Pytania- zaoczni VI 2011.docx

(36 KB) Pobierz

ORGANIZACJA RACHUNKOWOŚCI W FIRMIE- PYTANIA(ZAOCZNI VI 2011)

1) JAKIE ATRYBUTY WYRÓŻNIAJĄ RACHUNKOWOŚĆ OD INNYCH SYSTEMÓW ORGANIZACYJNYCH??

Zasadnicze atrybuty wyróżniające rachunkowość spośród innych systemów organizacji:

Ø      Jednostkowy charakter oznacza prowadzenie jej dla wyodrębnionych jednostek gospodarczych

Ø      Zastosowanie wartościowego miernika dla wyrażenia stanów i zdarzeń gospodarczych

Ø      Wykorzystanie metody bilansowej jako nadrzędnej metody rachunkowości

Ø      Posługiwanie się specyficznym narzędziem ewidencyjnym o nazwie „konto”

Ø      Funkcjonowanie kont w sposób zdeterminowany stopniem ich ogólności (zasada podwójnego zapisu w przypadku kont syntetycznych oraz zasada zapisu powtarzanego w przypadku kont analitycznych)

Ø      Prowadzenie ewidencji w sposób ciągły, z podziałem na okresy sprawozdawcze i lata obrotowe

Ø      Weryfikacja zgodności zapisów rachunkowych z rzeczywistością za pomocą inwentaryzacji.

2) CO OZNACZA TERMIN ORGANIZACJA RACHUNKOWOŚCI??

              Organizacja rachunkowości – zespół sposobów umożliwiających uporządkowane powiązanie różnych czynności i urządzeń niezbędnych do realizacji procesu informacyjnego w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania rachunkowości w jednostce gospodarczej z uwzględnieniem jej specyficznych cech, możliwości technicznych, kadrowych oraz przy racjonalnym zaangażowaniu środków i nakładów pracy.

3) CO NALEŻY DO ORGANIZACJI PROCESU INFORMACYJNEGO W SYSTEMIE RACHUNKOWOŚCI??

Na organizację procesu informacji składa się organizacja następujących elementów:

Ø      Dokumentacji księgowej (rodzaje dokumentów, wystawianie, obieg, kontrola, przechowywanie)

Ø      Ewidencji księgowej (plan kont, forma, technika księgowa)

Ø      Inwentaryzacji i kontroli wewnętrznej

Ø      Sprawozdawczości (rodzaje, zasady sporządzania, badanie, zatwierdzanie)

4) ZASADY OGOLNEJ TEORII ORGANIZACJI STOSOWANE W RACHUNKOWOŚCI

W organizacji rachunkowości muszą być przestrzegane zasady ogólnej teorii organizacji:

Ø      Zasada planowania i kontroli

Ø      Zasada racjonalnego podziału pracy

 

Zgodnie z zasadą planowania i kontroli w ramach organizacji rachunkowości należy opracować:

Ø      Dokumentację zasad rachunkowości zawierającą m.in. plan kont oraz dokumentację systemu informacyjnego

Ø      Plan (instrukcje) dokumentacji księgowej i jej obiegu

Ø      Instrukcję i plan inwentaryzacji

Ø      Plan (instrukcję) sprawozdawczości

Ø      Schemat organizacji i plan podziału pracy działu rachunkowości

Z zasadą racjonalnego podziału pracy łączy się:

Ø      Wkomponowanie działu rachunkowości w schemat organizacji jednostki gospodarczej

Ø      Opracowanie schematu organizacji działu rachunkowości (struktura scentralizowana albo zdecentralizowana)

Ø      Podział pracy między komórki (stanowiska) działu rachunkowości

Ø      Równomierne rozłożenie czynności, aby nie nastąpiło spiętrzenie prac lub okresy „puste”

5) KTÓRE Z KRYTERIÓW OCENY RACHUNKOWOŚCI JEST WYMIERNE? (szczegółowość)

Kryteria oceny jakości organizacji rachunkowości:

Ø      Kryteria wymierne

·         Liczba przekrojów informacyjnych

·         Szybkość dostarczania informacji

·         Bezwzględna liczba zatrudnionych w dziale rachunkowości

·         Procentowy udział zatrudnionych w dziale rachunkowości w stosunku do ogółu zatrudnionych

·         Koszt utrzymania działu rachunkowości

Ø      Kryteria niewymierne

·         Szczegółowość informacji

·         Elastyczność informacji (możliwość i szybkość dostosowania do zmieniających się lub nowych potrzeb informacyjnych)

 

6) OPISZ SCHEMAT ORGANIZACJI

              Schemat organizacji – wykres, na którym graficznie jest ukazana organizacja działu rachunkowości i jego komórek. Schematy organizacji pozwalają zobrazować strukturę działu rachunkowości, wykazać ewentualne zazębienia się lub blokowanie prac, brak koordynacji itp. Schemat organizacji pokazuje więzy podporządkowań i koordynacji ogniw działu rachunkowości oraz podział prac ewidencyjnych.

 

Przy opracowywaniu schematu organizacji muszą być przestrzegane następujące zasady:

Ø      Po pierwsze – należy usystematyzować wszystkie dane zgromadzone w wyniku analizy czynników wykonywanych w dziale rachunkowości

Ø      Po drugie – opracowuje się system z uwzględnieniem pożądanych zmian

Ø      Po trzecie – opracowany schemat porównuje się z obowiązującym do tej pory i wyciąga wnioski.

7)KTÓRE Z PODMIOTÓW MAJA OBOWIĄZEK PROWADZENIA KSIĄG RACHUNKOWYCH?

Księgi rachunkowe muszą obowiązkowo prowadzić, bez względu na limit przychodów:

Ø      spółki handlowe, takie jak:

·         spółki komandytowe

·         spółki komandytowo – akcyjne

·         spółki z o.o.

·         spółki akcyjne

Ø      jednostki organizacyjne działające na podstawie Ustawy Prawo Bankowe, przepisów o obrotach papierami wartościowymi, przepisów o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej lub przepisów o organizowaniu i funkcjonowaniu funduszów emerytalnych.

Ø      Państwowe i samorządowe jednostki budżetowe, samorządowe zakłady budżetowe, państwowe fundusze celowe oraz jednostki samorządu terytorialnego i ich związki

Ø      Inne osoby prawne – przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie, szkoły wyższe, fundacje

Ø      Jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, np. Lasy Państwowe.

 

Uregulowaniu ustawy stosuje się także do jednostek niewymienionych, jeżeli na wykonanie zleconych zadań otrzymały one dotacje lub subwencje z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego lub funduszy celowych.

W tym przypadku księgi rachunkowe należy otworzyć od początku roku, w którym jednostka otrzymała dotacje lub subwencje. Jeżeli otrzyma w dniu 8 marca to księga powinna zostać otwarta 1 marca. Nie ma potrzeby zakładania ich wstecz, należy je założyć niezwłocznie.

 

Należy zwrócić uwagę na obwarowania prawne księgi rachunkowej przez osoby zagraniczne.

Osoby zagraniczne, oddziały i przedstawiciele przedsiębiorstw zagranicznych będą stosowały przepisy UoR w uwzględnieniem przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej.

Osobami zagranicznymi są osoby fizyczne nie posiadające obywatelstwa polskiego, a także osoby prawne z siedzibą za granicą oraz jednostki organizacyjne niebędące osobami prawnymi posiadające zdolność prawną z siedzibą za granicą.

Osoby zagraniczne z państw UE i gdzie są porozumienia pomiędzy państwami mogą prowadzić działalność gospodarczą jak osoby będące obywatelami (zasady swobody gospodarczej). Jeżeli ich przychody przekroczyły 1.200.000 € muszą prowadzić księgę rachunkową (osoby fizyczne). Oddziały wg UoR, bez względu na przychody.

 

Jeżeli mamy do czynienia z:

Ø      Osobami fizycznymi

Ø      Spółką cywilną osób fizycznych

Ø      Spółką jawną osób fizycznych

Ø      Spółka partnerską

Ø      Spółdzielniami socjalnymi

prowadzącymi działalność gospodarczą.

Jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produkcji i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wynosiły co najmniej równowartość w walucie polskiej 1.200.000 €.

Jest możliwe fakultatywne stosowanie przepisów UoR przez wymienione podmioty nawet gdy dochody netto ze sprzedaży będą niższe niż równowartość w walucie polskiej 1.200.000 €.

 

Kwoty euro przelicza się na walutę polską wg średniego kursu ogłoszonego przez NBP obowiązującego w dniu 30 września roku poprzedzającego rok obrotowy.

8) POLITYKA RACHUNKOWOŚCI FIRMY

Każda jednostka prowadząca księgę rachunkową musi posiadać określone zasady (politykę) rachunkowości, czyli wyodrębnione i stosowane w jednostce rozwiązania.

 

Polityka rachunkowości powinna określać m.in. rok obrotowy i wchodzące w jego skład okresy sprawozdawcze, zakładowy plan kont oraz zasady wyceny aktywów i pasywów.

Politykę (rachunkowości) bilansową można zdefiniować jako wszystkie przedsięwzięcia podejmowane w ciągu roku obrotowego i sporządzenie zamknięcia rocznego mającego na celu wpływ na ocenę adresata bilansu i skłonienia go do pożądanych zachowań.

 

Z definicji można wyodrębnić 3 aspekty:

Ø      Zamknięcie roczne jest instrumentem zaspokajającym potrzeby informacyjne różnych odbiorców

Ø      Istnieje potrzeba wykorzystania możliwości w zakresie prawidłowego wyboru reguł i zasad rachunkowości

Ø      Polityka bilansowa przestanie być realizowana tam gdzie przekroczone są granice legalności.

W UoR używa się pojęcia polityka rachunkowości, przez które rozumie się wybrane i stosowane przez jednostkę, odpowiednie do jej działań, rozwiązania dopuszczające przepisy ustawy, w tym także określone przez MSR 1 i zapewniające wymagalną jakość sprawozdania finansowego.

 

W MSR 8 „zasady rachunkowości, zmiany wartości szacunkowych i korygowanie błędów z rachunkowości określa się jako konkretne prawidła, metody, konwencje, reguły i praktyki przyjęte przez jednostkę gospodarczą przy sporządzaniu i prezentowaniu sprawozdań finansowych”.

Zakres polityki rachunkowości

 

Wszystko to co pokazane jest na wykresie zatwierdza kierownik jednostki.

9)CO POWINIEN ZAWIERAĆ DOWÓD ZAKWALIFIKOWANY DO UJĘCIA W KSIEGACH RACHUNKOWYCH?

10) CO OZNACZA TERMIN KSIĘGI RACHUNKOWE?

Definicja ksiąg podatkowych – rozumie się przez to księgi rachunkowe, podatkową księgę przychodów i rozchodów, ewidencje oraz rejestry, do których prowadzenia, do celów podatkowych, na podstawie odrębnych przepisów, obowiązani są podatnicy, płatnicy lub inkasenci.

 

 

 

11) Z CZEGO SKŁADA SIĘ KSIĘGA GŁÓWNA?

Księga główna – tworzona przez konta syntetyczne ujęte w zakładowym planie kont. Na kontach tych prowadzi się ewidencję operacji gospodarczych w porządku systematycznym zgodnie z zasadą podwójnego zapisu. Każda operacja zostaje tematycznie podporządkowana określonym kontom, na których kolejne operacje księguje się chronologicznie z powołaniem się na dowody księgowe. W księdze głównej są ujmowane operacje, które wcześniej lub jednocześnie zostały zarejestrowane w dzienniku. Konta księgi głównej stanowią podstawę sporządzenia obligatoryjnego sprawozdania finansowego, a także uzyskania innych potrzebnych informacji.

 

(Księgi pomocnicze (uzupełniające) – składają się z kont analitycznych, które z praktycznych względów prowadzi się w celu rozwinięcia i uzupełnienia zapisów w księdze głównej. Konta analityczne mają za zadanie dostarczyć informacji bardziej szczegółowych niż te, które zawarte są na kontach syntetycznych.)

12) W JAKI SPOSÓB POWSTAJĄ KONTA ANALITYCZNE?

Konta analityczne powstają w drodze poziomego podziału kont syntetycznych, do których są prowadzone.

Do jednego konta syntetycznego może być utworzone kilka zbiorów kont analitycznych, w zależności od przyjętych kryteriów podziału.

13) JAKIE SĄ ELEMENTY INSTRUKCJI INWENTARYZACJI)

Instrukcja inwentaryzacyjna zawiera podstawowe elementy:

Ø      Ogólne zasady prowadzenia inwentaryzacji

Ø      Wyszczególnione osoby odpowiedzialne za inwentaryzację

Ø      Zasady szkolenia przedinwentaryzacyjnego

Ø      Opis czynności związanych z przygotowaniem inwentaryzacji

Ø      Rodzaje dokumentacji inwentaryzacyjnej

Ø      Sposób przygotowania składników objętych inwentaryzacją

Ø      Zasady wyceny inwentaryzowanych składników

Ø      Zasady rozliczania różnic inwentaryzacyjnych

 

Z kolei problemy charakterystyczne dla danego roku ujmowane są w zarządzeniach kierownika jednostki, takich jak: zarządzenie o inwentaryzacji, plan inwentaryzacji, harmonogram inwentaryzacji.

14) TYPY I SPOSOBY INWENTARYZACJI

Sposoby przeprowadzania inwentaryzacji

UoR przewiduje 3 sposoby przeprowadzenia inwentaryzacji:

Ø      Spis z natury

Ø      Potwierdzenie prawidłowego stanu

Ø      Porównanie danych księgowych z dokumentacją

Sposób przeprowadzenia inwentaryzacji zależy od rodzajów składników aktywów lub pasywów będących przedmiotem procedury.

(typy)Formy inwentaryzacji

3 formy inwentaryzacji:

Ø      Pełna okresowa

Ø      Pełna ciągła

Ø      Niepełna (częściowa, wycinkowa, wyrywkowa)

Pełna inwentaryzacja okresowa

Ø      Polega na ustaleniu rzeczywistości, stanu wszystkich aktywów i pasywów

Ø      Stosowana dla potrzeb inwentaryzacji prowadzonej na dzień bilansowy

Ø      Inwentaryzacja roczna

Pełna inwentaryzacja ciągłą

Ø      Systematyczne ustalanie rzeczywistego stanu poszczególnych składników majątku

Ø      W różnych, planowo określonych terminach

Ø      W wyznaczonym okresie stan ten został ustalony dla wszystkich pozycji aktywów i pasywów

Inwentaryzacja niepełna

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin