altruizm wyk 9.doc

(857 KB) Pobierz
Orientacje prospołeczne a dostępność perspektywy innych

Strona11

Orientacje prospołeczne a dostępność perspektywy innych

Wykład IX

 

 

Jawne i niejawne ustosunkowania wobec apelu o pomoc - kontekst teoretyczny

Ø                  Zróżnicowanie 2 typów orientacji prospołecznej:

- endocentryzm regulacyjna rola Ja i związanych z nią standardów Ja;

- egzocentryzm regulacyjna rola struktur poza-Ja  pochodnych od standardów poza – Ja

Ø                   Wyniki badań:

-odmienne techniki wychowawcze sprzyjają kształtowaniu dominującego mechanizmu   zaangażowania

- odmienne konsekwencje regulacyjne  w zakresie wielkości pozaosobistego zaangażowania, deklarowanego niepokoju:

- brak różnic w warunkach neutralnych

- w warunkach zagrożenia JA - spadek, a w warunkach facilitacji JA wzrost jawnych przejawów zaangażowania u osób o dominacji ED; brak różnic u osób o dominacji EG (Kobuszewska, 1989; Rafalska, 2000; Szuster, 2002)

Ø                   Problem badawczy: czy treść apelu o pomoc zróżnicowana ze względu na koncentrację na JA vs na Innym będzie różnicowała jawne/kontrolowane i niejawne/ utajone niekontrolowane  przejawy ustosunkowań

 

„Wypadek w górach” alternatywa wobec „Dialogu wewnętrznego”

          Ograniczenia kwestionariusza „Dialog Wewnętrzny”

-          bohaterkami opowiadań - kobiety

-          Czasochłonne: duża ilość opowiadań

          Uzasadnienie dla nowego pomiaru

          Kwestionariusz „Wypadek w górach”

-          1 opowiadanie ; paraprojekcyjny charakter

-          Uniwersalny charakter sytuacji nie ograniczony do 1 płci

 

Kwestionariusz „Wypadek w górach”

         Często w rozmowach z innymi ludźmi opowiadamy o przeżytych przygodach. Jedna z osób, które wcześniej brały udział w naszych badaniach, opisała nam pewne zdarzenie, jakie spotkało ją w czasie wakacji w górach. Poniżej przytaczamy fragment:

                        „Jak zwykle we wrześniu pojechałem w góry. O tej porze jest tam mało ludzi i tylko tacy, którzy rzeczywiście przyjeżdżają po to, żeby pochodzić po górach. Pogoda niestety nie sprzyjała turystom. Już pierwszego dnia pobytu zaniosło się i padało. Prawie nikt nie ruszył się ze schroniska. Przy kolacji powiedziałem do ludzi, z którymi siedziałem przy stoliku, że chyba jutro – niezależnie od pogody – wybiorę się na niezbyt forsowną i krótką wycieczkę, trasą, którą kiedyś szedłem. Na drugi dzień deszcz nieco ustal, mżyło, ale mgła utrzymywała się nadal. Pomyślałem, że taka pogoda nie może odstraszyć, tym bardziej, że perspektywa siedzenia jeszcze jeden dzień w schronisku była przygnębiająca. W jadalni przy śniadaniu zapytałem, czy ktoś wybiera się w góry; niestety nikt nie zgłosił ochoty ruszenia ze mną. Założyłem kurtkę, naciągając kaptur na głowę powiedziałem: „cześć, do kolacji” moim znajomym przy stoiku i wyruszyłem. Ale w czasie kolacji byłem jeszcze daleko od schroniska…”

 

Kwestionariusz „Wypadek w górach” c.d.

Należy organizować pomoc, bo:

         chłopaka mogło spotkać jakieś nieszczęście

         należy pomagać w sytuacji, gdy inni potrzebują pomocy

         góry są zwodnicze o tej porze roku i zapewne chłopak przecenił swoje możliwości

         nigdy nie wiadomo co mnie może się zdarzyć, mogę znaleźć się w takiej samej sytuacji

         szybko trzeba zorganizować grupę i wyruszyć na poszukiwanie, to zawsze pewniejsze, niż gdy udam się w pojedynkę

         źle bym się czuł, gdybym nie pomógł

         już minęło zbyt wiele czasu, by sądzić iż to przypadek, że go nie ma

         kiedy nie zareaguję, co mogą o mnie pomyśleć

         jeszcze nie minęło tak dużo czasu, jest szansa żeby go uratować

         przy okazji wykażę jego kompletną ignorancję w sprawach turystyki górskiej

         wyglądał na doświadczonego turystę i skoro go nie ma, to zapewne cos się stało

         dla mnie to dobry sprawdzian moich umiejętności

         chłopak siedzi teraz pewnie gdzieś przerażony i nie wie co dalej ma robić ze sobą

 

Dane psychometryczne

          Stałość w czasie, r= 0, 52 (p < 0, 01).

          Korelacja ze zmienną aprobaty społecznej r = 0, 14; korelacja z podskalą EG r = 0, 21; korelacja z podskalą ED r = 0, 15.

          Równoważność pomiarów dokonywanych przy użyciu obu narzędzi:

 - korelacja „Wypadku w górach” i „Dialogu Wewnętrznego” 0,78 ; p < 0,001

- analogiczny wzór rozkładów empirycznych członów ED i EG charakteryzujacy się przewagą EG

 

Przesłanki hipotez: oczekiwania

Niekontrolowe przejawy ustosunkowań (czas reakcji)

Ø                  dominująca rolę regulacyjna a struktura Ja (endocentryzm) a zgodność treści eksponowanego bodźca z dominującą instancją regulacyjną a skraca czas reakcji - niezgodność wydłuża

Ø                  Podobny status regulacyjny struktur Ja i poza-Ja ( egzocentryzm)  a warunki sprzyjające przełączaniu regulacji z Ja na poza-Ja bądź odwrotnie

Ø                  Czas reakcji nie powinien różnicować  ustosunkowań osób o dominacji ED

Ø                  Jawne kontrolowane przejawy ustosunkowań (deklaracje);

- Brak różnic miedzy ED i EG

 

Badanie (Szuster, 2008)

Warunki: koncentracja na Ja vs sytuacji Innego


KUBUS
ZMIENNA ZALEŻNA: odpowiedzi na pytania, czas odpowiedzi, oglądania reklamy 


Bez nazwy 1

 

Czy reklama zachęciła Cię do działań na rzecz dzieci?

Czy zgodziłabyś/łbyś się pracować jako wolontariusz?

Czy reklama jest pomysłowa?

Które hasło wydaje Ci się lepsze?

 

Wskaźnik: skala 5-st. 1- zdecydowanie nie ; 5- zdecydowanie tak

 

Osoby badane: studenci N = 86

 

 

Schemat badania

Etap I                                                                Etap II   

               Badanie grupowe                                     Badanie indywidualne

       Pomiar kwestionariuszowy                                technika komputerowa

         orientacji prospołecznej                                              

                                                 

Wypadek w górach:                                          Reklama R /J Reklama R /I

  podział na 3 grupy o:             

$ o # nasileniu egzocentryzmu                               Czas oglądania reklamy

                                                                                              Czas wyboru hasła

                                                                                               Odpowiedzi na pytania                              



Wyniki – niekontrolowane ustosunkowania: czas oglądania reklamy
 

§                     efekt interakcji

F (2, 82) = 5,075 p= 0,008

                     w warunkach R/Ja: osoby o niskim EGZ krócej oglądały reklamę niż w warunkach R/I ( p= 0,045). Osoby o umiarkowanym EGZ reagowały odwrotnie (p=0,009).

                     brak różnic pomiędzy warunkami u osób o wysokim EGZ.

§                     efekt główny warunków

F ( 2,39) = 5, 009 p= 0,01

w warunkach R/I osoby o niskim EGZ istotnie dłużej oglądały reklamę w porównaniu z osobami o umiarkowanym EGZ ( p= 0,003)



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wyniki: niekontrolowane ustosunkowania c.d.: czas wyboru hasła

§                    

Efekt interakcyjny

F = ( 2, 84) = 3,312 ; p= 0,042

                     osoby o niskim EGZ różniły się czasem wyboru hasła: w warunkach R/J czas był krótszy niż w warunkach R/I (p= 0,042). osoby o umiarkowanym i wysokim EGZ nie różniły się pomiędzy warunkami.

§                     Efekt główny warunków:

R/I  F (2, 39) = 3,21 p= 0,05:

                     osoby o niskim EGZ dłużej dokonywały wyboru hasła (p= 0,032)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Konkluzje

Orientacje prospołeczne nie różnicują kontrolowanych ustosunkowań. 

  Wynik spójny rezultatami wskazującymi na brak zróżnicowania w zakresie jawnych parametrów pozaosobistego zaangażowania w warunkach neutralnych (Kobuszewska, 1989, Rafalska, 2000 Szuster, 2003) .

 

Orientacje prospołeczne  różnicują niekontrolowane przejawy ustosunkowań

          spójne rezultaty w zakresie czasu: oglądania reklamy i wyboru hasła

             zróżnicowane czasy  w przypadku dominacji ED – łatwość aktywizacji Ja

             brak zróżnicowania czasów w przypadku dominacji EG – względna

             dostępność obu perspektyw: Ja i poza-Ja

 

  

 

Orientacje endo-egzo a ocena przekazu reklamowego CRM (Maison,2010)

          Skuteczność akcji CRM w zależności od:

        Odbiorcy pomocy – atrybucja winy

        osoba z porażeniem mózgowym

        Narkoman

        Motywacji

        Endocentrycznej

        Egzocentrycznej

 

 

 

 

Materiały

 

 


reklama3

reklama2

 

Osoby badane

         202 osoby, 18-54 lata, 155 kobiet i 46 mężczyzn

 

 

Wyniki – ocena akcji CRM



Ocena akcji CRM w zależności od orientacji prospołecznej oraz wersji reklamy: atrybucji niskiej i wysokiej odpowiedzialności

 

 

Wnioski

          Ocena skuteczności reklamy zależna od interakcji odbiorcy (narkoman vs porażenie mózgowe) i typu orientacji:

-          osoby o dominacji orientacji ED oceniają skuteczność reklamy w zależności od odbiorcy pomocy: wyżej gdy jest dziecko z porażeniem mózgowym w porówaniu z narkomanem

-            osoby o dominacji orientacji EG nie różnią się w ocenie bez względu na kategorię odbiorcy pomocy

          Ocena efektywności reklamy EG nie uwzględnia potencjalnych stereotypów: pomoc wartością uniwersalną bezwarunkową

          Ocena efektywności reklamy warunkowa zalezna od kategorii obiektu który otrzymuje pomoc

 

 

Efekt generalizacji/ projekcji Ja

          Termin wprowadzony przez Freuda

          Różnorodność przejawów: oceny, zachowania, szybkość reakcji.

          Odnoszenie własnych kryteriów oceny do oceny sytuacji innych.

          Wyraz dominacji standardów Ja.

          Dotyczy kwestii względnie nie angażujących

          Tendencja do oczekiwania, że inni są podobni do nas

          Heurystyka, która pozwala szybko i dokładnie przewidywać zachowania innych na podstawie wnioskowania o sobie

          działa bez wysiłku i uwagi, nie wymaga intencji, nie odpowiada dobrze na próby ograniczenia go

          Projekcja a strategicznie regulowana: ludzie podtrzymują lub powstrzymują projekcję zależnie od wstępnej oceny podobieństwa; gdy ktoś wydaje się być podobny, dalsze oceny kształtujemy na podstawie wnioskowania o podobieństwach w innych cechach, jakie posiadamy.

 

 

Efekt generalizacji/projekcji Ja c.d.

          Mechanizm odpowiedzialny za zaangażowanie: „zdarzenia dotyczące innych osób (spostrzeganych jako niezbyt odległych od Ja) mogą wywoływać zaangażowanie tych samych standardów, które podmiot odnosi do własnej sytuacji” (Reykowski, 1986).

          Natura zjawiska:  świadoma i nieświadoma

          Rozwojowy charakter generalizacji standardów:

  -  faza egocentryzmu: Ja pierwszy najbardziej dostępny i wyrazisty obiekt

  -   faza różnicowania: kształtowanie reprezentacji poznawczych innych

  -   zdolność do decentracji facylituje różnicowanie Ja - INNI

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin