WIOSNA IDZIE PRZEZ ŚWIAT 14.03 – 18.03 Poznawanie ptaków powracających do nas wiosną, zapoznawanie się z wiosennymi pracami wykonywanymi w ogrodzie, rozpoznaje wiosenne kwiaty, poznaje i nazywa narzędzia ogrodnicze,
Podstawa programowa
Sytuacyjne edukacyjne tworzone przez
nauczyciela i dzieci
Cele operacyjne
Dziecko:
Środki dydaktyczne Źródło
1-1,2,5-3,4,
4-1
13-1,3
14-2,12-1,2
5-4,1-1
3-2,8-2,5-4
3-2,3,14-5,6
5-4,
13-4,12-1,14-
12-1
14-2,13-1
11-1,14-2,5
1-2,5-4
14-2
9-2,3
8-1,2, 5-4
3-2, 14-2,6, 12-1
5-4,1-3,1-1
14-5, 1-3
14-2, 10-3
5-3,4, 1-1
5-4, 1-2
5-4, 10-3
5-4,12-1,3
1-1,2, 12-1
13-4
4-2
3-3
3-2,14-6
3-4, 6-5
1-1
1-2
3-4
6-5, 3-1
4-1,1-2
10-1
12-1,3
2-5
5-1
2-4,5
2-1
2-3
2-4
2-2,5
2-2
2-1,5
Zestaw zabawa ruchowych nr 13 „Niespodzianka dla mamy”
Zestaw zabaw matematycznych
Zabawa rozwijająca spostrzegawczość „Wiosenne kwiaty”
Zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa „Ptaszki do gniazd”
Zabawa relaksująca na podstawie rymowanki „Jaskółeczka”
Słuchanie opowiadania Cz. Janczarskiego „List od bociana”
Zabawa ruchowo - naśladowcza „Bocian długonogi”
Zabawa ćwicząca spostrzegawczość „Szukamy ptaków”
Zagadki słuchowe „Co to za ptaki?”
Słuchanie opowiadania „O rodzinie bocianów”
Historyjka obrazkowa z opowiadaniem „Zgubiony kwiat”
Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał
„Bocian i żabki”
Zabawa rozwijająca twórcze myślenie „Co jest zielone?”
Wykonanie pracy „Smutna żaba”
Zajęcie muzyczne piosenka „Bocian”
Zabawa rozwijająca myślenie, zagadki słowne „O jakim ptaszku mowa?”
Zabawa rozwijająca fantazję „Widzę coś, widzę coś”
Opowiadanie M. M. Skrobacz „Wiosenne porządki języczka”
Wzbogacanie słownictwa związanego z ogrodnictwem „Narzędzia”
Zabawa ruchowa z wykorzystaniem wiersza I. Salach „Ogrodnicy”
Zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa „Wiosenny spacer”
Zabawa ruchowo – naśladowcza „Prace w ogrodzie”
Wyjście na podwórze przedszkolne
Spacer do parku
Praca indywidualna „Określ położenie”
Ćwiczenie indywidualne „Parasolki”
Praca ind. rozwijająca pamięć słuchową
Ćw. ind. - ćwiczenia artykulacyjne Naśladujemy głosy”
Praca ind. rozwijająca twórcze myślenie „Historia”
Zabawy według zainteresowań
Zabawy integracyjne
Zabawy dowolne
Zabawy swobodne
Zabawy tematyczne „sklep”
Zabawy stolikowe
Kulturalne żegnanie się z panią
Rozmowy swobodne w kąciku
Zabawy konstrukcyjne
Prace porządkowe w kącikach
Rozmowy indywidualne podczas posiłków
Leżakowanie
Rozbiera się po spacerze
Mycie zębów
Korzystanie z toalety
Czynności pielęgnacyjne – czesanie
Spożywanie posiłków
Dyżury
Czynności higieniczne w łazience
Dzieli się na zespoły, chodzi po torze z przyborem w ręku, toczy piłkę do partnera
Porównuje wielkości przedmiotów, liczy elementu w zbiorze
Poznaje wiosenne kwiaty, opisuje ich wygląd, kolorystykę, powtarza ich nazwy
Naśladuje lot ptaków, odpowiednio reaguje na hasło słowne
Rytmicznie powtarza tekst, wypowiada go z różnym natężeniem głosu i intonacją, wykonuje do niego inscenizację ruchowa wg nauczyciela,
Uważnie słucha czytanego przez nauczyciela opowiadania, rozmawia na temat opowiadania, wyraża swoje opinię
Naśladuje sposób poruszania się bociana maszeruje z wysokim unoszeniem kolan
Szuka obrazków ptaków w sali, ćwiczy spostrzegawczość, nazywa ptaki
Słucha nagrań głosów wybranych ptaków, odgaduje które ptaki wydają takie dźwięki, wskazuje je na obrazku
Wskazuje odpowiedni rysunek podczas opowiadania nauczyciela
Słucha opowiadania i do niego układa obrazki w prawidłowej kolejności, uczy się pór roku
Wciela się w rolę żabki lub bociana, ćwiczy skoki, reaguje na sygnał dźwiękowy
Podaje przy. przedmiotów występujących w kolorze zielonym z wyk rymowanki
Działa samodzielnie: maluje farbami, zagina i przykleja pewne elementy,
Uczy się piosenki, określa tempo i nastrój piosenki, prezentuje inscenizacje ruchową
Rozwiązuje zagadki nauczyciela, stara się wyszukać odpowiedni obrazek ptaszka, porównuje ich wygląd, zwraca uwagę na wielkość, kolorystykę
Odpowiada na pytanie, wykonuje ćwiczenia zgodnie z poleceniem nauczyciela
Ćwiczy wargi i język wykonując czynności o których opowiada nauczyciel zgodnie z treścią opowiadania
Ogląda obrazki przedstawiające narzędzia ogrodnicze, uczy się ich nazewnictwa, sposobu wykorzystywania
Za pomocą ruchu prezentuje czynności o których mowa jest w wierszu
Maszerujemy parami po obwodzie koła przy dźwiękach muzyki, na sygnał zmienia kierunek marszu.
Porusza się swobodnie po sali, pokazuje czynności związane z wiosennymi parami
Ogląda przyrodę, obserwuje czy ptaki przyleciały już z ciepłych krajów
Poszukuje w parku pierwszych wiosennych kwiatów
Ogląda obrazki, określa położenie przestrzenne przedmiotów
Dobiera w pary odpowiednie obrazki parasoli pod względem koloru
Układa obrazki w takiej kolejności w jakiej nauczyciel wymawia ich nazwy
Naśladuje głosy ptaków
Opowiada historyjkę do danego obrazka
Uczestniczy we wspólnych zabawach, współdecyduje w wyborze zabawek
Pomaga w zaaklimatyzowaniu się nieśmiałym, mało aktywnym dzieciom
Przestrzega ustalone zasady i umowy regulujące współżycie w grupie
Wymienia poglądy na temat swoich ulubionych zabawek
Wciela się w rolę sprzedawcy i klienta, uczy się robić zakupy
Uczestniczy w zabawach rozwijających poznawanie samego siebie, swoich zainteresowań
Stosuje formy grzecznościowe względem dorosłych i dzieci w różnych sytuacjach
Twórczo podchodzi do problemów pojawiających się w zabawie, unika zachowań agresywnych
Wznosi konstrukcje z klocków piankowych, omawia swoja prace
Swobodnie rozmawia na tematy bliskie w kontaktach indywidualnych
Poszukuje pierwszych kwiatów wiosennych
Porządkuje sale po skończonej zabawie odkłada zabawki na półki
Wie, że należy spożywać urozmaicone potrawy: warzywa, mięsa, nabiał itp.
Wie, że odpoczynek jest niezbędny dla zachowania zdrowia, nie przeszkadza innym
Stara się samodzielnie rozebrać po spacerze, odkłada ubrania na swoje miejsce
Dba o swoją higienę, myje dokładnie zęby po posiłku
Sygnalizuje potrzebę korzystania z toalety, korzysta z niej w sposób przyjęty
Wie, że należy korzystać z własnego grzebienia i nie naraża go na zgubienie
W sposób estetyczny spożywa posiłki, po odejściu od stołu zasuwa krzesło
Pomaga w przyszykowaniu stołu do posiłków
Dba o czystość rąk, wie kiedy należy je myć, prawidłowo wyciera ręce
Zbiór własny
Elementy dla każdego
Obrazki kwiatków
Rymowanka
Ilustracje do opowiadania
Obrazki ptaków
Nagranie głosów, obrazki
Rysunki
Historyjka, obrazki
Zagadki, obrazki
Tekst opowiadania
Obrazki narzędzi ogrodniczych
Obrazki
Obrazki parasoli
obrazki
Monami_25