00.1Wstęp_1.doc

(895 KB) Pobierz
OCENA RYZYKA ZAWODOWEGO DLA

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OCENA RYZYKA ZAWODOWEGO DLA

HERO-GLAS SP. Z O. O.

W SZCZECINIE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szczecin, czerwiec 2008r

 

Wstęp.

 

Zapewnienie bezpiecznego wykonywania pracy w zakładach pracy jest w Polsce usankcjonowane prawnie. Zgodnie z artykułem  226 Kodeksu pracy, pracodawca jest zobowiązany do informowania pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywanymi czynnościami oraz o zasadach ochrony przed zagrożeniami w środowisku pracy.

 

Ryzyko zawodowe jest to prawdopodobieństwo wystąpienia niepożądanych zdarzeń związanych z wykonywaną pracą, powodującą straty, a w szczególności wystąpienie u pracowników niekorzystnych skutków zdrowotnych w wyniku zagrożeń zawodowych występujących w środowisku pracy lub sposobu wykonywania pracy.

 

Przeprowadzona ocena ryzyka stanowi podstawę do zastosowania przez pracodawcę organizacji pracy i stworzenia stanowisk pracy zabezpieczających pracowników przed zagrożeniami wypadkowymi oraz oddziaływaniem czynników szkodliwych i uciążliwych dla zdrowia. Ocena ryzyka jest także podstawą do identyfikacji i likwidacji przez pracodawcę zagrożeń dla zdrowia i życia pracowników, poprzez zastosowanie odpowiednich technologii, urządzeń, materiałów i substancji niepowodujących takich zagrożeń. W przypadkach w których ograniczenie ryzyka tą drogą jest niemożliwe pracodawca ma obowiązek zastosować odpowiednie środki ochrony zbiorowej, a w ostateczności – środki ochrony indywidualnej.

 

Procedura oceny ryzyka.

 

 

 

Przed oszacowaniem ryzyka zawodowego pracowników należy przeprowadzić:

 

 

 

 

Pierwszym etapem w analizie ryzyka jest zebranie informacji dotyczących:

a.         Charakterystyki stanowiska pracy (lokalizacja, realizowane zadania).

b.        Charakterystyki osób pracujących na stanowisku ze szczególnym uwzględnieniem kobiet w ciąży i osób niepełnosprawnych.

c.         Stosowanych technologii i używanych materiałów.

d.        Wykonywanych czynności oraz czasu ich wykonywania.

e.         Źródeł zidentyfikowanych zagrożeń.

f.          Możliwych skutków zagrożeń.

g.        Stosowania środków ochronnych.

h.        Występowania chorób zawodowych i wypadków.

 

Drugim etapem jest identyfikacja zagrożeń, które powinno obejmować:

a.         Określenie czynników szkodliwych i niebezpiecznych występujących na stanowisku pracy i ustalenie w jaki sposób mogą one oddziaływać na pracownika.

b.        Określenie wartości czynników szkodliwych i niebezpiecznych.

c.         Ustalenie czasu lub częstotliwości ekspozycji pracownika na zagrożenie.

d.        Określenie liczby osób narażonych.

Aby określić zagrożenie związane z występowaniem czynników szkodliwych należy ustalić listę tych czynników i zebrać niezbędne dane o ich właściwościach.

Równolegle z identyfikacją zagrożeń powinna być prowadzona wstępna ocena ich potencjalnych skutków. Przy prowadzeniu oceny należy skoncentrować się na najistotniejszych zagrożeniach mogących być przyczyną poważnych urazów lub chorób zawodowych.

 

Trzecim etapem w procesie analizy ryzyka jest oszacowanie ryzyka.

Obejmuje ono przyporządkowanie miar poszczególnym elementom ryzyka – prawdopodobieństwu urazu i ciężkości urazu lub pogorszenia się stanu zdrowia (skutków).

Wyniki oszacowania ryzyka można przedstawiać w różny sposób. Zaleca się jednak takie skale, których stosowanie nie wymaga szerokiej wiedzy eksperckiej.

 

 

 

OCENA RYZYKA WEDŁUG RISK SCORE

Metoda RISK SCORE została opracowana w Stanach Zjedno­czonych, gdzie oprócz szkód, które ponoszą ludzie, uwzględnia się straty materialne związane z wy­padkami przy pracy. W parametrze dotyczącym szacowania skutków zdarzenia uwzględnia się więc, obok strat ludzkich, również straty materialne.

 

Na podstawie dokonanego przeglądu i udostępnio­nych informacji zidentyfikowa­no zagrożenia, sytuacje wy­padkowe i zdarzenia niebez­pieczne, które mogą wystąpić podczas realizacji pracy w RZGW. Dla usystematyzowania zagroże­nia zostały odpowiednio pose­gregowane. Do identyfikacji zagrożeń wykorzystane zosta­ły listy kontrolne oraz doku­mentacja techniczna. Po do­konaniu identyfikacji zagrożeń zweryfikowano je i sprawdzo­no, czy wszystkie zostały uwzględnione. Na pytania za­warte w listach kontrolnych odpowiedzieli zarówno pra­cownicy, jak również zespół oceniający. Ponadto pracowni­cy określili ewentualne nie­bezpieczne wydarzenia oraz ich konsekwencje.

 

 

W metodzie Risk Score  wartość ryzyka zawodowego określa iloczyn trzech parametrów. Wzór określający Wartość Ryzyka ma następującą postać:

WR=P*E*S

gdzie:

P - prawdopodobieństwo wystą­pienia zagrożenia. (tab. 1)

   E - ekspozycja na zagrożenie (tab. 2)

S - potencjalne skutki zdarzenia (tab. 3)

 

W zależności od wyliczonego wskaźnika WR oceniam wartość ryzyka (tab. 4)

Do oceny ryzyka zawodowego stosuję skalę pięciostopniową.

 

 

Tab. 1. Prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia niepożądanego

Wartość P

Opis

Prawdopodobieństwo

10

Bardzo prawdopodobne

50

6

Całkiem możliwe

10

3

Mało prawdopodobne, możliwe

1

1

Tylko sporadycznie możliwe

10"3

0,5

Możliwe do pomyślenia

10"4

0,2

Praktycznie możliwe

10"5

0,1

Teoretycznie możliwe

10"6

 

 

 

Tab. 2. Ekspozycja na zagrożenia

Ekspozycja E

Opis ekspozycji

Ekspozycja E

Opis ekspozycji

8

Stała

2

Okazyjna (raz w miesiącu)

6

Częsta (codzienna)

1

Minimalna (kilka razy w roku)

3

Sporadyczna (raz na tydzień)

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin