Baker Mark - Najwiekszy psycholog wszech czasow.pdf
(
526 KB
)
Pobierz
Mark Baker
Największy psycholog wszech czasów
przełożyła Aleksandra Wolnicka
Wydawnictwo Jacek Santorski & Co
Tytuł oryginału The Greatest Psychologist Who Ever Lived
Redakcja Krystyna Koziorowska
Korekta Dorota Piekarska
Skład i łamanie Adam Poczciwek
Projekt okładki Agnieszka Spyrka
Druk i oprawa Grafmar
Copyright © 2001 by Mark W. Baker Published by arrangement with
HarperSanFrancisco, a division of
HarperCollins Publishers, Inc. Copyright © for the Polish edition by
Jacek Santorski & Co, 2003
ISBN 83-88875-45-0
JACEK SANTORSKI & CO ul. Alzacka 15 a, 03-972 Warszawa
www.jsantorski.pl
e-mail:wydawnictwo@jsantorski. com.pl
dział sprzedaży: tel. 022 616 29 36, 616 29 28
fax 022 616 12 72
Spis treści
Podziękowania............................................9
Wprowadzenie...........................................11
CZĘŚĆ PIERWSZA
Zrozumieć ludzi..........................................15
1. Zrozumieć, jak ludzie myślą .............................17
Dlaczego Jezus posługiwał się przypowieściami............18
Jak dostrzec prawdę .........................,...........20
Dlaczego staramy się być obiektywni .........................22
Można się mylić w dobrej wierze............................23
Nie potępiaj tego, czego nie rozumiesz........................25
Wolność od potępiania samego siebie.........................27
Dlaczego wyciągamy pochopne wnioski.......................30
Być pokornym jak Albert Einstein ...........................31
Prawda nie jest względna..................................32
Pokora nie jest tym samym co pasywność......................34
Dlaczego terapeuci muszą być pokorni........................36
Jezus jako terapeuta .....................................38
2. Zrozumieć innych: dobrzy czy źli?........................41
Czy Jezus uważał ludzi za złych z natury?......................42
Problem traktowania ludzi jako złych z natury..................44
Czy ludzie są z natury dobrzy?..............................47
Czy Jezus uważał ludzi za dobrych z natury? ...................49
Problem traktowania ludzi jako dobrych z natury................50
Ludzie nie są ani dobrzy, ani źli.............................53
Wizerunek Boga na ziemi .................................56
Błędna interpretacja sensu życia Jezusa........................58
Powrót do raju .........................................60
3. Zrozumieć rozwój......................................62
Gdy świadomość jest źródłem rozwoju........................62
Gdy rozwój jest źródłem świadomości ........................64
Zawzięty umysł to owoc zawziętego serca.....................66
Dlaczego ludzie nie potrafią się zmienić.......................67
Przestać żyć przeszłością ..................................69
W jaki sposób ludzie się rozwijają ...........................71
Terapeuci i żarówki......................................73
Czasami nie można wrócić do domu .........................75
Rozwój to praca ........................................77
4. Zrozumieć grzech i psychopatologie.......................80
Patologia egoizmu.......................................81
Zdrowie i zbawienie to ukierunkowanie się na innych.............83
Rola pokuty w terapii ....................................85
Prawdziwe i fałszywe poczucie winy..........................88
Gdybyśmy wszyscy byli doskonali, któż by grzeszył?..............91
Gdy mieć rację znaczy grzeszyć .............................93
Czy zaparcie się samego siebie to przejaw duchowej
dojrzałości czy raczej nieprawidłowo funkcjonującej psychiki?.......95
Grzech jest osobistym problemem ...........................97
Kto idzie do piekła? .....................................98
Zbawienie i psychoterapia................................100
5. Zrozumieć religię .....................................103
Rytuały religijne.......................................104
Im dalej, tym gorzej.....................................105
Dlaczego Freud krytykował fundamentalizm religijny............107
Dlaczego Jezus krytykował fundamentalizm religijny.............109
Kłopoty z religią.......................................111
Konserwatywny fundamentalista ...........................113
Liberalny fundamentalista ................................115
Cel religii............................................117
Cel zasad religijnych ....................................119
Tajemnica sensownego życia ..............................122
6. Zrozumieć uzależnienie ................................124
Uzależnienie i bałwochwalstwo ............................125
To przeklęte myślenie ...................................127
Problem z narkotykami..................................129
Narkotyki nie pomogą ci dojrzeć...........................132
Uzależnienie od seksu ...................................135
Uzależnienie od religii...................................137
Czy można się uzależnić od terapii?.........................139
Posiadanie potrzeb nie uzależnia cię od innych.................142
Jak odnaleźć spokój ducha................................144
Nie możesz sam siebie uleczyć.............................146
Lekarstwem jest miłość ..................................149
Dlaczego Bóg nie toleruje bałwochwalstwa....................151
CZĘŚĆ DRUGA
Poznać samego siebie ....................................155
7. Poznać swoje uczucia..................................157
Bądź jak dziecko, ale nie bądź dziecinny......................158
Rola uczuć w rozwoju człowieka ...........................160
Rola uczuć w naszych kontaktach z innymi....................162
Jak przetrwać cierpienie .................................164
Dlaczego cierpienie rodzi traumę? ..........................166
Ludzie są racjonalizującymi zwierzętami......................168
Granice logicznego rozumowania...........................170
Dlaczego robimy to, co robimy ............................172
Inteligencja emocjonalna.................................174
8. Poznać swoją podświadomość...........................176
Żyjemy dzięki wierze, nie dzięki wzrokowi....................177
Jesteśmy niewolnikami swoich przyzwyczajeń..................178
Nie bądź tak pewny siebie................................180
Przecież zawsze robiliśmy to w ten sposób!....................182
Lekarstwo pochodzi z wnętrza.............................184
To, o czym nie wiesz, może cię zranić........................185
Pamięć to nie to samo co rzeczywistość ......................187
Leczenie nienawiści.....................................189
Historia się powtarza, chyba że..............................191
9. Poznać duchową pełnię ................................194
Wojna psychologii z religią ...............................195
Gdy religia staje się sposobem obrony .......................197
Gdy psychologia staje się sposobem obrony ...................198
Jezus głosił miłość, nie zasady .............................200
Zachęta .............................................202
Bezpieczeństwo........................................204
Nie jesteś sam.........................................205
Być kochanym za to, kim się jest ...........................207
Misja Jezusa a psychologia................................209
Przebaczenie i uzdrowienie ...............................211
10. Poznać swoją wewnętrzną moc.........................214
Definicja wewnętrznej mocy ..............................215
Moc indywidualnego poznania.............................217
Moc empatii..........................................219
Moc współczucia.......................................221
Moc identyfikowania się z innymi ..........................223
Ludzie czy polityka? ....................................225
Moc zdrowej samooceny.................................227
Różnica między pewnością siebie a arogancją..................228
Cena wewnętrznej mocy .................................230
11. Poznać swoje duchowe „ja"............................232
Prawość .............................................233
Tylko grzesznicy mogą być prawi...........................236
Fałszywe poczucie własnej prawości.........................239
Mit indywidualizmu ....................................242
Nie jesteś bogiem ......................................244
Klucz do naszego duchowego „ja"..........................246
Miłość własna.........................................248
Skupienie się na swoim „ja" to nie to samo co egoizm............251
Zakończenie............................................255
Przypisy............................................... 257
Wykaz skrótów
Mt
Ewangelia wg św. Mateusza
Mk
Ewangelia wg św. Marka
Łk
Ewangelia wg św. Łukasza
J
Ewangelia wg św. Jana
IKor
Pierwszy List do Koryntian
2 Kor
Drugi List do Koryntian
Rz
List do Rzymian
Hbr
List do Hebrajczyków
Koh
Księga Koheleta, czyli Eklezjastesa
Rdz
Księga Rodzaju
Wj
Księga wyjścia
Podziękowania
Wszystkie moje dokonania to owoc moich kontaktów z ludźmi. Ta książka nie
jest wyjątkiem. Chcę podziękować mojej żonie Barbarze i mojemu synowi
Brendanowi za to, że cierpliwie sekundowali mi przy jej narodzinach.
Podziękowania niech przyjmą także J. D. Hinton i Gary Verboon, którzy -
jak na dobrych przyjaciół przystało - pomogli mi skoncentrować się na
pisaniu. Dziękuję Mimi Craven za ekspertyzę fotograficzną. Dziękuję
Carmen Berry, Therezie Yerboon, dr. Donowi i Simone Morga-nom, Timowi i
Joan Smithom, Dwightowi i Virginii Case'om, Eugene'owi i Virginii Lowe,
Michaelowi i Lorraine Chapmanom, dr. Peterowi i Kary Radestockom, dr Lynn
Becker, dr. Danowi Spectorowi oraz Madisonowi i Lindzie Masonom za ich
przyjaźń, która całkowicie mnie odmieniła. Dziękuję dr. Scottowi Weime-
rowi, dr. Maćkowi Harndenowi, dr. Steve'owi Murrayowi, dr. Joemu Venemie,
dr. Waltowi i Frań Beckerom oraz Ellen Rhodzie za to, że przez lata
kształtowali moje życie duchowe.
Jestem wdzięczny wszystkim moim pacjentom, zarówno dawnym, jak i obecnym,
dzięki którym tak wiele dowiedziałem się
0 ludziach. Jestem wdzięczny dr. Robertowi Stolorowowi, który nauczył
mnie rozmyślania nad terapią. Podziękowania niech przyjmą moi
przyjaciele i koledzy z La Vie Counselling Center, a zwłaszcza Jeanie
Price, Greta Hassel, Clint Daniels, dr Curtis Miller oraz dr Jim Bickley,
którzy wraz z Janet Joslyn i dr. Ala-nem Karlbelnigiem wnieśli ogromny
wkład do przemyśleń zawartych w tej książce. Jestem również wdzięczny
Dennisowi Pa-lumbo, dr. Bruce'owi Howardowi, Mickiemu Alterowi, dr Eliza-
beth Crim, dr. Robowi Piehlowi oraz dr. Craigowi Wagnerowi, dzięki którym
zacząłem rozumieć moich pacjentów w stopniu, jakiego nie mógłbym osiągnąć
samodzielnie. Dziękuję też dr. Howardowi Bacalowi, który wywarł olbrzymi
wpływ na mnie osobiście.
Chciałbym także podziękować moim rodzicom - Charlesowi
1 Dianę Bakerom - oraz rodzeństwu: Timowi, Pauli, Mitchowi,
Phillipowi i Lisie, którzy nadali kształt memu dzieciństwu i zachęcali
mnie do studiowania psychologii. Dziękuję wspólnotom religijnym kościołów
prezbiteriańskich w Westwood i Brentwood za udzielenie mi gościny, bym w
spokoju mógł snuć rozmyślania na temat psychologii i teologii. Jestem
szczególnie wdzięczny Julie Castiglii z Agencji Wydawniczej Castiglia
oraz Gideonowi Weilo-wi i Johnowi Loudonowi z Harper San Francisco za to,
że zaakceptowali pomysł tej książki i pomogli mi przenieść moje idee na
papier.
Wpro wadzenie
Jezus rozumiał ludzi. Dowodzi tego fakt, że wywarł prawdopodobnie
największy wpływ na historię świata. Nauki, jakie głosił dwa tysiące lat
temu, wędrując po Ziemi Świętej, stały się podwaliną kultur, zarzewiem
wojen i odmieniły losy wielu ludzi. Jako psycholog wielokrotnie
zastanawiałem się, w czym tkwiła tak olbrzymia moc owych nauk. Po wielu
latach badań doszedłem do następującego wniosku: aby zrozumieć, dlaczego
słowa Jezusa miały tak wielki wpływ na jego słuchaczy, należy pojąć ich
psychologiczne przesłanie. Biorąc pod uwagę powszechnie znane współczesne
teorie psychologiczne, śmiem twierdzić, że Jezus zdobywał wiernych
słuchaczy dzięki znakomitemu psychologicznemu podejściu do ludzi.
Przez ponad dwadzieścia lat zgłębiałem zarówno teologię, jak i
psychologię. Odkryłem, że studiowanie jednej z tych dyscyplin ułatwia mi
poznanie drugiej - i na odwrót. Wciąż nie przestają mnie zadziwiać
podobieństwa między duchowymi i emocjonalnymi regułami, od których zależy
zdrowie człowieka.
Freud uważał religię za rodzaj protezy, jaką człowiek podpiera się w
walce z własną bezsilnością. Jego teza zapoczątkowała -toczącą się po
dziś dzień - wojnę między psychologią a religią. Niektórzy psycholodzy
uważają religię za kult, ograniczający ludzki potencjał; równocześnie
pewni ludzie związani z religią kultem nazywają psychologię. Odkryłem, że
źródłem animozji występujących po obu stronach jest strach. A strach
uniemożliwia wszelkie zrozumienie. Ludzie mogą się nawzajem zrozumieć
dopiero wtedy, gdy zamiast sobie grozić, zaczną się słuchać.
Wiele lat temu kolega poprosił mnie, bym zastąpił go podczas niedzielnej
prelekcji w kościele. Chociaż sprawy kościoła były mi zupełnie obce,
zgodziłem się wygłosić jeden ze swoich wykładów z dziedziny psychologii,
skierowany do religijnej publiczności. Po kilku minutach mojej przemowy
jakiś mężczyzna podniósł dłoń i powiedział: „To mogłoby być interesujące
we wtorkowy wieczór w bibliotece lub podobnym miejscu, ale nie godzi się
tego
11
słuchać w Dzień Pański w Domu Bożym!". Nie muszę chyba dodawać, że nie
miałem łatwej publiczności. Niestety, z podobnym wrogim nastawieniem
ludzi religijnych do „laickiej psychologii" spotkałem się wówczas nie po
raz pierwszy i nie ostatni.
Trzeba jednak przyznać, że wzajemna antypatia podtrzymywana jest po obu
stronach. Kiedyś, po odbyciu trudnej dyskusji na temat chrześcijaństwa z
grupą psychoanalityków, podzieliłem się z przyjacielem - również
psychoanalitykiem - swoim rozczarowaniem dotyczącym, jak mi się wydawało,
ich pełnego uprzedzeń stosunku do osób wierzących. Wyjaśnił mi ich
zachowanie w następujący sposób: „Dobrze znam tych ludzi i nie sądzę, by
spotkali chociaż jednego terapeutę, który byłby inteligentny i
jednocześnie był chrześcijaninem". Właśnie tacy psychoanalitycy,
podtrzymujący swoje uprzedzenia wobec ludzi religijnych, których
wykluczyli ze swego życia zawodowego, są równie winni jak ludzie
wierzący, nie dopuszczający psychologii do swego życia religijnego.
Na szczęście Freud nie miał ostatniego zdania ani w kwestii religii, ani
psychologii. Współcześni psycholodzy, dokonujący ponownej oceny poglądów
Freuda, powinni zająć się również jego uprzedzeniem wobec religii. Od
kilku lat z zapartym tchem śledzę nowe odkrycia w dziedzinie psychologii.
Zdumiewają mnie podobieństwa między współczesnymi teoriami a liczącymi
niemal dwa tysiące kt naukami Jezusa.
Jezus nauczał w sposób subiektywny, posługując się przypowieściami;
współczesne psychoanalityczne teorie intersubiektyw-ności wyjaśniają nam,
dlaczego tak właśnie postępował. Jezus wierzył, że kontakt z Bogiem jest
źródłem zbawienia; psychoanalityczne teorie relacji z obiektem tłumaczą,
dlaczego ma to sens z punktu widzenia psychologii. Jezus utożsamiał się z
Kimś istniejącym poza Nim; teorie psychologiczne w podobny sposób
tłumaczą istnienie naszego „ja". Jezus pochwalał szczerość dziecięcych
emocji; wyt}umaczenie tego znajdziemy w psychologicznych koncepcjach
afektu. Jezus wiedział, że w umyśle może toczyć się walka między dwiema
siłami; my zaś wiemy, że nasza podświadomość może toczyć walkę z naszą
świadomością. Jezus traktował
12
grzech w kategoriach zerwania więzi człowieka z Bogiem; według
współczesnych teorii zjawiska psychopatologiczne są wynikiem zerwanych
więzi. To, co Jezus nazywał bałwochwalstwem, psycholodzy nazywają
uzależnieniem. Jezus nauczał, że powinniśmy poznać Boga, a wówczas On
również nas pozna; celem terapii jest leczenie poprzez empatię. Jezus
tłumaczył, że prawość to kontakt z Bogiem na płaszczyźnie wertykalnej;
natomiast psycholodzy opisują zdrowie psychiczne jako efekt związków
międzyludzkich na płaszczyźnie horyzontalnej. A to dopiero początek.
Na temat nauk Jezusa napisano wiele książek. Większości z nas nie jest
obca tradycyjna interpretacja jego słów, chciałbym jednak rzucić nowe
światło na ich odwieczną mądrość. Analiza współczesnych teorii
psychoanalitycznych umożliwiła mi spojrzenie pod innym kątem na naukę
Jezusa i wzbogaciła życie moje oraz moich pacjentów. Odkryłem, że
najnowsze osiągnięcia psychologii nie tylko nie kłócą się z przesłaniem
Plik z chomika:
himen303
Inne pliki z tego folderu:
Babiker Gloria - Autoagresja Mowa zranionego ciala.pdf
(1240 KB)
Ajdukiewicz Kazimierz - Obraz swiata i aparatura pojeciowa.pdf
(162 KB)
Asertywnosc - Artykul.pdf
(195 KB)
Autoprezentacja a Samowiedza - Artykul.pdf
(54 KB)
Baker Mark - Najwiekszy psycholog wszech czasow.pdf
(526 KB)
Inne foldery tego chomika:
Audiobooks
Aura_Czakry
Business
Channeling
Duchowosc_Religia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin