zajecia7_trafnosc.pdf
(
1057 KB
)
Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
W
ydział
P
sychologii
Uniwersytetu Warszawskiego
Zaj
ę
cia 7.
Trafność pomiaru
Justyna Rozmysłowska
Trafność
2
•
Parametr psychometryczny, ilustrujący jakość czy dobroć
pomiaru testem
•
Odpowiada na pytanie o to,
co mo
Ŝ
na poprawnie
wywnioskowa
ć
na podstawie wyniku testowego
•
Stopień, w jakim test realizuje stawiane przed nim cele; trafność
odzwierciedla relację, jaka zachodzi między koncepcją
•
Stopień, w jakim test realizuje stawiane przed nim cele; trafność
odzwierciedla relację, jaka zachodzi między koncepcją
właściwości psychologicznej a uŜytymi wskaźnikami tej
właściwości – czyli – operacjonalizacją badanej zmiennej
•
Trafność:
stopień, w jakim test mierzy cechę, jaką ma mierzyć oraz
stopień dokładności przewidywania określonych kryteriów praktycznych
Trafnośćczytrafności…
3
•
W psychometrii na ogół wyróŜnia się 3 rodzaje trafności (3 jej
aspekty):
teoretyczna
treściowa
kryterialna
•
Pytaniem jest, czy kaŜdy z tych rodzajów trafności moŜna
•
Pytaniem jest, czy kaŜdy z tych rodzajów trafności moŜna
traktować niezaleŜnie. W związku z tym, czy wystarczy
potwierdzenie trafności w jednym z tych trzech aspektów dla
wykazania praktycznej uŜyteczności metody
•
Obecnie uwaŜa się, Ŝe wymienione trzy rodzaje trafności, są
raczej trzema aspektami trafności, trzema róŜnymi metodami
badawczymi niŜ trzema róŜnymi rodzajami trafności, a kaŜde
badanie trafności testu powinno integrować informacje ze
wszystkich tych źródeł
Trafnośćapozostałewymogistawiane
wobectestówpsychologicznych
4
•
Trafno
ść
jest najwa
Ŝ
niejsz
ą
własno
ś
ci
ą
testu
•
Trafność zaleŜy od innych właściwości, na które
autorowi testu łatwiej jest wpływać
•
Aby test był trafny, musi spełniać warunki:
•
Aby test był trafny, musi spełniać warunki:
standaryzacji, obiektywizmu, normalizacji i rzetelności
•
S
ą
to warunki konieczne trafno
ś
ci pomiaru testem,
jednak nie s
ą
one wystarczaj
ą
ce. Aby pomiar
testowy był trafny, musi on dodatkowo by
ć
dobrym wska
ź
nikiem badanej zmiennej latentnej
Trafnośćastandaryzacja,obiektywnośći
normalizacjatestu
5
•
Test o nieustalonej standaryzacji nie moŜe być trafny, poniewaŜ
jego wynik będzie zaleŜał od niesystematycznych wpływów
odmiennie podawanej instrukcji i róŜnego zachowania się
badającego psychologa w stosunku do róŜnych osób badanych
Niewłaściwa instrukcja moŜe nie wzbudzać naleŜytej motywacji osoby
badanej do poprawnego wykonania zadań lub teŜ nie wyjaśniać ich w
dostatecznym stopniu
dostatecznym stopniu
•
Jeśli nie będą ustalone w jasny sposób zasady interpretacji
wyników (nieobiektywność testu), wnioski wyciągnięte na jego
podstawie będą nieprawidłowe
•
Niewłaściwa interpretacja natęŜenia cechy (odniesienie wyniku
do niewłaściwego układu odniesienia) prowadzi do błędnych
wniosków na temat aktualnego stanu osoby i jej moŜliwości
Plik z chomika:
psychUW
Inne pliki z tego folderu:
KASAR-raport.pdf
(136 KB)
zajecia10_normalizacja.pdf
(1328 KB)
zajecia9_adaptacja kulturowa.pdf
(886 KB)
zajecia8_trafnosc.pdf
(1319 KB)
zajecia7_trafnosc.pdf
(1057 KB)
Inne foldery tego chomika:
Adolescencja jako przejście od dzieciństwa do dorosłości
Autyzm u dzieci
Badania sondażowe
Choroby OUN i ich wpływ na funkcjonowanie człowieka z perspektywy neuropsychologii klinicznej
Doktryny i fenomeny
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin