ementor45.pdf

(4370 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
851251631.051.png 851251631.062.png 851251631.073.png 851251631.083.png 851251631.001.png 851251631.002.png 851251631.003.png 851251631.004.png 851251631.005.png 851251631.006.png 851251631.007.png 851251631.008.png 851251631.009.png 851251631.010.png 851251631.011.png 851251631.012.png 851251631.013.png 851251631.014.png 851251631.015.png 851251631.016.png 851251631.017.png 851251631.018.png 851251631.019.png 851251631.020.png 851251631.021.png 851251631.022.png 851251631.023.png 851251631.024.png 851251631.025.png 851251631.026.png 851251631.027.png 851251631.028.png 851251631.029.png 851251631.030.png 851251631.031.png 851251631.032.png 851251631.033.png 851251631.034.png 851251631.035.png 851251631.036.png 851251631.037.png 851251631.038.png 851251631.039.png 851251631.040.png 851251631.041.png 851251631.042.png 851251631.043.png 851251631.044.png 851251631.045.png 851251631.046.png 851251631.047.png 851251631.048.png 851251631.049.png 851251631.050.png 851251631.052.png 851251631.053.png 851251631.054.png 851251631.055.png 851251631.056.png 851251631.057.png 851251631.058.png 851251631.059.png
851251631.060.png 851251631.061.png 851251631.063.png 851251631.064.png 851251631.065.png 851251631.066.png
od redakcji
Szanowni Czytelnicy „e-mentora”,
Z przyjemnością oddaję Państwu czerwcowe, ostatnie przed letnią przerwą, wydanie naszego pisma. Duży
nacisk został w nim położony na zagadnienie aktywności użytkowników internetu. Problem rozpatrywany jest
zarówno od strony praktycznej – w opracowaniu poświęconym badaniu zakresu wykorzystania sieci przez
młodzież, jak i w ujęciu teoretycznym – w artykule opisującym modele służące do wyjaśniania zachowań inter-
nautów. Zachęcam do zapoznania się z tymi tekstami oraz do refleksji na temat zmian roli, jaką sieć odgrywa
w rozwoju społeczeństwa informacyjnego.
Szczególnej uwadze Czytelników „e-mentora” polecam też analizę koncentrującą się na pomiarze kapitału
intelektualnego uczelni z wykorzystaniem oceny, jakiej dokonują odbiorcy usług edukacyjnych ośrodków
akademickich. Ta perspektywa pomiaru została przedstawiona na przykładzie Uniwersytetu Ekonomicznego
w Poznaniu.
Ponadto zachęcam do zaznajomienia się z opracowaniem poświęconym Otwartym Zasobom Edukacyjnym,
diagnozie świadomości społeczności akademickiej w tym zakresie oraz ocenie, na ile wśród przedstawicieli tej
społeczności istnieje wola rozwijania wolnych treści. Podstawą analizy są doświadczenia Akademii Górniczo-
-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie.
Temat otwartych zasobów jest bardzo istotny także w kontekście projektowanej przez Ministerstwo Admi-
nistracji i Cyfryzacji ustawy, która ma umożliwić powszechne udostępnienie (i digitalizację) treści należących
do instytucji publicznych, w tym naukowych i oświatowych. Informacje o tym projekcie, a także o wielu innych
ważnych zagadnieniach, znaleźć można na blogu prowadzonym na portalu naszego pisma: http://www.e-mentor.
edu.pl/blog/. Serdecznie zachęcam do lektury!
Marcin Dąbrowski
redaktor naczelny
Aktualności
Nauka.gov.pl: Modern – nowa ogólnoeuropejska platforma internetowa
Jak donosi MNiSW, w ramach unijnego programu Erasmus uruchomiono platformę internetową Modern, na której można
znaleźć informacje o planowanych wydarzeniach i kursach, sprawozdania z konferencji, raporty oraz dokumenty UE dotyczące
wybranych aspektów modernizacji szkolnictwa wyższego. W ramach projektu prowadzone są także działania peer learning
dotyczące nowoczesnych mechanizmów zarządzania uczelniami, skierowane przede wszystkim do kadry zarządzającej
w instytucjach szkolnictwa wyższego.
Wp.pl: Ogłoszono wyniki naboru do projektu „E-podręczniki kształcenia ogólnego”
Ogłoszono wyniki naboru do projektu „E-podręczniki kształcenia ogólnego”. Politechnika Łódzka opracuje razem z Ośrod-
kiem Rozwoju Edukacji e-podręcznik do matematyki i przedmiotów informatycznych, a Grupa Edukacyjna S.A. – do edukacji
wczesnoszkolnej.
Gazeta.pl: Młody polski chirurg założył medycznego YouTube’a i... odniósł wielki sukces!
Dwóch młodych polskich chirurgów wpadło na pomysł, by uruchomić medycznego YouTube’a. Z własnych skromnych
oszczędności zbudowali portal, z którego dzisiaj korzystają tysiące lekarzy z całego świata. Zamieszczone tam transmisje
i filmy z operacji pomagają im leczyć najtrudniejsze przypadki. Według twórców portalu – dumnych z sukcesu tego przed-
sięwzięcia – „obraz potrafi zastąpić tysiąc słów”.
PAP: Wykładowcy SGH poprowadzą zajęcia nawet z... Antarktydy
Sprawdzenie zadań przesłanych przez studentów, korespondowanie poprzez fora dyskusyjne i prowadzenie wirtualnego
dziennika to standardowe możliwości, które daje e-learning. Nie byłoby w tym nic specjalnego, gdyby nie fakt, że uczony
z SGH zrobił to wszystko z... Antarktydy.
Edunews.pl: Platforma edX – studia online dla każdego
Dwie amerykańskie uczelnie ze ścisłej światowej czołówki uniwersyteckiej – Massachusetts Institute of Technology (MIT)
i Harvard – postanowiły wspólnie stworzyć największy na świecie serwis otwartych kursów online, z których skorzystać może
każdy mieszkaniec globu posiadający dostęp do internetu. Na inicjatywę nazwaną edX uczelnie przeznaczyły 60 milionów
dolarów.
TechHive: Stanford, Khan Academy, and the future of higher ed
As someone with a daughter seven years away from college, it’s not surprising that I thought one of the most captivating
sessions at the Wall Street Journal’s D10 conference this year featured Stanford president John Hennessy and Khan Academy
founder Salman Khan, and focused on how technology is impacting education.
Więcej doniesień z najważniejszych wydarzeń w e-learningu i ICT dostępnych jest
w serwisie: wioska.net – codziennie nowe informacje nt. e-edukacji .
czerwiec2012 3
851251631.067.png 851251631.068.png 851251631.069.png 851251631.070.png 851251631.071.png
metody, formy i programy kształcenia
Nowoczesne technologie
w rozwoju uczniów szkół
ponadgimnazjalnych
– wyniki badań
Dorota
Kwiatkowska
Marcin
Dąbrowski
Opracowanie prezentuje wyniki badania młodzieży szkół
ponadgimnazjalnych dotyczącego różnych obszarów jej
aktywności internetowej, oceny własnych kompetencji
technologicznych, postrzegania zjawisk zachodzących
w internecie oraz zachowań internautów, jak również
sposobów wykorzystania nowoczesnych technologii
w edukacji. W anonimowym badaniu, przeprowadzonym
za pośrednictwem internetu, wzięło udział 561 uczniów
liceów i techników z całego kraju. Uzyskane wyniki po-
zwoliły na dokonanie charakterystyki funkcjonowania
młodych ludzi w środowisku sieciowym, jak również na
analizę różnic w tym obszarze pomiędzy grupami młodych
kobiet i mężczyzn.
i wykorzystywania nowoczesnych technologii przez
środowisko, w którym obecnie funkcjonują – szkołę
– oraz przyszłe środowisko zawodowe.
Niniejsze badanie uczniów szkół ponadgimnazjal-
nych nawiązuje w swojej strukturze do badania doj-
rzałości technologicznej, przeprowadzonego wśród
uczniów klas 5. i 6. szkół podstawowych, którego
wyniki zostały opublikowane na łamach dwumiesięcz-
nika „e-mentor” w lutym 2012 roku 2 .
Charakterystyka badania
W prezentowanym badaniu wzięło udział 561
uczniów szkół ponadgimnazjalnych (liceów oraz
techników) z terenu całego kraju, uczestników Olim-
piady Przedsiębiorczości – konkursu przedmiotowego
o zasięgu ogólnopolskim 3 . Badanie miało charakter
dobrowolny i anonimowy. Zostało zrealizowane za
pośrednictwem internetu w dniach 4–16 kwietnia
2012 roku. Forma badania oraz badana grupa 4 z jednej
strony wyznaczają granice generalizacji uzyskanych
wyników, z drugiej strony jednak można przypusz-
czać, iż to właśnie aktywni obecnie użytkownicy inter-
netu, odznaczający się dodatkowo takimi cechami jak
przedsiębiorczość i zaangażowanie we własny rozwój
osobowy, będą w przyszłości wywierać znaczący
wpływ na kierunki rozwoju ICT.
W badaniu wzięły udział niemal równoliczne
grupy chłopców (49,9 proc.) i dziewcząt (50,1 proc.)
– reprezentujących klasy od pierwszej do czwartej
(tabela 1). Stosunkowo równolicznie reprezentowane
były również różnej wielkości miejsca zamieszkania
respondentów – od małych miejscowości poniżej
10 tys. mieszkańców, do dużych miast – powyżej
500 tys. mieszkańców (tabela 2).
Poziom dojrzałości technologicznej, sposoby wy-
korzystywania internetu, dobór środków komunikacji
oraz formy spędzania czasu w sieci mają znaczący
wpływ na jakość życia młodzieży i rozwój jej kom-
petencji, potrzebnych zarówno obecnie – w życiu
prywatnym i nauce – jak i w przyszłej pracy zawo-
dowej.
Liczne badania 1 dowodzą, jak duże różnice
w postrzeganiu i wykorzystywaniu nowoczesnych
technologii występują pomiędzy pokoleniem obec-
nych nastolatków i osobami starszymi. Warto zatem
przyjrzeć się bliżej temu, w jaki sposób i do jakich
celów uczniowie szkół ponadgimnazjalnych wyko-
rzystują internet, jak oceniają własne umiejętności
technologiczne oraz różnego rodzaju zachowania
internautów i w jaki sposób technologie informa-
cyjno-komunikacyjne wspomagają edukację i roz-
wój osobowy młodzieży. Warto pamiętać, iż wraz
z rosnącą dojrzałością technologiczną młodych osób
wzrastają ich oczekiwania względem obecności
internetu we wszelkich obszarach ich aktywności
1 Por. m.in. J. Fazlagić, Charakterystyka pokolenia Y , „e-mentor” 2008, nr 3 (25), s. 13–16.
2 D. Kwiatkowska, M. Dąbrowski, Dojrzałość technologiczna uczniów w świetle wyników badań ankietowych , „e-mentor” 2012,
nr 1 (43), s. 4–13.
3 Strona internetowa Olimpiady Przedsiębiorczości, www.olimpiada.edu.pl.
4 Olimpiada Przedsiębiorczości to jeden z największych konkursów tego typu w kraju, uczestniczą w nim osoby zainteresowane
zagadnieniami ekonomicznymi, nie tylko uczniowie szczególnie uzdolnieni, należy jednak zakładać, iż osoby badane cechuje
wyższa od przeciętnej średnia ocen oraz bardziej aktywna postawa, ukierunkowana na rozwój osobowy. Przyjęta forma badania
każe przypuszczać, iż w badaniu z większym prawdopodobieństwem wzięli udział aktywni użytkownicy internetu.
4 e-mentor nr 3 (45)
851251631.072.png 851251631.074.png 851251631.075.png 851251631.076.png 851251631.077.png 851251631.078.png
Nowoczesne technologie w rozwoju uczniów...
Tabela 1. Badani uczniowie według klasy szkolnej
Klasa
postulowanych działań nauczycieli w tym za-
kresie, które w opinii badanych zwiększyłyby
atrakcyjność procesu dydaktycznego.
Procent odpowiedzi
Pierwsza
11,2
Druga
29,2
Korzystanie z internetu
Trzecia
37,3
Czwarta
16,9
Zdecydowana większość badanych uczniów (94,8
proc.) korzysta z internetu codziennie lub prawie
codziennie, zaś tylko pojedyncze osoby (0,5 proc.)
robią to rzadziej niż raz w tygodniu. Można zatem
stwierdzić, że grupa badana to osoby regularnie
użytkujące komputer i internet. Najczęściej spędzają
one jednorazowo przed komputerem 1–2 godziny
(48,8 proc.) lub 3–4 godziny (28,2 procent). W grupie
respondentów znalazło się również 12,8 proc. osób,
które – siadając do komputera – spędzają przed nim
zazwyczaj więcej niż 4 godziny (tabela 3).
Brak odpowiedzi
5,4
Suma
100
Źródło: opracowanie własne
Tabela 2. Miejsce zamieszkania badanych
Procent
odpowiedzi
Miejsce zamieszkania
Poniżej 10 000 mieszkańców
17,1
Od 10 000 do 20 000 mieszkańców
12,3
Od 20 000 do 50 000 mieszkańców
14,8
Od 50 000 do 100 000 mieszkańców
13,9
Tabela 3. Czas spędzany przez badanych jednorazowo przed
komputerem
Czas spędzany jednorazowo
przed komputerem
Od 100 000 do 500 000 mieszkańców
20,7
Powyżej 500 000 mieszkańców
17,5
Procent
odpowiedzi
Brak odpowiedzi
3,7
Mniej niż godzinę
9,8
Suma
100
1–2 godziny
48,8
Źródło: opracowanie własne
3–4 godziny
28,2
Więcej niż 4 godziny
12,8
Zadane uczniom pytania dotyczyły następujących
obszarów:
• częstotliwości i sposobów korzystania z interne-
tu, a także znaczenia obecności nowoczesnych
technologii informacyjno-komunikacyjnych
w życiu badanych,
• oceny posiadanych umiejętności warunku-
jących efektywne korzystanie z komputera
i internetu,
• przekonań respondentów dotyczących wy-
branych zjawisk oraz oceny powszechności
zachowań charakterystycznych dla środowiska
sieciowego wśród nastolatków,
• postrzeganych korzyści i zagrożeń, wynikają-
cych z obecności internetu w życiu człowieka,
• wykorzystania nowoczesnych technologii in-
formacyjno-komunikacyjnych przez nauczycieli
przedmiotu Podstawy przedsiębiorczości oraz
Brak odpowiedzi
0,4
Suma
100
Źródło: opracowanie własne
Sposoby korzystania z internetu
Do zbadania aktywności respondentów w interne-
cie posłużyły trzy pytania, dotyczące: częstotliwości
korzystania z komputera i internetu w określony
sposób (tabela 4), czynności wykonywanej w pierwszej
kolejności po włączeniu komputera (tabela 5) oraz
aktywności, która zajmuje badanym najwięcej czasu,
gdy korzystają z komputera i internetu (tabela 6). Do-
datkowo uczniom zadano pytanie o ocenę znaczenia
nowoczesnych technologii informacyjno-komunika-
cyjnych w ich życiu.
Tabela 4. Sposoby używania komputera i internetu przez badanych (w proc.)
Bardzo
często*
Brak
odp.
Sposoby używania komputera i internetu
Często
Czasem
Nigdy
Odwiedzanie portalu Facebook
58,8
17,1
7,8
14,8
1,5
Korzystanie z poczty elektronicznej
54,4
33,0
11,1
0,5
1,0
Korzystanie z sieci dla rozrywki – słuchanie muzyki, oglądanie filmów,
zabawnych stron, czytanie informacji o znanych ludziach itp.
46,0
36,0
15,9
1,2
0,9
Rozmowa za pośrednictwem czatu lub komunikatora
45,5
22,3
26,0
5,2
1,0
Czytanie informacji na temat kultury, nauki, techniki, wiadomości
gospodarczych itp.
32,4
37,4
26,4
1,6
2,2
Odrabianie lekcji z wykorzystaniem komputera i internetu z własnej
inicjatywy
23,7
45,1
25,3
4,6
1,3
Odrabianie lekcji z wykorzystaniem komputera i internetu na polecenie
nauczyciela
23,0
45,6
26,2
3,4
1,8
Odwiedzanie portali internetowych
22,1
9,8
7,3
29,1
31,7
czerwiec 2012 5
851251631.079.png 851251631.080.png 851251631.081.png 851251631.082.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin