Jarosław Syrylak
RAM -CART
Opracowany w L. K. AVALON
© 1993 for users manual by L.K. AVALON (Word Version © 2001 by Piguła/Shpoon)
Wstęp
Niemal każdy użytkownik komputera typu ATARI XL/XE spotkał się już z terminem cartridge. Tą nazwą określa się moduły z pamięcią ROM, na której zapisane są różnego rodzaju programy. Po wetknięciu cartridge do odpowiedniego gniazda w komputerze możemy z tych programów korzystać. Ich wadą jest to, że nie eliminują konieczności używania tzw. pamięci masowej - nie obejdzie się bez magnetofonu, czy też stacji dysków... Prezentowany przez nas moduł Jest czymś więcej niż zwykły cartridge. Nie eliminuje wprawdzie konieczności użycia magnetofonu, czy też stacji dysków, ale pozwala na znaczne ułatwienie sobie pracy i zabawy, skracając czas oczekiwania na uruchomienie potrzebnego programu.
RAM-CART jest modułem, który zawiera układy pamięci podtrzymywane bateryjne. Można na niego nagrać ulubione gry i najczęściej używane programy, a potem do woli przenosić, wkładać i wyjmować. RAM-CART jest odporny na takie zachowania. Powstał zresztą po to, by takie zachowania umożliwić. Mam nadzieję, że podczas użytkowania modułu RAM-CART wszystkie jego zalety dadzą się zauważyć z pełną wyrazistością.
1. Przygotowanie modułu do pracy
W skład zestawu wchodzi moduł RAM-CART kaseta i dyskietka. Na dyskietce znajdują się następujące programy:
Wersja samo-startująca DOS-a, uruchamia się samoczynnie po włączeniu komputera;
DOS.AUT
Wersja plikowa DOS-a. Może być uruchamiana z modułu;
DOS.BAT
Jak wyżej, ale po uruchomieniu poszukuje pliku wsadowego AUTOEXEC.BAT;
INIT.COM
Program do inicjowania modułu;
TAPE.COM
Program kopiujący z kasety na moduł, wersja normalna;
TURBO.COM
Program kopiujący z kasety na moduł, wersja TURBO;
RAMTUR.COM
Program kopiujący z modułu na kasetę, wersja TURBO;
SW.COM
Program do przełączania trybu pracy modułu;
FCOPY.COM
Program do kopiowania plików z dysku na dysk;
UMS
Zestaw programów do obsługi magnetofonu;
Na kasecie znajdują się te same programy, z wyjątkiem FCOPY.COM, nagrane w transmisji TURBO (strona A) i normalnej (strona B). Uruchamianie programów pod kontrolą DOS-a zostało opisane przy okazji opisu Dyskowego Systemu Operacyjnego, natomiast uruchamianie programów z kasety jest takie, jak w przypadku innych programów maszynowych - wymaga włączenia komputera z wciśniętymi klawiszami START I OPTION.
Moduł RAM-CART może pracować w jednym z dwu trybów:
· W trybie tylko do odczytu
· Oraz w trybie zapisu i odczytu, naśladując stację dysków.
Wyboru trybu możemy dokonać przy pomocy przełącznika, który umieszczono w górnej części modułu. Moduł RAM-CART należy umieścić w złączu cartridge tak, aby naklejka z nazwą znalazła się u góry lub z przodu, w przypadku ATARI 800XL. Następnie należy przełączyć moduł w tryb zapisu (przełącznik w lewo), włączyć komputer i załadować program kopiujący. Posiadacze stacji dysków robią to, włączając komputer z podłączoną stacją dysków, w której znajduje się dyskietka z DOS-em, zaś użytkownicy magnetofonów wczytują program DOS.AUT z kasety, włączając komputer z wciśniętymi klawiszami START I OPTION. Zamiast DOS-a można oczywiście wczytać jeden z programów kopiujących, nagranych na kasecie z zestawu, ponieważ podstawowym celem takiego postępowania jest skopiowanie na RAM-CART programów, które chcemy tam przechowywać. Opis działania programów kopiujących, które znajdują się w zestawie, umieszczono w dalszej części tej instrukcji.
Po skopiowaniu programów na moduł należy zainicjować RAM-CART przy pomocy programu init.com Od tej pory można go używać jako zapisywalnego cartridge, czy też jako dodatkowej stacji dysków.
UWAGA!!
Nie wolno wkładać ani wyjmować modułu RAM-CART podczas pracy komputera, ponieważ grozi to uszkodzeniem komputera i modułu!
l. Dyskowy System Operacyjny (DOS.SYS)
Do komputerów ATARI XL/XE można podłączyć wiele urządzeń zewnętrznych. Najbardziej popularnym z nich jest telewizor lub monitor, bo przecież trudno używać komputera bez obrazu. Potrzebny jest też magnetofon lub stacja dysków, aby można było przechowywać programy i dane. Tak się składa, że użytkownicy małego ATARI przeważnie posiadają magnetofony, bo stacje dysków są stosunkowo drogie, a więc nie każdy wie, jak używać stacji dysków. Ta wiedza Jest niezbędna, aby w pełni wykorzystać moduł RAM-CART, zachęcam więc do zapoznania się z dalszą częścią tego rozdziału.
Podstawowym narzędziem, które zapewnia komunikację ze stacją dysków jest Dyskowy System Operacyjny, zwany w skrócie DOS-em. To właśnie DOS organizuje współpracę komputera z każdą z dołączonych do niego stacji dysków. Posługuje się przy tym umownym oznaczeniem Dn:, gdzie n oznacza kolejny numer stacji dysków, a więc np.
D1: oznacza pierwszą stację dysków,
D2: oznacza drugą, zaś
D8: oznacza moduł RAM-CART!
Oczywiście tylko dla DOS-a, który znajduje się w zestawie RAM-CART, ponieważ on traktuje moduł, jak dodatkową (lub jedyną - jeśli używamy tylko magnetofonu) stację dysków. DOS-a wczytujemy z dyskietki dostarczanej w zestawie, wkładając ją do stacji dysków i włączając komputer z wciśniętym klawiszem OPTION. Z kasety wczytujemy DOS-a tak jak każdy inny program maszynowy, wciskając klawisze START I OPTION i włączając komputer. Po uruchomieniu DOS-a na ekranie pojawia się jego wizytówka oraz napis:
D1:
oznaczający, że aktywną stacją dysków jest stacja o numerze jeden. Termin aktywna stacja oznacza stację, której numer jest przyjmowany jako domyślny. Jeśli użytkownik nie poda numeru bezpośrednio. Zmiana domyślnej stacji dysków następuje po wprowadzeniu jej numeru, zakończonego dwukropkiem. Wpisanie np.:
8:
i naciśnięcie klawisza RETURN powoduje, że aktywną stacją stanie się stacja numer 8, DOS potwierdzi naszą komendę, wyświetlając napis:
D8:
Od tej pory wszystkie komendy dla DOS-a będą dotyczyć stacji dysków numer 8, o ile użytkownik nie poda wyraźnie, że zależy mu na komunikacji z inną stacją. W odpowiedzi na komunikat Dl:, zwany znakiem zachęty DOS-a, użytkownik może wpisać komendę. Najprostszą komendą dla DOS-a jest wpisanie nazwy programu, który znajduje się na dyskietce w aktywnej stacji dysków. Nazwa programu na dyskietce jest dwuczłonowa, składa się z właściwej nazwy, o długości do ośmiu znaków, i z tzw. rozszerzenia, o długości do trzech znaków. Przykładowe nazwy to:
DOS. AUT
AUTORUN.SYS
Jeśli program na dyskietce ma rozszerzenie .COM, to nie musimy tego rozszerzenia wpisywać. Jeśli nie wpisano rozszerzenia, to DOS automatycznie próbuje uruchomić plik o podanej nazwie i o rozszerzeniu .COM. Na przykład wpisanie: SW i naciśnięcie RETURN powoduje uruchomienie programu o nazwie SW.COM
Oprócz programów, na dyskietkach możemy przechowywać różnego rodzaju dane. Zbiory danych na dyskietkach nazywamy umownie plikami. Każdy plik musi mieć swoją nazwę. Zasady jej tworzenia są dokładnie takie same, jak zasady tworzenia nazw programów.
Oprócz uruchamiania programów, DOS dysponuje wieloma komendami, służącymi różnym celom. Opiszę je poniżej, używając następujących oznaczeń:
adres - numer komórki pamięci zapisany w postaci liczby szesnastkowej
długość - długość bloku pamięci zapisana w postaci liczby szesnastkowej
nd, nd1, nd2 - numer stacji dysków zakończony dwukropkiem, np. l:, 2:, 8:
nazwa, nazwa1, nazwa2 - nazwa programu. Podlega opisanym powyżej regułom (co najwyżej osiem znaków nazwy właściwej i trzy znaki rozszerzenia). Warto wiedzieć, że w wielu wypadkach DOS akceptuje znaki specjalne w nazwach programów. Takimi znakami są ? (pytajnik) i * (gwiazdka). Za pomocą pytajnika można zastąpić dowolną literę w nazwie pliku, np. :
A?TORUN.SYS
oznacza, że chodzi nam o program autorun.sys, aatorun.sys, abtorun.sys, lub dowolny inny pod warunkiem, że jego nazwa pasuje do podanego wzorca, z uwzględnieniem znaku ?. Za pomocą gwiazdki zastępujemy dowolny ciąg znaków, np.:
AU*.SYS
może oznaczać autorun.sys, austria.sys, auto.sys i każdy inny program, jeśli tylko jego nazwa zaczyna się od AU i ma rozszerzenie .SYS.
[ ] - parametr opcjonalny. Użycie nawiasów kwadratowych oznacza, że parametr nie jest wymagany, choć może być użyty w celu uzyskania innego działania komendy.
Komendy DOS-a;
=ON
Ta komenda powoduje włączenie Interpretera BASIC-a.
=OF
Ta komenda powoduje wyłączenie Interpretera BASIC-a.
CAR lub ;
Ta komenda powoduje przejście do BASIC-a, jeśli jest on włączony. Powrót z BASIC-a do DOS-a następuje po wpisaniu w BASIC-u komendy DOS.
CL#nd
Ta komenda powoduje skasowanie wszystkich plików z dyskietki w stacji dysków o numerze nd. Zaleca się szczególną ostrożność!
Przykłady:
CL# l: kasuje wszystkie pliki z dyskietki w stacji dysków numer 1.
CL# 8: kasuje wszystkie pliki z modułu RAM-CART.
COP [nd1]nazwa1,[nd2]nazwa2
Ta komenda kopiuje plik o nazwie nazwa1 z dyskietki w stacji dysków o numerze nd1 na dyskietkę w stacji dysków o numerze nd2, nadając
mu nazwę nazwa2. Jeśli nie podamy parametru nazwa2, to plik zostanie zapisany pod nazwą nazwa1.
COP l:MIN.COM,8: kopiuje program min.com z dyskietki w stacji numer jeden na dyskietkę w stacji numer osiem (w naszym przypadku jest to RAM-CART) bez zmiany nazwy.
COP 1:LIST.TXT,2:LIST.DOC kopiuje plik list.txt z dyskietki w stacji numer jeden na dyskietkę w stacji numer dwa, zmieniając jego nazwę na list. doc.
DEL [nd]nazwa
Ta komenda usuwa plik o nazwie nazwa z dyskietki w stacji dysków o numerze nd.
DEL STARE.BAS usuwa program STARE.BAS z dyskietki w aktywnej stacji dysków.
jarkeczek