Czym zajmuje się dydaktyka ogólna? (wymień elementy jej przedmiotu)
dziedzina zajmująca się kształceniem i jego uwarunkowaniami; cele kształcenia, treści kształcenia, metody nauczania, formy organizacyjne, zasady nauczania, proces kształcenia, środki dydaktyczne, systemy dydaktyczne
Cele kształcenia opisują: (podkreśl wybraną odpowiedź).
czynności nauczyciela
zadania nauczyciela
treści kształcenia
zamierzone właściwości uczniów
metody dydaktyczne
Zrozumienie wiadomości to jeden z celów operacyjnych kształcenia. Co może świadczyć o jego urzeczywistnieniu?
uczeń potrafi przedstawić słowami przyswojoną wiedzę
Określ właściwą kolejność czynności nauczyciela oznaczając każdą z nich numerami:
(2) kontrola wyników uczenia się,
operacjonalizacja celów kształcenia,
ocena.
Podkreśl fragment błędny:
Według J. Piageta wiedza jest wynalazkiem, jest konstrukcją powstałą powstającą w wyniku działania poznającego podmiotu. Warunkiem koniecznym uczenia się i rozwoju jest aktywność dziecka. Dziecko rozwija się działając na przedmiotach dostarczanych przez kulturę i obcując z dorosłymi.
Zgodnie z L.S. Wygotskim nauczanie powinno tworzyć poziom aktualnego rozwoju ucznia.
PRAWDA FAŁSZ
Według J.S. Brunera program szkoły powinien być powiązany z potrzebami życia codziennego ucznia.
Uzupełnij zdanie:
J.S. Bruner twierdzi, że nauczyciel i uczeń znajdują się w różnych sytuacjach decyzyjnych. By zmniejszyć ten dystans proponuje...hipotetyczny.....tryb nauczania, który jest przeciwieństwem trybu.....objaśniającego....w nauczaniu.
Uzupełnij:
Według J.F. Herbarta zasadniczym celem kształcenia i wychowania jest....ukształtowanie moralne człowieka........
Według J.F. Herbarta nauczanie każdego przedmiotu, jeśli ma być efektywne, musi obejmować następujące ogniwa w ustalonej kolejności:
......jasność, kojarzenie, system, metoda..............
Każdemu ze stopni formalnych nauczania odpowiada stopień formalny przyswajania treści:.....zgłębianie spoczywające, zgłębianie postępujące, ogarnianie spoczywające, ogarnianie postępujące..................
Zdaniem J. Dewey'a kształcenie powinno przebiegać przez następujące etapy:
............odczucie trudności; sformułowanie problemu; formułowanie hipotez; zastosowanie przewidywanych rozwiązań w praktyce; formułowanie wniosków i uogólnień .............................
Rozwiązywanie problemów jest równoznaczne z poznawaniem bezpośrednim.
Zgodnie z podstawowym założeniem materializmu dydaktycznego najważniejsza jest funkcja.....informacyjna......wiadomości. Natomiast zwolennicy formalizmu dydaktycznego na plan pierwszy wysuwali........kształcącą.........funkcje wiadomości.
Podkreśl błędne fragmenty:
Program rozgałęziony, zwany inaczej skinnerowskim, to sposób opracowania materiału dydaktycznego polegający na rozbiciu go na powiązane za sobą logicznie i merytorycznie możliwie małe, najlepiej jednozdaniowe, porcje informacji oraz na opracowaniu ramek z kilkoma odpowiedziami na każde pytanie (zadanie) i uzasadnieniem, dlaczego dana odpowiedź jest poprawna lub błędna.
Problem to dla podmiotu sytuacja: a)nowa. b)..trudna.., c)...niepewna......................
Pytaniem kształtującym orientacje dydaktyczne jest pytanie o: .............................związek między nauczaniem i uczeniem się a rozwojem ucznia.........................................................
Jednostka metodyczna to: ....zbiór od kilku do kilkunastu lekcji powiązanych ze sobą merytorycznie........................................
Wymień znane Ci zasady dydaktyczne:..........systemowość, poglądowość, samodzielność, efektywność, systematyczność, związku teorii z praktyką, stopniowanie trudności, indywidualizacji i uspołeczniania.........................................................................................
Wyjaśnij, co to jest poglądowość...zasada, która mówi, że nauczanie powinno być realizowane w oparciu o poznawanie wielozmysłowe rzeczywistości przez ucznia................
Zasada.....świadomości i aktywności.........wymaga od nauczyciela, by nie zastępował pracy uczniów własną pracą, by nie wyręczał ich w procesie uczenia się, a zarazem – zgodnie z zasadą....przystępności...,
zwaną także zasadą...stopniowania trudności....... umiejętnie (pod względem stopnia trudności dobierał im zadania.
Warstwy wiedzy
Metody nauczania
Uczenie się przez
Dominująca aktywność
opis
podające
przyswajanie
poznawcza
wyjaśnienie
nauczanie problemowe
odkrywanie
ocena
nauczanie eksponujące pewne wartości
przeżywanie
emocjonalna
norma
praktyczne
działanie
praktyczna
pedspec2012