Marek Zasada
Instrukcja obsługi programu
CNC Simulator v.453
Szczecin, 2011
Rys. 1. Widok ekranu programu CNCSimulator
I. Opis ważniejszych pozycji menuMenu – EditRenumber – Funkcja pozwala uporządkować numery bloków w gotowym programie. Po wybraniu należy podać Numer pierwszego bloku (np. N10) oraz liczbę o ile mają się zwiększać numery kolejnych bloków.
Automatic Line numbering – Po wybraniu tej funkcji, kolejne bloki będą automatycznie numerowane po wciśnięciu guzika Enter.
Program statistics – wyświetla statystyki programu. Między innymi maksymalna i minimalną przestrzeń obróbkową, wyznaczoną przez funkcje G.
Check code – Funkcja sprawdza i zaznacza błędy w kodzie. Wyrównuje słowa w pionie.
Compress – Funkcja usuwa wszystkie spacje z programu (zastosowanie: starsze obrabiarki z ograniczona pamięcią)
New buffer – tworzy nowe okno dialogowe (to ta niebieska przestrzeń). Do obsługi tych okien służą funkcje z paska, po prawej stronie:
- Wyświetla listę okien dialogowych programu.
- Przechodzi pomiędzy oknami.
- Usuwa aktywne okno dialogowe (pyta o zapis)
Maksymalize editor – Funkcja włącza tryb pełnego ekranu okna tekstowego. Aby przywrócić pozostałe widoki należy najechać na lewą stronę okna symulatora i wyciągnąć widok w prawo, przy pomocy myszki. Menu – Simulate
Edit tools – W zależności od trybu w jakim jest uruchomiony symulator, za pomocą tej funkcji można ustawić cechy narzędzi, jakie będą wywoływane w programie (średnica, długość itp).
Detail Stettings – Funkcja potrzebna aby określić wielkość przedmiotu obrabianego. W przypadku fezowania jest to kloc o wymiarach X, Y, Z.
Zero point register – Funkcja pozwala na ustawienie zerowego punktu przedmiotu, który jest wywoływany później w programie jedna z funkcji G54 – G59
Load tools / Save tools – możliwe jest wczytanie/zapisanie ustawionych obecnie narzędzi (ustawionych w Edit tools) z/do pliku.
Menu – Screen
W tym menu można przełączyć tryb symulatora z toczenia (turning) na frezowanie (milling) lub wycinanie gazowe (gas).
Dostępne ikony:
- Funkcje służą do przełączania widoków w oknach.
- Widok Plot – pokazuje drogę narzędzia.
- Widok 3D
- Widok 3D – pełnej bryły
- Tryb pełnego ekranu dla wybranego okna.
I. Przykład operacji frezarskiej
Poniżej podano przykład opracowania operacji frezarskiej dla przedmiotu wg rys. 2.Z przygotówki o kształcie sześcianu (120x100x20 mm) należy metodą frezowania otrzymać „wyspę” o wysokości 6 mm.
Rys. 2. Szkic przedmiotu do operacji frezarskiej.
(układ współrzędnych przenieść w lewe naroże przygotówki)
dorysować oś Z
Rys. 3. Graficzne przedstawienie toru narzędzia z oznaczeniem punktów charakterystycznych.
Układ współrzędnych przedmiotu przyjęto w narożu wyspy określonym wymiarami: X=10, Y=12, Z=0 (względem naroża przygotówki)
Tabela 1. Program sterujący (Uwaga: na EMCO dopisywać kropki)
N10 G54 G90 G94 S800 T0101 M3
G54 – włącza przesunięcie układu współrzędnych przedmiotu.
G90 – programowanie w systemie bezwzględnym
G94 – deklaracja jednostek [mm/min]
S – deklaracja obrotów wrzeciona.
M3 – włączenie prawych obrotów wrzeciona.
T0101 – Wywołanie narzędzia numer 01. Narzędzie zostaje wywołane z korektorem 01. Podczas pracy narzędzie zużywa się (dot. Np. długości), zastosowanie korektora jest to zabezpieczenie. W każdym momencie, obrabiając np. 20 sztukę, możemy zmienić wartość korektora, zamiast zmieniać strukturę programu albo zaprogramowanych wcześniej narzędzi.
N40 G0 X-50 Y150 Z100
G0 – ruch szybki.W tym bloku narzędzie zostaje ustawione w bezpiecznym punkcie startowym, z dala od przedmiotu obrabianego.
N45 X80 Y-30
Po tym bloku narzędzie znajdzie się w punkcie 1
N47 Z-6 M8
M8 – włączenie chłodziwaW tym bloku narzędzie zostaje ustawione na docelową głębokość.
N50 G42 X60
G42 – odsunięcie toru narzędzia w prawo od zarysu.
N70 G1 Y35 F200
G1 – ruch po prostej.F – deklaracja posuwu.Po tym bloku narzędzie znajdzie się w punkcie 2
N80 G2 X75 Y50 I15 J0
G2 – ruch po okręgu – zgodnie z ruchami wskazówek zegara.Po tym bloku narzędzie znajdzie się w punkcie 3
N90 G1 X80
Po tym bloku narzędzie znajdzie się w punkcie 4
N100 G3 X100 Y70 I0 J20
G3 – ruch po okręgu – przeciwnie do ruchu wskazówek zegara.Po tym bloku narzędzie znajdzie się w punkcie 5
N110 G1 X100 Y80
Po tym bloku narzędzie znajdzie się w punkcie 6
N120 X15
Po tym bloku narzędzie znajdzie się w punkcie 7
N130 G3 X0 Y65 I0 J-15
Po tym bloku narzędzie znajdzie się w punkcie 8
N140 G1 X0 Y0
Po tym bloku narzędzie znajdzie się w punkcie 9
N150 X125
Po tym bloku narzędzie znajdzie się w punkcie 10
N160 G0 G40 Y8
G40 – Wyłącza odsunięcie toru narzędzia włączanego przez funkcje G41 i G42W tym miejscu zaczyna się zwykłe wybieranie materiału.Punkt 11
N180 X75
Punkt 12
N190 Y16
Punkt 13
N200 X120
Punkt 14
N210 Y24
Punkt 15
N220 X80
Punkt 16
N230 Y32
Punkt 17
N240 X120
Punkt 18
N250 Y40
Punkt 19
N260 X100
Punkt 20
N270 G0 Z100 M5 M9
M9 – wyłączenie chłodziwa.W tym bloku narzędzie zostaje wycofane w osi Z, w bezpieczne miejsce.
N290 X-50 Y150
Odjazd narzędzia z dala od przedmiotu.
N310 G53
G53 – powrót do układu współrzędnych obrabiarki.
N315 T0100
T0100 – Odwołanie korektora narzędzia 01.
N320 M30
M30 – Koniec programu.
Poniższy wydruk pliku TXT można skopiować i wkleić w okno edycyjne symulatora (niebieskie).
...
arturoglobo