podatki.doc

(190 KB) Pobierz
1/ CECHY PODATKÓW

 

1/ CECHY PODATKÓW.

 

1. Twór prawa publicznego (finansowego), ale też kategoria ekonomiczna ® nie mają samoistnego bytu ekonomicznego i nie ma ich poza prawem finansowym

 

Podatkiem jest publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe oraz bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz Skarbu Państwa lub gminy, wynikające z ustawy podatkowej (art.6 Ord. pod)

 

2. Niezbędne cechy podatków ® instytucja prawna jest podatkiem, gdy posiada wszystkie cechy niezależnie od nazwy i systematyki:

·         obowiązek wpłaty określonej kwoty na rzecz władzy publicznej ® wynika z celu, czyli uzyskania dochodów budżetowych kosztem podatnika; reprezentują ją organy podatkwe wł. państwa lub sam. teryt.; wpłata na rzecz budżetu państwa, kraju, samorządu terytorialnego, publicznego funduszu pozabudżetowego będącego częścią gospodarki budżetowej

·         przymusowość ® obowiązek zapłaty wynika bezpośrednio z przepisu prawa podatkowego albo z decyzji administracyjnej organu, wykonanie zabezpieczone jest przymusem państwa (pobór kwot dłużnych za pomocą instrumentów egzekucji administracyjnej), jako potencjalne zagrożenie dla podatnika

·         pieniężny charakter ® zapłata w pieniądzu będącym prawnym środkiem płatniczym na terytorium danego kraju; niekiedy wyjątki:

1.       okres wysokiej inflacji lub upadku systemu pieniężnego i dopuszczenie zapłaty w innych wartościach majątkowych, nawet w walucie obcej

2.       ustawodawca dopuszcza wyraźnie zapłatę w innej niż pieniądz wartości majątkowej, np: papiery wartościowe

3.       egzekucja zaległości podatkowych z majątku podatnika lub jego następcy prawnopodatkowego, osoby trzeciej ® też może to być forma niepieniężna

·         bezzwrotność ® wpłata nie rodzi po stronie władzy publicznej obowiązku zwrotu kwoty podatnikowi - nie ma cech pożyczki; jest to definitywne przesunięcie majątkowe i nie podlega restytucji (instrument definitywnej redystrybucji budżetowej)

·         co innego to NADPŁATA - podatek zapłacony nienależnie lub w kwocie wyższej od należnej i podlega zwrotowi podatnikowi lub jego następcy prawnopodatkowemu

·         czasem też PODATKI KREDYTOWE - po upływie określonego okresu wł. publ. zobowiązuje się do bezpośredniego lub pośredniego zwrotu całości lub części kwot

·         nieodpłatność ® podatnik nie ma prawa żądać jakiegokolwiek wzajemnego świadczenia od wł.publ. lub innych podmiotów, a wł.publ. nie ma też obowiązku ponoszenia świadczeń czy wykonywania czynności na rzecz płacącego podatnika

·         OPŁATA - gdy podatnik ma prawo żądać z tego tytułu określonego zachowania się lub czynności org.wł.publ.

·         UPRAWNIENIA PRAWNOPODATKOWE - niekiedy wprowadzane określone elementy quasiodpłatności: np. podatnik je nabywa za terminowe regulowanie zobowiązań podatkowych

·         generalny charakter ® obowiązki będące istotą podatku określone są w sposób generalny, skierowane do określonej w niezindywidualizowany sposób w przepisie prawa grupy podmiotów; przedmiot określony abstrakcyjnie, nie dotyczy skonkretyzowanego przedmiotu lub stanu (np. wpłaty banku centralnego do budżetu państwa nie są podatkiem)

·         obowiązywanie na podstawie ustawy z zakresu prawa publicznego ® wynika tylko z przepisów prawa podatkowego (gdy z prawa cywilnego np. kara pieniężna to nie jest)

·         określanie, ustalanie, kontrola, pobór i egzekucja następuje przez organy wł. wykonawczej

·         cecha negatywna ® nie jest to kara za czyn niedozwolony ® nie jest to skutek wprowadzenia zakazu bycia podatnikiem czy jego działań; nie jest to dolegliwość za naganne zachowanie (to sankcje prwanopodatkowe)

·         obowiązek podatkowy powstaje niezależnie od tego, czy podatnik wykonuje czynności opodatkowane zgodnie lub wbrew zezwoleniom

 

Podatki nie są:

® świadczeniem pieniężnym wynikającym ze stosunków cywilnoprawnych

® opłatą za usługi, do których stosuje się przepisy o cenach

® grzywną w rozumieniu prawa karnego

® kontrybucją nałożoną na podbitych

® konfiskatą majątku

® aktem nacjonalizacyjnym

® opłatą o charakterze publicznoprawnym z tytułu określonych czynności dokonywanych przez organy wł.publ.

 

2/ ŹRÓDŁA PODATKÓW

 

1. Majątek albo dochód podatnika, płatnika, inkasenta, ich następców prpod, osób trzecich odpwiadających za zaległości prawnopodatkowe

 

DOCHÓD - faktycznie uzyskany lub należny, bezwzględny i definitywny przyrost aktywów w danym okresie

MAJĄTEK - aktywa i pasywa występujące na dzień rozpoczęcia albo zakończenia roku podatkowego (z reguły: tylko aktywa)

 

Żródłem finansowania zobowiązań podatkowych mogą być środki będące własnością podatnika, ale i jego zadłużenie (zadłużenie prawidłowe - kredyty, pożyczki + nieprawidłowe - zaległości w zapłacie za dostarczone towary, usługi, w spłacie pożyczek lub kredytów)

 

3/ PRZERZUCALNOŚĆ PODATKÓW

 

1. Podatnik nie musi bezpośrednio ponosić ciężaru zobowiązania podatkowego

·         przerzucenie ® przy pomocy zmiany poziomu cen, wynagrodzeń, na które podatnik ma wpływ, zwiększa on swoje przychody o całość lub część kwoty podatku

·         odrzucenie ® podatnik uzyskuje określone korzyści finansowe od wł.publ. z związku z poniesieniem lub zwiększeniem ciężarów podatkowych (np. uznanie nowo wprowadzonego podatku od nieruchomości za koszt uzyskania przychodów w podatku dochodowym podatników, którzy są właścicielami nieruchomości)

 

2. Skutek: trwały lub czasowy rozdział między podatnikiem a podmiotem, który ciężar finansowy podatku rzeczywiście ponosi

4/ PODATKI POŚREDNIE I BEZPOŚREDNIE

 

·         pośrednie ® istota konstrukcji to przerzucenie przez podatnika na osoby trzecie (obrotowe, importowe, akcyzy, podatki od czynności o charakterze wzajemnym); ustawodawca gwarantuje pośrednio, że podatnik tego podatku nie będzie co do zasady ponosił jego ciężaru

·         bezpośrednie ® występuje jedność podmiotowa podatnika oraz podmiotu, który ponosi ciężar podatku (pośrednie mogą się przekształcić w bezpośrednie - np. stosował stawkę 7% a powinien 22% i jest zobowiązany do zapłaty podatku w prawidłowej wysokości) ® też mogą być przerzucone, a zależy to od inwencji podatnika

 

5/ FUNKCJE PODATKÓW

 

1. FISKALNA - dostarczenie wł.publ. możliwie najwyższych, równomiernych i rytmicznych dochodów budżetowych (na konieczne wydatki i ewentualny deficyt budżetowy); powinna być postrzegana w perspektywie okresu kilkuletniego

® zadania cząstkowe - pochodne:

·         konieczność ochrony i rozwoju źródeł dochodów budżetowych (sprzyjanie wzrostowi opodatkowanych dochodów, wzrostowi podaży opodatkowanych wyrobów)

·         wpływ na strukturę spożycia - cel to minimalizacja lub stabilizacja wzrostu spożycia wyrobów trwale nieopodatkowanych lub opodatkowanych niżej od przeciętnej

·         sprzyjanie kapitalizacji dochodów w celu wzrostu majątku będącego przedmiotem opodatkowania

·         ochrona źródeł dochodów opodatkowanych i ograniczenie dchodów nieopodatkowanych

·         sprzyjanie możliwie najszerszemu przerzucaniu podatków na odbiorców krajowych i zagranicznych (wzrost opodatkowania pośredniego)

 

2. POZAFISKALNE - w racjonalnym systemie prawa podatkowego funkcje te nie występują

® konieczność zachowania pokoju społecznego, jako wartości nadrzędnej nad interesem finansowym wł.publ. i kompromisem (sprzyjanie “przedsiębiorczości”, “wspieranie inwestycji”, “pobudzanie efektywności zawodowej”, “prorodzinność”)

® zasada nadrzędności funkcji fiskalnej nad pozostałymi zadaniami prawa podatkowego

 

3. Psucie podatków ® prawo podatkowe wykorzystywane jest nadmiernie do wielu wzajemnie sprzecznych celów pozafiskalnych

 

4. Patologie prawa podatkowego ® cechy, cele lub elementy, które w sposób istotny deformują konstrukcje podatku, że zaczyna ona zaprzeczać celowi tej instytucji

·         np. wykorzystywanie do celów politycznych o dyskryminacyjnym charakterze - przy pomocy podatków zamierza się z przyczyn politycznych wyeliminować lub zwalczać określone podmioty czy określoną działalność w gospodarce (np. prawo PRL do podmiotów prywatnych, potem do podmiotów państwowych: dywidenda od przychodów państwowych czy podatek od wzrostu wynagrodzeń)

 

6/ ZASADY PODATKOWE

 

·         generalne postulaty doktryny do ustawodawcy podatkowego mające na celu racjonalizację i zapewnienie prawidłowości tworzenia podatków czy też bezpośrednio prawa podatkowego (zasady teoretyczne) = dot. podatków + dot. prawa podatkowego

·         ogólne cechy podatków i polityki podatkowej, jako podsumowanie dorobku ustawodawstwa + praktyki podatkowej (zasady empiryczne)

 

1. Teoretyczne zasady podatkowe ® postulaty doktryny, na podstawie których tworzony jest racjonalny system podatkowy i poszczególne podatki:

 

a/ minimalizacji jednostkowego ciężaru podatkowego (POWSZECHNOŚCI) - przedmiotem opodatkowania powinny być możliwie wszystkie stany faktyczne lub prawne, z którymi wiąże się powstanie obowiązku podatkowego

® optimum opodatkowania: oczekiwany globalny poziom dochodów dzięki powszechności; uboczny skutek to koszty obsługi podatków

® przedmiotem opodatkowania powinny być zjawiska możliwie najbardziej masowe i powtarzalne oraz relatywnie trwałe

 

b/ zasada jednokrotności opodatkowania - dany przedmiot opodatkowania powinien rodzić tylko jedno zobowiązanie podatkowe (zasada podmiotowej równomierności rozłożenia ciężaru podatkowego i eliminowania kumulacji podmiotowej i przedmiotowej zobowiązań podatkowych) ® realizacja poprzez zwolnienia podatkowe

® ale wyjątki! opodatkowanie akcyzą niektórych czynności jak import, który jest opodatkowany powszechnym podatkiem obrotowym

 

c/ zasada jednokrotności przywileju podatkowego - dany stan faktyczny lub prawny powinien rodzić co najwyżej jedną ulgę lub przywilej podatkowy ® niedopuszczenie do powstawania enklaw podatkowych (utrata dochodów budżetowych + łamanie zasady konkurencji + nieracjonalne decyzje podatników)

® nieprzestrzeganie przez ustawodawcę to “racjonalność podatkowa”, czyli dostosowywanie decyzji ekonomicznych do sygnałów płynących z prawa podatkowego

 

2. Teoretyczne zasady tworzenia i stosowania prawa podatkowego ® też postulaty doktryny wobec prawa podatkowego i praktyki podatkowej, ale mogą też być wynikiem uogólnienia dorobku myśli ustawodawczej i praktyki podatkowej

 

a/ zasada neutralności ekonomicznej sytemu prawa podatkowego ® nie powinien stanowić autonomicznej i samoistnej przesłanki decyzyjnej podatników; pełna realizacja zasady nie jest możliwa na poziomie mikroekonomicznym

 

b/ zasada neutralności etycznej prawa podatkowego ® prawo podatkowe:

·         nie jest przyporządkowane jakiemukolwiek systemowi etycznemu w warunkach ich pluralizmu

·         nikt nie powinien być potępiany i piętnowany, że zgodnie z prawem skorzystał z uprawnień przyznanych prawem podatkowym

·         chroni podmioty oraz osoby realizujące w imieniu wł.publ. zadania w dziedzinie ustalania, określania lub poboru podatków - nikt nie może być potępiony, że zgodnie z prawem wykonał swe obowiązki nałożone prawem podatkowym

 

c/ zasada apolitycznośći organów podatkowych i sądownictwa podatkowego

·         zapewnienie apolityczności całości aparatu podatkowego i kontrolnego (działacze polityczni precz ze stanowisk decyzyjnych!)

·         ministrami finansów nie powinni być liderzy partii

·         stanowisko szefa resortu finansów nie powinno być wykorzystywane do zdobycia popularności (np. publiczne akcje “upraszczania prawa podatkowego”)

d/ zasada minimalizacji zadłużenia podatkowego ® zwłaszcza tworzenie i stosowanie;

·         występowanie zadłużenia jest nieuniknione, ale chodzi o skalę zjawiska ® ujawnione zadłużenie wynosi mniej niż 5% bieżących dochodów podatkowych w danym roku budżetowym: sytuacja jest dobra, ale ujawnione to zazwyczaj 50% wszystkiego, więc gdy 10% zadłużenia: niepokojące, gdy przekroczy 15% fizycznych dochodów zaczyna się kryzys

·         likwidacja zadłużenia po patologicznych podatkach w drodze generalnych umorzeń i abolicji podatkowych

 

e/ zasada zaufania między podatnikiem a władzą publiczną ® dwoisty i wzajemny charakter; jej przestrzeganie jest warunkiem efektywności fiskalnej pr.pod.;

 

7/ PRAWO PODATKOWE I INTERPRETACJE.

 

1. Część prawa finansowego - gałąź prawa publicznego

® wyodrębnienie ze względu na przedmiot regulacji: podatek, a także opłaty i niepodatkowe należności budżetu

® prawa podatkowe: wszystkie akty normatywne regulujące te instytucje + prawa i obowiązki podatników, płatników i inkasentów oraz ich następców prawnopodatkowych oraz osób trzecich odpowiadających za ich zobowiązania + regulujące kompetencje i uprawnienia organów podatkowych i organów wykonujących kontrolę podatkową

 

2. Źródła współczesnego pr.pod:

- Konstytucja

- ustawy

- ratyfikowane umowy międzynarodowe

- rozporządzenia

- akty prawa miejscowego na danym terenie

 

3. Struktura pr.pod:

- część ogólna prawnomaterialna

- proceduralne prawo podatkowe

- materialne prawo podatkowe

 

4. Konstytucja 2 kwietnia 1997 ® bezpośrednie przepisy dotyczące podatków:

a/ obywatelski obowiązek ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych (w tym podatków)

b/ wyłączność ustawy w zakresie:

·         nakładania podatków i innych danin

·         określania podmiotu, przedmiotu i stawek podatkowych

·         określania zasad przyznawania ulg i umorzeń

·         określenia kategorii podmiotów zwolnionych od podatku

 

5. Trzy nurty interpretacji pr.pod:

a/ nurt oficjalny ® oficjalna wykładnia dokonywana przez ministra finansów lub organy podatkowe wynika z potrzeby minimalizacji ryzyka interpretacyjnego podatników + jednolitość stosowania prawa org. podatkowych i kontrolnych

® popularyzacja oficjalnych stanowisk w piśmiennictwie i massmediach

 

b/ niezależna interpretacja prawa ® w piśmiennictwie naukowym, nie obciążonym lobbingiem grup nacisku lub wpływem interpretacji urzędowej

 

c/ sądowa interpretacja pr.pod. ® powstaje najpóźniej, bo przewlekłe postępowanie sądowe, często problemy prawne są już nieaktualne

® dużo wewnętrznych sprzeczności

 

6. Urzędowa interpretacja przez MF:

- okres przed- i powojenny to forma okólników i pism okólnych publikowanych przez MF

- ust. o zobowiązaniach podatkowych: podstawa wydawania to art.4

® stanowiska te nie wiążą podatników ani sądów w analogicznych sprawach ® wiążą organy, do których zostały skierowane;

® obecnie brak jakiejkolwiek jednolitości praktyki interpretacyjnej organów podatkowych

 

® urzędowa interpretacja pr.pod ® ma charakter ogólny i podlega ogłoszeniu w BSMF; Ord.pod. zobowiązuje MF do zapewnienia jednolitości stosowania pr.pod przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów i TK

 

7. Urzędowa interpretacja prawa przez organy podatkowe ® w ramach postępowania podatkowego; nowy nurt to interpretacja pr.pod. w sprawach indywidualnych przed wszczęciem postępowania podatkowego - Ord.pod. zobowiązuje org.pod. do udzielania odpowiedzi interpretacyjnych, gdy nie toczy się jeszcze postępowanie

 

8.Judykatura podatkowa ® NSA, SN i TK - cechy:

·         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin