Program eduk-terap. autyzm.doc

(87 KB) Pobierz
PROGRAM EDUKACYJNO - TERAPEUTYCZNY

1

 

PROGRAM EDUKACYJNO  -  TERAPEUTYCZNY

 

              DLA  DZIECKA  AUTYSTYCZNEGO

 

 

 

 

I. Przygotowanie do nauki

 

1.     Obserwacja - nawiązanie kontaktu na dostępnym dla dziecka poziomie;

 

¨     ustalenie poziomu funkcjonowania w zakresie wszystkich sfer

 

2.     Niedyrektywna Terapia Zabawowa – spontaniczne wyrażanie własnych przeżyć

¨     naśladowanie, odwzorowywanie czynności

 

3.     Rozwinięcie poczucia bezpieczeństwa i redukcja poziomu lęku – oddziaływanie na sferę zmysłów

¨     wykorzystanie w zabawie wody, piasku i innych tworzyw

 

4.     Rozpoznanie i eliminowanie niepożądanych form zachowania ( agresja, stereotypie, negatywizm ) na korzyść celowych działań – manipulacja różnymi materiałami

¨     zabawy ruchowe

¨     sensowne interakcje

¨     elementy muzykoterapii

 

5.     Wdrażanie do konkretnych zadań – wpływanie na funkcje percepcyjno – motoryczne;

¨     wyrównywanie deficytów rozwojowych

¨     stopniowe przechodzenie do zabaw tematycznych.

 

 

 

 

 

 

II.Rewalidacja indywidualna

 

1.     Zaradność i samoobsługa :

*        rozbieranie i ubieranie ( wkładanie luźnej bielizny, bluzek, koszul, spodni bez konieczności zapinania )

*        wkładanie, zdejmowanie i ustawianie w odpowiednim miejscu obuwia ( bez samodzielnego sznurowania i wiązania )

*        mycie rąk z zachowaniem kolejnych etapów tej czynności, odkręcanie i zakręcanie kranów

*        sygnalizowanie i realizowanie potrzeb fizjologicznych

*        otwieranie i zamykanie drzwi ( bez używania kluczy )

*        posługiwanie się przedmiotami codziennego użytku przeznaczonymi do utrzymania higieny osobistej, układanie zabawek i przyborów na określonym miejscu

*        poprawne spożywanie pokarmów (gryzienie i żucie, posługiwanie się łyżką )

*        poprawne siedzenie przy stole.

 

UWAGA:

Zdobywanie umiejętności i nawyków odbywać się musi w sytuacjach naturalnych, każda czynność powinna być podzielona na drobne elementy, których dziecko się uczy w zależności od poziomu wyjściowego
i indywidualnych możliwości. Początkowo dziecko obserwuje wykonywanie czynności przez nauczyciela, potem wspólnie z nim wykonuje określony etap czynności, a następnie wykonuje ją przy pomocy lub samodzielnie. Ważne jest wykorzystywanie różnych form graficznego rejestrowania zachodzących
w dziecku zmian.

 

 

 

 

 

 

 

2.     Zachowania społeczne :

 

Þ   kształtowanie poczucia tożsamości, więzi z otaczającą dziecko rzeczywistością

Þ   wzmacnianie poczucia „ja”

Þ   zdobycie podstawowej orientacji w otaczającej dziecko rzeczywistości

Þ   rozpoznawanie swojego imienia

Þ   poznawanie rzeczy i dźwięków;

Þ   nawiązanie kontaktu z nauczycielem

Þ   praktyczne poznanie pomieszczeń szkolnych (korytarz, łazienka, szatnia, sala gimnastyczna )

Þ   klasa – urządzenie klasy, zabawki, przybory szkolne

Þ   przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w klasie

Þ   ulubione zabawki i zabawy dziecka

Þ   droga do szkoły – wdrażanie do prawidłowego zachowania się na ulicy; przechodzenie przez jezdnię w wyznaczonych miejscach

Þ   zmysłowe poznanie zmian zachodzących w przyrodzie ( jesień – zmiany koloru liści, opadanie ich, deszcz, zbieranie liści, kasztanów; zima – poznanie śniegu i lodu, dokarmianie ptaków; wiosna – pąki, pierwsze kwiaty, liście).

 

UWAGA:

Naśladowanie aktywności własnej dziecka prowadzi do nawiązania kontaktu
z nauczycielem, skupia uwagę dowolną dziecka i uczy odbioru stanów uczuciowych.

Rozwijanie poczucia tożsamości odbywa się m.in. z zastosowaniem techniki
W. Sherborne i „ Programów Aktywności” Ch. Knillów opartej na poznaniu własnego ciała poprzez ruch traktowany jako środek do tworzenia poczucia bezpieczeństwa i wzajemnych interakcji z dorosłymi i dziećmi.

Kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów z rówieśnikami
i rozwijanie form współżycia w grupie szkolnej odbywa się poprzez zabawy zespołowe ruchowe, tematyczne i konstrukcyjne przy wspólnym korzystaniu
z pomocy i sprzętu dydaktycznego.

Umiejętność radzenia sobie w różnych sytuacjach życiowych kształtowany jest poprzez naukę właściwego wyrażania swoich stanów emocjonalnych
i sygnalizowanie potrzeb (słowem, mimiką, gestem) oraz zaspokajanie ich
w odpowiednim miejscu i czasie w sposób społecznie akceptowany.

Kształtowanie właściwej postawy wobec kolegów i dorosłych, szacunku dla mienia – odbywa się jedynie w warunkach naturalnych i przez praktyczne działanie. Wzbudzanie i kształtowanie emocji, stanowiących źródło radości
i wzruszeń poprzez wdrażać dziecko do celowego spostrzegania, obserwowania i rozumienia sytuacji; spontaniczną obserwację dziecka warto stopniowo ukierunkowywać na charakterystyczną cechę danego przedmiotu
(kolor, kształt, użyteczność) lub zjawiska czy pojęcia , aby dziecko mogło zdobyć umiejętność klasyfikowania przedmiotów i zjawisk zachodzących
w najbliższym środowisku.

 

Dla każdego dziecka należy znaleźć indywidualny sposób porozumiewania się wzrokowego, słuchowego, dotykowego – realizowanego poprzez przedmioty, gesty, dźwięki i słowa.

Realizacja treści odbywa się poprzez:

¨     ćwiczenia funkcji spostrzeżeniowo – ruchowych; rozwijanie zręczności w chwytaniu, utrzymywaniu równowagi, opanowanie schematu własnego ciała

¨     ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej wykorzystując zabawy z piłką, gry i zabawy dydaktyczne, wykonywanie prostych poleceń, odtwarzanie zidentyfikowanych dźwięków pochodzących z otoczenia

¨     rozwijanie zmysłu dotyku poprzez ćwiczenia w rozpoznawaniu przedmiotów codziennego użytku i ich faktury dotykiem oraz ćwiczenia odczuwania temperatury, np. zimne, i gorące napoje

¨     ćwiczenia zmysłów węchu i smaku przez rozróżnianie smaków; słodki, gorzki, słony, kwaśny oraz rozróżnianie intensywnych zapachów
z otoczenia dziecka, np. zapachy potraw, kwiatów, leków.

 

3.     Kształcenie mowy:

*        kształtowanie mowy i innych dostępnych środków porozumiewania się

*        wzbogacanie słownictwa czynnego i biernego

*        kształtowanie pojęć w trakcie zabawy i funkcjonalnego posługiwania się przedmiotami

*        kształcenie rozumienia gestów, znaków słownych i ogólnych umiejętności naśladowczych

*        uczenie reagowania na własne imię

*        ćwiczenia przygotowujące do nauki czytania

*        poznawanie przedmiotów codziennego użytku oraz osób znaczących

*        ćwiczenia przygotowujące do nauki pisania – swobodne bazgranie

*        rozróżnianie, identyfikowanie i nazywanie przedmiotów, ich cech

*        wykonywanie czynności manualnych pod kontrolą wzroku
(manipulowanie, układanie puzzli, loteryjek; rysowanie wzorów graficznych; wodzenie po wzorze, rysowanie po szablonie i po śladzie, stopniowe odwzorowywanie.

 

UWAGA:
Zajęcia obejmują wszystkie funkcje językowe: spostrzeganie, różnicowanie
i kojarzenie wzorów słuchowych, wzrokowych, kinestetycznych, wrażliwość na rytm i koordynacje wzrokowo – ruchowo – słuchową oraz ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny, fonacyjny i oddechowy.

Pierwsze formy nawiązania kontaktu z dzieckiem możliwe są na drodze niewerbalnych kanałów porozumiewania, by ostrożnie przejść do oswajania
z formami językowymi.

Dziecko poznaje świat poprzez doświadczenia motoryczne, rozwija swoją inteligencję sensoryczno – motoryczną bawiąc się, manipulując przedmiotami. Doświadczenia te kształtują system pojęć i wyobraźni stanowiąc podstawę dla opanowania języka. Systematyczne utrwalanie pojęć prowadzi do prawidłowego kojarzenia nazwy z desygnatem, co z kolei umożliwia dziecku poprawne nazywanie przedmiotów i ma ogromne znaczenie w procesie usprawniania myślenia, pamięci i uwagi.

Wspierającą rolę w nauce mowy dzieci odgrywają zajęcia z rytmiki
i wychowania fizycznego poprzez kształtowanie wrażliwości słuchowej, poprawę koordynacji ruchowe, likwidację silnych napięć nerwowych. Początkowe kontakty mają formę poleceń, pytań, informacji.


Naukę pisania i czytania prowadzi się równolegle z nauką mowy. Ćwiczenia przygotowujące do nauki czytania i pisania muszą być poprzedzone rozwijaniem:

Þ   percepcji wzrokowej poprzez rozróżnianie, identyfikowanie
i nazywanie przedmiotów, ich cech i czynności w warunkach naturalnych i na obrazku

Þ   koordynacji wzrokowo – ruchowej poprzez wykonywanie czynności manualnych pod kontrolą wzroku (czynności samoobsługowe, manipulowanie tworzywami nieukształtowanymi, np. masa solna, plastelina ) , posługiwanie się przedmiotami, korzystanie z pomocy dydaktycznych ( układanki, loteryjki, puzzle )

Þ   analizy i syntezy wzrokowej: układanie całości z elementów, rozkładanie całości na elementy; na materiale niegraficznym - układanki, loteryjki, zabawy konstrukcyjne, zbiory przedmiotów.

 

Naukę pisania rozpoczynamy od różnych ćwiczeń usprawniających manualnie (dowolne bazgranie, rysowanie kresek, kropek, laseczek, kółeczek i łączenie tych elementów w szlaczki; wodzenie po śladzie, rysowanie w szablonie i po wzorze, stopniowe przechodzenie do całościowego odwzorowywania).

 

Zajęcia rozwijające ekspresję słowną obejmują:

*        wzbogacenie czynnego słownika dziecka

*        ćwiczenia artykulacyjne przygotowujące do poprawnego wymawiania słów

*        ćwiczenia nazywania i opisywania przedmiotów

*        ćwiczenia stymulujące spontaniczne wypowiedzi

*        naukę wierszy i piosenek

*        stymulację prowadzenia sensownego dialogu.

 

4. Kształcenie funkcji poznawczych :

  • świadome wykorzystywanie różnorodnego działania w zabawie, sytuacjach naturalnych i planowo zorganizowanych zajęciach
  • umiejętność wyodrębniania zbiorów przedmiotów w najbliższym otoczeniu
  • różnicowanie zbiorów przedmiotów wg ich cech zewnętrznych
    (kształt, kolor, faktura, wielkość)
  • kształtowanie pojęć „ jest”, „nie ma”
  • kształtowanie pojęcia wielkości: duży – mały, gruby – cienki, długi – krótki
  • rozumienie pojęć przestrzennych: nad, pod, przed
  • rozumienie pojęć prędk...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin