MM_10.11.pdf

(10837 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
NR 10 (102)
Październik / October 2011
ISSN 1643-3734
856939900.023.png 856939900.024.png 856939900.025.png 856939900.026.png
Fot.: AgnieszkaLisowska: Godzina 4 nad Narwią, łowiąc ryby.
Fot.: AgnieszkaLisowska: Zwykła trawka, która w jakich
czas później została skonsumowana przez paszącą się
muszkę.
Fot.: Anna Puścion: Wygrana światła z zasłoną nocy.
856939900.001.png 856939900.002.png
http://www.mlodymedyk.umwb.edu.pl
Miesięcznik studentów Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku
P
aździernik 2011 to nie tylko początek roku akademickiego. Jest to też początek pracy nowego
zespołu Młodego Medyka. Nasze szeregi opuścili tegoroczni absolwenci UMB. Mark Klukowski
– były Redaktor Naczelny, przez wiele ostatnich miesięcy głównodowodzący Młodego Medyka,
autor pierwszej odsłony strony internetowej Młodego Medyka i wesoła dusza naszej redakcji. Do-
rota Czyżewska, była Zastępczyni Redaktora Naczelnego oraz sumienna korektorka naszego miesięcznika,
a także autorka serii „Z dziennika Młodego Medyka”, licznych wywiadów i innych artykułów. Agnieszka
Siemieniako i Ali Vahedi wnieśli do Młodego Medyka mnóstwo kapitalnych rysunków oraz zaprezentowali
ciekawy punkt widzenia w swoich artykułach. Nasz nowy zespół zrobi wszystko, aby godnie kontynuować
pracę redakcji i rozwijać Młodego Medyka.
„Właściwie każdy może się nauczyć medycyny, ale od człowieka, który posiada wiedzę lekarską, do dobrego
lekarza – odległość jest jeszcze ogromna”. Prof. Jakub Chlebowski, Rektor UMB 1959 -1962.
Te słowa mają już około pół wieku i są nadal aktualne. Myślę, że starzeją się jak wino i z wiekiem nabie-
rają co raz to większej mocy. Zachęcam do lektury artykułów Wielki Szczeklik oraz Kardiologia po wakacjach .
Początek roku to dobry moment na zasilenie szeregów organizacji studenckich. IFMSA, STN, SAFF
i oczywiście Młody Medyk czekają otworem. Kierunek studiów nie ma znaczenia! Niezawodny SAFF przyszy-
kował nam widoki z wakacji, które mogą zamortyzować wejście w rytm nauki nowego roku akademickiego.
Zainteresowani LEPem też znajdą coś ciekawego, a na deser – Sir Wocjesz.
W tym numerze chcielibyśmy też zwrócić uwagę na naszego wybitnego kolegę. Niech pamięć o Darku
Jakoniuku będzie wieczna.
Spis
treści
Życzę powodzenia!
O
ctober 2011 is not only beginning of the semester. It’s also time for a new team of Młody
Medyk to take the lead. With their graduation coming to an end, a lot of talented people
have let our ranks: Mark Klukowski - our previous Editor-in-Chief. Many months
of ine leadership of Młody Medyk team, the founder of our homepage, and also
a good friend in our editorial. Dorota Czyżewska - our previous Editor-in-Chief assistant, diligent
proofreader. Also an author of „Z dziennika Młodego Medyka” series,  abundant interviews and
other major articles. Agnieszka Siemieniako and Ali Vahedi - have greatly contributed to Młody
Medyk with their exceptional work on many great drawings and presented interesting point of view
in their articles. Our new team will do our best to continue their work and develop Młody Medyk.
„Anyone can learn Medicine. But the route from a human having medical knowledge to a good doctor
is still huge.” - Prof. Jakub Chlebowski, Rektor UMB 1959 - 1962.
hese words are about half a century old and still current for our generation. I think they’re like
vintage wine, growing in strength every new century. I strongly encourage to read „Wielki Szczeklik”
and „Kardiologia po Wakacjach” articles.
he beginning of the academic year is a good time to join our student groups. IFMSA, STN,
SAFF and of course Młody Medyk are ready to welcome new members. he course and division
doesn’t matter at all! he ever reliable SAFF has prepared us views from holidays which may cushion
accustoming to the new low of studying in the new academic year. hose who are curious about LEP
will also ind something interesting, and as a bonus - Sir Wocjesz.
In this issue we would like to divert our attention to our distinguished friend. Long live the
memory of Darek Jakoniuk.
Wielki Szczeklik… .......................... 4
Publikacja naukowa
krok po kroku................................... 5
Wspomnienia ................................... 6
Kardiologia po wakacjach ................ 7
Wakacyjne wspomnienia ................ 8
Stowarzyszenie ludzi z pasją! .......... 10
11% nieuLEPionych .........................11
Sir Wocjesz ......................................11
Good Luck!
P.S. My English is not as good as Mark’s.
Marcin Czaban
Skład redakcji Młodego Medyka:
Redaktor naczelny:
Marcin Czaban
Zastępca redaktora naczelne-
go i korekta: Iwona Kietlińska
Webmaster:
Andrzej Janczarek
Sekretarz i promocja:
Poszukiwany/a 
Członkowie: Lars Langholm Larsen, Iza Żukowska, Anna Puścion, Martin Ashley, Wojtek Nowak, Karolina Sapota, Katarzyna
Czaban, Marta Sowa, Piotr Gawlik
Siedziba Główna Redakcji
Pałac Branickich, ul. Jana Kilińskiego 1,
15-089 Białystok (Prawe Skrzydło)
Kontakt:
Tel. 693 262 693 (Marcin Czaban)
mlodymedyk.umwb.edu.pl ; mlodymedyk@gmail.com
856939900.003.png 856939900.004.png 856939900.005.png 856939900.006.png 856939900.007.png 856939900.008.png 856939900.009.png 856939900.010.png 856939900.011.png 856939900.012.png 856939900.013.png 856939900.014.png 856939900.015.png 856939900.016.png 856939900.017.png
 
Ostatnie dni wakacji, nudzę się, więc czytam różne rzeczy. W jednym z artykułów znajduję trochę wiadomości
nt. wychowania bezstresowego. Jestem zaintrygowana! Pojęcie do tej pory kojarzące mi się jedynie z rozwrzesz-
czanymi dzieciakami skaczącymi swoim rodzicom po głowie, odnosi się do owocu bardzo burzliwego rozwoju
psychologii i psychoterapii, jaki miał miejsce juz na początku lat 70-tych w Stanach Zjednoczonych. Cel tego-
nazywajmy rzeczy po imieniu- „rozpuszczenia” dziecka do granic możliwości, to wpojenie mu wiary we własne
możliwości. Mechanizm jest następujący: przyzwyczajając malucha do tego, że dostaje zawsze wszystko, czego
pragnie, sprawiamy, że także w życiu dorosłym bez wahania sięga ono po to, co dla niego ważne, pozwalając
wzrastać jako ‘naj”, uczymy, że ma prawo postawić się na takiej pozycji i co bardzo ważne- nie zakorzeniamy
kompleksów. Amerykanie wpajają swoim dzieciom, ze mogą osiągnąć wszystko, być kim tylko zapragną, sukces
zależy tylko od nich samych.
WIELKI SZCZEKLIK…
a taki mały studencik...
Po co ten cały wstęp? Bynajmniej nie dlatego, by agitować za
takim a nie innym sposobem wychowania. Jednak po tym,
co wyczytałam w mojej głowie juz roi się od rozmaitych
skojarzeń i releksji.
Swój efekt to z pewnością miało, nie powiem. Wręcz
piorunujący: „Pani doktor, pani jest juz po ćwiczeniach z pa-
toizjologii...” Brr.. Tak mam teraz wryte w pamięć, że przy
zwężeniu tętnicy nerkowej występuje hipokaliemia, że lepiej
niż miałam w czerwcu, tuz przed samym egzaminem.
Przede wszystkim: moje tegoroczne praktyki. Odby-
wałam je poza B-stokiem. Kierownikiem Kliniki Kardiologii
i Chorób Wewnętrznych jest pewien mądry pan profesor.
Zwyczaj stanowią indywidualne obchody młodszych stażem
lekarzy i znajdujących się pod ich opieką studentów z głową
oddziału. Zaczynało się niewinnie:
Kij czy marchewka?
Jestem straszną „przekorą”( choć pozory mogą mylić
:P). Wychodzę z założenia, że jeżeli ktoś z góry podważa moje
zdolności i zakłada, że jestem „mało inteligentna osóbką”
(stworzyłam piękny eufemizm- ale można tu wstawić od-
powiedniejsze słowo), palcem juz nie ruszę, aby to zmienić.
Zupełnie odmienna sytuacja, to gdy asystent lub prowadzący
przypadkiem dostrzeże jakiś potencjał. Wtedy zaglądam do
książek, szukam informacji w Internecie- jeżeli o mnie chodzi,
to zrobię wiele, a z pewnością więcej niż stać mnie zazwyczaj-
żeby ta mała nadzieja- obudzona być może na wyrost, nie
zniknęła. To fajna sprawa traić na takiego asystenta – żeby
człowiek miał poczucie, ze z każdymi ćwiczeniami się rozwija
i jest trochę mądrzejszy. Niech ciśnie, czepia się -ale jeśli jeszcze
chociaż trochę wierzy- to jest to.
„Pani doktor......”
Po czym jakieś pół godziny przepytywania przez pana
profesora.
„Pani doktor....”, „Pani doktor...” , „Pani doktor...”, „Pani
doktor..” „Pani...” !...???
Stałam zawsze jak na szpilkach i po jakimś czasie nie
wiedziałam juz ani gdzie jestem, ani jak się nazywam.
W ustach tego człowieka, to „Pani doktor” miało dla mnie
zabarwienie ironiczne- żeby nie powiedzieć -pogardliwe. Do
”pani doktor” jest mi równie blisko co jeszcze (hen!) daleko.
Dla jasności- nie utyskuję tutaj na to, że ktoś miał wobec mnie
wymagania lub egzekwował wiedzę. Istnieje jednak różnica
pomiędzy: „Pokażę ci, czego jeszcze nie wiesz” a „Udowodnię, że
nic nie potraisz”. Znam swoje miejsce w szpitalnej hierarchii- na
tym etapie mojej edukacji, wystarczy mi odnalezienie nazwiska
wśród współautorów Wielkiego Szczeklika, by uświadomić sobie
własną mizerność i poczuć Respekt przez równie wielkie „R”.
confer, ergo sum
Bezstresowy sposób wychowania wymaga oczywiście
także odpowiedniego podejścia w edukacji. W szkole waż-
ną role odgrywa umiejętność wyrażania własnego zdania
w dyskusji i jego obrony. W Stanach uczniowie nie boja się
4
MEDYK BIAŁOSTOCKI NR 102
Październik 2011
856939900.018.png
Publikacja naukowa
krok po kroku
zadawać nawet bardzo głupich pytań- nauczyciel jest po to,
żeby uczyć, a nie popisywać się swoją wiedzą i oblewać .We
wspomnianym przeze mnie na wstępie artykule (powinnam
od razu zaznaczyć, ze nie była to żadna ambitna fachowa
literatura, a czasopismo dla kobiet- notabene- poświecone
głównie modzie) zawarta jest pewna historia. Amerykanka
opowiada o Polce, z którą razem studiowała. Dziewczyna nie
brała nigdy udziału w dyskusji, więc cała grupa uważała ją za
głupka- pod koniec semestru okazało się jednak, że Polka miała
wiedzę 3 razy większą niż reszta studentów i na egzaminie to
ona zdobyła najwięcej punktów. „Tylko co z tego”- denerwuje
się Amerykanka- „skoro w pracy, gdzie musisz o siebie walczyć,
takich ukrytych zdolności nikt nie doceni.”
Pisząc publikację naukową warto zapoznać się z kilkoma żelaznymi
zasadami. Podobnie jak w kuchni, trzymanie się przepisu pozwoli
uniknąć błędów a co najważniejsze przyniesie pożądane efekty.
Pozostaje tylko podążać krok za krokiem.
Szkielet publikacji naukowej zawiera:
I   Ty t u ł
Dobry tytuł to połowa sukcesu. Stanowi swego rodzaju reklamę
czy wizytówkę tekstu. Najistotniejsze jest aby jasno zapowiadał
treść publikacji i nie był zbyt długi Powinien ograniczyć się do
jednego zdania lub rozwiniętego hasła. Należy unikać pojedyn-
czych wyrazów czy nazw np. „Cukrzyca”, „Miażdżyca” jako tytuł.
Jest to zbyt ogólne.
Nadanie fragmentom pracy odrębnych tytułów zapewni
przejrzystość tekstu. Czytanie arkuszu zapełnionego jednolitym
tekstem szybko okazuje się męczące i prawdopodobnie czytający nie
dokończy lektury. Dzieląc treść publikacji autor panuje nad tekstem.
Ćwiczenia z interny- made in Poland
Inna releksja- ćwiczenia z interny. Po zakończeniu bloku
zastrzeżeniem, jakie miała do nas nasza asystentka, było to,
ze jesteśmy zbyt „cisi”. Nie jesteśmy tacy znowu najgorsi :P
Ale zdarzało się i tak, że padało pytanie- cisza. Nie dlatego,
że żadne z nas nic nie wiedziało- po prostu nikt nie chciał
wyskoczył z czymś głupim… W końcu ktoś bąknął jakąś
odpowiedź- czasem była poprawna, czasem nie. Taka sytuacja
to norma- i dotyczy nie tylko zajęć z interny. Na pożegnanie
usłyszeliśmy radę (nie pamiętam, jak to brzmiało dokładnie,
więc niech mi moja 6- tka wybaczy, będę parafrazować sens):
choćby się miało największą wiedzę i talent- trzeba krzyczeć!
Bo bez tego nic się nie osiągnie. A to wniosek dokładnie taki
sam, jak akapit wyżej.
II Streszczenie
Streszczenie podobnie jak tytuł ma na celu zachęcić do przeczytania
całej publikacji. Powinno zawierać cel i przedmiot badań, opis
metody oraz lakoniczne podsumowanie wyników i wniosków
by po resztę sięgnąć do pełnego artykułu.
III Metoda
Skrupulatne opisanie metody uwiarygodni wyniki, ponieważ
inni badacze będą mogli samodzielnie ją odtworzyć i przekonać
się o jej poprawności.
I coż, że ze Szwecji?
IV Wyniki
W tej części autor powinien omówić wyniki nie tylko opisując
je słowami lecz również przedstawiając je w formie graicznej tj.
w postaci wykresów, diagramów i tabel.
Studia na naszej uczelni raczej do „bezstresowych” nie
należą. Rozbawiło mnie, kiedy mi kolega ze Szwecji powie-
dział, że do swoich prowadzących zwraca się „na ty”- wyobra-
ziłam sobie od razu, jaki to miałoby efekt u nas- w trakcie
wykładu odezwać się do wykładowcy po imieniu- zdrobniale.
Koncepcja mi się podoba- w Polsce panują jednak inne zasady,
to nie do przyjęcia. Student jest studentem , a prowadzący
to prowadzący. I trzeba po prostu swoje czasem przejść!
Nie tylko stosunki student- nauczyciel, sposób prowadzenia
ćwiczeń , ale i nasze studenckie zaangażowanie w zajęcia- są
zupełnie inne. Czy kiedyś to się zmieni? Moim zdaniem,
juz za kilka pokoleń, kiedy do gry wkroczą nasze własne,
bezstresowo wychowane „potworki”, szkolnictwo czeka
prawdziwa rewolucja. Fakt pozostaje faktem, że (w zależności
od wychowania, usposobienia i wielu innych czynników) są
ludzie, którzy potraią walczyć o swoje, ale też tacy, którzy
nie potraią lub po prostu- nie lubią- wychodzić przed sze-
reg. Zasada jest taka sama dla jednych i drugich: w błahych
sprawach można odpuścić, ale tam, gdzie bardzo na czymś
zależy- pchać się drzwiami i oknami, walczyć, nie zniechęcać
się i nie poddawać- Amen!:)
V Wnioski
Ważne aby były jasne i stanowiły naukową wartość. Wskazane jest
porównanie ich do wniosków innych badaczy, którzy prowadzili
podobne badania.
VI Bibliograia
Nazywana również „piśmiennictwem”. Stanowi wykaz literatury,
z których autor korzystał w trakcie badań. Mile widziane jest aby
bibliograia zawierała ok. 30 pozycji w tym publikacje obcojęzycz-
ne. Najbardziej zaleca się pracę nad innymi publikacjami. Należy
unikać korzystania z podręczników.
Zachęcam do stosowania podanych wskazówek podczas
pisania publikacji naukowych czy artykułów. Tworzenie według
przedstawionego schematu jest najkrótszą drogą do stworzenia
poprawnego tekstu naukowego. Możesz sprawdzić swoje umie-
jętności przysyłając własne prace do redakcji Młodego Medyka.
Iza Żukowska
Studenckie Towarzystwo Naukowe
5
yvonne , IV lek.
MEDYK BIAŁOSTOCKI NR 102
Październik 2011
856939900.019.png 856939900.020.png 856939900.021.png 856939900.022.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin