Ś ci po zako Ń czeniu I wojny Ś wiatowej i du Ż ym zapotrzebowa-
niem na nowe mieszkania 1 , od 1919 roku obserwowa Ć mo Ż na na terenie Szczecina roz-
pocz Ę cie kilku projektów mieszkaniowych. Realizacje te rozpoczyna si Ę na gruntach przy-
legaj Ą cych do cz ĘŚ ci miasta rozbudowywanej na przełomie XIX i XX wieku - Braunsfelde
i tworzenia nowej cz ĘŚ ci Braunsfelde B. Szczególnie wiele prac podejmuje si Ę w rejonie
Neu Westend (Pogodno), oraz Niebuszewa i dzisiejszej ulicy Ku Sło Ń cu. Jako pierwsze
inwestycje realizowane s Ą budynki szeregowe, oraz zabudowa bli Ź niacza. W zawi Ą zku
z kryzysem w Rzeszy Niemieckiej (Republice Weimarskiej) aktywno ŚĆ budowlana ulega
spowolnieniu, aby około lat 1925-1926, wzorem innych miast w tym szczególnie Berlina,
przybra Ć ponownie na sile 2 .
1 Problematyka mieszkalnictwa, a w tym szczególnie zapewnienie mieszkania dla ka Ż dego, była jedn Ą z klu-
czowych zagadnie Ń społecznych w pocz Ą tkach Republiki Weimarskiej. Na ten temat pisze Kozi Ń ska B. w [6] str.
247. - Konstytucja Republiki Weimarskiej w § 155 jeszcze dobitniej podkre Ś liła prawo ka Ż dego obywatela do
zdrowego mieszkania i okre Ś liła wi ĄŻĄ ce si Ę z tym pa Ń stwowe zobowi Ą zania socjalne. Stało si Ę to podstaw Ą
działa Ń władz komunalnych w nast Ę pnych latach. 1.10.1919 zało Ż ono miejski Urz Ą d Budownictwa Mieszkanio-
wego (Wohnungsbauamt) odpowiedzialny za sprawy mieszkaniowe i Urz Ą d Planowania Urbanistycznego
(Stadtbauplanungsamt), którego zadaniem było przygotowanie generalnych planów zabudowy, opracowanie
przepisów oraz doradztwo budowlane .-
2 Cezur Ą czasow Ą jest rok 1933, jako moment powstania III Rzeszy i wynikaj Ą cych z tego konsekwencji w sztu-
ce i architekturze. Na ten temat pisz Ą Dawidowski D. Długopolski R. Szymski A.M w [1]str.138: - W zakresie
kształtowania urbanistyki osiedli mo Ż na wyró Ż ni Ć dwa okresy, rozdzielone dat Ą ok. 1933 roku, jako pocz Ą tku
wprowadzania w budownictwie mieszkaniowym nowej doktryny wła Ś ciwej dla okresu III Rzeszy, nakazuj Ą cej
okre Ś lone rozwi Ą zania urbanistyczne i architektoniczne -.
862241834.003.png
571
KRZYSZTOF BIZIO, Ceglane detale elewacyjne w mi Ę dzywojennej wielorodzinnej ...
Priorytetem inwestycyjnym stała si Ę realizacja małych i tanich mieszka Ń dla du Ż ej liczby
mieszka Ń ców. Inwestorami tych realizacji stało si Ę głównie miasto, oraz powstaj Ą ce bran-
Ż owe i zakładowe spółdzielnie mieszkaniowe, a tak Ż e spółki budowlane. Jako jedne
z pierwszych powstaj Ą spółdzielnie Stettiner Gemeinnützige Baugesellschaft, Bauhütte
Pommem, Heimstätte AG für Angestellte. Niezwykle istotne dla dalszego rozwoju prze-
strzennego miasta okazało si Ę przej Ę cie w roku 1921 przez Karla Weishaupta funkcji
miejskiego architekta i urbanisty. Preferował on nowy, funkcjonalny sposób my Ś lenia
o przestrzeni miejskiej, co zaowocowało mi Ę dzy innymi tworzeniem w planach miasta
stref funkcjonalnych i szczególnym akcentowaniem znaczenia pasm zielonych. Zaintere-
sowania Weishaupta znalazły odzwierciedlenie w sposobie formowania nowej zabudowy
mieszkaniowej. Widoczne stało si Ę odej Ś cie od du Ż ych i bogato zdobionych zespołów
mieszkaniowych z przełomu XIX i XX wieku, na rzecz kameralnej, osadzonej w zieleni
niskiej zabudowy 3 . W latach 1925-1930 powstaje szereg planowanych wcze Ś niej inwe-
stycji mieszkaniowych, szczególnie w obszarze Pogodna, Niebuszewa, w rejonie cmenta-
rza, oraz na przedmie Ś ciach (np. rejon Podjuch).
Ryc. 3. Akcentowanie wej Ś cia przy
ul. A. Mickiewicza 133.
Fig. 3. Accentuation of the entrance at
Adam Mickiewicz street 133.
Realizacja idei funkcjonalnego osiedla mieszkaniowego uzyskało w drugiej połowie lat
20. i pocz Ą tku lat 30. XX wieku w Szczecinie nowy wymiar urbanistyczny. Rozwój ten
wi Ą za Ć nale Ż y w znacznej mierze tak Ż e ze sposobem finansowania inwestycji, zwi Ę ksza-
j Ą cym si Ę udziałem inwestycji spółdzielczych i miejskich, oraz ze zmniejszaj Ą cym si Ę pro-
3 W pierwszej połowie lat 20. realizowano najcz ĘŚ ciej zespoły o dwóch kondygnacjach naziemnych. W drugiej
połowie lat 20. zwi Ę kszona si Ę liczb Ę do trzech i czterech kondygnacji, co stanowiło konsekwencj Ę zmian cen
działek i potrzeb Ę kolejnego zwi Ę kszenia liczby mieszka Ń .
862241834.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin