informatyka-europejczyka.-poradnik-metodyczny-dla-nauczycieli-informatyki-w-szkolach-ponadgimnazjalnych pełna wersja.pdf

(4250 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
859509143.001.png
1. Struktura podręcznika
Podręcznik Informatyka Europejczyka przeznaczony jest do nauczania
informatyki w liceum ogólnokształcącym. Obejmuje treści naucza-
nia ujęte w podstawie programowej i standardach egzaminu matu-
ralnego przeprowadzanego od 2009 roku. Duża liczba ćwiczeń oraz
dołączone zadania egzaminacyjne pozwalają na przygotowanie
ucznia do matury na poziomie podstawowym i rozszerzonym.
Podręcznik składa się z dwóch części, każda z nich ma inny
charakter. Pierwsza została poświęcona zagadnieniom związanym
z algorytmiką i programowaniem, druga — bazom danych, bu-
dowie komputera, systemom operacyjnym i sieciom komputero-
wym oraz grafice i multimediom. Do każdej części załączona
jest płyta CD.
W pierwszej części zawarto materiał charakterystyczny tylko
dla przedmiotu informatyka . Obejmuje on zagadnienia algoryt-
miczne oraz podstawy języka C++, w tym:
pojęcie algorytmu,
sposoby przedstawiania algorytmów,
metody i techniki programowania: liniowe, warunkowe,
iterację, rekurencję, „dziel i zwyciężaj”, zachłanną,
omówienie, analizę i realizację algorytmów klasycznych
wskazanych w podstawie programowej i standardach
egzaminacyjnych,
podstawy kryptografii i wybrane algorytmy szyfrujące,
podstawy programowania w języku C++: strukturę
programu, operacje wejścia i wyjścia, typy instrukcji,
proste i złożone typy danych, strukturalizację programu,
dynamiczne struktury danych, plikowe operacje wejścia
i wyjścia oraz programowanie obiektowe.
Płyta CD dołączona do pierwszej części podręcznika zawiera im-
plementacje przykładowych programów w językach C++ i Pascal,
dane do zadań, treści wybranych zadań maturalnych oraz dodat-
kowy rozdział dotyczący programowania obiektowego wraz z pli-
kami źródłowymi programów opisanych w tym rozdziale.
6
I NFORMATYKA E UROPEJCZYKA . P ORADNIK METODYCZNY
Cz druga to szerokie rozwinicie zagadnie, których oma-
wianie rozpoczyna si na lekcjach informatyki w gimnazjum oraz
na lekcjach technologii informacyjnej. Podejmowana tutaj tema-
tyka dotyczy:
zaawansowanego uytkowania komputerów i sieci
komputerowych,
samodzielnego projektowania relacyjnej bazy danych
i tworzenia prostej aplikacji bazodanowej z uwzgldnieniem
kontroli integralnoci danych i jzyka zapyta,
wykorzystania bazodanowych operacji arkusza kalkulacyjnego,
tworzenia aplikacji multimedialnych z wykorzystaniem
elementów programowania,
publikowania opracowa multimedialnych w sieci,
aspektów etycznych i prawnych w zastosowaniach
informatyki oraz tendencji w jej rozwoju.
Na pycie CD doczonej do drugiej czci podrcznika zamiesz-
czono niezbdne dane i programy umoliwiajce wykonanie
wielu wicze i zada zawartych w podrczniku, dodatkowe treci
w plikach PDF oraz wybrane zadania maturalne.
Podrcznik obejmuje treci obowizujce na poziomie rozsze-
rzonym, zgodnie ze standardami egzaminacyjnymi. Nauczyciel,
który realizuje poziom podstawowy, powinien wybiera materia
z tego zakresu.
Poradnik metodyczny stanowi uzupenienie podrcznika. Za-
wiera porady dotyczce pracy z podrcznikiem, propozycje tematów
lekcji, przykadowe konspekty zaj i wskazówki metodyczne.
2. Jak pracowa z podrcznikiem?
Zagadnienia zawarte w obu czciach podrcznika powinny by
realizowane w kolejnoci zgodnej z przygotowanym przez na-
uczyciela planem pracy. Najpierw naley jednak zdecydowa,
na jakim poziomie bdzie realizowany przedmiot. Przykadowe
propozycje tematów lekcji, zarówno w zakresie podstawowym, jak
i rozszerzonym, zostay podane w rozdziale 3. „Propozycje tematów
lekcji”. Przedstawione tam zestawienie tematów moe stanowi pod-
staw do opracowania rozkadu materiau lub planu wynikowego.
Podczas przygotowywania ucznia do egzaminu maturalnego
z informatyki naley skoni go do wykonania jak najwikszej
liczby zada i wicze. Podrcznik zawiera szereg zada, z któ-
rymi ucze powinien zmierzy si samodzielnie lub pod okiem
nauczyciela, wykorzystujc wiedz wyniesion z analizy zaprezen-
towanych wczeniej przykadów. Na szczególn uwag zasuguj
zadania z egzaminów maturalnych.
2.1. Cz pierwsza podrcznika
Cz pierwsza w caoci zostaa powicona algorytmice i pro-
gramowaniu. Materia podzielono na trzy czci:
Rozdzia 1. „Wprowadzenie do algorytmiki” — obejmuje
opis podstawowych zagadnie algorytmicznych, w tym metod
i technik algorytmicznych.
Rozdzia 2. „Algorytmy i ich zastosowanie” — zawiera
szczegóowy opis algorytmów obowizkowych wskazanych
w podstawie programowej i standardach egzaminacyjnych
na poziomie rozszerzonym.
Rozdzia 3. „Programowanie w jzyku C++” — obejmuje
podstawy jzyka C++ niezbdne do realizacji zagadnie
algorytmicznych.
Nauczyciel nie powinien realizowa materiau rozdzia po
rozdziale. W pierwszej kolejnoci naley wprowadzi podstawo-
we pojcia algorytmiczne i elementy jzyka C++ niezbdne do ich
8
I NFORMATYKA E UROPEJCZYKA . P ORADNIK METODYCZNY
realizacji. Zagadnienia te powinny by realizowane w takim
stopniu, aby mona byo przej do metod algorytmicznych i za-
awansowanych algorytmów. Rozdzia powicony programowaniu
w C++ ma charakter pomocniczy. Naley si do niego odwoywa,
gdy zaistnieje zapotrzebowanie na kolejne narzdzia programistycz-
ne. Skupienie w jednym miejscu elementów jzyka programowania
powinno stanowi skuteczn pomoc dla ucznia.
Wynika z tego, e najwaniejsze treci zawarte s w rozdziale 1.
„Wprowadzenie do algorytmiki”. Znajduje si w nim szereg od-
noników do pozostaych rozdziaów tej czci podrcznika.
Podczas realizacji wybranej metody lub techniki algorytmicznej
narzdzi programistycznych nieznanych uczniom naley szuka
w rozdziale 3. „Programowanie w jzyku C++” (co wskazuj od-
noniki). Jeli natomiast nauczyciel zamierza rozszerzy oma-
wiane zagadnienia i wprowadzi inne algorytmy wykorzystujce
dan metod czy technik, powinien zgodnie z sugestiami autora
przej do odpowiednich punktów w rozdziale 2. „Algorytmy
i ich zastosowanie”.
W kadym rozdziale, po omówieniu kolejnych zagadnie,
zamieszczono szereg zada dla ucznia, które maj na celu utrwalenie
zrealizowanego materiau. Zaproponowano równie wiele zada
maturalnych dobranych do opracowywanych zagadnie.
Rozwizania zada, uwagi do nich i kody programów umiesz-
czono na portalu Wydawnictwa Helion http://edukacja.helion.pl.
2.2. Cz druga podrcznika
Druga cz podrcznika zawiera materia obejmujcy treci na-
uczania, które podzielono na pi czci ujtych w kolejnych
rozdziaach:
Rozdzia 1. „Bazodanowe funkcje arkusza kalkulacyjnego”
— omawia bazodanowe funkcje arkusza kalkulacyjnego
MS Excel w oparciu o wiedz i umiejtnoci zdobyte na
wczeniejszych etapach edukacji informatycznej. Jest on
napisany w sposób czytelny, a kade kolejne wiczenie
wynika z poprzedniego, dlatego proponuj ten rozdzia
realizowa zgodnie z kolejnoci ujt w podrczniku.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin