kolberg - LUD mazowsze polne 2.pdf

(32855 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
MAZOWSZE.
OBRAZ
ETNORAFICZNY
skreślił
OSKAR KOLBERG
Cztonek kor. Akademii umiejętności w Krakowie oraz Towarzystw naukowych
w Paryżu, Petersburgu, Lizbonie i muzycznego we Lwowie.
Z RYCINAMI PODŁUG RYSUNKÓW W. GERSONA.
TOM II.
MAZOWSZE
POLNE.
CZĘŚĆ DRUGA.
Wydanie z zapomogi kasy pomocy dla osób pracujących
na polu naukowem imienia Dra Józefa Mianowskiego.
KRAKOW.
DRUK WŁ L. ANCZYCA I SPÓŁKI,
pod zarządem Jana Gadowsklego.
1886.
845146748.002.png
Mazowsze, jak każda prawie u nas prowincya, obfi­
tując w pełne melodyi śpiewy i tańce, posiada wśród
nich wielką mnogość takich, które właściwym sobie,
mazowieckim nacechowane rytmem (znanym i widnym
mianowicie w tańcu mazurze), ukazują lud usposobienia
krewkiego, pełen życia i energii, do zwady nawet sko­
ry, a mimo to, w danych towarzyskiego życia okoli­
cznościach, nie pozbawiony rysów łagodnych i pieszczo­
tliwych, t. j. przymiotów, w ogóle rassie słowiańskiej
przypisywanych, śpiewy i tańce tu zamieszczone, są
wierném tych cech i całego charakteru ludowego,
o jakim napomknęliśmy w tomie I na str. 37, odbiciem.
W przedmowie do tomu I, wspomnieliśmy o roz­
poczęciu poszukiwań etnograficznych w okolicach War­
szawy, w latach 1840-41. Znaczną część spisanych
wówczas przez nas i naszych towarzyszy pieśni (textu
i nut), zamieściliśmy w wydaném w r. 1857 dziele:
Pieśni ludu polskiego (Lud, Serya IJ, a w szczególności
pieśni pod nrami: 5 b, 6 a, 15 d, 22 g, 24 c, d, 25 m,
35 a, 36 a, 40 b. A nadto w oddziale tanecznym, daliśmy
w Seryi I. około 70 numerów tańców, naznaczając im
tempo 3 / 4 , lubo ze względu na szybkość ich ruchów
należało je wyrazić raczej w tempie
3 / 8 , j a ^ t o P rz y
845146748.003.png
II
III
tańcach w następnych wydawnictwa naszego podanych
Seryach uczynić nie zaniedbaliśmy 1 ). W niniejszym
tomie Mazowsza podajemy pozostałą część zebranych
w r. 1841 pieśni pod nrami: 6, 30, 41, 47, 48, 54, 73 a,
95, 101, 102, 127, 146, 150, 170, 175, 178, 205, 215,
239 a, 243 a, 248, 251, 258, 259 b, 261, 273, 286, 288,
320, 333, 341, wraz z pieśniami i tańcami 2 ) z dalszych
od Warszawy pochodzącemi okolic, które w późniejszych
dopiero zgromadziliśmy latach (1843—1866).
Tak podczas zbierania i spisywania tych utworów
ludu, jak i przy następnem ich porządkowaniu, nasunęły
nam się myśli dotyczące metryczności, rytmiki, akcen­
tów, strony etycznej i t. d., na które to znamiona
zwrócić uwagę czytelnika, nie będzie może rzeczą zbyte­
czną. Są one dalszem rozwinięciem tego, co w tej ma
teryi powiedziano we wstępie do Seryi I. dzieła: Lud.
Najwięcej tego rodzaju uwag, nastręcza zastosowa­
nie i podkład muzyki pod wyrazy textu, lub też na
odwrót — naginanie tych ostatnich do rytmu muzyki,
przeważne najczęściej zajmującej stanowisko.
Przecież text miewa przyśpiewkę zwykle treści jego
wcale odpowiednią ; owszem, zdaje się, jakoby w wielu
razach słowa i nuta z tegoż samego wytrysły źródła.
Mimo to, widzimy, iż rytmika frazesu muzycznego zmu­
sza nieraz słowa textu do nacisków (akcentów) nie
zawsze zgodnych z teoryą nowożytnej języka polskiego
prozodyi, nakazującej dawać przycisk na zgłosce wy­
razu przedostatniej. I dlatego to zdarza się, jak n. p.
w nrach 72, 80, 102, 201, 248 i w podniosłej nucie nr.
265 i t. d., że przycisk ów pada na zgłoskę ostatnią.
A zachęca do niego często już i sam rytm mazura,
słabą część taktu uwydatniający, (obacz nra. 23, 24,
41, 64, 73, 127, 143, 160, 161, 167, 180, 291—3,
751 i t. d.).
Układ rytmiczny pewnych melodyj jak i pewne
miary wiersza, ustaliły się między ludem w sposób tak
dobitny, że służą pieśniom najrozmaitszego rodzaju za
tło, na którem śpiew rozbrzmiewając przybiera kierunek
zwykle znaczeniu danej pieśni odpowiedni. Jakożi w niniej­
szym zbiorze znajdzie czytelnik pieśni, które na jedna­
kowym rytmicznym oparte szkielecie, snują wątek swego
śpiewu wedle affektu i treści towarzyszącego mu textu.
I tak: układ rytmiczny pieśni nr. 209 a i 6, powtarza
się przy nrach 215—2l9, toż przy nrze 242 i nrach
261—264, a jednak treść (tak różna) każdej z czterech
pod temi numerami zamieszczonych pieśni, zaraz niemal
od początku odmienny także nadaje tok i ich przy­
śpiewce, wedle potrzeby już to weselszy, już rzewniejszy
przybierającej zakrój Wszakże treść wpływa też nie­
kiedy i na przyśpieszenie lub opóźnienie tempa, a cza­
sem i na zupełną jego zmianę, jak to pokazują nr. 187 b,
193, 229 i 269.
Wiadomo, że każda niemal u nas prowincya posia­
dając właściwe sobie ruchy, rytmy i akcenta, stosować
też do nich lubi pochód danej melodyi. Więc pieśń
nr. 208 o ruchu 3 / 4 , główne mającym siedlisko w Wielko-
x ) Prócz tego, ogłosiliśmy w rzeczoném dziele 73 pieśni zebra­
nych już po roku 1841 w Mazowszu polnéra, a mianowicie nra :
1; 3 a, d, e, f, g; — 5 a, b, 1, z, bb. gg ; - b a, p ; — 7 a, b,
c, d, e, z, ee; — 8 b, b, j, k, 1, p, z. aa; — 9 o, f, o ; — 10 a ; —
12 d, h, m, n, dd; -
14e, f, x y; -
15 c, d, o; — 16 a, b, c,
g ; -
18 d, i, o ; -
22 f, g, h, p ; — 24 c, d, h ; — 25 a, c, e,
m, r; -32; -
35 a; — 36 a; — 38 a, b. c; -
39 a;
-
40 b; - 41 a.
2 ) Przypominamy, iż małe nuty umieszczono nad i obok iviç-
kssych, główny tok melodyi głoszących, oznaczają odmianę i uroz­
maicenie tej melodyi, — i używane są zwykle przy powtórzeniu
śpiewu. Liczby \ lub \ nad nutami, wskazują która warstwa melodyi
górna czy dolna, ma najprzód być wykonana.
845146748.004.png
V
IV
nych, naznaczając początek nrów 22 i 23 w sposób
«*•• E^gUi
brać przekonania, że wszystkie te melodyę mają w zasa­
dzie jednakowy układ rytmiczny, jakkolwiek na pierw­
szy rzut oka tak odrębne zdają się ukazywać motywa.
Uwaga ta stosuje się i do pieśni wielce u nas rozpo­
wszechnionej nr. 203—207.
Zwracając się do treści textow, nie podobna nam nie
zaznaczyć faktu, iż bywają pieśni ukazujące w licznych
swych waryantach jakoby dwie odmienne tegoż samego
zdarzenia expozycye. Do takich należy pieśń w Seryi I.
(Ludu) nr. 7, (w niniejszym zbiorze nr. 243 a \ b) roz­
padająca się na dwie grupy, z których jedną rozpo­
czynają słowa: „Wyjechał pan z chartami na pole" —
drugą zaś słowa: „U mej pani matki, wyrosły dwa
różowe kwiatki". Ta ostatnia nosi na sobie widocznie
głębszej starożytności cechy. Tenże sam rozdział znaj­
dujemy poniekąd i w pieśni nr. 12 w Seryi I, obrzę­
dowy (weselny) mającej charakter.
Dalsze uwagi, w miarę jak się nasuwać naszej
będą pamięci, nie zaniedbamy w następnych dzieła
podać tomach.
polsce, przedstawia w nrze 249 tę samą prawie nutę
na Mazowszu w szybszem nierównie poruszającą się
tempie. Właściwości takie są powodem, iż częściej usły­
szymy w Wielkopolsce rytmy (takty) z naciskiem na
pierwszej nucie H Rj niż rytm z naciskiem na drugiej
R H, który przeważa znów na Mazowszu; lubo oba
te naciski, tak tu jak i tam, już dla samego urozma­
icenia śpiewu, spotykają się dosyć często. Melodya nr.
347 (jak i nr. 38 # w Seryi I Ludu), rzucona tu jako
mazur, jest właściwie krakowiakiem (obacz Lud Ser.
VI nr. 752), a mazur nr. 38 d w Seryi I, staje się
w Seryi VI nr 618, jak i nrze 761 niniejszego zbioru,
krakowiakiem a raczej polką. Przemian podobnych
niemałą (przy przeglądzie zwłaszcza nut tanecznych)
dałoby się wskazać liczbę.
^#dfc^i=££faH aby na-
Przy rozpoznawaniu waryantów (tak textu jak
i muzyki) każdej pieśni, dostrzegamy, iż lud podsuwa
niekiedy pod ulubioną melodyę miejscową, wyrazy
pieśni mającej w innej okolicy odmienną melodyę.
Utrudnia to do pewnego stopnia wykrycie melodyi
pierwotnej, niejako typowej, lubo i ta w końcu odnaleźć
się da przy porównaniu z sobą wszystkich pieśni
tej waryantów, jakie badacz zgromadzić zdoła. I tak:
nra 22. 23, 24, 25, 26 i 27 niniejszego zbioru, tak pod
muzycznym jak i literackim względem, są waryantami
jednej-że pieśni; cztery razy (t. j. w nrach 24 do 27)
więc najliczniej, powtarza się tu rytm melodyi kładący
akcent na drugiej, słabej części taktu; rytm ten zatem —
przynajmniej w Czerskiem — jest dla niej panującym,
czego dowodzą także nra 82, 95, 171. A jednakże i nra
22 i 23 (od Skierniewic), lubo całkiem odmienne mają
rytmy, nie są tu bynajmniej intruzami. Bo dosyć jest
nagiąć rytm ich na modłę czterech wyżej wspomnia-
e. 3L
845146748.005.png
PIEŚNI.
845146748.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin