B
………/ ……….p.
II
grupa
punkty
ocena
imię i nazwisko
klasa
Sprawdzian wiadomości ze składni zdania złożonego
1. W podanych wypowiedzeniach postaw przecinki, podkreśl zdanie nadrzędne. Określ rodzaj zdań podrzędnych, zadając odpowiednie pytanie(pytanie wpisz na wykresie).
Sprawdziliśmy na mapie która droga jest najkrótsza.
Rodzaj zdania: ……………………………………………….…………….. Wykres:
Książka była taka że pochłonęła mnie bez reszty.
Wyobraź sobie że jestem kosmitą.
Jacek został tym kim był jego ojciec.
2. Zamień wyróżniony wyraz tak, aby powstało zdanie złożone. Określ rodzaj utworzonego zdania.
Grający z nami niech włoży białą koszulę. - ……………………………………………………………………………..
3. Uzupełnij podane fragmenty zdań:
a. Zdaniem nadrzędnym
Licząc na szybki efekt, …………………………………………………………………………….. .
b. Imiesłowowym równoważnikiem zdania
Spisałeś się na medal, ……………..……………………………………………………………….. .
4. Uzupełnij podane zdania, zamieniając poniższe czasowniki na odpowiednie imiesłowy przysłówkowe.
Deklamować, przekonać, przemawiać, mówić.
a. ……………………………………… do zebranych, unosił czasem głos.
b. ……………………………………….rodziców do swojego pomysłu, przystąpiła do działania.
c. ……………………………………….wiersz, miał wielką tremę.
d. ……………………………………….szeptem, miała nadzieję, ze nikt niepowołany jej nie usłyszy.
5. Podane pary zdań przekształć w zdania złożone z imiesłowowym równoważnikiem.
a. Sprzątałem w garażu. Robiłem straszny bałagan.
…………………………………………………………………………………………………………..
b. Ola usłyszała szczekanie psa. Zerwała się na równe nogi.
6. Popraw podane zdania.
a. [Odrabiając lekcje, wyszedł na podwórko.]
……………………………………………………………………………………………………………………….
b. [Gotując obiad, wykipiała zupa.]
………………………………………………………………………………………………………………………..
7. Ułóż po jednym zdaniu złożonym:
a. Współrzędnym przeciwstawnym:
…………………………………………………………………………………………………………
b. Z podrzędnym okolicznikowym:
c. Z podrzędnym dopełnieniowym:
8. Napisz na jakie pytania odpowiada dopełnienie:
9. Narysuj wykres zdania złożonego współrzędnie łącznego i rozłącznego:
prosze