Ocena opisowa – Aleksandra Kuka
U nauczanej dziewczynki stwierdzono upośledzenie znaczne (górna granica), zespół wad wrodzonych, encefalopatię o nieznanej etiologii oraz wadę wzroku – dziecko jednooczne ze słabowzrocznością oka wiodącego.
Dziewczynka jest obecnie uczennicą klasy II gimnazjum, realizuje program dla dzieci upośledzonych w stopniu umiarkowanym i znacznym. Przemieszcza się sama, po schodach wchodzi i schodzi z asekuracją osoby dorosłej. Ma dobry kontakt z nauczycielami, ale tylko tymi, których zna z zajęć. Zna pracowników szkoły.
Rozumie proste pytania i daje sensowne odpowiedzi. Wypowiada się najczęściej pojedynczymi wyrazami i zdaniami w formie pytań – mówi o sobie w 2. osobie. Potrafi wyrazić swoje poglądy i myśli. Ma dobrą pamięć – jak na swoje możliwości intelektualne. Potrafi nauczyć się krótkiego wiersza czy tekstu piosenki. Pisze bez błędów ortograficznych, lubi zwłaszcza dyktanda pisane na komputerze. Czyta - w zależności od formy – głośno i wyraźnie lub cicho i niezrozumiale. Układa zdania z rozsypanek oraz po instrukcji nauczyciela. Sama układa zdania pozbawione logiki, nie stosuje też znaków interpunkcyjnych. Uczy się obserwować, porównywać i analizować zjawiska przyrodnicze. Poszerzyła zakres wiadomości o otaczającym świecie i wzbogaciła się o nowe doświadczenie społeczne.
W ciągu roku szkolnego można było zauważyć niewielki postęp w zakresie przeliczania (do 20), liczy na konkretach oraz na palcach, widzi 3 palce bez przeliczania ich. Zna figury geometryczne, rozumie pojęcie zbiorów. W dalszym ciągu sprawiają jej problemy pojęcia abstrakcyjne, nie widzi różnicy w ilości, wielkości i długości rzeczy z najbliższego otoczenia.
Od dawna orientuje się w schemacie ciała, chociaż ma problem z określeniem strony.
Jest zainteresowana działalnością plastyczną. Z pomocą n-la wydziera, ugniata, maluje, stempluje. Manipuluje rożnymi przedmiotami. Wrzuca je do pojemników. Z łatwością posługuje się pilotem, a nawet myszką komputerową i klawiaturą. Potrafi nalać sobie wody do kubeczka, nastawić czajnik.
Bardzo lubi zajęcia z muzyki. Chętnie bawi się instrumentami perkusyjnymi. Układa proste melodie, wystukuje rytm, zna wiele piosenek popularnych, muzyka towarzyszy jej we wszystkich aspektach życia, w szkole i w domu.
Ocena z zachowania
Aleksandra jest dzieckiem bardzo pogodnym, zrównoważonym emocjonalnie, z dużą motywacją do pracy, zwłaszcza do matematyki. Nie sprawia problemów podczas zajęć. Nie szuka kontaktów z dziećmi, chociaż interesuje się nimi, pyta o ich imiona, klasę. Denerwuje się, gdy obcy wchodzą do Sali podczas zajęć.
I.Pawlak