PINOP 40.docx

(11 KB) Pobierz

40. Warunki zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej a obowiązek opłacania składek ubezpieczeniowych

Według przepisów o obowiązku płacenia składek decyduje moment rozpoczęcia prowadzenia działalności, a nie wpis do rejestru w urzędzie gminy. W praktyce między datą rozpoczęcia działalności a datą jej ewidencji upływa pewien czas. Do momentu faktycznego rozpoczęcia działalności nie powstaje obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Również w ciągu roku przedsiębiorca powinien mieć prawo do zawieszenia wykonywania działalności i przez okres zaprzestania jej prowadzenia nie płacić składek na ubezpieczenie społeczne. Taką możliwość wprowadza nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej i zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. W okresie zawieszenia wykonywania pozarolniczej działalności gospodarczej przedsiębiorca niezatrudniający pracowników nie opłaca składek na ubezpieczenie wypadkowe i chorobowe, a składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe są dobrowolne. Za okres zawieszenia działalności przedsiębiorca nie składa deklaracji rozliczeniowej.

Ustawodawca dokonał korzystnej dla przedsiębiorców zmiany dotyczącej dnia ustania obowiązku ubezpieczeniowego. Jednakże zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej powoduje inne skutki prawne w zakresie ubezpieczeń społecznych w zależności od daty jej zawieszenia. Jeżeli owo zawieszenie nastąpiło przez 7 marca 2009 to przedsiębiorca nie opłaca składek ubezpieczenia społecznego od 1 dnia miesiąca następującego po miesiącu w którym dokonano zgłoszenia zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej, do ostatniego dnia miesiąca, w którym dokona on zgłoszenia o wznowieniu działalności gospodarczej. W przypadku przedsiębiorców, którzy zgłoszą zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej od 7 marca 2009, ustanie obowiązku ubezpieczeń społecznych następuje od dnia, w którym rozpoczyna się zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej, do dnia poprzedzającego dzień jej wznowienia.

Jeśli przedsiębiorca – osoba fizyczna podjął decyzję o zawieszeniu wykonywania działalności przed 7 marca 2009 to oprócz zgłoszenia tej decyzji do ewidencji działalności gospodarczej w gminie, musiał poinformować oddział ZUS oraz właściwy US o swojej decyzji. Od 7 marca 2009 zarówno zawieszenie jak i wznowienie działalności gospodarczej następuje na wniosek przedsiębiorcy. Wniosek taki przedsiębiorca składa do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Zgłaszanie informacji o zawieszeniu wykonywaniu działalności gospodarczej oraz wznowieniu jej wykonywania w przypadku przedsiębiorców podlegających obowiązkowi wpisu do KRS następuje na podstawie przepisów o KRS.

W przypadku spółki cywilnej zawieszenie aktywności gospodarczej jest możliwe pod warunkiem złożenia wniosku w tej sprawie przez każdego ze wspólników we właściwym urzędzie gminy. W pozostałych spółkach (niezależnie od liczby wspólników) w celu zawieszenia wykonywania działalności wystarczy złożyć jeden wniosek. Wszyscy wspólnicy muszą się zgodzić na zgłoszenie takiego wniosku.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin