Co przestrzegać i jak się ubrać na rozmowę o pracę.rtf

(11 KB) Pobierz

Co przestrzegać i jak się ubrać na rozmowę o pracę

 

 

„Jak Cię widzą tak Cię piszą”

 

Rola wyglądu zewnętrznego i zachowanie podczas rozmowy kwalifikacyjnej są jednymi z najważniejszych aspektów w czasie całego poszukiwania pracy. Nie tylko posiadane kwalifikacje, ale i wrażenie jakie kandydat zrobi na potencjalnym pracodawcy wpływa na decyzję przyjęcia do pracy. Istotne wrażenie powstaje juz w pierwszych 30 sekundach od momentu spotkania. Jakże niewiele czasu, aby wywołać pozytywne wrażenie oraz przekonać że jesteśmy idealnym kandydatem na ubiegane stanowisko. Techniki przyciągania uwagi w kontaktach międzyludzkich oparte są przede wszystkim na zasadach komunikacji niewerbalnej, czyli wygląd i mowa ciała. Świadome powinno być  przede wszystkim to, iż  ludzie, wyglądający adekwatnie do czasu i sytuacji jak również umiejący autentycznie  prezentować swoją osobę, są postrzegani jako osoby o silnym charakterze, wzbudzające tym samym sympatię, respekt, podziw i zainteresowanie. Czyż właśnie nie takie wrażenie chcemy pozostawić po sobie?

 

Dowiedziono, że pierwszym kryterium oceny podczas pierwszego spotkania z naszym przyszłym pracodawcą ma w 56% nasz wygład zewnętrzny, gestykulacja, mimika twarzy, mowa ciała. Następnie w 37% decydująca jest barwa i tonacja głosu. Ostateczne znaczenie,  bo tylko w 7%, ma treść tego co mówimy. Jest to z pewnością wystarczający powód do tego, by zastanowić się jak skutecznie udoskonalić swój wizerunek, aby  pierwsze wrażenie jakie zrobimy na pracodawcy w tak krótkim czasie mogło okazać się przepustką do kolejnych etapów, w efekcie zakończonych sukcesem czyli propozycją objęcia stanowiska pracy.

 

Na „pierwsze wrażenie” mamy niestety tylko jedną szansę !!!!! Pamiętajmy zatem ! Właściwy wizerunek jest sztuką manipulacji, umiejętnie stworzonym pozorem i silnym kanałem komunikacji. Nasz wizerunek to wizytówka mówiąca o nas zanim my zdążymy otworzyć usta, prezentująca nasz indywidualizm, autentyczność oraz profesjonalizm w danej dziedzinie. Pierwsza rzecz na którą rekrutująca nas osoba zwraca uwagę jest wygląd. Zaprezentujmy się więc godnie i przekonywująco podczas rozmowy o pracę okazując jednocześnie szacunek drugiej stronie. Postarajmy się zachować odpowiednie formy w postaci adekwatnego do sytuacji ubioru jako dopełnienie merytorycznej całości, aby przedstawić siebie w jak najlepszym świetle. W pierwszych minutach kontaktu spojrzenie pracodawcy pada przede wszystkim na okolice twarzy, dlatego też dużą uwagę należy poświęcić starannej fryzurze i zadbanej skórze.

 

Włosy powinny być czyste, ładnie uczesane bez żadnych zbędnych upiększeń nadających ekstrawaganckiego charakteru. Paniom proponuję najlepiej włosy zaczesać gładko w kucyk tuż nad szyją lub zrobić dyskretnego koka. Panowie natomiast powinni uczesać włosy w wersje grzeczną bez sterczących kosmyków. Przesyt żelu, brylantyny czy lakieru do włosów może wywołać uklejone i niechlujne wrażenie (owe produkty polecam raczej na wieczorowe spotkania towarzyskie a nie na konfrontacje od których zależy nasza kariera zawodowa).

 

Skóra twarzy zarówno u kobiet jak u mężczyzn powinna wyglądać zadbanie a w przypadku nierówności, przebarwień lub wyprysków proponuję delikatne zatuszowanie korektorem lub przypudrowanie transparentnym pudrem. Panów uczulam szczególnie na zarost. Osoby bez zarostu wyglądają bardziej schludnie i czysto. Nieogolony z 3-dniowym zarostem mężczyzna zaważa na swojej wiarygodności.

 

Akcesoria / Dodatki

 

W wyborze akcesorii warto raczej trzymać się zasady „mniej znaczy więcej”, dlatego biżuteria powinna w tym przypadku pozostać skromnym dodatkiem nie przykuwającym spojrzenie. Polecam paniom postawić na jeden akcent: albo kolczyki, albo wisiorek a jeśli już zdecydujemy się na cały komplet to powinien charakteryzować się on dużą skromnością. Ważne jest  aby  pozostać w klasycznym kierunku stylowym. Najtrafniejszym dodatkiem dla kobiety biznesu są delikatne perły które od lat wspierają klasyczny wizerunek pań. Całokształt dopełnia drobny uzupełniający strój zegarek oraz niewielka torebka najlepiej zharmonizowana z paskiem i butami. U panów wystarczy zegarek, ewentualnie obrączka  jeśli ją posiada.  Neseser lub teczka skórzana dobrze się prezentują jeśli praca o którą się ubiegamy ma charakter biurowy czy menadżerski. Pasek i buty powinny być w tym samym kolorze. Mężczyźni powinni zwrócić szczególną uwagę na długość skarpet, które powinny być wystarczająco długie, aby w pozycji siedzącej, gdzie spodnie się minimalnie uniosą noga była przykryta skarpetą. Pokazywanie nagiej nogi zaliczane jest do podstawowego grzechu stylistycznego.

 

Ubiór

 

Ubiór powinien być staranny, czysty i elegancki. Najlepiej będzie jeśli przed rozmową dowiemy się jakie są standardy ubioru w firmie aby sprawić wrażenie osoby idealnie pasującej do załogi firmy. Jeśli nie uda nam się zdobyć takich informacji dostosujmy się do klasycznego Dress code, czyli do profesjonalnej etykiety ubioru.

 

Propozycja zestawu ubraniowego dla kobiet

* Wybieramy kostium lub garnitur damski w kolorach ciemogranatowy, beżowy, szary, brązowy lub klasyczny czarny. Kostium powinien być jednolity, wyróżniający się dobrą jakością materiału (bawełna, tweed jedwab oraz wełna). Szczególnie wyczulam przed garsonkami w kolorze czerwonym. Kolor tan nie tylko działa agresywnie i dominująco ale może również wywołać podniesienie ciśnienia co spowoduje iż podenerwowanie i nadmierna potliwość u nas wzrośnie a tego przecież w tak decydującej chwili najmniej potrzebujemy.

* Spódnica powinna sięgać minimum do kolan. Długości od kolan w dół są jak najbardziej mile widziane, natomiast długości od kolan w górę są niedopuszczalne i uważane za nietakt stylistyczny.

* Spodnie o klasycznym prostym kroju powinny pasować do żakietu. Mogą być jedynie przyozdobione skórzanym prostym paskiem ze skromną sprzączką.

* Bluzka lub koszulka najlepiej w jasnych, spokojnych pastelowych kolorach takich jak beż, błękit, spokojny jasny róż i klasyczna biel. Ważne, aby materiał nie był  prześwitujący i odprasowany. Szczególnie należy się wystrzegać dużych dekoltów, falbanek lub żabotów – mogą one nadać ekstrawaganckiego akcentu, który w biznesie nie jest mile widziany.

* Pończochy są wręcz obowiązkiem nawet latem. Odradzam kabaretowe siateczki, wzory, czy zbyt duży połysk.

* Buty pełne na średnim obcasie dopasowane kolorystycznie do reszty ubrania koniecznie z zasłoniętą piętą i palcami.

* Makijaż delikatny, lekko podkreślający nasze rysy twarzy. Usta pozostają w naturalnym kolorze podkreślone jedynie błyszczykiem to najlepsze rozwiązanie.

 

Propozycja ubraniowa dla mężczyzn

 

* Klasyczny garnitur w kolorze ciemny granat, ciemny szary, czarny. Wysoka jakość materiału (bawełna, tweet, wełna, jedwab). Garnitury w jasnych kolorach takich jak popiel, czy beż nie są idealnie pasujące na rozmowę o prace. Rękawy garnituru powinny być nieco krótsze niż mankiety koszuli. Proszę pamiętać, że podczas rozmowy o pracę marynarkę nie zdejmujemy oraz  pozostaje ona zapięta (nawet w przypadku wielkiego odczucia gorąca. Wyjątkowo do pozycji siedzącej rozpinamy 2 ostatnie guziki.

 

* Koszula koniecznie z długim rękawem (nawet latem) w pastelowych spokojnych kolorach takich jak: popiel, błękit, oraz klasyczna biel. Kołnierzyk powinien pasować do garnituru. W tej sytuacji polecam szczególnie Kent- kołnierzyk lub Tab- kołnierzyk ponieważ w kombinacji z krawatem prezentują się one klasycznie i profesjonalnie. Podobnie jak garnitur, powinien on wyróżniać się dobrą jakością materiału. Szlachetne tkaniny nie zaginają się szybko oraz są lepiej akceptowane przez skórę. Załamania, plamy z potu pod pachami czy niemiły zapach są w takiej sytuacji niemiłe i żenujące   – Dlatego też, drodzy panowie, proponuję zainwestować troszkę więcej pieniążków przy zakupie koszuli, aby zaniechać niepotrzebnego dodatkowego stresu.

 

* Krawat koniecznie stonowany, harmonizujący z koszulą i niezbyt wyróżniający się. Krawaty z kaczorem donaldem w serduszka czy kolorowe kropeczki polecam raczej na inne okazje.

 

* Obuwie  klasyczne, dopasowane do garnituru i paska jak również czyste i wypastowane. Sznurówki muszą koniecznie pasować kolorystycznie do butów. Zbyt długie lub poszarpane wiązadła sznurówkowe psują nawet najbardziej elegancki wizerunek.

 

* Skarpety dobrane do spodni lub butów i na tyle wysokie aby nie było widać gołej łydki.

 

* Płaszcz  powinien być koniecznie w klasycznym kroju. Kurtki skórzane i puchowe niestety nie nadają się na taką okazję.

 

Ubranie należy dostosować do stanowiska, na które aplikujemy oraz do kultury organizacyjnej firmy. W każdej branży obowiązuje inny dress code. Jeśli ubiegamy się o pracę w branży tradycyjnej do których zaliczane są  np. banki, kancelarie, biuro, hotele, firmy ubezpieczeniowe, księgowość wówczas stawiamy na klasyczny, konserwatywny dress code.  Jeśli natomiast obdarzeni zostaliśmy w kreatywne zdolności i chcemy się sprawdzić w branżach nowoczesnych takich jak firmy reklamowe, domy mody, design, show biznes to możemy sobie pozwolić na oryginalność albowiem w tej branży oceniany jest talent i umiejętność sprzedaży zdolności. Polecam jednak zachować ostrożność w eksperymentowaniu. Stawiam raczej na tradycyjną ostrożność niż na awangardową śmiałość. Pamiętajmy że naszym zadaniem jest zaprezentowanie osoby wiarygodnej i profesjonalnej. Choć przysłowie głosi że nie „Szata zdobi człowieka” to jednak jest ona ważnym atutem umacniającym i budującym nasz autorytet.

 

Chwila namysłu przed szafą niewiele kosztuje, za to może bardzo zaowocować !

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin