W świecie czeskich Tatr.doc

(1009 KB) Pobierz
W świecie czeskich Tatr

W świecie czeskich Tatr

przez itinerarium, 04.kwi.2013, w Czechy, Muzea

Było to tak: dwóch inżynierów pracowało w jednej fabryce. Jeden z nich skonstruował doskonały samochód. Drugi – podpatrzył wiele rozwiązań i skonstruował własny. Ten pierwszy znany jest tylko nielicznym miłośnikom motoryzacji, ten drugi (nieco poprawioną kopię) zna cały świat. Panowie nazywali się Hans Ledwinka i Ferdynand Porsche, a ich samochody to Tatra T97 i Volkswagen Garbus. Znacie tę historię? Żeby ją poznać warto zobaczyć jedno z najciekawszych muzeów w Republice Czeskiej – Muzeum Tatry w Koprzywnicy, gdzie znajduje się fabryka słynnych samochodów. 29 marca 1919 r. z fabryki wyjechał pierwszy samochód tej marki wyprodukowany w Czechosłowacji.


Po przekroczeniu granicy w Cieszynie niby nic się nie zmienia – podobny krajobraz, zabudowa, na drogach podobne samochody. No może drogi nieco lepsze, ale bez przesady. Ale już 30 km od granicy, kiedy wjeżdżamy na teren historycznych Moraw – krajobraz zaczyna się zmieniać.

Na południu wyrastają strome kopce beskidzkiego pogórza, które jest zupełnie inne, niż to po polskiej stronie. Zalesione wzgórza bardziej przypominają Beskidy, a miejscowości mają dużo bardziej zwartą zabudowę niż w u nas. Mijamy zabytkowe miasteczka – najpierw Frydek-Mistek, odpowiednik naszego Bielska-Białej, może trochę mniejsze i ładniejsze, a potem dojeżdżamy do Przyboru (czes. Příbor).

To niewielkie miasto poszczycić się może ciekawym, choć nieco sennym rynkiem, otoczonym 44 podcieniowymi kamienicami, pochodzącymi głównie z XVI w. i XVII w. Nieopodal góruje nad miastem wspaniały kościół farny, z cenną figurą madonny z XV w. Ale tak naprawdę miasto w całym świecie rozsławił Zygmunt Freud, który urodził się tu w 1856 r. – tyle tylko że wtedy nosiło ono niemiecką nazwę Freiberg.

Co prawda gdy miał trzy lata, z uwagi na pogorszenie się sytuacji ekonomicznej, rodzina Freudów przeprowadziła się do Lipska, a rok później do Wiednia. Wspominał jednak później, że te cztery lata dzieciństwa w tym mieście wywarło poważny wpływ na kształtowanie jego osobowości,  choć cała rodzina żyła w trudnych warunkach. Ale czy twórca psychoanalizy mógł akurat powiedzieć co innego?

Ale to nie Przybór jest naszym głównym celem – zjeżdżamy z głównej drogi i podziwiając beskidzkie szczyty rysujące się na południu docieramy do Koprzywnicy (czes. Kopřivnice). To zupełnie odmienne miasto od malowniczego Przyboru – dominują tu wielkie blokowiska i potężny komin fabryki górujący nad miastem. Wydawałoby się że nie ma tu nic ciekawego do zobaczenia – ale pozory mylą. W centrum miasta znajduje się bowiem jedno z najciekawszych muzeów w Republice Czeskiej – Tatra Muzeum, prezentujące dorobek tej, nieco już chyba zapominanej w Polsce, marki.

Wszystko zaczęło się w Koprzywnicy w 1850 r. Wtedy to właśnie miejscowy przedsiębiorca – Ignác Šustala, założył fabrykę bryczek i powozów, która później przerodziła się w wielki kombinat Tatry. W 1897 r. jako trzecia fabryka w Europie, zaczęła produkować samochody osobowe, a rok później – ciężarowe, z których dziś najbardziej słynie. Pierwszy model – NW Präsident (można go zobaczyć w muzeum) to raczej dość prymitywna konstrukcja, ale wkrótce samochody opuszczające zakłady w Koprzywnicy zdobyły znaczną popularność, a rozwiązania  techniczne w nich stosowane, kopiowane były w wielu modelach samochodów produkowanych na całym świecie.

Muzeum Tatry Koprivnice

W dziedzinie samochodów osobowych, marka Tatra najczęściej kojarzona jest z luksusowymi autami tworzonymi w latach 30. XX w. gdy firmą kierował inżynier Hans Ledwinka. Ówczesne limuzyny serii T77 i T87, z charakterystyczną tylną „płetwą”, stanowiły pod wieloma względami wyznacznik rozwoju motoryzacji. Po raz pierwszy przy konstrukcji samochodu kierowano się współczynnikiem oporu powietrza Cx. Dla Tatry T77 wynosi on 0,21, a warto tu zaznaczyć, że tylko kilka modeli samochodów w całej historii motoryzacji osiągnęło mniejsza wartość tego parametru.

Nowatorskim rozwiązaniem był też umieszczony z tyłu silnik typu V8, wielokrotnie później kopiowany w innych konstrukcjach, a nawet – rzadko spotykany – trzeci reflektor, który w jednym z prototypów T77 skręcał wraz z przednimi kołami! O tym, że Tatra stanowiła wtedy zdecydowaną awangardę przemysłu motoryzacyjnego, świadczy kontrowersyjny przypadek historii modelu T97. Każdemu , kto go zobaczy, od razu nasunie się na myśl widok popularnego Garbusa, który jest w wielu elementach niemal identyczny z Tatrą.

Konstruktor „Garbusa”, Ferdinand Porsche, tłumaczył, że zdarzało mu się „patrzeć Ledwince przez ramię”. Proces, jaki Ledwinka wytoczył Porsche, został unieważniony decyzją Hitlera po aneksji Czechosłowacji w 1939, zaś produkcja T97 została jego rozkazem zatrzymana. Niektóre źródła podają informację  o procesie o kradzież patentów, który skończył się w 1961, a Volkswagen został zmuszony do zapłaty państwowemu już koncernowi Tatra 3 miliony marek, ale w samym muzeum nie znajdziemy o tym wzmianki.

Z innych ciekawostek warto wspomnieć, że samochody T77 i T87 były najczęstszymi autami oficerów okupującej armii niemieckiej. Osiągały one  prędkość 140-160 km/godz., były obszerne, wygodne i zdobyły żartobliwą nazwę „czeskiej tajnej broni” – wielu oficerów niemieckich zginęło w wypadkach samochodowych jeżdżąc Tatrami z maksymalną prędkością…

Druga specjalnością Tatry były samochody ciężarowe, które z czasem zdominowały produkcję. Wysoka jakość produktów fabryki z Koprzywnicy zawsze była znana wśród kierowców, a potwierdzeniem tego mogą być też wyniki Tatr osiągane w najtrudniejszym wyścigu na świecie – Paryż-Dakar. Szczególnie godna uwagi jest tu postać  Karel Lopraisa, nazywanego w swojej ojczyźnie „Panem Dakarem“ – na 17 startów w tej imprezie wygrał ją sześć razy, pięć razy był drugi, a raz trzeci… Czy może być lepsza reklama dla ciężarowych Tatr?

Muzeum Tatry Koprivnice

Samo muzeum, mieszczące się w nowoczesnym budynku, zachwyca przede wszystkim bogactwem ekspozycji – kilkadziesiąt modeli samochodów osobowych, kilkanaście ciężarówek, w tym także zwycięski model z rajdu Paryż-Dakar, silniki, pojazdy specjalne, a nawet samolot – dla miłośników techniki, nie tylko motoryzacyjnej, to prawdziwy rarytas. Lepsze muzeum o takiej tematyce znajdziemy chyba dopiero w Monachium…

Jeszcze jeden ciekawy eksponat – stojący przed budynkiem, unikatowy pociąg, „Slovenská strela”. W zakładach Tatry wybudowano tylko dwa egzemplarze, używane na trasie szybkiego połączenia pomiędzy Pragą a Bratysławą w latach 30. XX wieku. Pokonywały tę trasę w 4 godziny i 28 minut, z maksymalną prędkością 85 km/godz.. Maksymalne osiągi pociągu były jednak większe – 130 km/godz., a egzemplarz M290.002 podczas jazdy próbnej osiągnął aż 148 km/godz. Nie dziwi więc fakt, że kiedy na czeskich żelaznych drogach pojawił się „Pendolino” – został nazwany również „Słowacką strzałą”. Następca zaiste godny swego poprzednika.

Warto też wspomnieć o ekspozycji upamiętniającej Emila Zátopka – czeskiego biegacz-długodystansowiec, który urodził się w Koprzywnicy. Czterokrotnie zdobył on  złoty medalista olimpijski i aż osiemnaście razy bił rekord świata.

koprivnice

Jeżeli ktoś jeszcze ma niedosyt wrażeń to powinien pojechać z Koprzywnicy na zachód – dwa kilometry dalej leży jedno z najbardziej urokliwych miasteczek w okolicy – Sztramberk (czes. Štramberk). O ile Koprzywnica może z powodzeniem uchodzić za najbrzydsze miasto regionu (co nie znaczy, ze jest nieciekawe), o tyle nie ma wątpliwości, że Sztramberk jest najpiękniejszym – schowany pomiędzy zalesionymi wzgórzami, zachował średniowieczny charakter. Trudno wręcz oprzeć się wrażeniu, że tutaj czas się zatrzymał. Ale to już historia na całkiem osobny artykuł…

Muzeum Tatry Koprivnice

Muzeum Tatry Koprivnice

Muzeum Tatry Koprivnice

Muzeum Tatry Koprivnice

Muzeum Tatry Koprivnice

Muzeum Tatry Koprivnice

Muzeum Tatry Koprivnice

Muzeum Tatry Koprivnice

Muzeum Tatry Koprivnice

Muzeum Tatry Koprivnice

Muzeum Tatry Koprivnice

Muzeum Tatry Koprivnice

Muzeum Tatry Koprivnice

Muzeum Tatry Koprivnice

Muzeum Tatry Koprivnice

Muzeum Tatry Koprivnice

Muzeum Tatry Koprivnice

Muzeum Tatry Koprivnice

Brak powiązanych notek.


 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin