10 mitów o kolejach dużej prędkości.pdf

(2962 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Agata Pomykała
10 mitów o kolejach dużej prędkości
Mit 1
Z budowy linii dużych prędkości skorzysta tylko kilka
dużych miast kosztem inwestycji regionalnych w innych
częściach kraju
Projekt budowy systemu kolei dużych prędkości w Polsce obej-
muje:
budowę linii dużej prędkości z Warszawy przez Łódź do Wro-
cławia i Poznania, długości około 485 km, wraz z łącznicami
na zachód od Ostrowa Wlkp. do realizacji połączeń Wrocław
– Poznań i łącznicy pod Wrocławiem w kierunku Opola; na
linii tej planowane są także stacje regionalne Kalisz/Ostrów
Wlkp., Sieradz/Zduńska Wola i Jarocin;
modernizację linii CMK z Warszawy w kierunku Katowic i Kra-
kowa oraz budowę brakujących odcinków (planowanych jesz-
cze w latach 70. XX w.) z okolic Psar do Katowic i Krakowa
wraz z łącznicą w okolicy Olkusza do uzyskania szybkiego
połączenia linią dużej prędkości między Krakowem i Katowi-
cami; łączna długość modernizowanych i nowych linii wynie-
sie około 375 km; na linii tej planowane są stacje Opoczno,
Włoszczowa i Olkusz;
modernizację linii Opoczno – Łódź, długości około 90 km, do
połączenia obu linii dużych prędkości.
W efekcie powstanie sieć linii, która połączy w sposób bez-
pośredni aglomeracje liczące około 12 mln mieszkańców
(rys. 1).
nią a zachodnią. Linie odciążone od ruchu intercity (w szczegól-
ności linia między Warszawą a Poznaniem) zostaną, zgodnie
z rozporządzeniem Rady Unii Europejskiej i Parlamentu Europej-
skiego nr 2010/913, przeznaczone dla priorytetowego ruchu to-
warowego, co zwolni także dużą część zdolności przepustowej
linii do ruchu regionalnego i aglomeracyjnego. Integracja prze-
wozów dalekobieżnych z regionalnymi i aglomeracyjnymi warun-
kuje sukces całego sektora kolejowego.
Mit 2
Polski projekt budowy linii dużych prędkości
nie wykracza poza granice kraju i nie ma szans
na finansowanie ze źródeł unijnych dla sieci
transeuropejskiej
Od samego początku prac nad projektem zakładano wydłużenie
linii dużych prędkości do Niemiec i Republiki Czeskiej. Wymaga
to przeprowadzenia uzgodnień międzynarodowych. Już w 2010 r.
w maju podpisano porozumienie państw Grupy Wyszehradzkiej
obejmujące między innymi budowę sieci dużych prędkości mię-
dzy tymi Państwami.
Intensywne rozmowy ze stroną czeską doprowadziły do pod-
pisania przez ministrów odpowiedzialnych za transport w obu kra-
jach w kwietniu 2011 r. listu intencyjnego dotyczącego połącze-
nia Rzeczypospolitej Polskiej i Republiki Czeskiej liniami dużych
prędkości. W maju 2011 r. Ministerstwo Transportu Republiki
Przyjętą zasadą jest, że pociągi dużej
prędkości w bezpośrednich relacjach wy-
jeżdżają na konwencjonalne linie kolejo-
we tworząc rozległą sieć szybkich połą-
czeń kolejowych. Przykładowo we Francji
długość linii dużych prędkości według
stanu na listopad 2011 r. wynosiła tylko
1950 km, a sieć połączeń pociągami du-
żej prędkości – 9719 km. Podobnie
w Polsce można z wykorzystaniem tylko
860 km linii dużych prędkości utworzyć
już pierwszym etapie, z wykorzystaniem
innych zmodernizowanych linii, system
kolei dużych prędkości łączących więk-
szość miast wojewódzkich w Polsce.
Z pociągów dużej prędkości mogłoby
skorzystać ponad 20 mln mieszkańców
Polski. Przykład takiej sieci przedstawio-
no na rysunku 2.
Podobnie jak w innych krajach na
świecie, także w Polsce linie dużych
prędkości będą stanowić zasadniczy
szkielet sieci kolejowej i spełniać analo-
giczną rolę jak autostrady w nowocze-
snych systemach transportowych. W za-
łożeniach przejmą one znaczną cześć
przewozów pasażerskich pomiędzy regio-
nami, zwłaszcza między Polską wschod-
Rys. 1. Linie dużej prędkości Warszawa – Łódź – Poznań/Wrtocław i Warszawa – Katowice/Kraków w kontek -
ście sieic kolejowej Polski Źr.: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.,
1-2 /2012
15
830728598.052.png 830728598.063.png 830728598.074.png 830728598.085.png
Czeskiej przedstawiło podczas seminarium UIC w Pradze studium
dla budowy linii Praga – Wrocław i utworzenia korytarza dużej
prędkości Monachium – Praga – Wrocław – Warszawa z możli-
wością przedłużenia go do państw bałtyckich ( Rail Baltica ). Pro-
jekt ten został wpisany przez Komisję Europejską na nową listę
projektów sieci TEN-T do 2030 r. Otwiera to drogę do finansowa-
nia projektu połączenia Warszawa – Łódź – Wrocław – Praga
z unijnego funduszu CEF, na który przeznaczono na lata 2014–
–2020 ponad 30 mld euro.
Przebieg linii dużej prędkości z Poznania do granicy niemiec-
kiej był przedmiotem studiów przepro-
wadzonych w 2010 r. przez Instytut
Kolejnictwa. Wyniki tych analiz przed-
stawiono stronie niemieckiej. Osta-
teczny przebieg linii powinien zostać
ustalony w trakcie wspólnych prac stu-
dialnych. Do czasu budowy nowej linii
można wykorzystać dla połączeń po-
ciągami dużej prędkości zmodernizo-
wane linie kolejowe po obu stronach.
Może to być traktowane jako początek
rozwoju szybkich połączeń między obu
krajami.
Mit 3
Budowa linii dużych prędkości
jest zbyt kosztowna dla Polski
i należy poprzestać tylko
na modernizacji
istniejącej sieci kolejowej
Podobnie można byłoby motywować
konieczność zaprzestania budowy au-
tostrad w Polsce. Ale jednak są budo-
wane. Koszt budowy linii dużej prędko-
ści jest niższy od kosztu budowy
autostrady w porównywalnych warun-
kach terenowych.
Koszty budowy linii dużych pręd-
kości w Europie wahają się zasadniczo
w granicach od 5 do 20 mln euro za
kilometr. Koszty te są bardzo zależne
od warunków topograficznych i stopnia
urbanizacji terenu. Linie w Hiszpanii
kosztują średnio 10–12 mln euro za
1 km i są budowane w trudnych wa-
runkach terenowych. Średnio około
15% długości linii przebiega tam w tu-
nelach i na estakadach. W Polsce wa-
runki topograficzne dla budowy linii
kolejowych są uważane za najdogod-
niejsze w Europie. Koszty budowy 1
km linii dużych prędkości są szacowa-
ne na około 6 do 10 mln euro. Szacuje
się, że budowa linii Warszawa – Łódź
– Poznań/Wrocław będzie kosztować
od 16 do 20 mln zł rozłożone na 5–6
lat. Czy to dużo, można porównać z na-
stępującymi inwestycjami:
koszt budowy autostrad i dróg szyb-
kiego ruchu rocznie wynosi 20–
–30 mld zł;
koszty modernizacji linii do
160 km/h za 1 km w Polsce – od
20 do 30 mln zł, a nawet więcej;
Rys. 2. Możliwy system szybkich połączeń kolejowych w Polsce po wybudowaniu linii dużych prędkości
Rys. 3. Czeskie koncepcje sieci kolei dużych prędkości w Europie Środkowej Źr. J.Kušnír, ČD „Základní síť
vysokorychlostních tratí v České Republice”, maj 2011
16
1-2 /2012
830728598.001.png 830728598.005.png 830728598.006.png
 
koszt modernizacji linii Warszawa – Gdynia na przeważającej
części do 160 km/h, a jedynie na niektórych odcinkach do
200 km/h – prawie 10 mld zł – jest to około połowy kosztów
budowy linii łączącej Warszawę, Wrocław, Łódź i Poznań.
Przeprowadzone analizy wskazują, że po wybudowaniu linii
dużych prędkości w Polsce czasy przejazdu między największymi
ośrodkami miejskimi zostaną skrócone co najmniej o połowę.
Doświadczenia europejskie wykazują, że inwestycje w budowę li-
nii o wysokich parametrach technicznych są najbardziej efektyw-
nymi działaniami przynoszącymi realne korzyści dla całego spo-
łeczeństwa, regionów i gospodarki krajowej.
doby pokonują prawie 2 razy większe odległości niż pociągi kon-
wencjonalne. Można więc powiedzieć, że jednostkowe koszty ta-
boru obu rodzajów są zbliżone. Z punktu widzenia efektywności
ekonomicznej zakup taboru dużej prędkości jest przy takim po-
równaniu bardziej korzystny. Przy prawie tych samych jednost-
kowych nakładach finansowych uzyskiwana jest możliwość
świadczenia zdecydowanie lepszej usługi, przyciągającej więcej
pasażerów skłonnych zapłacić nawet wyższą cenę za bilet.
Obecny tabor kolejowy w Polsce dobiega kresu eksploatacji,
jego wymiana na nowy powinna nastąpić do 2030–2040 roku.
Powstaje więc pytanie czy zakonserwować polską kolej na pozio-
mie XX w. zamieniając tabor na nowy do prędkości maksymalnej
160 km/h czy zainwestować w przyszłość – tabor dużej prędko-
ści, który kursując także na liniach konwencjonalnych stworzy no-
wą jakość w polskich kolejach?
Mit 4
W związku z widmem kryzysu finansowego
nie ma możliwości sfinansowania budowy
linii dużych prędkości w Polsce
Mimo trudności finansowych i ograniczeń budżetowych w pań-
stwach Europy inwestycje w koleje dużych prędkości nie tylko nie
uległy przyhamowania a nawet przyspieszeniu, jako element
wspierania poprawy koniunktury gospodarczej. W styczniu
2012 r. rząd brytyjski, mimo poważnych restrykcji budżetowych,
podjął decyzje o budowie linii dużych prędkości HS2 (pierwszy
etap Londyn – Manchester). We Francji w 2011 r. podpisano
umowy na budowę dwóch linii dużych prędkości w ramach part-
nerstwa publiczno-prywatnego. Budowany jest także drugi odci-
nek linii do Strasburga z udziałem finansowym regionów).
W grudniu 2011 r. oddano do eksploatacji I odcinek linii Rhin –
Rhône. W Niemczech obecnie budowana jest jedna z najdłuż-
szych linii dużych prędkości w Europie: Berlin – Monachium.
Tempo budowy linii dużych prędkości w Hiszpanii także nie ule-
gło spowolnieniu a na ich dokończenie zawarto nowe umowy kre-
dytowe.
Także w Polsce widoczne jest zainteresowanie kapitału pry-
watnego w projektach partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP).
Budowa linii dużych prędkości, w przeciwieństwie do projektów
modernizacji linii, wykazuje się wysokimi wskaźnikami efektyw-
ności ekonomicznej, co wzbudza zainteresowanie kapitału pry-
watnego.
Do sfinansowania budowy linii można wykorzystać też środki
unijne w nowej perspektywie budżetowej (2014–2020), gdzie na
tego rodzaju projekty innowacyjne przeznaczone będą znaczne
środki (ponad 30 mld euro) w ramach specjalnego instrumentu
finansowego CEF ( Connecting Europe Facility ). Polski projekt
można traktować także jako element transeuropejskiego projektu
budowy linii Warszawa – Łódź – Wrocław – Praga, realizowanego
wspólnie z Republiką Czeską.
Stopień przygotowania polskiego projektu dużych prędkości
umożliwia już prowadzenie wstępnych rozmów dotyczących sfi-
nansowania budowy linii.
Mit 6
Koleje dużych prędkości są kosztowne,
co powoduje wysokie ceny biletów
Pierwszą linię dużej prędkości w Europie oddano do eksploatacji
ponad 30 lat temu. Od tego czasu długość linii dużych prędkości
w Europie zwiększyła się do 7279 km. Koleje dużych prędkości
okazały się komercyjnym sukcesem i wpłynęły na poprawę kon-
dycji finansowej sektora przewozów dalekobieżnych. Zdobyte do-
świadczenia w eksploatacji tych systemów były podstawą do
analiz prowadzonych przez UIC (Międzynarodowy Związek Kolei).
Okazuje się, że jednostkowe koszty eksploatacji systemów kole-
jowych w przeliczeniu na pasażerokilometra zmniejszają się wraz
ze zwiększaniem prędkości maksymalnej. Duża część składników
kosztów (koszt zakupu i eksploatacji taboru oraz koszty osobowe
obsługi) ma charakter kosztów stałych, a więc większe dobowe
przebiegi taboru dużej prędkości wpływają w znaczący sposób na
zmniejszenie kosztów jednostkowych liczonych na pasażerokilo-
metr.
Wniosek jest więc następujący: prędkości maksymalne po-
ciągów zwiększają się a jednostkowe koszty nie tylko nie zwięk-
szają się ale nawet się zmniejszają. Zrozumiałe jest dlaczego sys-
temy kolei dużych prędkości są samofinansujące się.
Te wszystkie czynniki powodują, że ceny biletów na przejazd
pociągami dużej prędkości są tylko nieznacznie wyższe niż w po-
ciągach konwencjonalnych. Należy zaznaczyć, że relacje cen
między obu kategoriami pociągów są w niektórych przypadkach
zdeformowane poprzez znaczne dotowanie przejazdów koleją
konwencjonalną. W segmencie przewozów kolejami dużych pręd-
kości ceny biletów ustalane są rynkowo. Tam gdzie jest duży po-
pyt i zależność popytu od ceny biletu jest niewielka tam ceny są
odpowiednio wyższe.
Nie należy też w prosty sposób przeliczać ceny biletów w po-
ciągach dużej prędkości w Europie zachodniej na warunki polskie
poprzez relacje euro do złotego. Wiele składników kosztów
w Polsce jest niższych ze względu na niższe koszty pracy i wielu
usług.
Należy także brać pod uwagę, że polscy pasażerowie pocią-
gów dużej prędkości pojawią się po 2020 r. Różnica zarobków
Polaków w stosunku do mieszkańców Europy zachodniej będzie
do tego czasu na pewno mniejsza niż obecnie. Inna też będzie
wartość czasu, dobra nieodnawialnego dla człowieka, straconego
na podróże samochodem lub koleją konwencjonalną. Wartość ta
jest zawsze większa w społeczeństwach bardziej rozwiniętych
Mit 5
Uruchomienie przewozów kolejami dużych prędkości
wymaga zakupu kosztownego taboru
Tabor dla kolei dużych prędkości (250–350 km/h) jest około
2 razy droższy od taboru konwencjonalnego o prędkościach mak-
symalnych do 160 km/h. Ale o efektywności zakupu taboru decy-
duje jego wykorzystanie – średnie dobowe przebiegi, które dla
pociągów dużej prędkości wynoszą ponad 2000 km. Pociągi du-
żej prędkości, jeżdżąc z prędkościami maksymalnymi, w ciągu
1-2 /2012
17
830728598.007.png 830728598.008.png 830728598.009.png 830728598.010.png
80–90 km/h). Gęstość sieci kolejowej w Polsce jest najniższa
w naszym regionie Europy.
Większość linii kolejowych w Polsce wybudowano jeszcze
w XIX lub na początku XX w. Linie te mają zasadniczo parametry
konstrukcyjne umożliwiające osiągnięcie na nich prędkości mak-
symalnej do 120 km/h, a na niektórych liniach – po ich mo-
dernizacji – 160 km/h. Modernizacja linii do 200 km/h wymaga
jednak znacznych nakładów, nierzadko zbliżonych do kosztów bu-
dowy nowej linii. Uzyskiwane skrócenia czasu przejazdów są jed-
nak niewielkie, przy zwiększeniu prędkości ze 120 do 160 km/h
wynoszą one zazwyczaj do 10 min na każde 100 km linii. Uzyska-
nie efektów w postaci zwiększenia średniej prędkości pociągów
pasażerskich na liniach o dużym obciążeniu napotyka barierę
w postaci braku zdolności przepustowej na liniach o ruchu mie-
szanym.
Konieczność zwiększania prędkości handlowych pociągów
pasażerskich w relacjach międzyregionalnych jest kluczowym za-
gadnieniem w zapewnieniu konkurencyjności transportu kolejo-
wego. Brak dobrej infrastruktury kolejowej uniemożliwia przewoź-
nikom kolejowym stworzenie atrakcyjnej oferty przewozowej,
przynoszącej im dochody, pokrywające co najmniej koszty dzia-
łalności. W efekcie słaba oferta przewozowa wymaga rosnących
subwencji dla przewoźników. Alternatywą dla nich są więc tylko
inwestycje w nowe linie kolejowe o wysokich parametrach tech-
nicznych. Koszt poniesiony na ich budowę zwraca się w okresie
późniejszym w postaci zmniejszenia lub całkowitej likwidacji
subwencji do przewozów pasażerskich.
W ciągu najbliższych 20 lat przewozy pociągami dużych
prędkości zwiększą się w Europie o 170%. Udział przewozów po-
ciągami dużych prędkości w Unii Europejskiej na rynku kolejo-
wych pasażerskich wynosił już w 2009 r. ponad 25%, a w niektó-
rych państwach o rozbudowanych systemach dużych prędkości
był znacznie większy (Francja – ponad 60%, Niemcy 28%, Hisz-
pania 50%).
Z analiz zamówionych przez Komisję Europejską [6] wynika,
że przewozy kolejami konwencjonalnymi od 1990 r. utrzymują się
w krajach EU-15 (jedyne państwa w UE, które obecnie mają linie
dużej prędkości) na niezmienionym poziomie rzędu 250–260 mln
pas.km rocznie, a kolejami dużych prędkości zwiększyły się
z 20 do 100 mln pas.km rocznie. Wynika z tego, że tylko koleje
dużej prędkości są segmentem zdolnym do konkurowania na ryn-
ku przewozów pasażerskich z innymi środkami transportu i po-
zwalają na utrzymanie co najmniej niezmiennego udziału kolei
w rynku transportowym.
Budowa kolei dużych prędkości stała się kluczowym elemen-
tem strategii rozwoju państw (Hiszpania, Turcja, Chiny, Francja,
Niemcy). Budowa nowych linii dużych prędkości na ogół wiąże
się z wielkimi projektami modernizacji państw decydujących się
na te inwestycje. We Francji miała przyczynić się do rozwoju go-
spodarki i uczynić kraj bardziej atrakcyjnym dla inwestorów.
W Niemczech część inwestycji miała i ma związek z programem
zjednoczeniowym. W Hiszpanii kolej dużych prędkości była waż-
nym elementem programu modernizacji państwa. Także w Turcji
budowa prawie 2500 km nowych linii jest kluczowym elementem
strategii modernizacji państwa.
Budowa linii dużych prędkosci zwiększa także atrakcyjnośc
regionów, które sa połączenoe z siecią szybkich połączeń kolejo-
wych.
Tabela 1
Porównanie cen biletów
Relacja
Odległość
Cena w pociągu
dużej prędkości konwencjonalnym
[euro]
Paryż – Lyon
426
69–75
59,70
Paryż – Marsylia
750
83
Paryż – Reims
~200
28–32
bd.
Paryż – Lille
~220
42
bd
Mannheim – Stuttgart
130
37
28
Norymberga – Monachium
192
52
29,6
Stuttgart – Frankfurt
59
43
Monachium – Frankfurt
95
75
Rzym – Florencja
396
45
20–25
Rzym – Neapol
218
45
22
Mediolan – Bolonia
218
42
23
Oprac. Marek Graff
i będzie zwiększała się w Polsce wraz ze wzrostem zamożności
społeczeństwa polskiego.
Mit 7
Budowa linii dużych prędkości trwa długo,
szybciej można zmodernizować istniejące linie
Wszystkie inwestycje infrastrukturalne wymagają długiego czasu
na przygotowanie i realizację. Kluczem do sukcesu jest szybkie
prowadzenie prac przygotowawczych a to wymaga sprawnej or-
ganizacji i woli politycznej. Sama budowa linii dużych prędkości
trwa krótko. Dostępne obecnie technologie umożliwiają budowę
linii dużych prędkości w tempie 60 do 100 km rocznie. Układanie
torów jest w znacznym stopniu zautomatyzowane, nawet łącznie
z procesem przytwierdzania szyn do podkładów.
Budowę pierwszej linii dużej prędkości w Hiszpanii, z Madry-
tu do Sewilli, rozpoczęto w 1987 r. a skończono w 1992 r., tuż
przed otwarciem światowej wystawy EXPO 1992 w Sewilli.
Budowa nowych linii trwa często krócej niż modernizacja linii
ze względu na brak konieczności rozbiórki starej infrastruktury
i brak kompromisu między czasem trwania inwestycji a koniecz-
nością utrzymania ruchu na modernizowanej linii – i to nie tylko
w Polsce. Dla przykładu, modernizacja odcinka Koluszki – Skier-
niewice (40 km) trwała 2 lata, a odcinka Skierniewice – Warsza-
wa (54 km) będzie trwać ponad 2 i pół roku. Modernizacja linii
z Warszawy do Gdańska (328 km) trwa już 10 lat.
Mit 8
Dla sprawnego transportu w Polsce
niepotrzebne są linie dużej prędkości
Sim Kallas – wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej, odpo-
wiedzialny za transport, podczas swojej wizyty w Polsce w listo-
padzie 2010 r. skonkludował, że Polska jest ostatnim z 6 naj-
większych państw Unii, która nie ma jeszcze linii dużych
prędkości. Linie dużych prędkości są najefektywniejszym środ-
kiem transportu w państwach dużych i średnich terytorialnie.
Polska jest zbyt dużym krajem, aby zapewnić w niej sprawną ko-
munikację między głównymi ośrodkami gospodarczymi i admini-
stracyjnymi tylko w oparciu o zmodernizowane do 160 km/h linie
kolejowe oraz sieć autostrad (średnia prędkość podróżowania
18
1-2 /2012
830728598.011.png 830728598.012.png 830728598.013.png 830728598.014.png 830728598.015.png 830728598.016.png 830728598.017.png 830728598.018.png 830728598.019.png 830728598.020.png 830728598.021.png 830728598.022.png 830728598.023.png 830728598.024.png
 
ograniczenia oporów aerodynamicznych podczas jazdy z du-
żymi prędkościami dzięki zastosowaniu nowych rozwiązań
technicznych;
bardziej płynnej jazdy pociągu dużej prędkości na linii wy-
dzielonej od ruchu regionalnego i towarowego – można sto-
sować optymalizację prowadzenia pociągu;
lepszych warunków odzysku energii podczas hamowania po-
ciągu w systemach dużej prędkości;
Tabela 2
Wzrost liczby turystów w Lille po uruchomieniu w 1994 r.
linii dużych prędkości (LGV Nord)
1990
1995
2000
2003
Liczba odwiedzających
34 000 149 000 431 000 517 000
Liczba turystów zagranicznych
9 000 41 000 133 000 186 000
% turystów zagranicznych
26%
28%
31%
36%
Źr. [17]
Jeżeli uwzględni się opisany trend szybkiego
rozwoju sieci kolei dużych prędkości w większo-
ści krajów europejskich, wyraźne stanie się zagro-
żenie, że znaczenie Polski w Europie ulegnie mar-
ginalizacji, jako państwa o nienowoczesnym i
kosztownym transporcie opartym tylko na sieci
dróg i systemie połączeń kolejowych pochodzą-
cym w swoim kształcie z XIX w.
W celu sprostania współczesnym wymaga-
niom nowoczesnej gospodarki i społeczeństwa
czasy przejazdu powinny być:
między stolicą a największymi aglomeracjami
w Polsce nie dłuższe niż 2 godz.;
między aglomeracjami łódzką, krakowską,
wrocławską, poznańską, górnośląską (Katowi-
ce) oraz trójmiejską zasadniczo nie dłuższe niż
2 godz., wyjątkowo do 3 godz.;
między stolicą a regionami przygranicznymi
3–4 godz.;
między najbardziej oddalonymi od siebie re-
gionami Polski (wschód – zachód i północ –
południe) 5–6 godz.
Spełnienie tych warunków jest możliwe tylko
w wyniku budowy linii dużych prędkości na głów-
nych kierunkach, najbardziej obciążonych prze-
wozami, co było przedmiotem prac studialnych w
2010 r. Wyniki tych prac przedstawiono na rysun-
ku 4.
Rys. 4. Perspektywiczne, główne korytarze dla linii dużych prędkości
Źr. PKP PLK S.A. [2]
Mit 9
Koleje dużych prędkości są energochłonne
i negatywnie oddziaływają na środowisko
Spotykane opinie na temat energochłonności kolei dużych pręd-
kości opierają się na analizach teoretycznych z lat 90. XX w. Rze-
czywistość okazała się inna – nie doceniono postępu techniczne-
go w budowie pociągów dużej prędkości a także przyjęto błędne
założenia. Analizy zlecone przez UIC wykazały, że jednostkowe
zużycie energii w przeliczeniu na pasażerokilometra w pociągach
dużej prędkości jest zbliżone do zużycia energii w pociągach da-
lekobieżnych konwencjonalnych i znacznie mniejsze niż w pocią-
gach regionalnych i aglomeracyjnych. Szczególnie dokładne są
analizy kolei hiszpańskich przedstawione na rysunku 5.
Stosunkowo małe zużycie energii elektryczne przez pociągi
dużych prędkości wynika przede wszystkim z:
mniejszych oporów mechanicznych w nowych konstrukcjach
pociągów oraz lepszych parametrów linii dużych prędkości
(większe promienie łuków);
Rys. 5. Porównanie jednostkowego zużycia energii dla różnych rodzajów
pociągów
1-2 /2012
19
830728598.025.png 830728598.026.png 830728598.027.png 830728598.028.png 830728598.029.png 830728598.030.png 830728598.031.png 830728598.032.png 830728598.033.png 830728598.034.png 830728598.035.png 830728598.036.png 830728598.037.png 830728598.038.png 830728598.039.png 830728598.040.png 830728598.041.png 830728598.042.png 830728598.043.png 830728598.044.png 830728598.045.png 830728598.046.png 830728598.047.png 830728598.048.png 830728598.049.png 830728598.050.png 830728598.051.png 830728598.053.png 830728598.054.png 830728598.055.png 830728598.056.png 830728598.057.png 830728598.058.png 830728598.059.png 830728598.060.png 830728598.061.png 830728598.062.png 830728598.064.png 830728598.065.png 830728598.066.png 830728598.067.png 830728598.068.png 830728598.069.png 830728598.070.png 830728598.071.png 830728598.072.png 830728598.073.png 830728598.075.png 830728598.076.png 830728598.077.png 830728598.078.png 830728598.079.png 830728598.080.png 830728598.081.png 830728598.082.png 830728598.083.png 830728598.084.png 830728598.086.png 830728598.087.png 830728598.088.png 830728598.089.png 830728598.090.png 830728598.091.png 830728598.092.png 830728598.093.png 830728598.094.png 830728598.095.png 830728598.002.png 830728598.003.png 830728598.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin