Wyklad_6._Instrumentarium_ZJ.doc

(71 KB) Pobierz

Wykład 6                      Instrumentarium zarządzania jakością – wybrane zagadnienia

 

Prowadzenie:

Małgorzata Wiśniewska

Instrumenty zarządzania jakością służą do rozwiązywania problemów na poziomie zarządczym oraz wykonawczym przedsiębiorstw

Wspierają działania poprzez dostarczanie odpowiednio przetworzonych danych i informacji, wzbogacających wiedzę o procesach, wyrobach, czynnościach, efektach działań

Instrumenty zarządzania jakością

          większość z nich ma charakter uniwersalny

          w większości pozwalają zbierać dane i przetwarzać je w informacje o zdarzeniach i procesach zachodzących w systemie produkcyjnym oraz jego otoczeniu,

          wspomagają podejmowanie decyzji na podstawie zweryfikowanych danych i informacji,

          często są atrakcyjne ze względu na swoją formę i sposób interpretacji,

          usprawniają pracę indywidualnego pracownika oraz motywują do pracy zespołowej.

Ale…

              Istnieje duże zróżnicowanie instrumentów ZJ, co w istotny sposób:

uniemożliwia „w dotarciu” do najlepszego w danych warunkach produkcyjnych/usługowych instrumentu, szczególnie na poziomie realizacji procesów

Czynniki sprzyjające zróżnicowaniu instrumentów ZJ

          wieloletnia historia rozwoju koncepcji zarządzania jakością i wynikającą z tego ich

          różnorodność  koncepcji (TQM, Kaizen, Six Sigma),

          odmienność kultur, w których powstawały (kultura wschodu vs. kultura zachodu),

          podejścia akcentujące różne elementy tych koncepcji (np. zarządzanie jakością przez powszechne zaangażowanie, przez przestrzeganie uznanych standardów lub/i przez pomiar skuteczności działań),

          przenikanie się koncepcji „jakościowych” z koncepcjami zarządzania produkcją (np. Lean Six Sigma, BPR),

          przyporządkowywanie ich do różnych poziomów organizacyjnych przedsiębiorstwa produkcyjnego,

          umieszczanie ich w różnych fazach cyklu życia wyrobów.

Podstawowe podejścia, zasady

          TQM

          Kaizen

          Lean Kaizen

          Six sigma

          BPR

          EFQM

          Zasady Deminga, Jurana

          Zasada „zero defektów”

Narzędzia i metody

Rozróżnianie narzędzi i metod zarządzania jakością jest sprawą umowną!!!

Narzędzia:

          wyróżniają się prostotą

          służą do zbierania oraz przetwarzania danych ilościowych oraz jakościowych w informacje użyteczne bezpośrednio w obwodach sterowania jakością lub pośrednio – w metodach zarządzania jakością

          ze względu na swój uniwersalizm i oddziaływanie w krótkich okresach czasu – są kojarzone w praktyce z bardzo różnymi fazami cyklu życia wyrobów

          w odniesieniu do stawianych w przedsiębiorstwach celów jakościowych służą raczej realizacji celów cząstkowych

          najczęściej dają się opisać prostym algorytmem, programem lub instrukcją stosowania.

Metody zarządzania jakością:

          charakteryzują się większą złożonością działań (liczne etapy, fazy kroki), ich planowym doborem i układem – często opartym na naukowych podstawach – co stanowi gwarancję pełnej systematyczności i powtarzalności działań;

          są zorientowane na osiąganie określonych celów, a więc przeznaczone do wykorzystania na wybranych etapach wytwarzania wyrobów.

          w porównaniu z narzędziami są instrumentami bardziej złożonymi.

 

 

Najczęstszy podział metod

Kryteria wyboru właściwej metody

1. Kryteria związane z korzyściami, jakie daje stosowanie metody:

          trwały wpływ metody na poprawę jakości,

          możliwość uzyskania szybkich efektów jakościowych,

          motywowanie do pracy zespołowej

2. kryteria związane z nakładami, jakich wymaga wprowadzenie metody:

          dodatkowy czas, jaki należy poświęcić stosowaniu metody (dodatkowy w stosunku do czasu poświęcanego wykonywaniu przez pracownika jego podstawowych obowiązków),

          koszty związane np. z koniecznością przyjęcia lub oddelegowania pracownika specjalnie do prowadzenia działań przewidzianych w metodzie, zatrzymania procesu, ingerowania w proces itp.,

          dodatkowe kwalifikacje (obok kwalifikacji wynikających z wykonywania przez pracownika swojej pracy podstawowej) potrzebne do właściwego stosowania metody oraz efektywnego i skutecznego wykorzystywania uzyskiwanych wyników.

Przykład

          Metody planowania, projektowania (QFD, FMEA, DOE) wymagają znaczących nakładów (czasu, kompetencji), ale wszystkie mają potencjał długotrwałego oddziaływania na jakość.

          Statystyczna kontrola procesu wymaga znacznych nakładów (czasu, kompetencji), ale jej stosowanie oddziałuje nie tylko długoterminowo, ale jest widoczne już w krótkim terminie

          Statystyczna kontrola odbiorcza nie wymaga znacznych nakładów, ale jej oddziaływanie jest krótkoterminowe, a sama metoda nie motywuje do pracy zespołowej, przeciwnie niż np. metoda FMEA

Uwaga!!!

Dlatego….

Metody i narzędzia często stosuje się łącznie

Przykład – FMEA w połączeniu z diagramem Ishikawy, z analizą Pareto

FMEA

          FMEA - Metoda FMEA (Failure Mode and Effect Analysis)

          FMECA (Failure Mode and Criticality Analysis) 

          AMDEC (Analys des Modes de Defaillace et Leurs Effets)

Na potrzeby US Military

          Metodologia FMEA oficjalnie opracowana w USA i wydana 9 listopada 1949 roku jako procedura MIL-P 1629 „Procedure for Performing a Failure Mode, Effects and Criticality Analysis”.

          Wady oceniane były przez pryzmat wykonania misji wojskowych oraz bezpieczeństwa personelu i sprzętu.

          Pierwszy opis w normie wojskowej MIL-P 1629

Lata 60-te XX wieku, USA, NASA - Program Apollo - przy wyrobach dla astronautyki - metoda weryfikowania projektów różnych elementów statków kosmicznych dla zapewnienia bezpieczeństwa uczestnikom wypraw kosmicznych

Rozszerzenie na cały przemysł zbrojeniowy

Rozwój zastosowania:

          w przemyśle lotniczym i jądrowym.

          w przemyśle chemicznym , elektronicznym, a także samochodowym (pionierzy – koncern Forda, Wielka Trójka)!!!

          W przemyśle spożywczym – jako podstawa systemu HACCP

          Metoda polega na analitycznym ustalania związków przyczynowo-skutkowych powstawania potencjalnych wad produktu oraz uwzględnieniu w analizie czynnika krytyczności (ryzyka).

          Cel metody: konsekwentne i systematyczne identyfikowanie potencjalnych wad produktu/procesu, a następnie ich eliminowanie lub minimalizowanie ryzyka z nimi związanego.

Przyczynek prac nad FMEA:

          Około 75 % wszystkich wad ma swoje korzenie we wczesnych fazach procesów wytwarzania (realizacji) wyrobów, lecz ich wykrywalność w tych fazach jest niewielka.

          Późne wykrywanie i usuwanie wad jest kosztowne.

          Koszty jakości usuwania wad rosną bowiem w kolejnych fazach w sposób wykładniczy

Ponadto:

          80 % błędów jest wykrywana na etapie produkcji

          W czasie eksploatacji z każdych stu złotych, których klient zażąda tytułem rekompensaty za szkody spowodowane przez wadę wyrobu odpowiednio wydane 10 zł pozwoliłoby wykryć wadę w procesie produkcji, a jedynie 1 zł kosztowałaby analiza FMEA, która usunęła by źródło reklamacji

Zakres stosowania:

Dla całego wyrobu,

Dla pojedynczego podzespołu lub elementu konstrukcyjnego wyrobu,

Dla całego procesu technologicznego lub jego dowolnej operacji

          Jakie wady?

          Skąd się biorą?

          Które są najpoważniejsze?

          Jak im zapobiec?

          Co może pójść nie tak?

          Jaki będzie tego skutek?

          Co może być przyczyną? J

          Jakie aktualnie działania podejmowane są w celu wykrycia wady lub jej przyczyn?

Rodzaje FMEA

systemu (SFMEA),

wyrobu/projektu (DFMEA),

procesu wytwarzania lub usługi (PFMEA)

maszyny, środków produkcji (MFMEA),

organizacji przez pryzmat wpływu na środowisko (EFMEA),

programu software (SWFMEA).

              Dwa podstawowe rodzaje analizy FMEA:

produktu

procesu.

FMEA produktu

          Ukierunkowana głównie na optymalizację niezawodności produktu.

          W wyniku jej przeprowadzenia uzyskujemy informacje o silnych i słabych punktach wyrobu.

          Oprócz działań prewencyjnych pozwala na określenie działań, które powinny być podjęte gdy produkt opuści nasze przedsiębiorstwo np. w czasie transportu czy też w serwisie.

 

              FMEA produktu można stosować w różnych fazach powstania produktu:

          koncepcji produktu

          przed wdrożeniem do produkcji

          w czasie wdrażania produktu na skalę przemysłową

          produkcji

          eksploatacji.

              Wady produktu  należy szczególnie doszukiwać się  w obszarach które mogą dotyczyć:

          funkcji które wyrób ma realizować,

          niezawodności wyrobu w czasie eksploatacji,

          łatwości obsługi przez użytkownika,

          łatwości naprawy w przypadku uszkodzenia,

          technologii konstrukcji

Kiedy prowadzimy FMEA produktu

          W sytuacjach wprowadzania nowych produktów, części, materiałów, technologii,

          Gdy występuje duże zagrożenie dla człowieka lub otoczenia w przypadku awarii wyrobu

          W przypadku kiedy nasz produkt podlega eksploatacji w szczególnie trudnych warunkach.

 

FMEA procesu

          Jest prowadzona w celu rozpoznania czynników, które mogą prowadzić do ewentualnych zakłóceń procesów wytwarzania/usługi.

Są związane np. z:

          metodami prowadzenia procesu

          parametrami prowadzenia procesu

          środkami pomiarowo kontrolnymi

          maszynami i urządzeniami, sprzętem

 

 

 

Proces recyklingu betonu

Kiedy stosujemy FMEA procesu

          W początkowej fazie projektowania procesów technologicznych,

          Przed uruchomieniem produkcji seryjnej (planowanie produkcji)

          W produkcji seryjnej w celu doskonalenia procesów, które są niestabilne lub nie zapewniają uzyskania  wymaganej wydajności.

Zasady prowadzenia FMEA

          Definicje celu analizy

          Powołanie grupy roboczej

          Zakres i termin badań

          Zbieranie danych

          Dekompozycja wyrobu/procesu.

          Analiza potencjalnych błędów

          Analiza skutków błędów

          Analiza ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin