Notatka socjologia, dla dziewczyn.rtf

(73 KB) Pobierz

 

Jan Szczepański, „Skład osobowości”

6.       Scharakteryzuj skład osobowości wg. J. Szczepańskiego;
Elementy biogenne anatomia i fizjologia wpływa na naszą osobowość. Wpływy na osobowość warunkują je ale nie bezwzględnie. Jeszcze popędy wrodzone i odruchy także wpływają na osobowość
Elementy psychogenne pamięć, wola, uczucia, spostrzegawczość, temperament, skłonności, wyobrażenia

Elementy socjogenne (charakterystyka ta w następnym zagadnieniu

7.       Scharakteryzuj kategorie ludności w społeczeństwie;
W społeczeństwie występują 4 kategorie ludzi:

1         Ludzie twórczy, wnoszący nowe idee, pomysły, okrycia(tzw. twórca uspołeczniony). Pomnażają oni dziedzictwo społeczeństwa i posuwają je naprzód

2         Ludzie nie wnoszący nic nowego, ale nie przynoszący szkody, tzw. przeciętni obywatele, którzy uczciwie pracują. Nie ma zysku ani strat

3         Ludzie przynoszący szkodę, to osoby dewiacyjne(przestępcy, złodzieje)

4         Ludzie wymagający opieki (starsi, dzieci)

!! Rozwój społeczny zależy od liczebności poszczególnych kategorii.
!! Najlepsze społeczeństwo to takie gdzie najwięcej jest ludzi twórczych.

 

8.       Scharakteryzuj czynniki socjogenne;

Elementy socjogenne - są nabywane w procesie socjalizacji, przekazywane są przez osoby biorące udział w tej socjalizacji w charakterze “znaczących innych”. Elementy socjogenne (J. Szczepański):
1)Kulturowy ideał osobowości- jako ideał wychowawczy, służący jako wzór do naśladowania, przekazywany młodzieży w instytucjach wychowawczych - szkołach, rodzinie, grupach rówieśniczych
2)Role społeczne spełniane w grupach społecznych. W każdej grupie, kręgu czy zbiorowości społecznej istnieją pewne pozycje, czy stanowiska, które zajmowane przez różnych ludzi, wymagają od nich określonych, ustalonych (kulturowo) sposobów zachowania się
3)Jaźń subiektywna - wyobrażenie o własnej osobie wytworzone pod wpływem innych ludzi.
4)Jaźń odzwierciedlona - zespół wyobraż o sobie “odczytanych” z wyobraż innych ludzi o nas samych.

9.       Scharakteryzuj przyczyny dezintegracji osobowości wg. Jana Szczepańskiego;
Przyczyny dezintegracji osobowości wg J. Szczepańskiego.
Przyczyny ogólne:

2         rozbieżność między elementami bio- i psychogennymi a socjogennymi

3         na skutek schorzenia systemu nerwowego lub gruczołowego czy też zaburzeń w innych funkcjach organizmu
Przyczyny społeczne:

4         uczestniczenie w kilku grupach społecznych narzucających jednostce rozbieżne wzory, role, systemy, wartości

5         uczestniczenie w grupie dezorganizowanej (w grupie przestępczej)

6         rozbieżność między osobowością a wymaganiami roli społecznej

7         obniżenie wartości człowieka

13.   Wyjaśnij pojęcia: osobowość, typologia osobowości wg Znanieckiego ( czł. dobrze wych, czł. pracy, czł. zabawy, ludzie zboczeńcy), osobowość zdezintegrowana, osobowość podstawowa;
 

Osobowość to zbiór unikalnych i stosunkowo trwałych cech jednostki wyodrębniających ją od pozostałych.

Wg Znanieckiego ze względu na jego środowisko wychowawcze we wczesnym dzieciństwie:

Ludzie dobrze wychowani których osobowość kształtowali głównie wychowawcy i instytucje wychowujące ideały wychowawcze
Ludzie pracy ich osobowość kształtował warsztat pracy, funkcjonujące w nim zespoły pracownicze

Ludzie zabawy którzy byli wychowywani dzięki uczestnictwu w grupach zabawowych i innych grupach rówieśniczych
Ludzie zboczeńcy którzy byli objęci wpływami różnych środowisk wychowawczych
Osobowość zdezintegrowana: charakteryzuje osobę chorą psychicznie, nerwowo, rozchwianie elementów osobowości.

Przyczyny biologiczne:

-rozbieżność miedzy elementami bio- psychogennymi i socjogennymi,

- na skutek schorzenia systemu nerwowego lub gruczołowego lub zaburzeń w innych funkcjach organizmu
Przyczyny społeczne:

- uczestniczenie w kilku grupach narzucających rozbieżne wzory, wartości, role,

- uczestniczenie w grupie zdezorganizowanej np. grupa społeczna,

- narzucona rola społeczna- niezgodna z predyspozycjami, rozbieżność pomiędzy osobowością a narzuconą rolą społeczną  i to powoduje obniżenie samooceny człowieka.

Osobowość podstawowa- Osobowość podstawowa jest to zespół cech wspólnych dla wszystkich lub dla większości członków danego społeczeństwa, ściśle schamonizowana z instytucjami danego społeczeństwa i całym społeczeństwem, stanowi główny punkt wyjścia do kształtowania się zróżnicowanych osobowości poszczególnych jednostek.

 

 

E. Hall, „Ukryty wymiar”

I.         Pojmowanie przestrzeni przez poszczególne nacje;
Świat arabski:

- nie ma pojęcia przestrzeń prywatna

- milczenie sygnał że chce się być w samotności

- dbają o przestrzeń domową ( potężna przestrzeń, wysokie i otwarte pomieszczenia)

- podczas rozmowy osoba ma podwyższony głos, strumień powietrza opiera się na rozmówcy, koncentruje się na kontakcie wzrokowym)

- odbierają świat przez zmysły, zapach

- poprzez zapach poznają swoje żony czy mężów.

 

      II.        Japonia:

                    - zaufani ludzie w centrum

                  - to co w środku to najważniejsze i najcenniejsze

                  - anonimowość między ludźmi

                  - centrum w domu to kominek

                  - kontakt bliskości w domu

                  - odbiór świata rzez zmysły

                  - ściany są ruchome

                  - pojęcia odnośnie przestrzeni: trwała, półtrwała.

 

      III.       Francja:

                  - tłoczno

                  - żyją w maleńkich mieszkaniach

                  - odbierają świat zmysłami ( wzrok, zapach, dotyk)

                  - okres sensorycznej deprywacji odczucie traktowania jak powietrze (brak  

                  komplementów)

                  - pojęcia odnośnie przestrzeni: gwiazda ( dospołeczny), kratownica (odspołęczny).

 

      IV.       Anglia:

                  - to kim się jest określa system społeczny

                  - mieszkanie jest wspólne

                  - telefonu używają wtedy gdy jest bardzo potrzebny, lepszy jest telegram, list, sms

                  - sąsiad nie jest ważny chłodne kontakty

                  - mówią cicho i spokojnie

                  - nie tolerują podsłuchiwania (intruz)

                  - skupiają uwagę na rozmówcy (2,4 metra odległci)

                  - nie dbają o swój wygląd- w sklepach kupują to co jest nie patrzą na rozmiar itp.

 

      V.        Niemcy:

                    - koncentracja na kontaktach społecznych

                  - naruszanie prywatności

                  - pokoje muszą mieć wielkie drzwi

                  - zamknięte drzwi praca, nie przeszkadzać

                  - nie lubią wpychania się w kolejkę

                  - ciężkie krzesła, żeby nie przestawiać

                  - 2,1 odległci gdy 3 osoba przeszkadza w rozmowie

 

 

14.   Wpływ kultury na kształtowanie osobowości

 

Etnocentryzm-ęłęóstawianie własnego narodu lub grupy etnicznej w centrum zainteresowania i wywyższanie go ponad inne.

ęłęóPogląd ten manifestuje się w działalności jednostek czy organizacji, które koncentrują się wokółasnego narodu i zwracaniem uwagi na interesy jedynie własnej grupy etnicznej.

ęłęóEtnocentryzm jest to afirmacyjny stosunek do własnej kultury, jednocześnie deprecjonujący inne.

ęłęóEuropocentryzm praktyka i postawa, świadome lub nie, stawianie europejskich (i generalnie zachodnich) rozwiązań, problemów, kultury czy wartości wyżej niż te z innych kręw kulturowych. Europocentryzm jest wariacją na temat etnocentryzmu, wytkowo wpływową z powodu jej forsowania na podstawie bieżącej i minionej siły politycznej. Europocentryzm łączy sięwnież z rasizmem, który podważa istnienie wartościowej kultury wśd niebiałych.

ęłęóRelatywizm kulturowy - pogląd głoszący, iż żadna praktyka kulturowa nie jest dobra ani zła sama w sobie, ale musi być oceniona w kontekście w jakim funkcjonuje. Takie spojrzenie doprowadziło obserwatorów do powstrzymania się od ocen oraz sąw wartościujących obce praktyki z punktu widzenia własnej kultury. Relatywizm kulturowy odrzuca więc możliwość wartościowania obcej kultury przez pryzmat własnych wartości, prowadząc do większego obiektywizmu w postrzeganiu "swojej" i "obcej" kultury.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin