Filtry aktywne - EdW.pdf

(1568 KB) Pobierz
Listy od Piotra
F
i
l
t
r
y
a
k
t
y
w
n
e
część 1
W kilku najbliższych Listach od Piotra
przedstawię Ci podstawowe informa−
cje o filtrach. Nie będziemy wgłębiać
się w meandry teorii filtrów, bo to na−
prawdę jest bardzo trudna dziedzina.
Teoria filtrów prezentowana jest
w licznych, gorszych i lepszych książ−
kach, więc jeśli chcesz, zbadaj zaga−
dnienie samodzielnie. Ostrzegam, że
nie jest to łatwe. Jedną z przyczyn
jest fakt, że warunkiem zrozumienia
przedstawianych rozważań i wzorów
jest znajomość wyższej matematyki,
a poza tym poszczególni autorzy pod−
chodzą do tematu z różnych stron.
Szczerze mówiąc, praktykowi takie−
mu jak Ty, teoria nie jest potrzebna.
Wystarczy, że zrozumiesz podstawo−
we zasady i zaprojektujesz potrzebne
filtry. Jeśli chcesz, możesz wgłębiać
się w teorię, by zrozumieć wszystkie
szczegóły (często zadziwiające) i by
z pełną świadomością projektować
nawet bardzo wyszukane filtry. Ja jed−
nak radzę Ci zacząć od praktyki.
Wiem, że nazwy, parametry, okre−
ślenia i skomplikowane wzory przera−
żają większość elektroników. Nie bój
się! Nie będę Ci tego wbijał do głowy.
Nie musisz się na wszystkim znać –
postarałem się z tej ogromnej masy
materiału wyselekcjonować to, co dla
praktyka najważniejsze.
Najpierw omówimy najważniejsze
zagadnienia wstępne. Nie zlekceważ
tego materiału − da Ci ogólny obraz za−
gadnienia. W kolejnych odcinkach po−
dam praktyczne sposoby obliczania
podstawowych rodzajów filtrów. Będą
to sprawdzone, proste recepty na naj−
popularniejsze rodzaje filtrów. Bar−
dziej zaawansowani znajdą dodatko−
wo ogólne wzory, pozwalające dobrać
dodatkowe parametry.
W wielu układach elektronicznych trzeba od−
dzielać od siebie albo tłumić składowe o róż−
nych częstotliwościach. Potrzebne są do tego
filtry. Najprostszy filtr można zbudować wy−
korzystując rezystor i kondensator. Rysunek 1
pokazuje prościutkie filtry górnoprzepusto−
wy i dolnoprzepustowy oraz ich charaktery−
styki. Układy ze wzmacniaczami operacyj−
nymi mogą dodatkowo wzmacniać sygnał.
Składając filtr dolno− i górnoprzepustowy
można zbudować filtr środkowoprzepusto−
wy, czyli pasmowy. Rysunek 2 pokazuje
przykładowy układ i charakterystykę.
Niestety, proste filtry z rysunków 1, 2 nie
są zbyt skuteczne. Są to tak zwane filtry
pierwszego rzędu. Słabo tłumią sygnały spo−
za pasma przepustowego. Charakterystyki
najprostszych filtrów mają łagodne zbocza,
tymczasem dobre filtry powinny mieć cha−
rakterystyki ostre, jak na przykład na rysun−
ku 3 , gdzie na jednym wykresie zaznaczyłem
charakterystyki trzech filtrów.
Nie można radykalnie poprawić stromości
charakterystyki, łącząc kilka jednakowych
ogniw RC. Rysunek 4a pokazuje ideę na
przykładzie filtru dolnoprzepustowego. Nie−
stety, kolejne ogniwa obciążają poprzednie
i na pewno nie tędy droga do dobrego filtru.
Niezbyt dobrym pomysłem jest też dodanie
wtórników−buforów separujących ogniwa
według rysunku 4b albo zastosowanie kilku
ogniw według rysunku 4c . Co prawda moż−
na w ten sposób uzyskać znaczną stromość,
ale na krańcach pasma przepustowego po−
wstanie łagodne “kolano” – załamanie cha−
rakterystyki na krań−
cach pasma jest zdecy−
dowanie zbyt łagodne.
Szersza analiza nie
jest konieczna – wnio−
sek jest prosty: aby
uzyskać filtr o charak−
terystyce zbliżonej do
prostokąta, trzeba wy−
korzystać układy nie−
co bardziej złożone
niż te z rysunku 1b,
1d i zastosować odpo−
wiednio dużą liczbę
takich układów.
Dawniej skuteczne
filtry realizowano
z użyciem cewek
i kondensatorów. Były
to tak zwane filtry LC.
Obecnie filtry LC sto−
suje się tylko w zakre−
sie wysokich często−
tliwości. Natomiast
filtry na zakres ma−
łych częstotliwości,
w tym częstotliwości
akustycznych, z po−
wodzeniem realizuje
się wykorzystując
wzmacniacze opera−
cyjne oraz odpowie−
dnio dobrane obwody
RC w pętli sprzężenia
zwrotnego. Są to tak
Rys. 1
Rys. 2
24
Elektronika dla Wszystkich
931481786.548.png 931481786.659.png 931481786.770.png 931481786.850.png 931481786.001.png 931481786.012.png 931481786.023.png 931481786.034.png 931481786.044.png 931481786.055.png 931481786.066.png 931481786.077.png 931481786.088.png 931481786.099.png 931481786.110.png 931481786.121.png 931481786.132.png 931481786.143.png 931481786.154.png 931481786.165.png 931481786.176.png 931481786.187.png 931481786.198.png 931481786.209.png 931481786.220.png 931481786.231.png 931481786.242.png 931481786.253.png 931481786.264.png 931481786.275.png 931481786.286.png 931481786.297.png 931481786.308.png 931481786.319.png 931481786.330.png 931481786.341.png 931481786.352.png 931481786.363.png 931481786.374.png 931481786.385.png 931481786.396.png 931481786.407.png 931481786.417.png 931481786.428.png 931481786.439.png 931481786.450.png 931481786.461.png 931481786.472.png 931481786.482.png 931481786.493.png 931481786.504.png 931481786.515.png 931481786.526.png 931481786.537.png 931481786.549.png 931481786.560.png 931481786.571.png 931481786.582.png 931481786.593.png 931481786.604.png 931481786.615.png 931481786.626.png 931481786.637.png 931481786.648.png 931481786.660.png 931481786.671.png 931481786.682.png 931481786.693.png 931481786.704.png 931481786.715.png 931481786.726.png 931481786.737.png 931481786.748.png 931481786.759.png 931481786.771.png 931481786.782.png 931481786.793.png 931481786.804.png 931481786.815.png 931481786.826.png 931481786.837.png 931481786.847.png 931481786.848.png 931481786.849.png 931481786.851.png 931481786.852.png 931481786.853.png 931481786.854.png 931481786.855.png 931481786.856.png 931481786.857.png 931481786.858.png 931481786.859.png 931481786.860.png 931481786.002.png 931481786.003.png 931481786.004.png 931481786.005.png 931481786.006.png 931481786.007.png 931481786.008.png 931481786.009.png 931481786.010.png 931481786.011.png 931481786.013.png 931481786.014.png 931481786.015.png 931481786.016.png 931481786.017.png 931481786.018.png 931481786.019.png 931481786.020.png 931481786.021.png 931481786.022.png 931481786.024.png 931481786.025.png 931481786.026.png 931481786.027.png 931481786.028.png 931481786.029.png 931481786.030.png 931481786.031.png 931481786.032.png 931481786.033.png 931481786.035.png 931481786.036.png 931481786.037.png 931481786.038.png 931481786.039.png 931481786.040.png 931481786.041.png 931481786.042.png 931481786.043.png
 
Listy od Piotra
my podstawowe moduły nazywane ogniwa−
mi, zawierające jeden wzmacniacz operacyj−
ny i kilka elementów RC. W wielu sytua−
cjach wystarczy jedno ogniwo. Jeśli filtr ma
mieć ostrzejsze zbocza, musi zawierać kilka
takich ogniw.
Rysunek 5 pokazuje charakterystykę
pewnego filtru. Rysunek 6 pokazuje dwa
układy, które mają taką właśnie charaktery−
stykę. Zwróć uwagę na obecność w każdym
filtrze czterech podstawowych ogniw.
Tu mógłbym przygwoździć Cię informa−
cją, że są to filtry LP ósmego rzędu o często−
tliwości 3−decybelowej równej 200Hz. Jeden
z nich jest filtrem Sallen−Keya, a drugi fil−
trem MFB (z wielokrotnym sprzężeniem
zwrotnym). Oba są filtrami Czebyszewa o fa−
listości charakterystyki 2dB...
Nadążasz?
Takie i podobne określenia, spotykane
w książkach i czasopismach, skutecznie od−
straszają od filtrów nie tylko początkujących.
Nie przestrasz się ich! Spróbujmy najpierw
uporządkować podstawowe pojęcia związane
z filtrami.
Rys. 3
zwane filtry aktywne. Dzięki zastosowaniu
wzmacniacza operacyjnego możliwe jest wy−
eliminowanie niewygodnych cewek.
Początkujący pytają, jak to się dzieje, że
wzmacniacz operacyjny poprawia sytuację
i eliminuje cewki? Pełna odpowiedź nie była−
by łatwa do zrozumienia. Z grub−
sza biorąc, dzięki odpowiedniej pę−
tli sprzężenia zwrotnego wzmac−
niacz coś dodatkowo dodaje albo
dodatkowo ujmuje i poprawia cha−
rakterystykę, a nawet ją radykalnie
zmienia.
Nie pomyśl jednak, że jeden je−
dyny wzmacniacz operacyjny roz−
wiązuje problem stromości zboczy.
W praktyce często wykorzystuje−
LP, BP, HP
W literaturze na temat filtrów niewątpliwie
napotkasz skróty LP, BP, HP. Pochodzą one
od angielskich określeń:
LP – Low Pass – dolnoprzepustowy
BP – Band Pass – pasmowo−przepustowy
(środkowoprzepustowy)
HP – High Pass – górnoprzepustowy
Być może też spotkasz określenia band−
stop – pasmowo−zaporowy i allpass –
wszechprzepustowy.
Częstotliwości graniczne
Pasmo
Na wykresach zazwyczaj częstotliwość i tłu−
mienie zaznaczamy w skali logarytmicznej.
Wartości tłumienia czy też wzmocnienia
(w tym artykule ogólnie: amplituda) podane są
w decybelach. Jednym z najważniejszych pa−
rametrów filtru jest częstotliwość graniczna
(lub częstotliwości graniczne). Jako częstotli−
wość graniczną uznaje się częstotliwość, przy
której wzmocnienie jest o 3 decybele mniejsze,
Rys. 5
Rys. 4
Rys. 7
Rys. 6
25
Elektronika dla Wszystkich
931481786.045.png 931481786.046.png 931481786.047.png 931481786.048.png 931481786.049.png 931481786.050.png 931481786.051.png 931481786.052.png 931481786.053.png 931481786.054.png 931481786.056.png 931481786.057.png 931481786.058.png 931481786.059.png 931481786.060.png 931481786.061.png 931481786.062.png 931481786.063.png 931481786.064.png 931481786.065.png 931481786.067.png 931481786.068.png 931481786.069.png 931481786.070.png 931481786.071.png 931481786.072.png 931481786.073.png 931481786.074.png 931481786.075.png 931481786.076.png 931481786.078.png 931481786.079.png 931481786.080.png 931481786.081.png 931481786.082.png 931481786.083.png 931481786.084.png 931481786.085.png 931481786.086.png 931481786.087.png 931481786.089.png 931481786.090.png 931481786.091.png 931481786.092.png 931481786.093.png 931481786.094.png 931481786.095.png 931481786.096.png 931481786.097.png 931481786.098.png 931481786.100.png 931481786.101.png 931481786.102.png 931481786.103.png 931481786.104.png 931481786.105.png 931481786.106.png 931481786.107.png 931481786.108.png 931481786.109.png 931481786.111.png 931481786.112.png 931481786.113.png 931481786.114.png 931481786.115.png 931481786.116.png 931481786.117.png 931481786.118.png 931481786.119.png 931481786.120.png 931481786.122.png 931481786.123.png 931481786.124.png 931481786.125.png 931481786.126.png 931481786.127.png 931481786.128.png 931481786.129.png 931481786.130.png 931481786.131.png 931481786.133.png 931481786.134.png 931481786.135.png 931481786.136.png 931481786.137.png 931481786.138.png 931481786.139.png 931481786.140.png 931481786.141.png 931481786.142.png 931481786.144.png 931481786.145.png 931481786.146.png 931481786.147.png 931481786.148.png 931481786.149.png 931481786.150.png 931481786.151.png 931481786.152.png 931481786.153.png 931481786.155.png 931481786.156.png 931481786.157.png 931481786.158.png 931481786.159.png 931481786.160.png 931481786.161.png 931481786.162.png 931481786.163.png 931481786.164.png 931481786.166.png 931481786.167.png 931481786.168.png 931481786.169.png 931481786.170.png 931481786.171.png 931481786.172.png 931481786.173.png 931481786.174.png 931481786.175.png 931481786.177.png 931481786.178.png 931481786.179.png 931481786.180.png 931481786.181.png 931481786.182.png 931481786.183.png 931481786.184.png 931481786.185.png 931481786.186.png 931481786.188.png 931481786.189.png 931481786.190.png 931481786.191.png 931481786.192.png 931481786.193.png 931481786.194.png 931481786.195.png 931481786.196.png 931481786.197.png 931481786.199.png 931481786.200.png 931481786.201.png 931481786.202.png 931481786.203.png 931481786.204.png 931481786.205.png 931481786.206.png 931481786.207.png 931481786.208.png 931481786.210.png 931481786.211.png 931481786.212.png 931481786.213.png 931481786.214.png 931481786.215.png 931481786.216.png 931481786.217.png 931481786.218.png 931481786.219.png 931481786.221.png 931481786.222.png 931481786.223.png 931481786.224.png 931481786.225.png 931481786.226.png 931481786.227.png 931481786.228.png 931481786.229.png 931481786.230.png 931481786.232.png 931481786.233.png 931481786.234.png 931481786.235.png 931481786.236.png 931481786.237.png 931481786.238.png 931481786.239.png 931481786.240.png 931481786.241.png 931481786.243.png 931481786.244.png 931481786.245.png 931481786.246.png 931481786.247.png 931481786.248.png 931481786.249.png 931481786.250.png 931481786.251.png 931481786.252.png 931481786.254.png 931481786.255.png 931481786.256.png 931481786.257.png 931481786.258.png 931481786.259.png 931481786.260.png 931481786.261.png 931481786.262.png 931481786.263.png 931481786.265.png 931481786.266.png 931481786.267.png 931481786.268.png 931481786.269.png 931481786.270.png 931481786.271.png 931481786.272.png 931481786.273.png 931481786.274.png 931481786.276.png 931481786.277.png 931481786.278.png 931481786.279.png 931481786.280.png 931481786.281.png 931481786.282.png 931481786.283.png 931481786.284.png 931481786.285.png 931481786.287.png 931481786.288.png 931481786.289.png 931481786.290.png 931481786.291.png 931481786.292.png 931481786.293.png 931481786.294.png 931481786.295.png 931481786.296.png 931481786.298.png 931481786.299.png 931481786.300.png 931481786.301.png 931481786.302.png 931481786.303.png 931481786.304.png 931481786.305.png 931481786.306.png 931481786.307.png 931481786.309.png 931481786.310.png 931481786.311.png 931481786.312.png 931481786.313.png 931481786.314.png 931481786.315.png 931481786.316.png 931481786.317.png 931481786.318.png 931481786.320.png 931481786.321.png 931481786.322.png 931481786.323.png 931481786.324.png 931481786.325.png 931481786.326.png 931481786.327.png 931481786.328.png 931481786.329.png 931481786.331.png 931481786.332.png 931481786.333.png 931481786.334.png 931481786.335.png 931481786.336.png 931481786.337.png 931481786.338.png 931481786.339.png 931481786.340.png 931481786.342.png 931481786.343.png 931481786.344.png 931481786.345.png 931481786.346.png 931481786.347.png 931481786.348.png 931481786.349.png 931481786.350.png 931481786.351.png 931481786.353.png 931481786.354.png 931481786.355.png 931481786.356.png 931481786.357.png 931481786.358.png 931481786.359.png 931481786.360.png 931481786.361.png 931481786.362.png 931481786.364.png 931481786.365.png 931481786.366.png 931481786.367.png 931481786.368.png 931481786.369.png 931481786.370.png 931481786.371.png 931481786.372.png 931481786.373.png 931481786.375.png 931481786.376.png 931481786.377.png 931481786.378.png 931481786.379.png 931481786.380.png 931481786.381.png 931481786.382.png 931481786.383.png 931481786.384.png 931481786.386.png 931481786.387.png 931481786.388.png 931481786.389.png 931481786.390.png 931481786.391.png 931481786.392.png 931481786.393.png 931481786.394.png 931481786.395.png 931481786.397.png 931481786.398.png 931481786.399.png 931481786.400.png 931481786.401.png 931481786.402.png 931481786.403.png 931481786.404.png 931481786.405.png 931481786.406.png 931481786.408.png 931481786.409.png 931481786.410.png 931481786.411.png 931481786.412.png 931481786.413.png
 
Listy od Piotra
niż największe wzmocnienie w paśmie prze−
pustowym. Rysunek 7 ilustruje najważniej−
sze parametry związane z charakterystyką
amplitudową.
na rysunku 8 . Na rysunku tym znajdziesz
charakterystyki filtrów dolno− i górnoprzepu−
stowych o częstotliwości granicznej fo i róż−
nych stromościach charakterystyki.
W praktyce wzmacniacz operacyjny współ−
pracuje w dwoma, a czasem trzema kondensa−
torami). Zapamiętaj, że typowe ogniwa filtrów
górno− i dolnoprzepustowych (na przykłąd te
z rysunku 6) mają dwukrotnie większą stro−
mość charakterystyki. Jeden wzmacniacz ope−
racyjny pozwala łatwo zrealizować filtr o na−
chyleniu zbocza 40dB/dekadę (12dB/oktawę),
czyli tak zwany filtry drugiego rzędu . Na ry−
sunku 8 są to krzywe czerwone.
Filtr trzeciego rzędu ma stromość
60dB/dekadę (18dB/okt), a np. filtr 8. rzędu
– 160dB/dek. (48dB/okt.). Charakterystyki
filtrów 8. rzędu zaznaczyłem na rysunku 8
kolorem niebieskim. Można je uzyskać
w układach z rysunku 6, stosując odpowie−
dnie wartości elementów RC. Ogólnie bio−
rąc, czym bardziej stroma ma być charaktery−
styka, tym więcej ogniw, czyli filtr wyższego
rzędu trzeba zastosować.
Określenie rząd filtru związane jest z ma−
tematycznymi sposobami opisu charaktery−
styki; nie zawracaj sobie tym głowy.
Rząd filtru
Prościutki filtr z rysunku 1a czy 1b to w su−
mie dzielnik napięcia, gdzie jeden z elemen−
tów jest kondensatorem. Reaktancja konden−
satora wyraża się znanym wzorem:
1
Xc = 2
π
fC
Już to pokazuje, że przy dwukrotnym
(o oktawę) wzroście częstotliwości f,
reaktancja Xc zmniejszy się dwukrotnie (o 6
decybeli). Przy dziesięciokrotnej zmianie
częstotliwości (o dekadę), reaktancja też
zmienia się dziesięciokrotnie (o 20 decybeli).
Zależność taka powoduje, że najprostsze fil−
try pokazane na rysunku 1 mają poza pa−
smem przepustowym ściśle określoną stro−
mość charakterystyki. Fachowo ujmujemy to
następująco: tłumienie w paśmie przejścio−
wym i zaporowym prostego filtru wg rysun−
ku 1 zmienia się z szybkością 20dB/dekadę,
czyli 6dB/oktawę. Mówimy, że są to filtry
pierwszego rzędu. Ilustrują to zielone krzywe
Piotr Górecki
Rys. 8
REKLAMA
·
REKLAMA
·
REKLAMA
·
REKLAMA
931481786.414.png 931481786.415.png 931481786.416.png 931481786.418.png 931481786.419.png 931481786.420.png 931481786.421.png 931481786.422.png 931481786.423.png 931481786.424.png 931481786.425.png 931481786.426.png 931481786.427.png 931481786.429.png 931481786.430.png 931481786.431.png 931481786.432.png 931481786.433.png 931481786.434.png 931481786.435.png 931481786.436.png 931481786.437.png 931481786.438.png 931481786.440.png 931481786.441.png 931481786.442.png 931481786.443.png 931481786.444.png 931481786.445.png 931481786.446.png 931481786.447.png 931481786.448.png 931481786.449.png 931481786.451.png 931481786.452.png 931481786.453.png 931481786.454.png 931481786.455.png 931481786.456.png 931481786.457.png 931481786.458.png 931481786.459.png 931481786.460.png 931481786.462.png 931481786.463.png 931481786.464.png 931481786.465.png 931481786.466.png 931481786.467.png 931481786.468.png 931481786.469.png 931481786.470.png 931481786.471.png 931481786.473.png
 
Listy od Piotra
F
i
l
t
r
y
a
k
t
y
w
n
e
część 2
Rodzaje filtrów
Już rysunek 6 pokazał, że filtr o potrzebnej
charakterystyce można zrealizować na różne
sposoby, czyli według różnych schematów.
Istnieje mnóstwo rodzajów iodmian rozwią−
zań układowych, niektóre o wręcz porażają−
cych nazwach. Oto przykładowe nazwy fil−
trów: Sallen−Keya, ze źródłem napięciowym
sterowanym napięciowo, INIC, z wielokrot−
nym sprzężeniem zwrotnym, filtry zmien−
nych stanu, filtry uniwersalne, filtry bikwa−
dratowe, itd.
Teoretycy oraz specjaliści
w specyficznych dziedzinach
wymyślili i wciąż wymyślają
kolejne rozwiązania układowe.
Oprócz klasycznych filtrów
z elementami RC wykorzystuje
się tak zwane filtry zprzełącza−
nymi pojemnościami. Ostatnio,
ze względu na lawinową eks−
pansję techniki cyfrowej, filtry
realizuje się programowo, a fil−
Charakterystyka częstotliwościowa nic nie
mówi na przykład oodpowiedzi na ciąg impul−
sów. Czy po zakończeniu ciągu impulsów sy−
gnał na wyjściu filtru zaniknie od razu, czy
drgania będą gasnąć powoli. Rysunek 10 poka−
zuje odpowiedź dwóch filtrów na paczkę impul−
sów. Kolorem zielonym narysowałem przebieg
wejściowy, kolorem czerwonym – wyjściowy.
Od razu widać, że w filtrze nr 2 oscylacje na
wyjściu zanikają wolniej – mówimy, że ten filtr
ma większą skłonność do “dzwonienia ”.
W kilku najbliższych Listach od Piotra
przedstawię Ci podstawowe informa−
cje o filtrach. Nie będziemy wgłębiać
się w meandry teorii filtrów, bo to na−
prawdę jest bardzo trudna dziedzina.
W ramach niniejszego cyklu najpierw
omówimy najważniejsze zagadnienia
wstępne. Nie zlekceważ tego materia−
łu − da Ci ogólny obraz zagadnienia.
Dopiero po omówieniu podstaw, w ko−
lejnych odcinkach podam praktyczne
sposoby obliczania podstawowych ro−
dzajów filtrów. Będą to sprawdzone,
proste recepty na najpopularniejsze ro−
dzaje filtrów. Bardziej zaawansowani
znajdą dodatkowo ogólne wzory, po−
zwalające dobrać dodatkowe parame−
try. A na razie kontynuujemy omawia−
nie kluczowych parametrów filtrów.
Inne parametry
Choć charakterystyka amplitudowa zwykle
jest najważniejsza, nie pokazuje wszystkich
parametrów filtru. Ty projektując jedynie
proste filtry na razie nie musisz przejmować
się wszystkimi parametrami. Warto jednak
mieć onich ogólne pojęcie.
Profesjonaliści wniektórych przypadkach
muszą uwzględnić, jaka jest faza poszczegól−
nych składowych, które przechodzą przez
filtr. Dlatego często podaje się też charakte−
rystykę fazow ą filtru. Na rysunku 9 pokaza−
ne są charakterystyki amplitudowa i fazowa
dwóch filtrów dolnoprzepustowych drugiego
rzędu. Niebieskie krzywe to charakterystyki
amplitudowe, czerwone – fazowe.
Wniektórych przypadkach bardzo istotne
jest, jakie właściwości ma filtr wpaśmie za−
porowym. Winnych zastosowaniach kluczo−
we znaczenie ma sposób, wjaki filtr reaguje
na kilka impulsów o określonej częstotliwo−
ści lub jak odpowiada na specyficzne sygna−
ły, jak choćby impuls prostokątny. Wtakich
wypadkach obok charakterystyki fazowej
istotny jest pokrewny parametr − opóźnienie
grupowe .
Rys. 9
A oto kolejny para−
metr, o którym warto
wiedzieć. Amatorzy zu−
pełnie nie zwracają uwa−
gi na parametry filtru
zwane wrażliwością . Pa−
rametry te wskazują mię−
dzy innymi, jak zmienia−
ją się właściwości filtru
przy zmianie wartości elementów. Może Ci
się to wydać dziwne, że na przykład w jed−
nym filtrze zmiana pojemności kondensatora
o 5% zaowocuje zmianą częstotliwości gra−
nicznej też o 5%, a w innym tylko o 3%.
Oczywiście lepszy jest ten drugi, mniej wraż−
liwy na nieuniknione rozrzuty wartości ele−
mentów.
Jeszcze raz powtarzam: na razie nie mu−
sisz się przejmować tymi dodatkowymi para−
metrami. Wzdecydowanej większości przy−
padków będziesz się interesować jedynie
charakterystyką amplitudową, aniekiedy też
skłonnością do „dzwonienia“.
Rys. 10
trowanie polega na przetwarzaniu strumienia
informacji.
My w ramach niniejszego cyklu artyku−
łów zajmiemy się głównie dwoma klasycz−
nymi iwciąż popularnymi rodzajami filtrów.
Są to:
− filtry z wielokrotnym sprzężeniem zwrot−
nym
− filtry ze sterowanym źródłem napięcio−
wym, zwane filtrami Sallen−Keya.
Podstawowe ogniwa tych filtrów (filtry
drugiego rzędu) znajdziesz na rysunku 11.
24
Elektronika dla Wszystkich
931481786.474.png 931481786.475.png 931481786.476.png 931481786.477.png 931481786.478.png 931481786.479.png 931481786.480.png 931481786.481.png 931481786.483.png 931481786.484.png 931481786.485.png 931481786.486.png 931481786.487.png 931481786.488.png 931481786.489.png 931481786.490.png 931481786.491.png 931481786.492.png 931481786.494.png 931481786.495.png 931481786.496.png 931481786.497.png 931481786.498.png 931481786.499.png 931481786.500.png 931481786.501.png 931481786.502.png 931481786.503.png 931481786.505.png 931481786.506.png 931481786.507.png 931481786.508.png 931481786.509.png 931481786.510.png 931481786.511.png 931481786.512.png 931481786.513.png 931481786.514.png 931481786.516.png 931481786.517.png 931481786.518.png 931481786.519.png 931481786.520.png 931481786.521.png
Listy od Piotra
Zwróć uwagę na podobieństwa – charaktery−
styka zależy od rozmieszczenia rezystorów
ikondensatorów.
rakterystyk uzysku−
jemy w tym samym
układzie przy róż−
nych wartościach
elementów RC
porównaj rysunek
12b , gdzie wartość
kondensatora C1 we
wszystkich przypad−
kach wynosi 10nF.
Wfiltrze (o cha−
rakterystyce) Czeby−
szewa uzyskujemy
najlepsze tłumienie
w paśmie przejścio−
wym, tuż powyżej częstotliwości granicznej.
Niestety, filtr ten ma najgorszą charakterysty−
kę fazową, opóźnieniową, a do tego zafalo−
wania wpaśmie przepustowym. Dlatego przy
omawianiu iprojektowaniu filtrów (ocharak−
terystyce) Czebyszewa oprócz częstotliwości
granicznej podaje się też zafalowania w pa−
śmie przepustowym (wyrażane w decybe−
lach). Wpraktycznych układach dopuszcza
się falistość charakterystyki co najwyżej 3dB.
Inaczej jest zfiltrem Bessela (kolor nie−
bieski). Nie ma żadnych zafalowań wcha−
rakterystyce amplitudowej.Faza iopóźnie−
nie grupowe są najlepsze, ale za to charakte−
rystyka amplitudowa – najmniej stroma.
a)
Rodzaj charakterystyki
Pora teraz wyraźnie rozdzielić dwa zupełnie
różne zagadnienia. Wpoprzedzającym frag−
mencie wymieniłem kilka bardziej popular−
nych nazw rozwiązań układowych . Każde
takie rozwiązanie pozwala zrealizować filtr
dolnoprzepustowy, górnoprzepustowy iśrod−
kowoprzepustowy. Podana nazwa wskazy−
wała, według jakiego schematu zrealizowany
jest filtr. Nazwa ta nie mówi jednak nic
oszczegółach przebiegu charakterystyki.
Natomiast określenia: filtr Butterwortha,
Czebyszewa, Cauera, Bessela, Thomsona czy
filtr eliptyczny nie mówią nic o fizycznej rea−
lizacji, czyli o schemacie, tylko o najważniej−
szych właściwościach (charakterystykach am−
plitudowej, fazowej, opóźnienia grupowego,
itp.). Rysunek 12a pokazuje trzy charaktery−
styki filtru dolnoprzepustowego drugiego rzę−
du oschemacie zrysunku 11ciczęstotliwości
granicznej 1kHz. Czerwone linie to charakte−
rystyki fazowe (które teraz nas niewiele inte−
resują). Niebieskim kolorem zaznaczyłem filtr
i charakterystykę Bessela. Kolorem zielonym
− Butterwortha, akolorem fioletowym – Cze−
byszewa. Zauważ, że odmienny przebieg cha−
b)
Rys. 12
Zaznaczona na zielono charakterystyka
Butterwortha jest, można powiedzieć, kompro−
misowa. Filtr Butterwortha jest w pewnym
sensie filtrem „średnim“: przebieg charakte−
rystyki amplitudowej w paśmie przepustowym
aż do częstotliwości granicznej jest maksymal−
nie płaski, stromość powyżej częstotliwości
granicznej i inne parametry – niezłe .
Filtry (o charakterystyce) Butterwortha
są wykorzystywane bardzo często. Filtry
Bessela – rzadko, głównie w układach im−
pulsowych, gdzie istotna jest faza i kształt
impulsu na wyjściu. Filtry (ocharakterysty−
ce) Czebyszewa są stosowane tam, gdzie
najważniejsze są ostre zbocza charaktery−
styki amplitudowej.
Zwróć uwagę, że filtr Czebyszewa zapew−
nia tłumienie nieco lepsze odinnych, ale róż−
nica niejest duża, co najwyżej kilkanaście de−
cybeli – nachylenie charakterystyki dla czę−
stotliwości znacznie większych od granicznej
jest takie samo, jak w filtrach Butterwortha
i Bessela. Potwierdza się wniosek, że aby
uzyskać zdecydowanie większą stromość,
trzeba zastosować filtr wyższego rzędu, za−
wierający kilka ogniw.
Na marginesie dodam, że rysunki 3, 7, 8
pokazują charakterystyki filtrów Butterwor−
tha, arysunek 5, jak wspomniałem – Czeby−
szewa o falistości 2dB. Porównując rysunek
5 z fioletową krzywą z rysunku 12a zwróć
uwagę, że czym wyższy rząd filtru Czebysze−
wa, tym więcej zafalowań wpaśmie przepu−
stowym.
Tak samo jest zfiltrami górnoprzepustowy−
mi, nieco inaczej ze środkowoprzepustowymi.
Przypominam, że te charakterystyki Besse−
la, Butterwortha iCzebyszewa można osiągnąć
w tym samym układzie elektrycznym, odpo−
wiednio dobierając wartości elementów RC.
Rys. 11
Ityle wtym odcinku. Wnastępnym nadal
będziemy zajmować się kolejnymi ważnymi
zagadnieniami ogólnymi, apotem zaczniemy
wreszcie projektować filtry.
Piotr Górecki
25
Elektronika dla Wszystkich
931481786.522.png 931481786.523.png 931481786.524.png 931481786.525.png 931481786.527.png 931481786.528.png 931481786.529.png 931481786.530.png 931481786.531.png 931481786.532.png 931481786.533.png 931481786.534.png 931481786.535.png 931481786.536.png 931481786.538.png 931481786.539.png 931481786.540.png 931481786.541.png 931481786.542.png 931481786.543.png 931481786.544.png 931481786.545.png 931481786.546.png 931481786.547.png 931481786.550.png 931481786.551.png 931481786.552.png 931481786.553.png 931481786.554.png 931481786.555.png 931481786.556.png 931481786.557.png 931481786.558.png 931481786.559.png 931481786.561.png 931481786.562.png 931481786.563.png 931481786.564.png 931481786.565.png 931481786.566.png 931481786.567.png 931481786.568.png 931481786.569.png 931481786.570.png 931481786.572.png 931481786.573.png 931481786.574.png 931481786.575.png 931481786.576.png 931481786.577.png 931481786.578.png 931481786.579.png 931481786.580.png 931481786.581.png 931481786.583.png 931481786.584.png 931481786.585.png 931481786.586.png 931481786.587.png 931481786.588.png 931481786.589.png 931481786.590.png 931481786.591.png 931481786.592.png 931481786.594.png 931481786.595.png 931481786.596.png 931481786.597.png 931481786.598.png 931481786.599.png 931481786.600.png 931481786.601.png 931481786.602.png 931481786.603.png 931481786.605.png 931481786.606.png 931481786.607.png 931481786.608.png 931481786.609.png 931481786.610.png 931481786.611.png 931481786.612.png 931481786.613.png 931481786.614.png 931481786.616.png 931481786.617.png 931481786.618.png 931481786.619.png 931481786.620.png 931481786.621.png 931481786.622.png 931481786.623.png 931481786.624.png 931481786.625.png 931481786.627.png 931481786.628.png 931481786.629.png 931481786.630.png 931481786.631.png 931481786.632.png 931481786.633.png 931481786.634.png 931481786.635.png 931481786.636.png 931481786.638.png 931481786.639.png 931481786.640.png 931481786.641.png 931481786.642.png 931481786.643.png 931481786.644.png 931481786.645.png 931481786.646.png 931481786.647.png 931481786.649.png 931481786.650.png 931481786.651.png 931481786.652.png 931481786.653.png 931481786.654.png 931481786.655.png 931481786.656.png 931481786.657.png 931481786.658.png 931481786.661.png 931481786.662.png 931481786.663.png 931481786.664.png 931481786.665.png 931481786.666.png 931481786.667.png 931481786.668.png 931481786.669.png 931481786.670.png 931481786.672.png 931481786.673.png 931481786.674.png 931481786.675.png 931481786.676.png 931481786.677.png 931481786.678.png 931481786.679.png 931481786.680.png 931481786.681.png 931481786.683.png 931481786.684.png 931481786.685.png 931481786.686.png 931481786.687.png 931481786.688.png 931481786.689.png 931481786.690.png 931481786.691.png 931481786.692.png 931481786.694.png 931481786.695.png 931481786.696.png 931481786.697.png 931481786.698.png 931481786.699.png 931481786.700.png 931481786.701.png 931481786.702.png 931481786.703.png 931481786.705.png 931481786.706.png 931481786.707.png 931481786.708.png 931481786.709.png 931481786.710.png 931481786.711.png 931481786.712.png 931481786.713.png 931481786.714.png 931481786.716.png 931481786.717.png 931481786.718.png 931481786.719.png 931481786.720.png 931481786.721.png 931481786.722.png 931481786.723.png 931481786.724.png 931481786.725.png 931481786.727.png 931481786.728.png 931481786.729.png 931481786.730.png 931481786.731.png 931481786.732.png 931481786.733.png 931481786.734.png 931481786.735.png 931481786.736.png 931481786.738.png 931481786.739.png 931481786.740.png 931481786.741.png 931481786.742.png 931481786.743.png 931481786.744.png 931481786.745.png 931481786.746.png 931481786.747.png 931481786.749.png 931481786.750.png 931481786.751.png 931481786.752.png 931481786.753.png 931481786.754.png 931481786.755.png 931481786.756.png 931481786.757.png 931481786.758.png 931481786.760.png 931481786.761.png 931481786.762.png 931481786.763.png 931481786.764.png 931481786.765.png 931481786.766.png 931481786.767.png 931481786.768.png 931481786.769.png 931481786.772.png 931481786.773.png 931481786.774.png 931481786.775.png 931481786.776.png 931481786.777.png 931481786.778.png 931481786.779.png 931481786.780.png 931481786.781.png 931481786.783.png 931481786.784.png 931481786.785.png 931481786.786.png 931481786.787.png 931481786.788.png 931481786.789.png 931481786.790.png 931481786.791.png 931481786.792.png 931481786.794.png 931481786.795.png 931481786.796.png 931481786.797.png 931481786.798.png 931481786.799.png 931481786.800.png 931481786.801.png 931481786.802.png 931481786.803.png 931481786.805.png 931481786.806.png 931481786.807.png 931481786.808.png 931481786.809.png 931481786.810.png 931481786.811.png 931481786.812.png 931481786.813.png 931481786.814.png 931481786.816.png 931481786.817.png 931481786.818.png 931481786.819.png 931481786.820.png 931481786.821.png 931481786.822.png 931481786.823.png 931481786.824.png 931481786.825.png 931481786.827.png 931481786.828.png 931481786.829.png 931481786.830.png 931481786.831.png 931481786.832.png 931481786.833.png 931481786.834.png 931481786.835.png 931481786.836.png 931481786.838.png 931481786.839.png 931481786.840.png 931481786.841.png 931481786.842.png 931481786.843.png 931481786.844.png 931481786.845.png 931481786.846.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin