Zarzadzanie_czasem_Strategie_dla_administratorow_systemow_zaczas.pdf

(280 KB) Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
Zarz¹dzanie czasem.
Strategie dla administratorów
systemów
SPIS TREœCI
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: Thomas Limoncelli
T³umaczenie: Tomasz Misiorek
ISBN: 83-246-0581-9
Format: B5, stron: 200
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
Naucz siê organizowaæ swoj¹ pracê
Okreœl priorytety swoich zadañ
Broñ siê przed stresem
Zautomatyzuj najczêœciej wykonywane czynnoœci
Praca administratora infrastruktury informatycznej w przedsiêbiorstwie to ci¹g³a walka
z czasem. U¿ytkownicy bezustannie zg³aszaj¹ problemy, uniemo¿liwiaj¹c pracê nad
d³ugoterminowymi projektami zleconymi przez kierownictwo, a dodatkowo komputery
powoduj¹ k³opoty w najmniej stosownych momentach. Nawet opanowanie do perfekcji
technicznych aspektów pracy administratora nie poprawia sytuacji. Jedynym
rozwi¹zaniem jest zdobycie umiejêtnoœci sprawnego zarz¹dzania swoim czasem
w pracy i ustawienie odpowiedniej hierarchii zadañ.
Dziêki ksi¹¿ce „Zarz¹dzanie czasem. Strategie dla administratorów systemów”
poznasz strategie, które pomog¹ Ci zorganizowaæ swoj¹ pracê i radziæ sobie
w nieprzewidzianych okolicznoœciach. Jej autor, bazuj¹c na swoim ponad 15-letnim
doœwiadczeniu w pracy administratora, przedstawia najskuteczniejsze sposoby
rozwi¹zywania sytuacji kryzysowych, eliminowania „po¿eraczy czasu” i zarz¹dzania
zadaniami tak, abyœ nie zapomina³ o ¿adnym z nich i móg³ zrealizowaæ je na czas.
Nauczysz siê ustalaæ priorytety, definiowaæ swoje w³asne „procedury” i walczyæ ze
stresem.
Zasady zarz¹dzania czasem
Wypracowywanie umiejêtnoœci koncentracji
Tworzenie procedur roboczych
Planowanie zajêæ
Okreœlanie priorytetów dla zadañ
Walka ze stresem
Zarz¹dzanie poczt¹ elektroniczn¹
Automatyzacja zadañ
Nie ma nic cenniejszego nad Twój w³asny czas. Dlatego zorganizuj go jak najlepiej.
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
ONOWOœCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Koœciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
990018167.018.png 990018167.019.png 990018167.020.png 990018167.021.png 990018167.001.png 990018167.002.png 990018167.003.png 990018167.004.png 990018167.005.png 990018167.006.png 990018167.007.png 990018167.008.png 990018167.009.png 990018167.010.png 990018167.011.png 990018167.012.png 990018167.013.png 990018167.014.png
 
Spis treści
Przedmowa ................................................................................................................................ 7
Wstęp .........................................................................................................................................11
1.
Zasady zarządzania czasem ......................................................................................... 21
Co takiego trudnego jest w zarządzaniu czasem
22
Zasady zarządzania czasem dla administratorów
23
To nie będzie łatwe
28
Podsumowanie
28
2.
Skupienie kontra przerywanie ..................................................................................... 31
Skupiony mózg
32
Środowisko sprzyjające skupieniu
33
Przerywanie
37
Przekierowywanie przerywania w inną stronę
39
Możesz powiedzieć „idź sobie” i nie wyjść na palanta
40
Podsumowanie
45
3.
Procedury ...................................................................................................................... 49
Przykładowe procedury
50
Jak tworzyć własne procedury
59
Usuwanie starych procedur
61
Podsumowanie
62
4.
System „Cykl” ...............................................................................................................63
Nie ufaj swojemu mózgowi
64
Dlaczego inne systemy zawodzą
66
Systemy, które nie zawodzą
67
Cykl
68
Podsumowanie
70
5.
System „Cykl”: listy rzeczy do zrobienia i plany zajęć ............................................... 73
Przykładowy dzień
74
Inne porady
86
Podsumowanie
90
3
990018167.015.png
 
6.
System „Cykl”: zarządzanie kalendarzem ..................................................................93
Jak używać kalendarza
94
Podsumowanie
102
7.
System „Cykl”: cele życiowe ...................................................................................... 103
Sekretna sztuczka
104
Ustalanie celów
105
Planowanie kolejnych kroków
107
Włącz kroki w plan zajęć
108
Regularnie przeglądaj cele
109
Podsumowanie
109
8.
Priorytetyzacja ............................................................................................................. 111
Ustalanie priorytetów na liście rzeczy do zrobienia
111
Priorytety projektów
116
Zgłoszenie od szefa
118
Podsumowanie
122
9.
Zarządzanie stresem .................................................................................................. 123
Nadmiar pracy i sprzeczne polecenia
124
Urlop
126
Joga, medytacja i masaż
128
Podsumowanie
129
10.
Zarządzanie pocztą elektroniczną ..............................................................................131
Zarządzanie e-mailami
131
Rozpoczynanie procesu
136
Podsumowanie
137
11.
Eliminowanie pożeraczy czasu .................................................................................. 139
Co jest pożeraczem czasu
139
Unikanie kuszących pożeraczy czasu
140
Pospolite pożeracze czasu
141
Bezproduktywne zebrania
142
Strategiczne a taktyczne
147
Podsumowanie
148
12.
Dokumentacja ............................................................................................................. 149
Udokumentuj to, co dla Ciebie jest ważne
149
Technologia Wiki
155
Podsumowanie
157
4 | Spis treści
13.
Automatyzacja ............................................................................................................ 159
Co automatyzować
160
Jak automatyzować
162
Proste rzeczy wykonywane często
164
Trudne rzeczy wykonywane raz
173
Pozwalanie innym na wykonywanie operacji
wymagających większych uprawnień
183
Podsumowanie
185
Epilog ...................................................................................................................................... 187
Skorowidz ...............................................................................................................................191
Spis treści | 5
ROZDZIAŁ 1.
Zasady zarządzania czasem
Czekaj! Zanim zaczniemy, zróbmy coś, żeby się upewnić, że uda nam się dojść do końca.
Zdaję sobie sprawę z tego, że jako administrator systemu jesteś zasypywany nieustannymi
wezwaniami (przez wezwanie lub zgłoszenie rozumiem tu prośbę o interwencję techniczną,
niezależnie od jej formy). Dzwoni telefon, przychodzi klient 1 mający jakieś pytania do Ciebie,
Twój program do obsługi poczty elektronicznej informuje o przyjściu nowej wiadomości, a ktoś
usiłuje skontaktować się z Tobą za pomocą komunikatora. Kurczę, założę się, że ktoś przerwał
Ci nawet czytanie tego akapitu.
Dopiero w następnym rozdziale zamierzam się zagłębić w szczegóły tego, jak radzić sobie ze
zgłoszeniami, i mam nadzieję, że nie weźmiesz mi tego za złe, ale obawiam się, że przez to nawet
nie dojdziesz do następnego rozdziału. Żeby złagodzić problem, mam zamiar już teraz podzielić
się wskazówką z rozdziału 2., która, jeśli ją wdrożysz, zapewni Ci trochę spokoju aż do czasu,
gdy będziemy mogli zająć się problemem zgłoszeń jak należy.
Przypuśćmy, że pracujesz w warunkach, w których jest dwóch administratorów. Ty i Twój współ-
pracownik możecie uzgodnić między sobą ustanowienie wspólnej tarczy przeciw zgłoszeniom . Ty bie-
rzesz na siebie wszystkie zgłoszenia przed przerwą na lunch, tak że Twój kolega może się zająć
swoimi projektami. Z kolei Twój kolega obsługuje zgłoszenia po lunchu, dzięki czemu możesz
w tym czasie skupić się na własnych projektach. Oczywiście, w razie sytuacji awaryjnej albo
pilnego zgłoszenia, którym tylko Ty możesz się zająć, będziesz musiał przerwać zadanie, które
akurat wykonujesz. Jednak szybko zobaczysz, że dzięki takiej organizacji swojego dnia pracy
dużo dalej posuniesz realizację projektów. A być może uda Ci się także znaleźć czas na prze-
czytanie tej książki.
Ta metoda działa szczególnie dobrze w miejscu, gdzie jest wielu administratorów. Byłem kiedyś
członkiem wielkiego zespołu administratorów, w którym byliśmy w stanie tak przydzielić okien-
ka czasowe na „przechwytywanie zgłoszeń”, że wszyscy mogli się skoncentrować na projektach
przez cały dzień pracy poza jedną godziną.
Ta metoda może też zostać zaadaptowana dla potrzeb samotnego administratora. Jeśli jesteś
jedynym administratorem systemu, porozmawiaj ze swoim szefem na temat tego, jak mógł-
byś zorganizować coś podobnego. Na przykład szefostwo może uprzedzić użytkowników, że
Twoje popołudnia są zarezerwowane na pracę nad projektami i wszystkie zgłoszenia, prócz
1 W całej książce będę używał terminu „klient” na określenie każdego wewnętrznego lub zewnętrznego użyt-
kownika Twoich komputerów, sieci, aplikacji itd. Wolę określenie „klient” od określenia „użytkownik”, po-
nieważ lepiej oddaje relację, która powinna łączyć administratorów z osobami, których obsługą się zajmują.
21
990018167.016.png 990018167.017.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin