Katarzyna Krzan - Praktyczny kurs pisarstwa.pdf

(1230 KB) Pobierz
996246051.001.png
Niniejszy ebook to darmowa wersja promocyjna,
nieprzeznaczona do sprzedaży, dołączana do drukowanej
książki o tym samym tytule.
Nr zamówienia: 916148-20101117
Nr Klienta: 651305
Data realizacji zamówienia: 17.11.2010
Niniejsza publikacja ani żadna jej część, nie może być kopiowana ani
w jakikolwiek inny sposób reprodukowana, powielana ani
odczytywana w środkach publicznego przekazu bez pisemnej zgody
wydawcy. Zabrania się jej publicznego udostępniania w Internecie,
oraz odsprzedaży zgodnie z regulaminem Wydawnictwa Złote Myśli .
© Copyright for Polish edition by ZloteMysli.pl
Data: 11.05.2009
Tytuł: Praktyczny kurs pisarstwa
Autor: Katarzyna Krzan
Wydanie 4
ISBN: 978-83-7582-809-2
Projekt okładki: Marzena Osuchowicz
Redakcja i korekta: Magda Wasilewska, Sylwia Fortuna
Skład: Marcin Górniakowski
Internetowe Wydawnictwo Złote Myśli sp. z o.o.
ul. Daszyńskiego 5
44-100 Gliwice
Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
SPIS TREŚCI
DROGA AUTORA DO DEBIUTU . ........................................................5
O czym pisać? . ...............................................................................................................9
Jak pisać? . ...................................................................................................................12
JAK ZACZĄĆ .....................................................................................17
Naczelna zasada: „zaciekawić czytelnika” . ..................................................................21
Rozpoczęcie ruchu fabularnego . .................................................................................22
Cechy dobrego stylu . ...................................................................................................23
Pierwsze zdania . .....................................................................................................24
Ćwiczenia . ..............................................................................................................24
TECHNIKI NARRACJI . ....................................................................28
Typy narracji . ..............................................................................................................29
Narrator pierwszoosobowy . ........................................................................................36
Narrator trzecioosobowy . ............................................................................................37
Rodzaje ograniczeń . ...............................................................................................38
Ćwiczenia . ..............................................................................................................39
POSTACI . .........................................................................................40
Imię dla bohatera . .......................................................................................................43
Charakterystyka . .........................................................................................................43
Postać bohatera posiada dwa aspekty . ...................................................................44
Dwa typy charakterystyk . .......................................................................................44
Siedem technik tworzenia postaci . .........................................................................45
Elementy składowe postaci literackiej . ..................................................................45
Ćwiczenia . ..............................................................................................................46
DIALOGI . .........................................................................................47
Dwa rodzaje kontekstów narracyjnych . ......................................................................50
Konwencje zapisu dialogów . ..................................................................................52
Style wypowiedzi bohaterów . .................................................................................52
Ćwiczenia . ...............................................................................................................52
BUDOWA SCEN . ..............................................................................56
Wewnętrzna struktura sceny . .....................................................................................56
Chwyty . ...................................................................................................................59
Ćwiczenia . ..............................................................................................................62
PROBLEMY KOMPOZYCJI . .............................................................64
Kompozycja wątków . ..............................................................................................65
Kompozycja . ................................................................................................................66
Cechy powieści postmodernistycznej . ........................................................................70
Ćwiczenie . ...............................................................................................................72
PRZEBIEG FABUŁY .........................................................................74
Konstrukcja fabularna . ...............................................................................................76
Wzorce strukturalne . ..............................................................................................79
Chwyty . ...................................................................................................................79
Ćwiczenia . ..............................................................................................................80
STEREOTYPY ..................................................................................85
Metody przesłaniania pustki stereotypów . .................................................................87
Typy stereotypów . .......................................................................................................87
Romans . ......................................................................................................................90
Powieść sensacyjna . ....................................................................................................92
Powieść kryminalna . ...................................................................................................93
Odmiany kryminału . ..............................................................................................94
Powieść science
. ..............................................................................................95
Horror . ........................................................................................................................96
Powieść fantasy . ..........................................................................................................97
Ćwiczenia . ...............................................................................................................97
PRZESTRZEŃ FABULARNA . ..........................................................101
Ćwiczenia . .............................................................................................................104
ZAKOŃCZENIA FABULARNE . .......................................................105
Dwa rodzaje zakończeń . ............................................................................................107
Ćwiczenia . ............................................................................................................108
NA ZAKOŃCZENIE .........................................................................110
-
fiction
PRAKTYCZNY KURS PISARSTWA — Katarzyna Krzan
Droga autora do debiutu
str. 5
Droga autora do debiutu
Napisanie powieści jest szalenie proste. Wystarczy spełnić trzy pod-
stawowe warunki: wziąć postać, umieścić ją w jakiejś sytuacji i spra-
wić, by coś jej się przydarzyło. I gotowe. Wydawcy szaleją, wydziera-
jąc sobie rękopis z rąk, producenci filmowi dzwonią z propozycjami
przekształcenia dzieła w scenariusz, a literackie nagrody czekają
w kolejce. Sukces murowany.
Gdyby tak rzeczywiście było, każdy pisarz byłby milionerem. Jednak
pisanie powieści wymaga wielkiego wysiłku i ciężkiej pracy. Nie wy-
starczy usiąść i pod wpływem natchnienia napisać czterysta stron
powieści. W ciągu jednej nocy może powstać co najwyżej opowiada-
nie lub wiersz. A i tak pewnie będą one wymagać licznych poprawek,
korekt, zmian.
Słowo „autor” pochodzi od łacińskiego auctor i oznacza 'sprawcę',
a więc kogoś, kto sprawia, że coś powstaje. W tym sensie autor po-
wieści jest twórcą, gdyż tworzy zupełnie nowy, autonomiczny świat,
całkowicie oryginalny, odrębny, w pełni należący do autora. Autor
jest zatem twórcą obdarzonym niezwykłą, ponadprzeciętną mocą.
Dysponuje talentem i natchnieniem. Dlatego jego twórczość jest po-
strzegana jako coś niemalże mistycznego. Tak właśnie postrzegani są
pisarze. Więcej – tak postrzegają twórcy samych siebie. A to spore
obciążenie psychiczne – być obdarzonym nadludzką mocą twórczą.
Stąd też opory przed wszelkimi kursami pisania. Jak można nauczyć
się sztuki stwarzania świata? No właśnie. Nie można.
Można za to przekazać konieczną do tego wiedzę dotyczącą technik
pisarskich, chwytów i narzędzi, które znacznie ułatwiają pracę. Moż-
na nauczyć, jak wystrzegać się pułapek, jak dostrzegać i wykorzysty-
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Katarzyna Krzan
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin