Krąg tematyczny: Z końca świata czy zza ściany, to przyjaciel nasz kochany
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- Stwarzanie okazji do dostrzegania odmienności i autonomii drugiego człowieka
- Budzenie zainteresowania literaturą dla dzieci przez recytowanie wierszy i czytanie opowiadań
- Rozwijanie umiejętności ruchowych, cech motorycznych przez zabawy oraz ćwiczenia organizowane i spontaniczne
Temat dnia
Działania dzieci
Uwagi Realizowane
obszary podstawy
programowej
Uwagi
Dzieci z całego świata
I.
· „Imię do imienia”- zabawa z wykorzystaniem piłki
· „Przyjaciele”- wypchnięcie z „Wycinanek-składanek” postaci dzieci, omówienie ich wyglądu i przyporządkowanie do kontynentów, zaznaczenie na mapie świata
· „Na całym świecie są dzieci”- wysłuchanie krótkich fragmentów wypowiedzi w obcych językach
II.
· „Wycieczka”- nauka piosenki, zabawa ruchowa przy piosence
· „Jak miło Cię widzieć”- scenki dramowe z wykorzystaniem sylwetek dzieci, odgrywanie scen z życia codziennego dzieci
· „Afrykański taniec”- improwizacja ruchowa w kole przy akompaniamencie bębenka
III.
· „Zgadnij, o kim opowiadam”- zabawa rozwijająca myślenie
· „Dzieci”- zabawa logarytmiczna
· „Kto ma to, co ja?”- zabawa orientacyjno-porządkowa
3.1
3.2
14.5
8.1
7.2
8.2
5.4
Lubimy się bawić
· „Pociąg”- zabawa ruchowa ze śpiewem
· „Razem”- wysłuchanie wiersza i rozmowa na temat jego treści, wypowiedzi dzieci o ich upodobaniach dotyczących zabaw i wykorzystania wolnego czasu
· „Co lubią dzieci?”- wykonanie wspólnej pracy- kolażu na dużym formacie szarego papieru, wykorzystanie gazet i starych prac plastycznych, gotowych elementów, nalepek, umieszczanie wszystkiego, co pozytywnie kojarzy się dzieciom
· „Dziecięce zabawy”- przy piosence „Wycieczka”
· „Czyj to kolor”- zabawy z chustą animacyjną i kolorową kostka do gry w ogrodzie przedszkolnym, doskonalenie reakcji na znaki umowne
9.2
6.5
Ulubione zabawki
· „Magiczne pudełka”- zabawa naśladowcza
· „Co jest na obrazku?”- zagadki słowne, rozpoznawanie zabawek po fragmencie obrazka
· „Magiczny worek”- zabawa dydaktyczna, rozpoznawanie znanych zabawek za pomocą dotyku
· „Kolorowe zabawki”- zabawa ruchowa przy muzyce
· „Rozrzucone zabawki”- zabawa ruchowa z elementami pochylania się i kucania
· „Robot”- ozdabianie według instrukcji sylwetki robota z „Kolorowanki”
· „Roboty”- zabawa ruchowa naprężająco-rozluźniająca
14.2
13.1
Przyjaciele
· „Miś z laleczką”- zabawa orientacyjno-porządkowa
· „Dwaj przyjaciele”- wysłuchanie opowiadania H. Bechlerowej, próba odpowiedzi na pytania:
· Co to jest przyjaźń? Kim jest przyjaciel?
· „Taniec z misiem”- pląsy przy muzyce tanecznej z misiami
· „Masażyk misia”- zabawa relaksacyjna
· „Ja i mój przyjaciel”- rysowanie portretów kredą na chodniku
· „Wycieczka”- utrwalenie zabawy ruchowej
· „Zaufaj rękom partnera”- ćwiczenia ruchowe w ogrodzie przedszkolnym według W. Sherbourne, rozwijanie zaufania do drugiej osoby i odprężenie
· „Spacer po wąskiej dróżce”- zabawa równoważna
1.2
5.3
Kuchnia malucha
· „Marmurowe posągi”- zabawa orientacyjno-porządkowa
· „Co by tu zjeść?”- przegląd dań kuchni całego świata, zwrócenie uwagi na ciekawe potrawy dla dzieci
· „Talerze”- zabawa logorytmiczna
· „Smakołyki z różnych stron świata”- przygotowywanie potraw z różnych zakątków świata z pomocą zaproszonych ekspertów
· „Słodki lizak dla przyjaciela”- ozdabianie sylwetki lizaka z „Kolorowanki” farbami
· „Kolorowe lizaki”- zabawa ruchowa przy muzyce
· „Kto szybciej”- zabawa bieżna
5.1
Krąg tematyczny: Coś się skrada, coś szeleści, dżungla sto tajemnic mieści
- Rozwijanie mowy i myślenia toku zabaw i zajęć, kształcenie umiejętności językowych, wzbogacanie słownictwa
- Tworzenie okazji do podziwiania otaczającego świata przyrody, tego najbliższego i odległego- egzotycznego
- Ćwiczenia ortofoniczne rozwijające mięśnie narządów mowy
- Umożliwienie doświadczeń w mówieniu na zadany temat i byciu słuchanym
- Wspieranie samodzielnych twórczych działań dzieci
losowa