ORGANIZACJA RACHUNKOWOŚCI W FIRMIE- PYTANIA(ZAOCZNI VI 2011)
1) JAKIE ATRYBUTY WYRÓŻNIAJĄ RACHUNKOWOŚĆ OD INNYCH SYSTEMÓW ORGANIZACYJNYCH??
Zasadnicze atrybuty wyróżniające rachunkowość spośród innych systemów organizacji:
Ø Jednostkowy charakter oznacza prowadzenie jej dla wyodrębnionych jednostek gospodarczych
Ø Zastosowanie wartościowego miernika dla wyrażenia stanów i zdarzeń gospodarczych
Ø Wykorzystanie metody bilansowej jako nadrzędnej metody rachunkowości
Ø Posługiwanie się specyficznym narzędziem ewidencyjnym o nazwie „konto”
Ø Funkcjonowanie kont w sposób zdeterminowany stopniem ich ogólności (zasada podwójnego zapisu w przypadku kont syntetycznych oraz zasada zapisu powtarzanego w przypadku kont analitycznych)
Ø Prowadzenie ewidencji w sposób ciągły, z podziałem na okresy sprawozdawcze i lata obrotowe
Ø Weryfikacja zgodności zapisów rachunkowych z rzeczywistością za pomocą inwentaryzacji.
2) CO OZNACZA TERMIN ORGANIZACJA RACHUNKOWOŚCI??
Organizacja rachunkowości – zespół sposobów umożliwiających uporządkowane powiązanie różnych czynności i urządzeń niezbędnych do realizacji procesu informacyjnego w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania rachunkowości w jednostce gospodarczej z uwzględnieniem jej specyficznych cech, możliwości technicznych, kadrowych oraz przy racjonalnym zaangażowaniu środków i nakładów pracy.
3) CO NALEŻY DO ORGANIZACJI PROCESU INFORMACYJNEGO W SYSTEMIE RACHUNKOWOŚCI??
Na organizację procesu informacji składa się organizacja następujących elementów:
Ø Dokumentacji księgowej (rodzaje dokumentów, wystawianie, obieg, kontrola, przechowywanie)
Ø Ewidencji księgowej (plan kont, forma, technika księgowa)
Ø Inwentaryzacji i kontroli wewnętrznej
Ø Sprawozdawczości (rodzaje, zasady sporządzania, badanie, zatwierdzanie)
4) ZASADY OGOLNEJ TEORII ORGANIZACJI STOSOWANE W RACHUNKOWOŚCI
W organizacji rachunkowości muszą być przestrzegane zasady ogólnej teorii organizacji:
Ø Zasada planowania i kontroli
Ø Zasada racjonalnego podziału pracy
Zgodnie z zasadą planowania i kontroli w ramach organizacji rachunkowości należy opracować:
Ø Dokumentację zasad rachunkowości zawierającą m.in. plan kont oraz dokumentację systemu informacyjnego
Ø Plan (instrukcje) dokumentacji księgowej i jej obiegu
Ø Instrukcję i plan inwentaryzacji
Ø Plan (instrukcję) sprawozdawczości
Ø Schemat organizacji i plan podziału pracy działu rachunkowości
Z zasadą racjonalnego podziału pracy łączy się:
Ø Wkomponowanie działu rachunkowości w schemat organizacji jednostki gospodarczej
Ø Opracowanie schematu organizacji działu rachunkowości (struktura scentralizowana albo zdecentralizowana)
Ø Podział pracy między komórki (stanowiska) działu rachunkowości
Ø Równomierne rozłożenie czynności, aby nie nastąpiło spiętrzenie prac lub okresy „puste”
5) KTÓRE Z KRYTERIÓW OCENY RACHUNKOWOŚCI JEST WYMIERNE? (szczegółowość)
Kryteria oceny jakości organizacji rachunkowości:
Ø Kryteria wymierne
· Liczba przekrojów informacyjnych
· Szybkość dostarczania informacji
· Bezwzględna liczba zatrudnionych w dziale rachunkowości
· Procentowy udział zatrudnionych w dziale rachunkowości w stosunku do ogółu zatrudnionych
· Koszt utrzymania działu rachunkowości
Ø Kryteria niewymierne
· Szczegółowość informacji
· Elastyczność informacji (możliwość i szybkość dostosowania do zmieniających się lub nowych potrzeb informacyjnych)
6) OPISZ SCHEMAT ORGANIZACJI
Schemat organizacji – wykres, na którym graficznie jest ukazana organizacja działu rachunkowości i jego komórek. Schematy organizacji pozwalają zobrazować strukturę działu rachunkowości, wykazać ewentualne zazębienia się lub blokowanie prac, brak koordynacji itp. Schemat organizacji pokazuje więzy podporządkowań i koordynacji ogniw działu rachunkowości oraz podział prac ewidencyjnych.
Przy opracowywaniu schematu organizacji muszą być przestrzegane następujące zasady:
Ø Po pierwsze – należy usystematyzować wszystkie dane zgromadzone w wyniku analizy czynników wykonywanych w dziale rachunkowości
Ø Po drugie – opracowuje się system z uwzględnieniem pożądanych zmian
Ø Po trzecie – opracowany schemat porównuje się z obowiązującym do tej pory i wyciąga wnioski.
7)KTÓRE Z PODMIOTÓW MAJA OBOWIĄZEK PROWADZENIA KSIĄG RACHUNKOWYCH?
Księgi rachunkowe muszą obowiązkowo prowadzić, bez względu na limit przychodów:
Ø spółki handlowe, takie jak:
· spółki komandytowe
· spółki komandytowo – akcyjne
· spółki z o.o.
· spółki akcyjne
Ø jednostki organizacyjne działające na podstawie Ustawy Prawo Bankowe, przepisów o obrotach papierami wartościowymi, przepisów o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej lub przepisów o organizowaniu i funkcjonowaniu funduszów emerytalnych.
Ø Państwowe i samorządowe jednostki budżetowe, samorządowe zakłady budżetowe, państwowe fundusze celowe oraz jednostki samorządu terytorialnego i ich związki
Ø Inne osoby prawne – przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie, szkoły wyższe, fundacje
Ø Jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, np. Lasy Państwowe.
Uregulowaniu ustawy stosuje się także do jednostek niewymienionych, jeżeli na wykonanie zleconych zadań otrzymały one dotacje lub subwencje z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego lub funduszy celowych.
W tym przypadku księgi rachunkowe należy otworzyć od początku roku, w którym jednostka otrzymała dotacje lub subwencje. Jeżeli otrzyma w dniu 8 marca to księga powinna zostać otwarta 1 marca. Nie ma potrzeby zakładania ich wstecz, należy je założyć niezwłocznie.
Należy zwrócić uwagę na obwarowania prawne księgi rachunkowej przez osoby zagraniczne.
Osoby zagraniczne, oddziały i przedstawiciele przedsiębiorstw zagranicznych będą stosowały przepisy UoR w uwzględnieniem przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej.
Osobami zagranicznymi są osoby fizyczne nie posiadające obywatelstwa polskiego, a także osoby prawne z siedzibą za granicą oraz jednostki organizacyjne niebędące osobami prawnymi posiadające zdolność prawną z siedzibą za granicą.
Osoby zagraniczne z państw UE i gdzie są porozumienia pomiędzy państwami mogą prowadzić działalność gospodarczą jak osoby będące obywatelami (zasady swobody gospodarczej). Jeżeli ich przychody przekroczyły 1.200.000 € muszą prowadzić księgę rachunkową (osoby fizyczne). Oddziały wg UoR, bez względu na przychody.
Jeżeli mamy do czynienia z:
Ø Osobami fizycznymi
Ø Spółką cywilną osób fizycznych
Ø Spółką jawną osób fizycznych
Ø Spółka partnerską
Ø Spółdzielniami socjalnymi
prowadzącymi działalność gospodarczą.
Jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produkcji i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wynosiły co najmniej równowartość w walucie polskiej 1.200.000 €.
Jest możliwe fakultatywne stosowanie przepisów UoR przez wymienione podmioty nawet gdy dochody netto ze sprzedaży będą niższe niż równowartość w walucie polskiej 1.200.000 €.
Kwoty euro przelicza się na walutę polską wg średniego kursu ogłoszonego przez NBP obowiązującego w dniu 30 września roku poprzedzającego rok obrotowy.
8) POLITYKA RACHUNKOWOŚCI FIRMY
Każda jednostka prowadząca księgę rachunkową musi posiadać określone zasady (politykę) rachunkowości, czyli wyodrębnione i stosowane w jednostce rozwiązania.
Polityka rachunkowości powinna określać m.in. rok obrotowy i wchodzące w jego skład okresy sprawozdawcze, zakładowy plan kont oraz zasady wyceny aktywów i pasywów.
Politykę (rachunkowości) bilansową można zdefiniować jako wszystkie przedsięwzięcia podejmowane w ciągu roku obrotowego i sporządzenie zamknięcia rocznego mającego na celu wpływ na ocenę adresata bilansu i skłonienia go do pożądanych zachowań.
Z definicji można wyodrębnić 3 aspekty:
Ø Zamknięcie roczne jest instrumentem zaspokajającym potrzeby informacyjne różnych odbiorców
Ø Istnieje potrzeba wykorzystania możliwości w zakresie prawidłowego wyboru reguł i zasad rachunkowości
Ø Polityka bilansowa przestanie być realizowana tam gdzie przekroczone są granice legalności.
W UoR używa się pojęcia polityka rachunkowości, przez które rozumie się wybrane i stosowane przez jednostkę, odpowiednie do jej działań, rozwiązania dopuszczające przepisy ustawy, w tym także określone przez MSR 1 i zapewniające wymagalną jakość sprawozdania finansowego.
W MSR 8 „zasady rachunkowości, zmiany wartości szacunkowych i korygowanie błędów z rachunkowości określa się jako konkretne prawidła, metody, konwencje, reguły i praktyki przyjęte przez jednostkę gospodarczą przy sporządzaniu i prezentowaniu sprawozdań finansowych”.
Zakres polityki rachunkowości
Wszystko to co pokazane jest na wykresie zatwierdza kierownik jednostki.
9)CO POWINIEN ZAWIERAĆ DOWÓD ZAKWALIFIKOWANY DO UJĘCIA W KSIEGACH RACHUNKOWYCH?
10) CO OZNACZA TERMIN KSIĘGI RACHUNKOWE?
Definicja ksiąg podatkowych – rozumie się przez to księgi rachunkowe, podatkową księgę przychodów i rozchodów, ewidencje oraz rejestry, do których prowadzenia, do celów podatkowych, na podstawie odrębnych przepisów, obowiązani są podatnicy, płatnicy lub inkasenci.
11) Z CZEGO SKŁADA SIĘ KSIĘGA GŁÓWNA?
Księga główna – tworzona przez konta syntetyczne ujęte w zakładowym planie kont. Na kontach tych prowadzi się ewidencję operacji gospodarczych w porządku systematycznym zgodnie z zasadą podwójnego zapisu. Każda operacja zostaje tematycznie podporządkowana określonym kontom, na których kolejne operacje księguje się chronologicznie z powołaniem się na dowody księgowe. W księdze głównej są ujmowane operacje, które wcześniej lub jednocześnie zostały zarejestrowane w dzienniku. Konta księgi głównej stanowią podstawę sporządzenia obligatoryjnego sprawozdania finansowego, a także uzyskania innych potrzebnych informacji.
(Księgi pomocnicze (uzupełniające) – składają się z kont analitycznych, które z praktycznych względów prowadzi się w celu rozwinięcia i uzupełnienia zapisów w księdze głównej. Konta analityczne mają za zadanie dostarczyć informacji bardziej szczegółowych niż te, które zawarte są na kontach syntetycznych.)
12) W JAKI SPOSÓB POWSTAJĄ KONTA ANALITYCZNE?
Konta analityczne powstają w drodze poziomego podziału kont syntetycznych, do których są prowadzone.
Do jednego konta syntetycznego może być utworzone kilka zbiorów kont analitycznych, w zależności od przyjętych kryteriów podziału.
13) JAKIE SĄ ELEMENTY INSTRUKCJI INWENTARYZACJI)
Instrukcja inwentaryzacyjna zawiera podstawowe elementy:
Ø Ogólne zasady prowadzenia inwentaryzacji
Ø Wyszczególnione osoby odpowiedzialne za inwentaryzację
Ø Zasady szkolenia przedinwentaryzacyjnego
Ø Opis czynności związanych z przygotowaniem inwentaryzacji
Ø Rodzaje dokumentacji inwentaryzacyjnej
Ø Sposób przygotowania składników objętych inwentaryzacją
Ø Zasady wyceny inwentaryzowanych składników
Ø Zasady rozliczania różnic inwentaryzacyjnych
Z kolei problemy charakterystyczne dla danego roku ujmowane są w zarządzeniach kierownika jednostki, takich jak: zarządzenie o inwentaryzacji, plan inwentaryzacji, harmonogram inwentaryzacji.
14) TYPY I SPOSOBY INWENTARYZACJI
Sposoby przeprowadzania inwentaryzacji
UoR przewiduje 3 sposoby przeprowadzenia inwentaryzacji:
Ø Spis z natury
Ø Potwierdzenie prawidłowego stanu
Ø Porównanie danych księgowych z dokumentacją
Sposób przeprowadzenia inwentaryzacji zależy od rodzajów składników aktywów lub pasywów będących przedmiotem procedury.
(typy)Formy inwentaryzacji
3 formy inwentaryzacji:
Ø Pełna okresowa
Ø Pełna ciągła
Ø Niepełna (częściowa, wycinkowa, wyrywkowa)
Pełna inwentaryzacja okresowa
Ø Polega na ustaleniu rzeczywistości, stanu wszystkich aktywów i pasywów
Ø Stosowana dla potrzeb inwentaryzacji prowadzonej na dzień bilansowy
Ø Inwentaryzacja roczna
Pełna inwentaryzacja ciągłą
Ø Systematyczne ustalanie rzeczywistego stanu poszczególnych składników majątku
Ø W różnych, planowo określonych terminach
Ø W wyznaczonym okresie stan ten został ustalony dla wszystkich pozycji aktywów i pasywów
Inwentaryzacja niepełna
...
chomikSGHowy