04_Kazanie czwarte.pdf

(125 KB) Pobierz
KAZANIE CZWARTE
O TRZECIEJ CHOROBIE RZECZYPOSPOLITEJ, KTÓRA JEST
NARUSZENIE RELIGIEJ KATOLICKIEJ PRZEZ ZARAZĘ
HERETYCKĄ
Będziecie mi królestwem kapłańskim i świętym ludem.
Exod. 19 [6].
Jakie królestwo uczynił pan Bóg z ludu wyzwolonego.
Gdy Pan Bóg wywiódł lud swój z Egiptu i niewolej onej ciężkiej na
wolność (a było po sześćkroć sto tysięcy ludzi do boju, okrom niewiast i
dzieci do lat 20), uczynić sobie z nich chciał królestwo i Rzeczpospolitą,
porządkiem, urzędem i prawy dobrze osadzone i postanowione. I mówił tak
do nich przez Mojżesza: Exod. 19 [4-6]. ,,Widzieliście, com uczynił
Egipcyjanom,
a jakom was nosił na skrzydłach orlich i sobiem was przywłaszczył. Jeśli
tedy słuchać głosu mego i przestrzegać przymierza abo umowy mojej z
wami będziecie, ja was za swoje dziedzictwo nad ine narody mieć będę. Bo
moja jest wszytka ziemia. I staniecie mi się królestwem kapłańskim i
ludem świętym".
Jaka jest prawa wolność.
Z których słów pokazuje się naprzód, iż wolność prawa jest nie tyło
tyranom, jaki był Farao, nie służyć, a od ich uciśnienia wolnym być, ale też
w jednym się królestwie i Rzeczyposp[olitej] i pod jednym panem
osadziwszy, prawom i porządkom onego królestwa służyć i podlegać.
Wyjął je Pan Bóg z niewolej tyrańskiej, ale je pod swe prawa święte i
sprawiedliwe i służbę swoje zniewolił. A taka niewola jest prawdziwą
wolnością, gdy służym temu, który przyrodzonym panem naszym jest;
który służbę dobrze płaci; którego służba wdzięczna i samym jest
królowanim.
Kapłaństwo fundamentem królestwa.
Daje się też w tych słowach Pańskich znać, iż królestwa onego i
Rzeczyposp[olitej] świeckiej fundamentem chciał P[an] Bóg mieć religią
abo kapłaństwo, gdy je tak ochrzcił i nazwał, iż gdyby kto spytał: jako to
królestwo zowią? Odpowiedzieć by każdy mógł: kapłańskie.
Kapłan pierwszy urzędnik w królestwie.
993337925.001.png
Bo na religiej, której kapłani nauczają, i na znajomości prawego Boga, i
służbie jego osadzone jest, i tak się z nim spaja i żeni, jako fundament z
budowanim, które na nim polega i bez którego upada. I dlatego pierwszego
onej Rzeczyposp[olitej] świeckiej dał urzędnika Mojżesza, który był
kapłanem, jako Psalm mówi: Psal. 98 [6]. ,,Mojżesz i Aaron między
kapłany jego". I zaraz był i królem abo nawyższym panem, aby ich pierwej
religie], to jest wiadomości prawego Boga i służby jemu powinnej, a potem
spraw Rzeczyposp[olitej] domowych około pokoju i wojen nauczył.
Prawa pierwsze o religiej. Tablica pierwsza zakonu Bożego o religiej.
Przetoż gdy Pan Bóg prawa onej Rzeczypospo[litej] dawał i pisał, na dwu
je tablicach sumo-wał. Pierwszą tablicę pismem o religiej abo służbie
Bożej, a drugą o Rzeczyposp[olitej] napełnił. Bo pierwsza i wtóra, i trzecia
ustawa to ma, abyśmy jednego samego Pana Boga mieli, nigdy do innego i
do wiar inych nie przystając, ani się odmieniając, a żebychmy go czcić
umieli, a na służbie się jego czasów swoich, w święta zwłaszcza, przy
kapłańskich ofiarach i nauce zabawiali. Na czym jest wszytka religia i
urząd kapłański.
Wtóra o Rzeczyposp[olitej].
Druga zaś tablica o Rzeczypospolitej prawa ma, której pokój i dobre na
tym należy, aby urzędy i starszy naszy ojcowie czcią i posłuszeństwem
wszelakim uszanowani byli, a jeden drugiemu szkody w sąsiedztwie nie
czynił, ale mu spólnej i szczerej miłości dochowywał. "Nie zabijaj, nie
cudzołóż, nie kradnij, nie pożądaj" - wszytko to do pokoju
Rzeczypospolitej służy.
Złączone kapłaństwo z królestwem.
A gdy Mojżesz ten urząd kapłański i królewski abo świecki spuszczać i
przez śmierć z niego ustępować miał, patrzmy, jako kapłaństwo z świecką
zwierzchnością złączył i prawie ożenił. Gdy mu P[an] Bóg dzień śmierci
jego naznaczył, prosił Pana Boga mówiąc: Num. 27 |16-17]. ,,Opatrz,
Panie, tę wielkość ludu człowiekiem, który by mógł przed nim chodzić i
wychodzić, a wprowadzać je i wyprowadzać, aby lud Boży nie był jako
owca bez pasterza". Kazał mu Pan Bóg wziąć Jozuego i postawić przed
kapłanem Eleazarem, synem Aaronowym, który już był umarł. I przed
ludem wszytkim nauczał go jako się sprawować miał; i urząd mu spuścił
rozkazując wszem ludziom, aby go słuchali. I przydał, aby zawżdy, gdy co
miał poczynać, radził się Pana Boga przez kapłana Eleazara, a na jego
słowo wychodził i wchodził on sam i lud wszytek.
Obaczmy, jako Jozue, król on nad ludem przełożony, bez kapłana urzędu
nie bierze. Kapłana mu dano, aby go słuchał w tym, co mu od Pana Boga
powiadać miał. I napisał o tym prawo Mojżesz: Deut. 17 [18-19]. "aby
król, skoro stolicę swoje zasiędzie, zakonu Bożego księgi brał od kapłanów
i czytał je, i uczył się bać P[ana] Boga i strzec ceremonij jego".
Rozum przyrodzony królestwa i Rzeczyposp[olite] bez kapłaństwa nie
osadza.
Widzimy tedy jako religia i kapłaństwo fundamentem jest królestw u ludzi
Boga prawego. Co i sam rozum przyrodzony pokazuje. Bo królestwa i
Rzeczyp[ospolite] bez Boskiej pomocy fundować się i stać, i obrony mieć
nie mogą. Przychodzą na nie takie przypadki i trudności, z których żadną
mocą i radą wyniść nie mogą, aż za pomocą nawyższego króla i Boga,
który wszytko może.
Poganie pierwsze prawa o religiej stawili. Ausonius.
Dlategoż i poganie, fundując swoje królestwa, pierwsze prawa o religiej i
służbie Bożej stawili. Bo wiadoma rzecz jest, iż one na dwanaście tablicach
prawa rzymskie na trzy części rozdzielone były. Pierwsza o religiej, druga
o pospolitych, trzecia o pojedynkowych rzeczach. Bo nalepsze jest
rządzenie i szczęśliwe ludu tego sprawowanie, który się bojaźnią Bożą
zaprawił. A dla tego, który wszytko wie i widzi, i ukarać może, źle czynić
nie chce, a urzędom jako ziemskim bogom, od Boga niebieskiego danym,
powolność oddaje.
Pogańscy zakonodawcy od bogów prawa swoje być mienili.
I chcieli zawżdy mędrcy i starszy pogańscy, którzy ludziom prawa pisali i
stawili, za to się udawać, iż od bogów one prawa mieli, aby lud bojaźnią
Bożą do pełnienia ustaw onych przywodzili. Tak czynił u Rzymian Numma
i u Greków Likurgus, i u Turków Mahomet, choć zmyślając i zwodząc. A
czego oni fałszem wspierać chcieli, to lud Boży prawdą dowodną ukazał, iż
od samego Boga prawa miał i kapłany, i religią, wedle której się królowie z
ludem swoim sprawować winni byli.
Pierwej prorokują, toż rządzą urzędnicy świeccy.
A gdy Mojżesz one 70 mężów na urzędy stanowił, pierwej im do kościoła
kazał, gdzie ducha mądrości brali i urząd swój świecki od prorokowania z
nauki kapłańskiej poczynali. To jest pierwej się nauczyli od kapłanów Pana
Boga chwalić i jego moc, i państwo nad sobą znać, i prawa Boże umieć, toż
dopiero ludźmi rządzić.
Saul pierwej prorokował, toż rządził.
Co się i na Saulu pokazało. Skoro był na królestwo od Samuela pomazany,
ducha kapłańskiego wziął i pierwej prorokować między kapłany począł, tak
iż się lud dziwował, mówiąc: 1. Reg. 10 [11]. "izali i Saul między
proroki?" Pierwej niźli rządy świeckie zaczął, niejako się kapłanem stał i
prorokować się, to jest służyć Panu Bogu i chwalić go, w bojaźń się jego
zaprawując, nauczył.
Dawid od proroctwa i służby Bożej królestwo zaczął.
Tak i Dawid od proroctwa takiego królestwo swoje począł. Skoro go na
państwo wsadzono, uczynił sejm i prosił poddanych, aby mu służby Bożej
pomogli, żeby ona Arka Boska uczciwsze miejsce i cześć więtszą niźli
pierwej miała. I tam między kapłany i w ubierze ich Pana Boga chwaląc
dziwnie się Panu Bogu, od którego królestwo miał, i kapłanom jego
poniżył, i skacząc przed Arką, owoce religiej i nabożeństwa swego ku
Bogu pokazował.
Królowie pobożni o religią nawiętsze staranie mieli.
I Salomon początki królowania swego budowanim kościoła i zbieranim nań
materyi poświęcił. i Jozafat, i Ezechijasz, i Jozyjasz, i Joas pierwsze oko na
religią mieli, z kapłany się zmawiając, i od nich naukę biorąc, z religią się i
służbą Bożą spajali, i one od błędów i bałwochwalstwa z kapłanmi
przeczyściali.
W kościele nowym pierwsi kapłani i biskupi urząd królewski
odprawowali.
A w nowym zakonie przez trzysta lat sama religia królestwo Boże i Kościół
jego sprawowała, to jest sami kapłani i biskupi rządzili; i duchowne ludu
Bożego, i świeckie potrzeby odprawując. 1. Cor. 11 [6, 1]. Bo nie mając
jeszcze królów chrześcijańskich, sami sądy świeckie odprawowali i sami
karali, i do urzędów pogańskich, jako Apostoł nauczył, o sprawiedliwość
chodzić zakazowali. I byli biskupi, jako Mojżesz na przodku, i kapłanmi, i
królmi, religią z królestwem złączając. 1. Petr. 2 [9]. I przetoż one
chrześcijany Piotr ś. nazwał kapłaństwem królewskim na wzór Kościoła
starego, który jest nazwany królestwem kapłańskim.
Czym różne kapłaństwo królewskie, a królestwo kapłańskie.
Z taką różnością: tam było królestwo, ale kapłańskie, a u nas kapłaństwo,
ale królewskie. Tam król rządził, ale z kapłanem, a tu kapłan rządził, ale z
królem i przez króla. Oba miecze dane Piotrowi: jednym sam władnie, to
jest duchownym, drugim przez króle i pany, jako Bernat ś. napisał. De
consider. A to dlatego, iż nowy zakon więcej ma duchowieństwa, i na
religiej głębiej się funduje, niż on stary, i gorętszą ma służbę Bożą.
W zakonie nowym pierwsze kapłaństwo niźii królestwo.
Bo Kościół nowy i królestwo jego lepiej i jaśniej zna Pana Boga swego, i
lepiej się go boi bojaźnią synowską, i więtszą ma z przykładów Syna
Bożego wzgardę rzeczy tych widomych, i więtsze do duchownych skarbów
i kochania się w nich pobrał przywileje. Przetoż duchowny urząd pierwszy
w nim jest niźli królewski.
Dlategoż gdy się w nowym zakonie królestwa świeckiego zabawy z
biskupów znosiły, a na świeckie się pany, począwszy od Konstantyna
Wielkiego, wkładały, nic sobie wysokiego nad kapłany królowie nie brali,
ale jako synowie duchowni ojcom swoim kapłanom się uniżyli i jako
posłance od Boga czcili.
Królowie do kapłanów i praw koscielnych przystali, nie kapłani do
nich.
Bo nie kapłani do królów świeckich, ale królowie do kapłanów i do rządu, i
Rzeczyposp[olitej] chrześcijańskiej, i do praw ich przystawali.
Wilcy do baranów i owiec przystali.
I iściło się proroctwo Izajasza, iż Isa. 11 [6]. "wilcy do baranów, lwi do
owiec, lampartowie do cielątek przystawali i z nimi mieszkać chcieli, i
małej się dziecinie poganiać i rządzić dopuścili". To jest, oni królowie i
cesarze, i monarchowie wszytkiego świata, którzy jako okrutni lwi i wilcy,
i lampartowie owce Chrystusowe przez trzysta lat rozdzierali i pożerali,
potem złożywszy jad i moc. i okrucieństwo swoje do tych owieczek, które
zabijali, cisnęli się i wpraszali, i rządzić się onym świętym a ubogim, jako
małym dziecinom, biskupom i kapłanom dopuszczali.
Konstantyn cesarstwo świata wszytkiego na reiigiej osadza.
Co się naprzód na Konstantynie Wielkim pokazało, który swoje państwo i
cesarstwo ono wszytkiego świata na religiej chrześcijańskiej osadził.
Znając tego Boga, od którego państwo miał, wielce czcił kapłany jego i na
służbę religiej i rozmnożenie wiary Chrystusowej moc i dostatek swój
obrócił. Eusebius Hist. Eccl. Bo puścił wyroki swoje językiem łacińskim
po wszytkim świecie, aby chrześcijanom wolno było wszędzie kościoły
budować i wolno zakon Boży i Ewangeliją rozsiewać, i każdemu do niej
przystępować. a. 1. 1. De Episc. iudic. C. Theod. Biskupy tak uczcił, iż się
nigdy w ich sądy wdawać nie chciał. I owszem, sądzić im i rzeczy świeckie
i od swoich wszytkich sędziów i urzędników do nich apelować dopuścił,
egzekucyją ich dekretów czynić rozkazując. Contra Parme. li[b.] 1.
Donatysty heretyki, gdy od sądu kościelnego do niego apelowali, tak
zgromił, jako Optatus napisał: "O jadowite szaleństwo i śmiałość, jakoby w
Zgłoś jeśli naruszono regulamin