funckja liniowa 1.pdf

(161 KB) Pobierz
FUNKCJA LINIOWA
10
8
Przykłady lekcji matematyki z
zastosowaniem komputera .
6
4
2
0
-4
-2
0
2
4
-2
-4
-6
Autor pracy:
JOANNA NOWAK
891157786.001.png
Spis tre
ci
ś
str.
Wst
ę
p ............................................................................................................................................... 3
Informacje ogólne ........................................................................................................................ 4
Odniesienie do podstaw programowych ..................................................................................... 5
Propozycje lekcji z matematyki z zastosowaniem komputera :
Rozdział 1 Temat lekcji: Definicja funkcji liniowej i jej własno ś ci .............................. 7
Rozdział 2 Temat lekcji: Wykres funkcji liniowej. ......................................................... 12
Rozdział 3 Temat lekcji: Badanie wzajemnego poło ż enia dwóch prostych. ................... 16
Ogólne wskazówki dla nauczyciela .......................................................................................... 24
Bibliografia .................................................................................................................................. 25
Joanna Nowak
2
Wst
p
ę
Przygotowana praca ma na celu zach
ę
ci
ć
młodzie
ż
do nauki matematyki poł
ą
czonej z lekcj
ą
informatyki, tworzenia ró
ż
nych materiałów pomocniczych, a tak
ż
e do zbierania i przetwarzania
informacji. Funkcj
ę
liniow
ą
wybrałam, gdy
ż
jest to jeden z ciekawszych działów, gdzie korzystanie z
ę
ą
komputera b
dzie „zabaw
”.
W mojej pracy chc
ę
pokaza
ć
,
ż
e przy pomocy Worda, a przede wszystkim Exela – arkusza
kalkulacyjnego mo
ż
na opracowa
ć
materiał, umo
ż
liwiaj
ą
cy poznanie lub pogł
ę
bianie wiadomo
ś
ci
dotycz
ą
cych ró
ż
nych zagadnie
ń
.
Starałam si
ę
opracowa
ć
wybrane zagadnienia w sposób przejrzysty i czytelny, aby osoba
czytaj
ą
ca mogła poczu
ć
si
ę
obecna na lekcji i samodzielnie wykonywa
ć
powierzone jej zadania.
Joanna Nowak
3
Informacje ogólne
Celem tej pracy jest przygotowanie materiałów pomocniczych do nauki matematyki :
rysowanie wykresów funkcji liniowych, okre
ś
lanie własno
ś
ci funkcji z wykresu, badanie
wzajemnego poło
ż
enia dwóch prostych.
Temat bloku lekcji : Funkcja liniowa.
Zało
ż
enia wst
ę
pne:
1) III klasa gimnazjum lub I obecnego liceum
2) Czas trwania : 5-6 godzin lekcyjnych.
3) Przygotowanie uczniów : uczniowie sko
ń
czyli cykl lekcji przeznaczonych na nauk
ę
obsługi Worda i Exela.
4) Strona techniczna lekcji : w zale
ż
ś
no
ci od pracowni :
-
ka
ż
dy ucze
ń
ma do dyspozycji komputer
-
uczniowie s
ą
podzieleni na zespoły dwu-, trzyosobowe.
Cele bloku lekcji:
1) Utrwalenie i prze
ć
wiczenie poznanych wcze
ś
niej wiadomo
ś
ci i umiej
ę
tno
ś
ci.
2) Rozszerzenie posiadanych wiadomo
ś
ci.
3) Kształcenie zdolno
ś
ci logicznego my
ś
lenia i rozwini
ę
cie umiej
ę
tno
ś
ci
dydaktycznych.
Joanna Nowak
4
Odniesienie do podstaw programowych
Podstawa programowa kształcenia ogólnego .
INFORMATYKA
Rozwi ą zywanie problemów za pomoc ą programów u ż ytkowych.
Tworzenie dokumentów zawieraj
ą
cych tekst, grafik
ę
i tabele.
Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego do rozwi
ą
zywania zada
ń
z programu nauczania gimnazjum i
codziennego
ż
ycia.
Symulowanie zjawisk o znanych prostych modelach.
Po
ż
ytki wynikaj
ą
ce z rozwoju informatyki i powszechnego dost
ę
pu do informacji.
MATEMATYKA
Rozumienie i u
ż
ywanie poj
ęć
: argument, warto
ść
, miejsce zerowe, wykres funkcji, funkcja liniowa,
ca, funkcja stała.
współczynnik kierunkowy, funkcja rosn
ą
ca, funkcja malej
ą
Doskonalenie umiej ę tno ś ci posługiwania si ę układem współrz ę dnych.
Wykorzystywanie wiadomo
ś
ci o funkcji na przykład przy rysowaniu wykresów funkcji,
ś
ci funkcji z wykresu i wyznaczaniu wzoru funkcji liniowej.
odczytywaniu własno
.
Rozwi
ą
zywanie układów równa
ń
metod
ą
graficzn
ą
Joanna Nowak
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin