biomedyka.docx

(61 KB) Pobierz

§         Głównym celem przedmiotu jest uporządkowanie wiedzy dotyczącej teorii i praw naukowych wyjaśniających mechanizmy rozwoju osobniczego (fizycznego, psychicznego i społecznego) człowieka ze wszystkimi jego uwarunkowaniami.

§         Tematyka zajęć:

§         1. Rozwój ontogenetyczny człowieka. Okresy rozwoju człowieka, uwarunkowania i cechy, czynniki genetyczne, paragenetyczne matki oraz czynniki środowiskowe wpływające na rozwój człowieka.

§         2.Przejawy rozwoju fizycznego, psychicznego oraz motorycznego w edukacji przedszkolnej i szkolnej dziecka

§         3.Podstawowe aspekty rozwoju biologicznego człowieka. Normy rozwojowe. Metody pomiaru rozwoju osobniczego. Trendy sekularne. Zjawisko akceleracji rozwoju.

§         4.Wady wrodzone, zespoły genetyczne i chromosomalne.

§         5.Deficyty środowiskowe jako czynniki upośledzające rozwój i zdolność uczenia się.

§         6.Najczęstsze choroby w wieku przedszkolnym i szkolnym.

§         7.Wady postawy ciała dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym  

§         8. Profilaktyka zaburzeń rozwoju. Istota zdrowia i choroby. Problemy zdrowotne ludzi w różnym wieku. Higiena środowiska szkolnego Profilaktyczna opieka zdrowotna nad uczniami.

§         9.Problematyka zdrowotna okresu dorastania, dojrzałości i starzenia się.

§         10. Cywilizacyjne i społeczne zagrożenia zdrowia.

11. Ochrona zdrowia dziecka.

§         ROZWÓJ- proces który prowadzi od przekształcenia się prostych struktur w formy złożone i bardziej skomplikowane.Jest to proces ukierunkowanych zmian w których można wyróżnić następujące po sobie etapy przemian danego obiektu, wykazujące różnicowanie się tego obiektu pod określonym względem. Ma on charakter progresywny.( Cieślik 1985). Mamy do czynienia z tzw:

  1. Rozwój jawnym charakteryzującym się wzrostem rozmiarów ciała oraz zmianą jego kształtu i proporcji.
  2. Rozwój utajony to tzw. rozwój biochemiczny i fizjologiczny bo wynika z kolejnych przystosowań biochemicznych i fizjologicznych.
  3. Rozwojem osobniczym ( ontogenezą)- jest to proces rozwoju organizmu od momentu zapłodnienia komórki jajowej przez plemnik do kresu życia ( śmierci ) osobnika. Stanowi łańcuch kolejno po sobie następujących ogniw pewnych specyficznych procesów zależnych od czynników wrodzonych i warunków środowiskowych.
  4. Rozwój fizyczny całokształt procesów biologicznych, jakie zachodzą w rozwijającym się organizmie z wyłączeniem sfery psychicznej. Rozwój taki nie może być utożsamiany z pojęciem rozwoju cielesnego, somatycznego, czyli inaczej z rozwojem morfologicznym czy metrycznym. Pod tymi pojęciami należy rozumieć powiększanie się rozmiarów i masy ciała, które można prosto i dokładnie wyznaczyć z pomocą pomiarów liniowych czy wagowych.

Nauki badające rozwój osobniczy człowieka

§         Właściwości  biologiczne– anatomia (nauka o kształtach i budowie ciała ludzkiego) , histologia (nauka badająca czynności, rozwój i budowę tkanek) , fizjologia (nauka o czynnościach i funkcjach organizmów żywych, ich komórek, tkanek i narządów, o prawach, które tymi funkcjami rządzą), biochemia (nauka badająca skład chemiczny organizmów żywych zachodzące w nich procesy metaboliczne) i antropologia (biologiczna nauka porównawcza o człowieku, jego pochodzeniu)

§         Właściwości psychiczne– psychologia (nauka zajmująca się powstawaniem i przebiegiem procesów psychicznych człowieka )

§         Właściwości sprawności fizycznej– motoryczność (antropomotoryka

ASPEKTY ROZWOJU

.  Aspekty jakościowe rozwoju fizycznego to :

§         - Wzrastanie – powiększanie się ciała

             A) Rozrost-zwiększanie się wymiarów i masy tkanek

         B) Rozplem – mnożenie się liczby komórek na drodze podziału komórkowego i  powielania kwasów DNA 

§         -Różnicowanie, doskonalenie struktury (budowy). Obejmuje następujące rodzaje zjawisk rozwojowych:

§         A) Cytogeneza i histogeneza – przebudowa struktur komórek i tkanek

§         B) Organogeneza- grupowanie się tkanek w określone układy i narządy

§         C) Typogeneza – dostrajanie się poszczególnych układów i narządów do pozostałych i formowanie się ogólnych kształtów i proporcji organizmu

§         -Dojrzewanie – doskonalenie funkcji

§         A) Specjalizacja – kształtowanie się funkcji narządów i układów

§         B) Integracja – dostrajanie się funkcji w ramach całego organizmu

§         - Postęp – doskonalenie funkcji organizmu

§         2. Aspekty ilościowe rozwoju fizycznego to

§         - Kinetyka rozwoju – poziom na jakim przebiega rozwój danego osobnika, np. niższy, przeciętny, wyższy

§         - Dynamika rozwoju – wielkość przyrostów danej cechy w jednostce czasu, inaczej tempo rozwoju

§         - Rozmach – wielkość zmian względem wyjściowej urodzeniowej lub maksymalnej wielkości cechy

§         - Rytmicznośćrozwoju – tempo rozwoju w poszczególnych okresach ontogenezy

3. Energetyczno – informacyjne aspekty rozwoju to:

§         - Energetyka – wykorzystanie źródeł energii i koszt energetyczny procesów rozwojowych

§         - Informatyka – źródła charakter i mechanizmy przekazywania informacji

§         - Metabolika – zjawiska przemiany materii

§         - Dystrybucja – sposób wykorzystania energii i przemiany materii przez ustrój, jest różna w zależności od fazy ontogenezy

§               

§         Anabolizm – przyswajanie pokarmów, ich przekształcanie na składniki własnych tkanek czy odkładanie substancji zapasowych

§          

§         Katabolizm – zużywanie związków chemicznych organizmu na potrzeby energetyczne ustroju

Ontogeneza a filogeneza

§         Związki między rozwojem osobniczym a rodowym czyli filogenetycznym były przedmiotem rozważań wielu badaczy. Większość z nich uważa że jest to  100-letni ciąg zmian fenotypowych zachodzących stopniowo z pokolenia na pokolenie i postępujących w stałym kierunku pomimo krótkotrwałych fuktulacji czyli tzw. trend sekularny.

§         Zjawisko to polega na:

§         A) smukleniu ciała – zwiększanie się wysokości ciała w stosunku do masy ciała,

§         B) poszerzaniu się pasa barkowego przy niewielkim zwężeniu bioder,

§         C) zmianach proporcji długości kończyn górnych do dolnych przy względnie stałej długości tułowia.

§         D) Zmiany wysokości ciała na dekadę – 1,5 – 2 cm.

§         E) Zmiany masy ciała na dekadę – 2 kg.

§         Przyczyny:

§         1. poprawa warunków bytowych i ekonomicznych populacji,

§         2. poprawa warunków życiowych,

§         3. poprawa warunków higienicznych,

§         4. opieka lekarska, profilaktyka i ochrona zdrowia,

§         5. rola zmian czynników kulturowych, świadomości społecznej,

§         6. zwiększanie się stopnia urbanizacji i środowisk zamieszkania,

§         7. koncepcja wpływu zjawisk kosmicznych, promieniowania cieplnego, wpływ warunków geofizycznych,

§         8. trend sekularny jest wyrazem wieloletniego (100- letniego) rytmu biologicznego, który wiąże się z cyklicznością niektórych zjawisk kosmicznych,

§         9. trend sekularny jest czynnikiem genetycznych zmian zachodzących między kolejnymi pokoleniami zamieszkującymi dany obszar,

§         10.zwiększanie się heterogenności populacji w następstwie przemieszczania się ludności

Czynniki wpływające na rozwój człowieka

  1. czynniki endogenne genetycznie ( determinatory)

                            płeć, konstytucja budowy ciała, rasa, tempo rozwoju biologicznego

  1. czynniki endogenne paragenetyczne (stymulatory)

                            wpływ organizmu matki na rozwój płodu ( tryb życia matki w okresie ciąży, wiek rodziców, liczba przebytych przez matkę ciąż oraz kolejność ciąży).

  1. czynniki egzogenne (modyfikatory)

                    modyfikatory naturalne

                                 modyfikatory kulturowe

  1. tryb i styl życia

CZYNNIKI GENETYCZNE DETERMINATORY

§         Na początku XIX wieku biolodzy zauważyli wewnątrz jąder komórek roślin i zwierząt małe struktury. Nazwali je chromosomami (od greckiego chromo – barwa i soma – ciało), ponieważ struktury te szczególnie dobrze barwiły się pewnymi substancjami stosowanymi podczas przygotowywania komórek do badań mikroskopowych. W drugiej połowie XIX wieku biolodzy szczegółowo poznali kształt i zachowanie chromosomów.

§         Liczba chromosomów jest stała i charakterystyczna dla każdego gatunku. W każdej komórce somatycznej człowieka jest 46 chromosomów ( 23 pary). Zostały one dla identyfikacji posegregowane ze względu na wielkość i kształt oraz ponumerowane.22 pary zwane są chromosomami autosomalnymi, 1 para tochromosomy płciowe. (u kobiet XX, u mężczyzn XY) W gametach czyli komórkach rozrodczych liczba ta jest zredukowana do połowy. Te 23 chromosomy stanowią genom.

§         W chromosomach zlokalizowane są geny- jednostki informacji genetycznej.

Komórki rozrodcze, gamety ojca i matki, poprzez zapłodnienie wnoszą do powstałej z nich zygoty zespół determinantów genetycznych, które są strukturalnymi przekaźnikami części właściwości genotypu  czyli skłądu genetycznego organizmu. Zespól tych determinantów (genotyp osobnika) w wyniki podziału (mejozy) pochodzi w połowie z genomu ojca i w połowie z genomu matki. Tak więc, potomek otrzymuje od każdego z rodziców po 23 pojedyncze chromosomy

CZYNNIKI ENDOGENNE PARAGENETYCZNE (STYMULATORY)

§         wpływ organizmu matki na rozwój płodu ( tryb życia matki w okresie ciąży),

§         wiek rodziców,

§         liczba przebytych przez matkę ciąż oraz kolejność ciąży

§         Mimo , iż połowa zestawu genów przekazywanych potomstwu pochodzi od ojca i połowa od matki, to jednak w większości cech ilościowych występują silniejsze związki miedzy cechami dziecka i matki niż dziecka i ojca.  Stwierdzono to np. w odniesieniu do takich cech jak;

a)      Cechy kośćca (wysokość ciała ,kształt głowy)

b)      Kształt części miękkich (kształt nosa, uszu)

c)      Rozkład pigmentu (barwa włosów, oczu)

d)      Pamięć ruchowa

e)      Cechy fizjologiczne ( ciśnienie tętnicze krwi)

CZYNNIKI EGZOGENNE (MODYFIKATORY

§         Adaptacja- genotypowe przystosowanie gatunku i konkretnych jego populacji do określonych nisz ekologicznych.

§         Adaptabilność- zdolność przystosowawcza organizmu

§         Adiustacja- morfologiczne lub funkcjonalne trwałe zmiany organizmu, które są odwracalne. Adiustacja to aklimatyzacja polegająca na wzroście liczby czerwonych krwinek, pojemności życiowej płuc w wyniku dłuższego pobytu w górach

§         Ogół czynników zewnętrznych wpływających modyfikująco na rozwój człowieka można podzielić według  klasyfikacji Wolańskiego (1975, 1983), na następujące grupy:

  1. Czynniki biogeograficzne, czyli modyfikatory naturalne 
  2. Czynniki społeczno-ekonomiczne, czyli modyfikatory cywilizacyjne( kulturowe)
  3.   Tryb życia

CZYNNIKI BIOGEOGRAFICZNE:

§         otaczający świat roślinny (flora) i zwierzęcy (fauna), wśród nich organizmy i pasożyty,

§         właściwości mineralne, charakter otaczających wód i powietrza, m.in. skład gleb, czystość i chemiczne właściwości wód, skład powietrza pyły i gazy przemysłowe, 

§         charakter klimatu, a więc nasłonecznienie, temperatura, wilgotość ciśnienie atmosferyczne, ruchy powietrza i inne właściwości fizyczne, promieniowanie,

§         ukształtowanie terenu

CZYNNIKI SPOŁECZNO- EKONOMICZNE

§         wysokość dochodów rodziny,

§         poziom wykształcenia i kultury rodziców rzutujący na higienę, atmosferę życia rodzinnego, organizację czasu wolnego itp.,

§         wielkość i charakter środowiska społecznego, w którym wzrasta  np. wieś, miasto,

§         tradycje i zwyczaje społeczne, w tym pewne zakazy religijne.

TRYB ŻYCIA

§         aktywność fizyczna ( praca zawodowa, trening sportowy, rekreacyjny, ćwiczenia fizyczne ),

wypoczynek, sen

OKRESY ROZOWJU ONTOGENETYCZNEGO

§...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin