KONFLIKTY
Konflikt jest to sytuacja, w której zachodzi sprzeczność interesów, poglądów lub postaw jednostek czy grup wspólnie istniejących i współdziałających w określonym miejscu i czasie.
Zewnętrznym przejawem konfliktów są działania mniej lub bardziej agresywne, które podejmują wobec siebie jednostki lub grupy, uświadamiające sobie istniejącą między nimi sprzeczność interesów lub poglądów.
Przyczyny konfliktów :
1. Silne zróżnicowanie postaw, poglądów i akceptowanych systemów wartości, zwłaszcza ścieranie się postaw innowacyjnych i zachowawczych.
2. Nieporozumienia wynikłe z błędnego postrzegania obiektywnej rzeczywistości, będące skutkiem zakłóceń w procesie obiegu informacji.
Konflikty w miejscu pracy – wewnątrzorganizacyjne.
Wynikają z określonych warunków obiektywnych oraz subiektywnych. Z większym podziałem pracy wzrasta prawdopodobieństwo wystąpienia przeróżnych konfliktów.
UWARUNKOWANIA OBIEKTYWNE KONFLIKTÓW.
Rozmaite sprzeczności tkwiące w strukturze danego zakładu pracy i charakterystycznym dla tego zakładu środowisku :
H Miejsce i charakter pracy.
H Cechy społeczno-demograficzne załogi.
H Wyposażenie techniczne stanowiska i zakładu.
H Organizacja pracy.
H System wynagrodzeń i innych bodźców materialnych i niematerialnych.
H Stosunki międzyludzkie – Public Relations.
UWARUNKOWANIA SUBIEKTYWNE.
Psychospołeczne właściwości ludzi stanowiących załogę :
X Świadomość,
X Umiejętności współżycia,
X Kwalifikacje,
X Aktywność społeczna,
X Doświadczenie życiowe.....
Osobowościowe uwarunkowania źródeł konfliktów, to zespól czynników tkwiących w :
û Ewidentnych wadach psychicznych :
- zachwianie równowagi psychicznej,
- nadmierna pobudliwość,
- egoizm.
û Predyspozycjach fizycznych i cechach charakterologicznych,
û Ukształtowanych w przeszłości postawach i nabytych doświadczeniach.
Zjawiska emocjonalne inicjujące sytuacje konfliktowe są trudno dostępne perswazji :
O Gdy człowiek jest silnie zaangażowany w konflikt następuje zjawisko AFEKTYWNEJ POLARYZACJI. Tendencja do wyolbrzymiania tego, co jest zgodne z własnymi dążeniami, a pomniejszania tego, co niezgodne. Własne krzywdy zostają zwielokrotnione, a własne winy i błędy pomniejszone. Idealizuje się oceny osób, które się popiera, a deprecjonuje (pomniejsza, pogrąża, degraduje) tych, których uważa się za wrogów.
O Zaangażowanie emocjonalne w konflikcie sprzyja też DOGMATYZACJI UMYSŁU. Objawy : uzależnianie opinii i ocen od źródła, z którego pochodzą. Informacje pochodzące ze źródła obdarzanego autorytetem są traktowane jako prawdziwe, inne jako fałszywe. Zawodzi krytycyzm : człowiek jest gotowy uwierzyć we wszystko, jeżeli pochodzi od autorytetu lub jest zgodne z dominującymi przekonaniami.
Przejawia się to w postawach i działalności ludzi. Zaczynają posługiwać się uproszczonymi obrazami zdarzeń, dzielić świat na przyjaciół i wrogów, z tym że przyjaciel ma zawsze rację, wróg nigdy.
Skutki :
£ Zanika krytycyzm i wątpliwości.
£ Nie słucha się racji drugiej strony.
£ Znika możliwość dyskutowania, pojawiają się tendencje do operowania oskarżeniami i epitetami.
£ Zanika tendencja do kompromisu.
£ Zaczyna dominować tendencja, by rozstrzygnąć konflikt za pomocą siły, zmierzanie do konfrontacji.
TYPOWE RODZAJE KONFLIKTÓW W MIEJSCU PRACY.
1. Konflikt dotyczący form uznaniowych.
2. Konflikt związany ze zdobywaniem pozycji w środowisku społecznym.
3. Konflikt między kierownictwem a podwładnymi :
● Cechy i nieprawidłowości charakterystyczne dla kierowników :
- nieudolność, brak kwalifikacji i umiejętności niezbędnych do kierowania ludźmi,
- nadużywanie uprawnień w stosunku do podwładnych,
- niewłaściwy sposób kierowania : faworyzowanie niektórych pracowników, tłumienie krytyki, naruszanie godności osobistej, lekceważenie osiągnięć podwładnych i ich potrzeb.
● Przyczyny tkwiące w zachowaniu podwładnych :
- łamanie dyscypliny pracy,
- nieprzestrzeganie przepisów,
- niestosowanie się do poleceń przełożonego,
- niedbalstwo na stanowisku pracy,
- absencja,
- alkoholizm.
4. Konflikty wynikające ze złej organizacji pracy.
5. Konflikty wynikające ze złych (niewłaściwych) warunków pracy.
6. Konflikty wynikające z nieodpowiedniego systemu informacji.
7. Konflikty na tle nieznajomości ustawodawstwa pracy.
8. Konflikty na tle błędów w polityce kadrowej zakładu.
ZAPOBIEGANIE KONFLIKTOM.
Rozpoznanie problemu – identyfikacja :
ANALIZA ORGANIZACYJNA.
Jest to próba określenia mocnych i słabych stron, które są ważne, z punktu widzenia funkcjonowania organizacji. Oceny dokonują członkowie organizacji : pomiar postaw pracowników i ich morale. Stosuje się wywiad i ocenę kliniczną oraz kwestionariusz. Analiza organizacyjna jest sposobem mierzenia tego, w jaki sposób ludzie postrzegają czynniki pracy, mające wpływ na efektywność organizacji.
Poznanie czynników leżących u podstaw konfliktów jest pierwszym krokiem do ich rozwiązania.
Macierz konfliktów : tabelaryczna technika pozwalająca uchwycić, gdzie w obrębie organizacji istnieje konflikt lub słaba współpraca.
komórki
Oddział I
Oddział II
Oddział III
Izba Przyjęć
Magazyn
Kuchnia
...
dida1979