Granice_Tajnej_Inwigilacji.pdf

(461 KB) Pobierz
PIOTR KOSMATY
Granice
tajnej inwigilacji obywateli
w demokratycznym pañstwie prawa
W skierowanym do Prezesa Rady Ministrów w dniu 1 kwietnia 2008
roku piœmie, Rzecznik Praw Obywatelskich przypomnia³, ¿e w jego sta³ym
zainteresowaniu pozostaje problematyka prowadzenia dzia³alnoœci opera-
cyjnej przez uprawnione do tego s³u¿by policyjne i wojskowe. Zdaniem
Rzecznika nale¿y bowiem podkreœliæ, i¿ kontrola operacyjna, rozumiana
jako niejawna dzia³alnoœæ polegaj¹ca na: kontrolowaniu treœci korespon-
dencji i zawartoœci przesy³ek, uzyskiwaniu i utrwalaniu treœci rozmów telefo-
nicznych i innych informacji przekazywanych za pomoc¹ sieci telekomuni-
kacyjnych jest zawsze zwi¹zana z g³êbok¹ ingerencj¹ organów w³adzy pu-
blicznej w sferê praw i wolnoœci obywatelskich 1 .
Wœród obszernego katalogu praw przys³uguj¹cych ka¿demu cz³owieko-
wi takich jak: prawo do ¿ycia, wolnoœci, w³asnoœci, wolnoœci sumienia, znaj-
duje siê prawo do poszanowania prywatnoœci jednostki. Wymienione w cyt.
piœmie dzia³ania s³u¿b policyjnych i s³u¿b specjalnych s¹ wymierzone przede
wszystkim w prawo do prywatnoœci, a w jego ramach, w prawo do wolnoœci
i tajemnicy komunikowania siê.
Jak wa¿ne jest to prawo œwiadczy najnowsze orzeczenie francuskiej
Rady Konstytucyjnej, wed³ug której przyjête przez parlament w maju 2009
roku przepisy o zwalczaniu piractwa internetowego ³ami¹ zapisy Deklaracji
Praw Cz³owieka i Obywatela z 1789 roku 2 . Zgodnie z omawianymi regula-
cjami za œciganie, ostrzeganie i w koñcu od³¹czanie piratów od sieci mia³aby
odpowiadaæ niezale¿na instytucja pañstwowa – Hadopi (skrót od francu-
skiego terminu instytucji ds. rozpowszechniania dzie³ i przestrzegania prawa
1 Pismo, RPO-578577-II/08/PS.
2 Rada powo³a³a siê w pierwszej kolejnoœci na art. XI Deklaracji zgodnie z którym
„…wolna wymiana myœli i pogl¹dów jest jednym z najcenniejszych praw cz³owieka;
ka¿demu obywatelowi zatem wolno przemawiaæ, pisaæ i drukowaæ swobodnie z zastrze-
¿eniem, ¿e za nadu¿ycie tej wolnoœci odpowiadaæ bêdzie w wypadkach przewidzianych
przez ustawê”.
24
923879952.013.png 923879952.014.png 923879952.015.png
 
Granice tajnej inwigilacji obywateli w demokratycznym pañstwie prawa
w Internecie). Notorycznym piratom Internet wy³¹czano by z automatu: nie
decydowa³by o tym s¹d, lecz urzêdnik Hadopi. Dodaæ nale¿y, ¿e tak suro-
wych przepisów antypirackich nie wprowadzono dot¹d nigdzie na œwiecie.
Rada uzna³a, ¿e dostêp do Internetu jest „fundamentaln¹ wolnoœci¹” daj¹c¹
prawo do nieskrêpowanego komunikowania siê i o jej ograniczeniu mo¿e
zadecydowaæ tylko i wy³¹cznie niezawis³y s¹d 3 .
Poszanowanie prywatnoœci jednostki nale¿y do podstawowych praw
cz³owieka okreœlanych jako prawa osobiste (obywatelskie) i polityczne, albo
inaczej jako prawa cz³owieka pierwszej generacji 4 . Ka¿de prawo cz³owieka
– w tym prawo do prywatnoœci – posiada warstwê aksjologiczn¹, czyli jego
treœæ filozoficzn¹ oraz warstwê normatywn¹, przejawiaj¹c¹ siê w jego
ochronie poprzez regulacje w prawie wewnêtrznym oraz zewnêtrznym. Tak
rozumiane prawa cz³owieka wytyczaj¹ granice autonomii jednostki. Na
tak¹ autonomiê sk³ada siê pewien zakres uprawnieñ, który musi byæ pozo-
stawiony wy³¹cznie woli jednostki. Wyodrêbnienie takiej autonomii choæ
trudne, jest bezwzglêdnie konieczne, aby móc j¹ skutecznie ochraniaæ. Na
naszym kontynencie do okreœlenia jej granic dosz³o w 1950 roku, gdy pod
auspicjami Rady Europy doprowadzono do przyjêcia Europejskiej Konwen-
cji Praw Cz³owieka (dalej: EKPC) 5 .W rozdziale pierwszym i protoko³ach do-
datkowych sformu³owano katalog praw cz³owieka pierwszej generacji. Jest
on obecnie podstawowym wyznacznikiem europejskich standardów praw
cz³owieka.
Ochrona tajemnicy komunikowania siê, zosta³a zagwarantowana tak¿e
w art. 17 Miêdzynarodowego Paktu Praw Obywatelskich i Politycznych,
zgodnie z którym nikt nie mo¿e byæ nara¿ony na samowoln¹ lub bezprawn¹
ingerencjê w jego ¿ycie prywatne, rodzinne, dom czy korespondencjê.
Moc¹ tego dokumentu ochronê rozci¹gniêto tak¿e na czeœæ (honor) i dobre
imiê (reputacjê) ka¿dego cz³owieka 6 . W literaturze przedmiotu czêsto zapo-
3 Décision No 2009-580 DC du 10 juin 2009.
4 M. Kowalski, Uwa¿enije licznoj i siemiejnoj ¿yzni, ¿yliszcia i kariespandencii
na asnuwanii st. 8 Jewrupejskiej kanwencii praw cze³awieka – asnuwnuje priable-
my, Tieksty o prawach czie³awieka i diemakratii 16, Helsinskij fond pa prawom
czie³awieka, Warszawa 2007.
5 Konwencja zosta³a otwarta do podpisu 4 listopada 1950 r. a po uzyskaniu
10 ratyfikacji wesz³a w ¿ycie 3 wrzeœnia 1953 r. Obecnie stronami Konwencji jest
47 pañstw, tj. wszystkie pañstwa cz³onkowskie Rady Europy. Tekst opublikowany: Dz. U.
z 1993 r., Nr 61, poz. 284.
6 Powsta³ w wyniku konferencji ONZ w Nowym Jorku w 1966 r. Posiada³ wi¹¿¹cy
charakter prawny w przeciwieñstwie do Powszechnej Deklaracji Praw Cz³owieka
z 1948 r. Tekst opublikowany: Dz. U. z 1994r., Nr 23, poz. 80.
25
PROKURATOR 3-4(39-40)/2009
923879952.001.png 923879952.002.png 923879952.003.png
 
Piotr Kosmaty
mina siê ¿e podobn¹ ochronê przewiduje art. 12 Powszechnej Deklaracji
Praw Cz³owieka z 1948 roku 7 .
Pañstwo polskie, respektuj¹c standardy miêdzynarodowe, wœród pod-
stawowych praw chronionych konstytucyjnie w art. 49 Konstytucji, zapew-
ni³o wolnoœæ i ochronê tajemnicy komunikowania siê 8 .
Jak zatem ³atwo zauwa¿yæ akty prawne o najwy¿szej randze, statuuj¹ce
standardy demokratycznego pañstwa prawa wœród najwa¿niejszych praw
podmiotowych stawiaj¹ swobodê i tajemnicê komunikowania siê. Prawa
wewnêtrzne poszczególnych pañstw stron cyt. Konwencji, powinny bez-
wzglêdnie spe³niaæ warunki w niej wyznaczone.
Czy tak jest w polskim ustawodawstwie? Czym powinien siê kierowaæ
ustawodawca reguluj¹c tak „wra¿liwe” kwestie?
Odpowiedzi na postawione pytania szukaæ nale¿y przede wszystkim
w EKPC, w której znajduje odzwierciedlenie koncepcja europejskiego po-
rz¹dku publicznego, opartego na jednolitym pojmowaniu i wspólnym po-
szanowaniu praw cz³owieka w demokratycznym porz¹dku politycznym 9 .
Doprecyzowanie rozumienia katalogu praw sformu³owanego w EKPC, na-
stêpuje w orzecznictwie Europejskiego Trybuna³u Praw Cz³owieka (dalej:
Trybuna³). Litera EKPC poszerzona o orzecznictwo, tworzy dopiero tzw.
prawo Europejskiej Konwencji Praw Cz³owieka.
Konstrukcja art. 8 EKPC i opartego na nim orzecznictwa, daje wska-
zówkê dla ustawodawcy wewnêtrznego jak powinno wygl¹daæ prawo regu-
luj¹ce tajne dzia³anie organów Policji i s³u¿b specjalnych. Obejmuje to m.in.
zakres czynnoœci operacyjno-rozpoznawczych oraz tzw. kontroli operacyj-
nej.
Wedle art. 8 EKPC:
1. Ka¿dy ma prawo do poszanowania swojego ¿ycia prywatnego i rodzin-
nego, swojego mieszkania i swojej korespondencji.
2. Niedopuszczalna jest ingerencja w³adzy publicznej w korzystanie z tego
prawa, z wyj¹tkiem przypadków przewidzianych przez ustawê i ko-
niecznych w demokratycznym spo³eczeñstwie z uwagi na bezpieczeñ-
stwo pañstwowe, bezpieczeñstwo publiczne lub dobrobyt gospodarczy
7 Uchwalona zosta³a przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w dniu 10 grudnia 1948 r.
w Pary¿u. Prace nad ni¹ trwa³y od roku 1947r. Zgromadzenie Ogólne wezwa³o Pañ-
stwa Cz³onkowskie do opublikowania tekstu Deklaracji i „spowodowania” jej przestrze-
gania.
8 Konstytucja RP z 2 kwietnia 1997r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483.).
9 Orzeczenie Loizidou p-ko Turcji, wyrok w sprawie zarzutów wstêpnych z 23
marca 1995r., skarga 15318/89.
26
923879952.004.png 923879952.005.png 923879952.006.png
 
Granice tajnej inwigilacji obywateli w demokratycznym pañstwie prawa
kraju, ochronê porz¹dku i zapobieganie przestêpstwom, ochronê zdro-
wia i moralnoœci lub ochronê praw i wolnoœci innych osób.
Ju¿ z samej lektury przepisu jasno widaæ, ¿e gwarantowane w nim war-
toœci nie maj¹ charakteru absolutnego wobec czego ingerencja w³adzy pu-
blicznej w te wartoœci mo¿e byæ usprawiedliwiona a w konsekwencji nie
stanowiæ naruszenia EKPC. Pozwala na to tzw. klauzula limitacyjna (ograni-
czaj¹ca) sformu³owana w art. 8 ust. 2 EKPC. Okreœla ona szczegó³owo, ale
i elastycznie wyj¹tki od zasady niedopuszczalnoœci ingerencji. Zgodnie z jej
brzmieniem oraz zasadami stosowania wypracowanymi przez organy stras-
burskie, pañstwo przy pomocy swoich organów mo¿e prowadziæ min. tajn¹
inwigilacjê obywateli gdy:
– istnieje podstawa prawna do inwigilacji,
– inwigilacja ma chroniæ bezpieczeñstwo pañstwowe, bezpieczeñstwo pu-
bliczne, lub dobrobyt gospodarczy kraju, porz¹dek, zapobiegaæ prze-
stêpstwom, zapewniaæ ochronê zdrowia i moralnoœci lub praw i wolno-
œci innych osób,
– jest ona konieczna w demokratycznym spo³eczeñstwie dla osi¹gniêcia
tych celów 10 .
W tym miejscu nale¿y wskazaæ, ¿e Konstytucja RP pozwala na ograni-
czanie korzystania z wolnoœci i praw obywatelskich tylko wtedy, gdy jest to
konieczne w demokratycznym pañstwie dla jego bezpieczeñstwa lub po-
rz¹dku publicznego, b¹dŸ dla ochrony œrodowiska, zdrowia i moralnoœci
publicznej, albo wolnoœci i praw innych osób. Warunki wymienione powy¿ej
tworz¹ tzw. test legalnoœci, test celowoœci oraz test koniecznoœci. Prawo kra-
jowe reguluj¹ce tajn¹ inwigilacjê obywateli powinno pomyœlnie przejœæ ka¿-
dy z tych testów. Test legalnoœci – ma wykazaæ czy ingerencja w prawo do
tajemnicy komunikowania siê ma podstawê prawn¹. Jak s³usznie zauwa¿a
M. Kowalski, pojêcie „prawo” dotyczy nie tylko aktów ustawowych, ale
równie¿ aktów prawnych ni¿szej rangi, jak i odnosi siê do norm prawa nie-
pisanego, typowych dla systemów common law 11 . Ponadto sam Trybuna³
podkreœli³ ogromn¹ rolê orzecznictwa przy badaniu legalnoœci stwierdzaj¹c,
¿e „ (...) w sferze objêtej prawem pisanym, prawo oznacza wi¹¿¹cy akt
prawny zgodnie z interpretacj¹ w³aœciwych s¹dów (...)” 12 .
10 B. Gronowska, „Prawa cz³owieka i ich ochrona”, Toruñ 2005.
11 M. Kowalski, op. cit. s. 13.
12 Huving p-ko Francji z 24 kwietnia 1990r., skarga 11105/84.
27
PROKURATOR 3-4(39-40)/2009
923879952.007.png 923879952.008.png 923879952.009.png
 
Piotr Kosmaty
Trybuna³ w swoich orzeczeniach da³ do zrozumienia, ¿e test legalnoœci
to nie tylko istnienie podstawy prawnej, ale tak¿e jakoœæ prawa 13 . Aby pra-
wo to mog³o spe³niaæ wymagania pañstwa prawa musi byæ dostêpne,
a zatem odpowiednio og³oszone oraz przewidywalne odnoœnie mo¿liwoœci
identyfikacji po¿¹danego zachowania przez adresata danej normy 14 .
Wreszcie, regulacja prawna musi byæ precyzyjna. Dopuszcza siê margines
pewnej uznaniowoœci z precyzyjnie okreœlonymi jej granicami 15 .
Aby uznaæ tajn¹ dzia³alnoœæ organów policyjnych za zgodn¹ ze standar-
dami pañstwa prawnego musz¹ istnieæ odpowiednie œrodki ochrony praw-
nej pozwalaj¹ce na efektywne przeciwdzia³anie arbitralnoœci ingerencji 16 .
Chodziæ tu bêdzie przede wszystkim o kontrolê s¹dow¹, która zapewnia
bezstronnoœæ i niezale¿noœæ w podejmowaniu decyzji 17 . Choæ Trybuna³ do-
puœci³ tak¿e pozas¹dow¹ formê kontroli zak³adania pods³uchów w postaci
niezale¿nej komisji parlamentarnej w sk³ad której wchodz¹ politycy wszyst-
kich partii zasiadaj¹cych w legislatywie 18 . Proces decyzyjny dotycz¹cy po-
dejmowania tajnej inwigilacji obywateli musi byæ rzetelny, respektuj¹cy
wartoœæ wyra¿one w art. 8 EKPC 19 .
Test celowoœci – ma wykazaæ czy dana ingerencja zosta³a podjêta dla
osi¹gniêcia co najmniej jednego z celów wymienionych w art. 8 ust. 2
EKPC. Oczywiœcie cele te mog¹ w konkretnych sprawach wspó³wystêpo-
waæ lub nak³adaæ siê wzajemnie. Gdy ju¿ ustalone zostanie, ¿e ingerencja
w gwarantowane wartoœci, jest przewidziana przez prawo i podjêta zosta³a
dla jednego z wymienionych celów nale¿y przeprowadziæ test konieczno-
œci. Oznacza to, ¿e ingerencja musi byæ konieczna w demokratycznym spo-
³eczeñstwie. Chodzi tu o proporcjonalne wywa¿enie interesu jednostki z jed-
nej strony, oraz interesu spo³ecznego z drugiej.
Ustawodawca tworz¹c regulacje prawne odnosz¹ce siê do tajnego zdo-
bywania informacji o obywatelach, powinien w pe³ni respektowaæ warunki
wynikaj¹ce z EKPC oraz wypracowane przez orzecznictwo organów stras-
burskich.
13 Malone p-ko Zjednoczonemu Królestwu z 2 sierpnia 1984 r., skarga 8691/79.
14 Huving p-ko Francji, par. 29.
15 Silver i inni p-ko Zjednoczonemu Króleswtu z 25 marca 1983r. skarga 5947/
/72. 16 Malone…, par. 67-68; Silver…, par. 90.
17 Rotaru p-ko Rumunii z 4 maja 2000r., skarga 28341/95, par. 59.
18 Klass i inni p-ko RFN z 6 wrzeœnia 1978r., skarga 5029/71.
19 Buckley p-ko Zjednoczonemu Królestwu z 25 wrzeœnia 1996r., skarga 20348/
/92, par. 76.
28
923879952.010.png 923879952.011.png 923879952.012.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin