zajecia5_strategie konstrukcji.pdf
(
934 KB
)
Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
W
ydział
P
sychologii
Uniwersytetu Warszawskiego
Zaj
ę
cia 5.
Strategie konstruowania
testów
Justyna Rozmysłowska
Odczegosięzaczęło,czylioracjonalnym
podejściudokonstrukcjitestów
2
•
Jako pierwsza została opracowana strategia racjonalna. Główne
załoŜenie dotyczy tego, Ŝe odpowiedzi osób badanych są trafną
relacją ich zachowania. Stąd nie ma konieczności badania
własności pozycji… Czy tak jest w rzeczywistości? Wyniki
kwestionariuszy do badania tego samego konstruktu,
budowanych w tej strategii, wykazują bardzo małą zbieŜność.
Przyczyna leŜy w samych pozycjach testowych, które stanowiły
Przyczyna leŜy w samych pozycjach testowych, które stanowiły
pulę nieskorelowanych wskaźników – w istocie nie diagnozowały
konstruktu, który powinny badać.
•
Krytyka podejścia racjonalnego przyczyniła się do rozwoju
strategii opartych na empirii – opracowanie strategii indukcyjnej i
kryterialnej. Krytyka tych podejść przyczyniła się do opracowania
strategii opartej na teoretycznym podejściu do konstrukcji testów.
Prekursorem strategii teoretycznej było podejście racjonalne,
jednakŜe z zastrzeŜeniem, iŜ naleŜy empirycznie wykazać
trafność relacji (samoopisu) osoby badanej
Strategiekonstrukcjitestów
3
•
WyróŜnia się 3 podstawowe strategie konstrukcji
testów:
teoretyczną (dedukcyjną) - podstawa teoretyczna dla strategii
empirycznych, choć moŜe teŜ być stosowana samodzielnie
(do diagnozy raczej cech)
zewnętrzną (kryterialną) - do diagnozy typów
wewnętrzną (indukcyjną) - do diagnozy cech
•
Obecnie coraz częściej tworząc testy odchodzi się od
„czystych” form strategii na rzecz podejść
sekwencyjnych lub połączonych (np. łączenie strategii
teoretycznej i indukcyjnej)
Strategiateoretyczna
4
•
Cel:
budowa testu pozwalającego na badanie cech
wyodrębnionych w ramach określonej teorii
psychologicznej. Przesłanką budowy testu jest
weryfikacja stwierdzeń strukturalnych danej teorii
(struktura określonych cech)
(struktura określonych cech)
•
Podstawy teoretyczne:
określona teoria
psychologiczna postulująca istnienie określonej
struktury cech. Teoria ukierunkowuje tu wszystkie
etapy prac (od etapu generowania pozycji po schemat
analiz psychometrycznych i ocenę uzyskanych
wyników)
Strategiateoretyczna(c.d.)
5
•
Kluczowy aspekt procedury:
identyfikacja wskaźników cech będących
planowanym przedmiotem pomiaru. Dotyczy to: analizy teorii i określenia
jakie zachowania mogą być podstawą do diagnozowania danej cechy,
generowania konkretnych wskaźników i ich oceny oraz analiz
psychometrycznych dokumentujących, Ŝe dany wskaźnik jest
rzeczywiście miarą danej cechy i nie jest miarą innych cech
•
Dobór wska
ź
ników:
tworzenie nowych wskaźników z nastawieniem, by
•
Dobór wska
ź
ników:
tworzenie nowych wskaźników z nastawieniem, by
jak najściślej odpowiadały konstruktowi teoretycznemu.
na tym etapie moŜliwe jest wykorzystanie zarówno specjalistów, jak i
niespecjalistów z zakresu psychologii (niektóre konstrukty
psychologiczne odpowiadają pojęciom naturalnym, uŜywanym przez
osoby badane).
wygenerowane wskaźniki naleŜy równieŜ poddać analizie trafności
treściowej lub prototypowości (charakterystyczne dla tej strategii,
wynika z przyjęcia załoŜenia o treściowej wartości odpowiedzi
kwestionariuszowych)
Plik z chomika:
psychUW
Inne pliki z tego folderu:
KASAR-raport.pdf
(136 KB)
zajecia10_normalizacja.pdf
(1328 KB)
zajecia9_adaptacja kulturowa.pdf
(886 KB)
zajecia8_trafnosc.pdf
(1319 KB)
zajecia7_trafnosc.pdf
(1057 KB)
Inne foldery tego chomika:
Adolescencja jako przejście od dzieciństwa do dorosłości
Autyzm u dzieci
Badania sondażowe
Choroby OUN i ich wpływ na funkcjonowanie człowieka z perspektywy neuropsychologii klinicznej
Doktryny i fenomeny
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin