Ekonomia- wszystkie wykłady i ćwiczenia- ściaga.doc

(94 KB) Pobierz

PPZEPISY PRAWA (AKTY NORMATYWNE REG. DZIAŁALNOŚĆ GOSP.)

-ustawa o swobodzie działalności gosp. z 2 lipca 2004roku

-kodeks cywilny

Przepisy szczegółowe prawa:

-kodeks spółek handlowych

-ustawa o spółdzielczości

-ustawa o przedsiębiorstwach państwowych

działalność gosp.- to zarówno działalność zarobkowa, wytwórcza, budowlana, handlowa bądź usługowa wykonywana w sposób ciągły i zorganizowany

przedsiębiorca- wykonująca we własnym imieniu działalność osoba fizyczna lub prawna

1.mikroprzedsiębiorstwa

-w jednym z dwóch ostatnich lat zatrudniały średnio mniej niż 10 pracowników

-osiągały przychód roczny nie przekraczający w zł 2mln euro

2.małe

-mniej niż 50 pracowników

-roczny obrót nie przekracza 10mln euro

3.średnie

-mniej niż 250 pracowników

-roczny przychó nie przekraczał 50mln euro

4.duże

-powyżej 250 pracowników

Ekonomia:

1.          nauka o procesach gosp. Wykrywa i opisuje prawidłowości rządzące tymi procesami (prawa ekonomiczne)

2.          nauka o gospodarowaniu (problemy ekonomiczne wynikają z ograniczoności zasobów i nieograniczoności ludzkich potrzeb)

3.          zajmuje się badaniem tego, w jaki sposób społeczeństwa używają ograniczonych zasobów do wytwarzania wartości, towarów i jak je dzielą między różne grupy

mikroekonomia- bada poszczególne elementy tworzące gosp. (gosp. domowe, przedsiębiorstwa, sektory gospodarki, rynki określonych produktów i usług)

makroekonomia- analiza gosp. jako całości (wielkości agregatowe dotyczące całej gosp.)

ekonomia pozytywna- wyjaśnienie zjawisk dotyczących rzeczywistości społeczno-gospodarczej w sposób bezstronny przy użyciu naukowych metod, pełni funkcję opisową (jak jest?)

ekonomia normatywna- formuje zalecenia oparte na subiektywnym wartościowaniu zjawisk (jak powinno być?)

polityka gosp.- ekonomia stosowana

rzadkość- nadwyżka potrzeb ludzkości ponad aktualne możliwości producenta

Funkcje ekonomii:

*poznawcza-wiedza o kategoriach i procesach gosp. , pozwala odpowiedzieć na pytanie „co, jak i dla kogo produkować?”

*aplikacyjna- wnioski i wskaźniki

potrzeba- stan braku czegoś, wywołujący tendencje do zaspokojenia

PIRAMIDA MASLOWA: (od najmniej ważnych)

wiedza zrozumienia

samorealizacja

szacunek, uznanie

przynależność, miłość

bezpieczeństwo (życia i pracy)

podstawowe (fizjologiczne, konieczne do utrzymania przy życiu)

koszt alternatywny- koszt jakiejkolwiek działalności wyrażony w kategoriach utraconych korzyści  z innej (najbardziej atrakcyjnej) działalności, z której rezygnujemy na rzecz podjęcia tej pierwszej

wybór racjonalny- wybór dokonany na podstawie porównania korzyści z danej działalności z jej kosztem alternatywnym

PRAWNO-ORG. FORMY DZIAŁANIA PRZEDSIĘBIORSTWA

-spółki cywilne i handlowe

-spółdzielnie

-przedsiębiorstwa handlowe

-przedsiębiorstwa jednoosobowe (indywidualne

rynek- proces w wyniku którego podmioty (kupujący i sprzedający) ustalają przedmiot i warunki wymiany dóbr i usług (rodzaj, ilość, cena, forma zapłaty, warunki transportu, gwarancji)

Rodzaje gospodarowania:

*gosp. naturalna-producent wytwarza produkty w celu bezpośredniego zaspokojenia swoich potrzeb

*gosp. towarowa-producent wytwarza produkt z przeznaczeniem do wymiany (na sprzedaż)

wartość użytkowa- zdolność do zaspokajania potrzeb

Wartość użytkową posiadają:

-towary

-dobra wolne

-produkty pracy ludzkiej, które nie są towarami (dobra  w ramach gosp. naturalnej)

wartość wymienna- proporcja w jakiej jeden towar jest wymieniany na drugi

cena- ilość pieniędzy, jaką trzeba zapłacić za jednostkę towaru

Rynek: (podział)

*ze względu na zasięg terytorialny

-rynek lokalny- najczęściej utożsamiany z miastem, gminą

-rynek regionalny- obejmujący kilka powiatów, województw

-rynek krajowy- np. rynek Polski

-rynek międzynarodowy- np. europejski, azjatycki

-rynek światowy- czyli globalny

*ze względu na stopień zróżnicowania rynku

-reakcje między ilością danego towaru na rynku, a możliwościami nabywczymi konsumentów, wyróżniamy:

a)rynek producenta-kiedy wielkość zapotrzebowania na towar jest zgłoszona przez kupujących i przewyższa wielkość oferty sprzedaży

b)rynek konsumenta- kiedy wielkość zapotrzebowania na towary zgłaszana przez kupujących jest mniejsza od wielkości oferty sprzedaży

*według podmiotu obrotu

-dóbr i usług konsumenta

-czynników wytwórczych

*z punktu widzenia branżowego

*w zależności od sytuacji rynkowej

-zróżnicowany

-niezróżnicowany

*z punktu widzenia legalności

-legalny

-nielegalny

*ze względu na ilość

-wolnokonkurencyjny

-oligopolistyczny (kilka podmiotów)

-monopolistyczny (1 podmiot kontrolujący rynek)

popyt- wielkość zapotrzebowania na dobro, jakie zgłaszają wszyscy kupujący na rynku w danym okresie i przy określonym poziomie jego ceny

prawo popytu- odzwierciedla trwałą zależność w danym okresie między wielkością rynkowego zapotrzebowania na dobro, a poziomem jego ceny

 

 

Pozacenowe determinały popytu:

-dochody kupujących

-poziom cen komplementarnych lub substytucyjnych

-preferencje nabywców

-oczekiwanie co do zmiany cen i dochodów w przyszłości

Paradoksy związane z popytem:

*paradoks spektakularny-jeśli spodziewamy się dalszego wzrostu ceny w przyszłości. Wielkość popytu na dobro rośnie, mimo wzrostu jego ceny.

*paradoks Giffena- „im chleb jest droższy, tym więcej się go spożywa” - chleb staje się substytutem relatywnie droższych dóbr żywnościowych (dóbr podstawowych)

*paradoks Veblena- „efekt snoba”, kiedy wzrost cen dóbr luksusowych powoduje wzrost popytu na te dobra.

Krajowy rejestr sądowy (KRS); skład:

-rejestr przedsiębiorstwa

-rejestr stowarzyszeń innych organizacji społecznych

-rejestr dłużników niewypłacalnych

Formalności związane z podjęciem działalności gospodarczej:

-uzyskanie numeru identyfikacyjnego- REGON

-zawiadomienie organów podatkowych (urząd skarbowy-ustalenie obowiązku podatkowego)

-dokonanie ubezpieczeń zdrowotnych i społecznych, którym podlegają:

*osoby prowadzące działalność gospodarczą (indywidualni właściciele, wspólnicy spółek cywilnych i osobowych)

*osoby zatrudnione na podstawie umów o pracę i umowy na zlecenie

-założenie rachunku bankowego

Fakt rozpoczęcia działalności zgłosić do:

-Państwowej Inspekcji Pracy

-Państwowa Inspekcja Sanitarna- jeśli prowadzi się działalność w zakresie żywności i żywienia

-Państwowa Inspekcja Handlowa- jeśli prowadzi się działalność w zakresie handlu

Ubezpieczeniom społecznym i zdrowotnym z mocy prawa podlegają:

-osoby zatrudnione na podstawie umów o pracę i umowy na zlecenie

-osoby prowadzące działalności gospodarcze (indywidualni właściciele, wspólnicy spółek cywilnej i osobowej)

elastyczność popytu- stosunek względnej (procentowy) zmiany wielkości popytu do względnej (procentowej) zmiany czynnika, który zmianę popytu wywoła

elastyczność cenowa popytu- stopień reakcji wielkości popytu na określone dobro (usługę) na zmianę ceny tego dobra (usługi)

        procentowa zmiana wielkość popytu

Ed=--------------------------------------------

       procentowa zmiana ceny

Rodzaje elastyczności cenowej:

*proporcjonalny (Ed=1)

*elastyczny (Ed>1)

*nieelastyczny (0<Ed<1)

*sztywny (Ed=0)

O poziome elastyczności popytu decyduje:

-charakter zaspokajania potrzeb

-brak substytutu

-poziom ceny danego dobra

-struktura rynku

-horyzont cenowy

*dobra absolutnie zbędne (Ed=0)

*dobra podstawowe- mała elastyczność (Ed<1)

*dobra zaspokajające potrzeby standardowe (Ed=1)

*trwałe przedmioty konsumpcji (Ed>1), dobra luksusowe

mieszana cenowa elastyczność popytu- wyraża stopień popytu na dane dobro na zmiany cen innych dóbr

dochodowa elastyczność popytu- miernik reakcji (wrażliwości) popytu na zmianę dochodu . Informuje o ile procent zmieni się popyt, jeśli dochód konsumenta zmieni się o 1%

dobra podstawowe- w miarę wzrostu popyt na nie maleje lub rośnie mniej proporcjonalnie w stosunku do wzrostu dochodu

dobra wyższego rzędu- wzrost dochodu oznacza wzrost popytu na dobra

SPÓŁKI:

Spółki handlowe:

-osobowa

-kapitałowa

Spółki osobowe:

-jawna

-partnerska

-komandytowa

-komandytowo-akcyjna

Spółki kapitałowe:

-z ogr. Odpowiedzialnością (z.o.o.)

-akcyjna

sp. jawna-  może być założona przez co najmniej 2 wspólników. Umowa powinna zawierać te same elementy, co umowa spółki cywilnej i powinna mieć formę pisemną. Takie same zasady obowiązują w sp. partnerskiej.

sp. komandytowa

*komplementariusz

*komandytariusz

-polega na tym, że przynajmniej jeden wspólnik (komplementariusz) odpowiada w niej wobec wierzycieli bez ograniczenia, drugi wspólnik (komandytariusz) ma odpowiedzialność ograniczoną do wysokości wkładu (suma komandytowa)

Umowa sp. handlowej musi być zawarta w formie aktu notarialnego, a wpisowi do rejestru przedsiębiorców podlega wysokość wkładu komandytariusza.

sp. z.o.o.- opiera się na wspólnym zaangażowaniu kapitalnym wspólników i ich ograniczonej odpowiedzialności do wysokości wkładu, wobec wierzycieli. Może ją założyć nieograniczona liczba osób lub tylko 1 osoba. Suma udziałów wszystkich wspólników stanowi kapitał zakładowy, którego wysokość nie może być mniejsza w walucie polskiej niż 50tys. zł.

Do powstania spółki niezbędne są:

-wpis do rejestru przedsiębiorców

-ustanowienie władz spółki (walne zgromadzenie udziałowców)

Rozwiązanie spółki:

-z decyzji wspólników

-w razie upadku

-w razie orzeczenia sądowego

sp. akcyjna (SA)- forma prawno- organizacyjna prowadzenia działalności gospodarczej umożliwiająca tworzenie wielkich przedsiębiorstw i dużą koncentrację kapitałową. Podstawą SA jest kapitał akcyjny pochodzący ze sprzedaży akcji, który wynosi 500tys. zł.

Niezbędne jest:

-sporządzenie statutu

-wpis do rejestru przedsiębiorców

Status SA musi być sporządzany w formie aktu notarialnego.

Statut zawiera:

-nazwę siedziby i przedmiotu działalności spółki

-liczbę wartości i rodzaje akcji

-sposób zarządzania spółką

-wykaz założycieli

-organy władz spółki

WZA- Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy

PRAWO ENGLA- w miarę wzrostu przeciętnego dochodu zmienia się struktura popytu (zmniejsza się udział wydatków na dobra podstawowe, a rośnie popyt na dobra luksusowe)

-poziom życia społeczeństwa jest tym wyższy im niższy jest udział wydatków na dobra podstawowe

PODAŻ- relacje między ilością dóbr i usług dostarczonych na rynek, w ich cenami w określonym czasie

*p. indywidualna- odnosi się do indywidualnego producenta-kiedy

*p. rynkowa- odnosi się do wszystkich producentów danego dobra

prawo podaży- wzrost ceny rynkowej prowadzi do wzrostu oferowanych ilości dóbr na rynku

Pozacenowe determinanty podaży:

-koszty produkcji

-przewidywania producenta co do zmiany cen i popytu w przyszłości

-rozmiary eksportu i importu

-interwencjonizm państwowy

-liczba przedsiębiorców w branży

-warunki naturalne i czynniki losowe

-sezonowość produkcji

-realizowane inwestycje (czynnik czasu)

CENOWA ELASTYCZNOŚĆ PODAŻY- reakcja wielkości podaży na zmianę ceny

RODZAJE CENOWEJ ELASTYCZNOŚCI PODAŻY:

*podaż sztywna (Es=0)

*podaż doskonale elastyczna

*podaż elastyczna- zmiana ceny o 1% powoduje zmianę podaży o więcej niż 1% (Es>1)

*podaż nieelastyczna (Es<1)

TEORIA KONSUMENTA

-użyteczność jest to miara zaspokojenia potrzeb. Wskazuje sumę zadowolenia z konsumpcji dóbr w określonych ilościach.

Użyteczność całkowita (TU)- całkowite zadowolenie konsumenta z korzystania z pewnej ilości dobra. Wzrasta przez cały czas konsumpcji, aż do momentu zużywania dobra.

Użyteczność końcowa (MU)- odzwierciedla zmianę użyteczności całkowitej, spowodowanej spożyciem kolejnej jednostki dobra

Prawo malejącej użyteczności końcowej- każda następna konsumowana jednostka dobra przynosi coraz mniej zadowolenia z jej korzystania

krzywa obojętności- obejmuje wszystkie możliwe kombinacje ilościowe dwóch dóbr, które przynoszą konsumentowi taką samą użyteczność z ich konsumpcji

Linia ograniczenia budżetowego- obrazuje maksymalne kombinacje ilościowe dwóch dóbr, które może nabyć konsument, przy danym dochodzie i cenach

I= Px*X+Py*Y

I- dochód nominalny konsumenta

Px- cena dobra x

Py- cena dobra y

X- ilość dobra konsumowanego x

Y- ilość dobra konsumowanego y

Równowaga konsumenta- w tym punkcie konsument znajduje maksymalne zadowolenie z konsumpcji przy posiadanym dochodzie, czyli znajduje się w sytuacji optymalnej

Optimum konsumenta- jest graficznie określane jako punkt styczności linii ograniczenia budżetowego z najwyższą możliwą krzywą obojętności

BANK CENTRALNY I POLITYKA MONETARNA

Bank centralny i jego funkcje:

-naczelnym bankiem w całym systemie bankowym jet bank centralny, który spełnia w gosp. 5 funkcji:

1.          emitowanie banknotów- reguluje sposób ilości pieniądza w obiegu rynkowym

2.          pełnienie przez bank roli banku banków-czyli prowadzi on rachunki innych banków i udziela im pożyczek

3.          obsługa skarbu państwa- prowadzenie rachunków bankowych i przeprowadzanie w imieniu rządu operacji finansowych w kraju i za granicą, udziela też pożyczek

4.          pełnienie roli centrum walutowego kraju- decyduje o zapasach złota i walut zagranicznych, czyli pieniędzy innych krajów, przeprowadza operacje interwencyjne w obronie kursu waluty krajowej

5.          wykonywanie pewnych czynności administracyjnych- np. kontrola banków w określonych sytuacjach

POLITYKA MONETARNA (PIENIĘŻNA)- kształtowanie podaży pieniądza

Narzędzia polityki monetarnej:

-wyznaczanie stopy rezerw obowiązkowych

-określenie stopy redyskontowej

-operacje otwartego rynku (polegają na zakupie i sprzedaży papierów wartościowych)

RESTRUKCYJNA POLITYKA MONETARNA

-polega na takim wykorzystaniu narzędzia polityki monetarnej, która prowadzi do zmniejszenia podaży kredytów, a więc do zmniejszenia podaży pieniądza w gosp. tj. :

*podwyższenia poziomu rezerw gotówki

*podniesienia stopy redyskontowej

*sprzedaż papierów wartościowych na otwartym rynku

EKSPANSYWNA POLITYKA MONETARNA

-polega na takim wykorzystaniu narzędzi polityki monetarnej, która prowadzi do zwiększenia podaży pieniądza w gosp. tj. :

*obniżenie poziomu rezerw gotówki

*obniżenie stopy redyskontowej

*skup papierów wartościowych na wolnym rynku

bank- jest osobą prawną działającą na podstawie zezwoleń KNB (komisji nadzoru bankowego) uprawniających do wykonywania czynności bankowych

Czynności banku:

-przyjmowanie wkładów pieniężnych płatnych na żądanie lub terminowo

-udzielanie kredytów

-udzielanie gwarancji bankowych

-emitowanie bankowych papierów wartościowych

-przeprowadzanie bankowych rozliczeń pieniężnych

Celem banku jest osiągnięcie jak największej marży odsetkowej.

marża odsetkowa- różnica między ceną po jakiej bank kupuje pieniądz, a ceną po jej sprzedaży

rachunek bankowy- służy do p...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin