B. Sesboue Bóg zbawienia.pdf

(1920 KB) Pobierz
BÓG Z BAWIENIA
Tradycja, reguła i Symbole wiary.
Ekonomia zbawienia.
Rozwój dogmatów trynitarnych i chrystologicznych
Pod redakcją Bernarda Sesboüé SJ
Wydawnictwo „m” 1999 r.
Najważniejsze opcje 12
Na styku historii i dogmatyki 13
Cztery tomy 14
Sens historii i sens dogmatu 15
I TRADYCJA WIARY 21
1. Judeochrześcija ństw o 21
Wiara judeochrześcijan 23
Judeochrześcijaństwo „heterodoksyjne” 28
2. Gnostyzm 30
Początki gnostycyzmu 31
Gnostycyzm chrześcijański 32
Najważniejsze cechy ruchu gnostyckiego 33
Ortodoksja i heterodoksja gnostyków 34
3. Dyskurs chrześcijański od Ojców apostolskich po Ireneusza 35
Pierwszy dyskurs duszpasterski i liturgiczny 36
Dyskurs apologetyczny 37
Dyskurs przeciw heretykom 39
1. Dogmat przed dogmatem: reguła wiary 41
2. Forma reguły wiary: „porządek tradycji” 44
Tradycja w Nowym Testamencie 44
Tradycja u Ojców apostolskich 45
Doktryna i tradycja u Ireneusza 46
3. Zachowanie reguły wiary: sukcesja apostolska 48
4. Norma reguły wiary: kanon Pisma Świętego 52
Tworzenie się chrześcijańskiego kanonu Pism 53
Geneza kanonu Starego Testamentu 53
Geneza kanonu Nowego Testamentu 56
Znaczenie dogmatyczne kanonu Pism 59
(II-V WIEK) 63
Dogmat i historia 63
1. Funkcja wyznaniowa 64
2. Funkcja doktrynalna 68
1. Sytuacja wyznań wiary w Nowym Testamencie 72
Pierwszy model chrystologiczny: imię Jezusa i tytuł 72
Drugi model chrystologiczny: „kerygmat” 73
Model binarny: Bóg Ojciec i Chrystus 74
Model potrójny: Ojciec, Syn, Duch 75
2. Sytuacja wyznań wiary w epoce Ojców apostolskich 76
Dwa modele chrystologiczne 76
Model binarny i potrójny 77
3. Połączenie formuł chrystologicznych i trynitarnych 78
4. Na zachodzie: dawny symbol rzymski zwany „symbolem apostolskim” 80
5. Na wschodzie: ku symbolowi nicejsko-konstantynopolitańskiemu 82
6. Nowe odmiany symboli w rozwoju historycznym 83
Symbole soborowe 83
Symbol „nicejsko-konstantynopolitański” 84
Symboliczne dokumenty teologiczne i wyznaniowe 85
1. Struktura formalna: relacja między dwoma partnerami 86
Struktura przymierza 86
Struktura dialogowa 87
2. Struktura treści: Trójca „ekonomiczna” 88
3. Porównanie z „Anaforami” eucharystycznymi 91
1. Wierzę w Boga; wierzę w jednego Boga 93
2. Bóg Ojciec wszechmogący 94
3. Stwórca nieba i ziemi 96
1. Konstrukcja artykułu 98
2. Tytulatura Chrystusa 100
„Jezus Chrystus” czy „Chrystus Jezus” 100
Syn Boży, Jednorodzony 101
Nasz Pan 101
3. Dodatek do kerygmatu: boskie i ludzkie pochodzenie Chrystusa 102
Pochodzenie ludzkie 102
Pochodzenie boskie 103
Wcielenie na Wschodzie 103
4. Serce artykułu: „kerygmat” chrystologiczny 104
Kilka wariantów w stylizowanym opowiadaniu 104
Dodatek późniejszy: zstąpienie do piekieł 106
5. Powrót Chrystusa 107
1. Konstrukcja artykułu 108
2. Na Wschodzie w IV wieku: bóstwo Ducha Świętego 110
3. Na Wschodzie: pozostałości sekwencji „ekonomicznej” o Duchu Świętym
111
4. Sekwencja eklezjalna: Duch i Kościół 112
Trójca i Duch Święty w Kościele 112
Kościół święty 114
Kościół katolicki i apostolski 114
Świętych obcowanie 116
Chrzest i odpuszczenie grzechów 117
Zmartwychwstanie umarłych lub ciała 118
Zycie wieczne 119
Konkluzja 119
(II WIEK) 121
PROFETYCZNY 121
1. Misterium paschalne, fundament pewnej hermeneutyki 122
2. Argument proroctw 124
Justyn: Stary Testament uzasadnieniem wydarzenia Jezusa 124
Ireneusz: zgodność dwu Testamentów 126
Tertulian: zgodność między prorokami a Panem 127
3. Orygenes: od trzech do czterech znaczeń pisma 127
Typologia i alegoria 128
Trzy — i czwarte — znaczenie Ewangelii 129
Nowość i ciągłość w dziele zbawienia 133
APOLOGECI 134
1. Oskarżenie o ateizm i odwołanie się do rozumu 134
2. Teologia słowa u Apologetów 137
Justyn i żydowski zarzut „drugiego Boga” 138
Teofil z Antiochii i Słowo wypowiedziane 139
Chrystus, Moc i Mądrość Boża 140
Narodzenie Syna i „delimitacja” 141
CHRYSTUSIE 142
1. Trynitarna ekonomia zbawienia 143
Pierwsze użycia słowa „trójca” 143
Teologia i „ekonomie” 144
Antyheretyckie użycie ekonomii 145
Ekonomie, reguła wiary i odniesienie do Ef 4,6 147
„Upodobanie” Ojca, fundament ekonomii 148
Ekonomie jako przejawianie się Trójcy 149
Ekonomie, synostwo i łaskawość Boża 151
2. Zbawienie w Jezusie Chrystusie: pośrednictwo i rekapitulacja 153
Chrystus „jeden i ten sam” 153
Chrystus, prawdziwy człowiek i prawdziwy Syn Boży 153
Rekapitulacja w Chrystusie, Nowym Adamie 155
Maryja, Nowa Ewa 157
159
I III 160
1. Monarchianizm adopcjanistyczny 160
2. Monarchianizm unitariański modalityczny 161
3. Sabelianizm i „objawienie funkcjonalne” 163
HIPOLIT 163
1. Justyn i kwestia „drugiego Boga” 163
2. Hipolit i stosunek widzialne/niewidzialne, słowo/syn 164
1. Jedność substancji i Trójca: uwzględnienie „jednego Boga” 167
Monarchia 168
Trzy porównania montanistyczne 169
2. Ekonomia i dyspozycja: przedstawienie liczby w Bogu 170
Odmienność i „dyspozycja”: perspektywa liczby w jednej substancji 171
Perspektywa liczby poprzez stopień, rodzaj i formę 172
3. Od chrystologii do odwiecznej Trójcy 173
Narodzenie Syna na zewnątrz jako „wyjście” od Ojca 173
Pochodzenie Syna jako Mądrości we wnętrzu Ojca 174
„Pochodzenie” Ducha Świętego 175
Trójca (tylko) ekonomiczna? Teza Harnacka 177
Odwieczne pochodzenie Syna i Ducha Świętego 177
Tertulian prekursorem w chrystologii 179
4. Substancja i osoba: wkład Tertuliana 181
1. Orygenes i początki teologii naukowej 183
Prekursor: Klemens Aleksandryjski 183
Teologiczne oblicze Orygenesa 184
Reguła wiary i teologia naukowa 185
Preegzystencja dusz i misterium paschalne 186
2. Niematerialność Boga i odwieczne pochodzenie Syna 188
Niematerialność Boga 188
Odwieczne pochodzenie Syna 189
Zrodzony „jako wola pochodząca z ducha” 191
3. Od Ojca, „dobra samego w sobie”, do Syna, „obrazu dobra” 192
Syn, „Obraz Dobroci” Ojca 193
Rozróżnienie Boga (ho theos) i Boga (theos) 194
Rozróżnienie „Jeden-złożony” i teologia „denominacji” 195
4. Teologia Ducha Świętego w świetle J 1,3 197
5. Orygenes i trzy hispostazy 199
6. Wcielenie w nowych perspektywach 200
Dwie natury w Chrystusie 201
Słowo Pośrednik 201
Pośrednicząca rola duszy Chrystusa 202
7. Podwójna spuścizna Orygenesa 203
8. „Subordynacjonizm” Ojców przednicejskich 206
211
I. BÓSTWO SYNA I DEBATA WOKÓŁ SOBORU NICEJSKIEGO (325)
1. Herezja Ariusza i sobór nicejski 212
Doktryna Ariusza: przekonanie „monarchianistyczne” 214
Doktryna Ariusza: przekonanie chrystologiczne 217
Zwołanie Soboru Nicejskiego 218
„Definicja” nicejska: dodatki do Symbolu 220
„Przełom” Soboru Nicejskiego, wydarzenie dogmatyczne 222
2. Kryzys po soborze nicejskim 223
Powstanie i rozwój kontrowersji 224
Atanazy, „obrońca” Soboru Nicejskiego 226
Wkład Hilarego z Poitiers 228
„Recepcja” Soboru Nicejskiego 230
Powstanie eklezjologii soborowej 231
KONSTANTYNOPOLU (381) 233
1. Pojawienie się herezji „pneumatycznych” 234
Radykalny arianizm Aecjusza i Eunomiusza 234
Egipscy „tropicy” 235
Wschodni „pneumatomachowie” 236
2. Wielkie argumenty za boskością Ducha Świętego 237
Zgłoś jeśli naruszono regulamin