PROGRAM PROFILAKTYCZNO – PREWENCYJNY
NIE DZIĘKUJĘ – KONTAKT Z OBCYM
Cel główny:
Kształtowanie umiejętności bezpiecznego zachowania się w kontaktach z obcymi.
Scenariusz I
Nie przyjmuj prezentów od nieznajomych.
1. Wprowadzenie:
Dzieci siedzą w kręgu, nauczyciel przedstawia temat i nawiązuje rozmowę, której celem jest znalezienie odpowiedzi na następujące pytania:
· Kim jest osoba nieznajoma, obca?
· Czy wszyscy ludzie są dobrzy?
· Czy wszyscy ludzie zasługują na zaufanie?
· Czy powinniśmy się obawiać obcych?
· Co to znaczy, że ktoś obcy może być dla nas niebezpieczny?
· Po czym poznamy człowieka niebezpiecznego?
2. Nieznajomy :
Nauczyciel prezentuje dzieciom ilustracje ludzkich twarzy- sympatycznych i niesympatycznych. Dzieci chwilę się przyglądają następnie wypowiadają się:
· Które ze zdjęć przedstawiają nieznajomego, który może wam zrobić krzywdę?
· Czy niebezpiecznego człowieka można rozpoznać po samym wyglądzie?
· Co możecie powiedzieć o tych ludziach z ilustracji?
3. Zapamiętaj!
Codziennie spotykacie wielu ludzi , których bardzo mało, albo wcale nie znacie. Mijacie ich po drodze do przedszkola, w sklepie, w szatni, na placu zabaw. Większość z tych ludzi jest sympatyczna i miła, uśmiecha się do nas. Są podobni do waszych rodziców . Ale możecie przypadkowo spotkać kogoś kto jest zły i okrutny. Najprawdopodobniej będzie wyglądał sympatycznie, zwyczajnie. Może się uśmiechnie a nawet zawoła nas po imieniu i poczęstuje cukierkiem. Jeżeli jednak nikogo nie będzie w pobliżu, przestanie być miły, może stać się niebezpieczny. Dlatego musicie zapamiętać:
ZASADY KONTAKTU Z NIEZNAJOMYMI:
NIE przyjmuj słodyczy, zabawek od obcych.
NIE udzielaj obcej osobie informacji , gdzie mieszkasz i jak się nazywasz.
NIE zatrzymuj się przy obcym, jeżeli w pobliżu nie ma rodziców lub opiekunów.
NIE oddalaj się od rodziców lub opiekunów.
NIGDY NIE IDŹ z osobą nieznajomą.
Jeśli trzeba , KRZYCZ O POMOC, wołając że napadł cie ktoś obcy.
4. Powiedz NIE!
N –l ćwiczy z dziećmi sposoby odmawiania w kontakcie z nieznajomymi poprzez odgrywanie scenek sytuacyjnych.
· Sympatyczny mężczyzna podchodzi do ciebie i pyta „Lubisz cukierki?” „Poczęstuj się”
· Uśmiechnięty, młody pan wyprowadza pieska na spacer. Podchodzi do ciebie i mówi: „Lubisz pieski?” Mam w domu małe szczeniaczki , chcesz je zobaczyć?”
· Miła kobieta podchodzi do ciebie na podwórku i wręcza ci zabawkę „To dla ciebie, w domu mam więcej pójdziesz ze mną?”
5. Podsumowanie:
Dzieci otrzymują łamigłówkę „Cukierek”
Scenariusz II
Zwrócenie uwagi dzieci na zagrożenia jakie niesie za sobą kontaktowanie się z obcymi, nieznajomymi osobami.
TEMAT:
Nie wsiadaj do samochodu z nieznajomym.
1. Wprowadzenie
Dzieci siedzą w kręgu, nauczyciel przedstawia temat i nawiązuje rozmowę, która ma na celu przypomnienie dzieciom, kto to jest obcy. Przytwierdzenie do tablicy definicji :
OBCY, to ktoś
Do kogo nie mamy zaufania,
Kto może wyrządzić dziecku krzywdę.
2. Oglądanie ilustracji przedstawiające zachowanie chłopca ( właściwe – przyklejamy uśmiechniętą buźkę; niewłaściwe zachowanie – smutną buźkę)
3. Podajemy przykładowe zachowania „obcych”
· Miły pan podchodzi do ciebie i mówi: „Lubisz żelki? Wskakuj do samochodu tam jest ich więcej”
· Elegancki pan lub pani zatrzymuje się samochodem koło Ciebie. Zwracając się do Ciebie po imieniu mówi: „Wsiadaj twój tata mnie po Ciebie przysłał. Idzie kupić klocki lego….
· Miła starsza pani prosi Cię, abyś wsiadł z nią do samochodu i pokazał jak dojechać do domu ( cioci, babci)
4. Słuchanie krótkiego wiersza:
Gdy przejażdżkę oferuje
Ktoś nieznany Tobie
Powiedz: „Nie dziękuję”
Kiedy obcy Cię częstuje
Ciastkiem z kremem, pączkiem z dżemem
Powiedz: „NIE DZIĘKUJĘ”
O zdarzeniu powiedz tacie, mamie
i opowiedz całe im spotkanie
Mówimy dzieciom, że jeśli „obcy” próbował ich skrzywdzić , należy o tym powiedzieć rodzicom lub komuś do kogo mamy zaufanie. Oni na pewno będą wiedzieli co zrobić, aby taka sytuacja się nie powtórzyła.
5. Podsumowanie: kolorowanki „NIE DZIĘKUJĘ!”
NIE DZIĘKUJĘ!
Scenariusz III
Cel główny: Uświadomienie dzieciom zagrożeń jakie niesie za sobą wpuszczanie do domu nieznajomego.
Nie przyprowadzaj do domu pod nieobecność rodziców nieznajomego.
1. Słuchanie opowiadania pt „Znajomy taty”
2. Po przeczytaniu opowiadania odpowiedz na pytania:
· Gdzie Magda spotkała nieznajomego mężczyznę?
· W jaki sposób mógł on poznać jej imię?
· Jak wyglądał mężczyzna i co o sobie opowiedział?
· co zapytał dziewczynkę?
· Co " znajomy taty" zaproponował?
· Dlaczego Magda się na to zgodziła?
· Co wydarzyło się, gdy Magda otwierała drzwi?
· Jak zachował się wówczas pan Artur?
· Co natychmiast zrobiła mama Magdy?
· Jak sądzisz, czy pan Artur był rzeczywiście znajomym taty?
· Dlaczego uciekł, gdy zobaczył w drzwiach mamę?
· Dlaczego mama powiedziała, że Magda miała szczęście?
· Co mógłby zrobić mężczyzna, gdyby nie zastał w domu nikogo z dorosłych?
· Jak myślisz, o czym mama będzie rozmawiać z Magdą?
· Co sądzisz o postępowaniu Magdy?
3. Zabawa w teatr:
· Spróbuj zagrać mamę Magdy. Porozmawiaj z nią na temat jej postępowania.A teraz zamieńcie się rolami
· Zagrajcie też inną scenkę. Niech będzie to rozmowa Magdy z nieznajomym na ulicy.
· Koniecznie użyj zwrotów:Nie rozmawiam z obcymi. W domu czekają rodzice.Mów zdecydowanym i mocnym głosem.
· Teraz kolej na trzecią scenkę. Po powrocie do domu opowiedz mamie o zdarzeniu, koniecznie opisz nieznajomego.
4. ZAPAMIETAJ!
· Każda nieznajoma osoba, nawet jeśli jest sympatyczna, może być niebezpieczna.
· Przestępcy często przez długi czas obserwują dom ofiar, poznają ich zwyczaje, a nawet imiona. Jeżeli ktoś dużo wie o Was, nie musi to oznaczać, że jest prawdziwym znajomym.
· Pod nieobecność dorosłych członków rodziny nigdy i pod żadnym pozorem nie wpuszczaj nikogo do mieszkania.
· Nigdy też nie przyznawaj się, że nikogo oprócz Ciebie nie ma w domu.
ZNAJOMY TATY
Magda wracała ze szkoły. Była już w pobliżu domu, gdy nagle ktoś ją zawołał po imieniu. Dziewczynka odwróciła się i zobaczyła przystojnego, młodego mężczyznę. Podszedł do niej z szerokim uśmiechem.- Cześć. Idziesz do domu? - zapytał.- Tak - odparła niepewnie Magda. - Skąd pan mnie zna?- Jestem kolegą twojego taty. Kiedyś przejeżdżaliśmy tędy samochodem i tato mi ciebie pokazał.- No tak - uspokoiła się dziewczynka.- Czy rodzice są w domu? - zapytał nowy znajomy.- Nie, o tej porze pracują.- To wielka szkoda. Tato prosił mnie, abym dokładnie wymierzył podłogi w mieszkaniu, bo będą wymieniane na lepsze - powiedział ze smutkiem. - Myślałem, że uda się to dzisiaj załatwić.- Dlaczego tato nie może ich zmierzyć? - zdziwiła się Magda.- No wiesz, ja jestem fachowcem - wytłumaczył jej mężczyzna. - Może mógłbym wejść do mieszkania razem z tobą, chyba masz klucz? - zaproponował, gdy doszli już do bloku Magdy.- Dobrze - zgodziła się dziewczynka.- Właściwie to ci się nawet nie przedstawiłem, mam na imię Artur - powiedział znajomy taty i uścisnął dłoń dziewczynki serdecznie.Weszli po schodach na drugie piętro, zatrzymali się przed drzwiami, Magda wyciągnęła klucze i jeden z nich włożyła do zamka. Nagle drzwi otworzyła szeroko... mama. Mężczyzna błyskawicznie odwrócił się i uciekł.- Kto to był? - zapytała mama.- Znajomy taty - odpowiedziała zaskoczona całym zdarzeniem Magda.- Zaczekaj, najpierw zadzwonię na policję, a potem porozmawiamy - powiedziała szybko mama. - Miałaś dużo szczęścia, źle się czułam i zwolniłam się u szefa - dodała wybierając 997.- Co się dzieje, o co chodzi? - myślała gorączkowo Magda, nie rozumiejąc tego, co się stało.
Rozmowa z dziećmi nt „Dlaczego dajemy sobie prezenty?
- kto je nam daje
- z jakiej okazji
- w jakich okolicznościach
2. Słuchanie opowiadania pt „Kuba i cukierki” ilustrowanego obrazkami.
Był słoneczny, ciepły dzień. Kuba zjadł obiad i postanowił wyjść z domu.- Dokąd pójdziesz Kubusiu? - zapytała mama.- Na plac zabaw - odpowiedział chłopiec.- Dobrze synku, tylko pamiętaj! Bądź grzeczny! Nie rozmawiaj z nieznajomymi i wróć o 4. (Nauczyciel dobiera ilość informacji, jaką przekaże dzieciom w zależności od ich możliwości percepcyjnych)Kuba szedł sobie przez osiedle, kiedy nagle usłyszał:- Cześć Kuba!Rozejrzał się i zobaczył swojego kolegę Jacka. Jacek jadł lody i wesoło machał do Kuby. Obok stała jego mama.- Dzień dobry! - przywitał się Kuba.- Dzień dobry, Kubusiu - odpowiedziała mama Jacka.- Właśnie wracamy z zakupów. Czy chciałbyś się poczęstować herbatnikiem?- Tak. Dziękuję bardzo. Czy Jacek wyjdzie na plac zabaw? - zapytał chłopiec.- Tak, ale dopiero po obiedzie.- W takim razie pewnie się spotkamy.Chłopcy pożegnali się i Kuba poszedł dalej. - Ach! Też mam ochotę na loda, jest tak gorąco pomyślał Kuba. - Poproszę później mamę - postanowił.Zatrzymał się i przysiadł na ławce w cieniu. - Ale upał, muszę odpocząć - pomyślał bawiąc się znalezionym po drodze kamykiem. Obok usiadł jakiś pan i miło uśmiechnął się do Kuby.- Ale dzisiaj gorąco, prawda? - westchnął.- Tak. - Odpowiedział Kuba.- Wiesz, znam świetny sposób na upał - powiedział nieznajomy i wyciągnął torebkę, w której były okrągłe zielone cukierki.Kuba spojrzał zaciekawiony.- To miętówki, które robią wiatr w buzi. Poczęstuj się - zaproponował i wyciągnął do chłopca rękę z cukierkami...W tym momencie Kuba spostrzegł kątem oka niebieski cień Kleksa i usłyszał cichutki głos: - Uważaj Kuba! Pomyśl, co na to powiedziałaby mama?
6. Rozmowa z dziećmi
co dalej się wydarzyło?
dlaczego ten pan poczęstował Kubę?
co Kuba powinien zrobić?
dlaczego nie można częstować się od nieznajomych?
Nauczyciel próbuje uzyskać od dzieci przykłady niebezpieczeństw związanych z przyjmowaniem poczęstunku od nieznajomych.
Scenariusz IV
Cel główny: Uświadomienie dzieciom zagrożeń jakie niesie za sobą przebywanie w domu bez opieki dorosłych.
Nie otwieraj drzwi nieznajomemu.
Rodzice mają do Ciebie zaufanie pozostawiając pod Twoją opieką cale mieszkanie. Ufają ,że będziesz zachowywał się grzecznie, mądrze i rozważnie.
2. Słuchanie wiersza pt „ Nie otwieraj obcym drzwi”
Kiedy jesteście w domu samii grzecznie bawicie się zabawkamialbo po jakimś dniu pełnym wrażeńsnujecie plany dziecięcych marzeń
i nagle spokój wasz, sen lub naukasą zakłócone – do drzwi ktoś puka!Co wtedy robić, gdy – jak wiadomo,jesteście Wy i nikt więcej w domu?
Już mówię, jaka jest moja rada,ja oto obcym tak odpowiadam:
„Moi rodzice nic nie mówili,że się na dzisiaj z kimś umówili,więc proszę wrócić wieczorem koniecznie,albo umówić się telefonicznie”.
I się nie bójcie, że gość się zasmuci,gdy to przyjaciel – zrozumie i wróci!
3. Rozmowa nt treści wiersza
4. Łamigłówki „Sam w domu”
Scenariusz V
Cel główny: zwrócenie uwagi dzieci na niebezpieczeństwa jakie niesie za sobą kontaktowanie się przez Internet z obcymi, nieznajomymi.
Nie rozmawiaj przez Internet z nieznajomymi.
Rozmowa : Kto ma komputer w domu?
· ...
Miracz