Kabala_pieniedzy_zydowska_filozofia_bogacenia_sie_kabala.pdf

(2088 KB) Pobierz
990060331.003.png
Tytuł oryginału: The Kabbalah of Money:
Jewish Insights on Giving, Owning, and Receiving
Tłumaczenie: Magdalena Zamorska
Projekt okładki, ilustracje: Urszula Buczkowska
ISBN: 978-83-246-3376-0
Copyright © 1996 by Nilton Bonder
All rights reserved.
Polish edition copyright © 2012 by Helion S.A.
All rights reserved.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form
or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by
any information storage retrieval system, without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu
niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą
kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym,
magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi
bądź towarowymi ich właścicieli.
Materiały graficzne na okładce zostały wykorzystane za zgodą Shutterstock Images LLC.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte
w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej
odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne
naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION
nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe
z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://onepress.pl/user/opinie/kabala
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: onepress@onepress.pl
WWW: http://onepress.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Printed in Poland.
Kup książkę
Oceń książkę
990060331.004.png
Spis treści
1. Kabała środków do życia
7
„Ubijmy interes”
12
Prawdziwe pieniądze a pieniądze będące zamrożoną pracą
14
Budowanie dostatku
18
2. Ograniczenia, którym podlega bogactwo
21
Marnowanie czasu
23
Nauka dla nauki — nieprzynosząca osobistej korzyści
25
Ograniczenia ekologiczne i fizyczne
27
Kto jest prawdziwie bogaty?
28
Nikt nie może zabrać tego, co jest Twoje
30
3. Gromadzenie bogactw w różnych światach
35
Cykle bogactwa
35
Nie mogę czy nie chcę? Akceptacja tego, co niepojęte
40
Posiadać a mieć
43
4. Szacowanie bogactwa przez pryzmat tego, czego nie mamy
49
Unikanie kradzieży
52
Kradzież czasu
53
Kradzież oczekiwań
55
Kradzież informacji
56
Kłoda pod nogami niewidomego
58
Kradzież reputacji
60
Cedaka — antidotum na kradzież
61
990060331.005.png
6
Kabała pieniędzy
Technika cedaki
64
Terapia cedaki
67
Cedaka jako biznes
70
5. Być bogatszym, mając mniej
75
Ekologia i sprawiedliwość
75
Uczenie się i ekologia
79
Prezenty i napiwki
80
Mniej znaczy więcej
81
Ucząc się od złodzieja
85
Sztuka posiadania
88
6. Życie w świecie materialnym
93
Co rabini wiedzą o pieniądzach?
93
Koło sukcesu i porażki
96
Świadomość własnych potrzeb
100
Loterie i cuda
105
Wspólnicy i umowy
107
Angażowanie się w nie swoje sprawy
110
Długi
112
Kredyty i odsetki
114
Prawdziwy biznes
119
Ceny i zyski
120
Poszukiwanie realnej ceny
122
Radzenie sobie z cenami
125
Ceny i jakość życia
128
Konkurencja
129
7. Czynniki wpływające na środki do życia
131
Szczęście
131
Anioły
138
8. Przeszkody na drodze do bogactwa
143
9. Śmierć i bogactwo: czy możesz je zabrać ze sobą?
151
10. Pieniądze na tamtym świecie
157
Bibliografia
163
990060331.006.png
5. Być bogatszym, mając mniej
EKOLOGIA I SPRAWIEDLIWOŚĆ
Dla rabinów ekologia stanowi element cedaki. Nie jest jałmużną, ale
inwestowaniem w sprawiedliwość. Rozważmy te dwa słowa: sprawie-
dliwość i ekologia. Co jest słuszne? Albo jeszcze dokładniej, dlaczego
rebe Eliezer uznał, że suknia ślubna dla ubogiej dziewczyny jest ważniej-
sza od sukni dla jego córki? Jeżeli jego działanie wynikałoby z senty-
mentalizmu, zasad moralnych czy też byłoby decyzją szlemiela (głupca),
rebe Eliezer pogwałciłby prawa Rynku. Dlatego niezwykle ważna dla
zachowania kapitału jest wiedza rebe Eliezera dotycząca tego, co jest
słuszne. Jeżeli jego wybór nie byłby słuszny, jeżeli nie byłoby to
właściwe posunięcie, na Rynku pojawiłoby się zamieszanie. Rebe stał-
by się po prostu biedakiem, niezdolnym do ofiarowania córce sukni
ślubnej, i tym samym obarczyłby zbierających datki dwoma zadaniami:
990060331.001.png 990060331.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin